Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:45

Jeetje, wat kunnen sommige van jullie toch behoorlijk hard schreeuwen over dingen waar ze echt niks van af weten... :x

Iemand hier vond het zielig dat de vosjes afgeschoten worden? Ze zijn echt met teveel hoor :)
Ik zie liever een jager met 1 schot een dier doden dan een hallal-slachting van een rund... Dat is pas dieronvriendelijk :r

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:45

Een klein hert gaat wel degelijk liggen als er gevaar dreigt. Je moet op youtube maar eens zoeken op jonge herten die gevonden worden in de tuinen van mensen, verscholen in het hoge gras, omdat moeders het beestje daar achtergelaten heeft (tijdelijk weliswaar). Ik weet niet of dit voor volwassen dieren ook opgaat maar ik zou het verhaal van funnyhorses niet zo snel in twijfel trekken.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:50

xHaithi schreef:
Een klein hert gaat wel degelijk liggen als er gevaar dreigt. Je moet op youtube maar eens zoeken op jonge herten die gevonden worden in de tuinen van mensen, verscholen in het hoge gras, omdat moeders het beestje daar achtergelaten heeft (tijdelijk weliswaar). Ik weet niet of dit voor volwassen dieren ook opgaat maar ik zou het verhaal van funnyhorses niet zo snel in twijfel trekken.

Dat klopt, kalveren worden afgelegd op een beschutte plaats, zodat moeders kan gaan eten. Na een aantal weken, gaan de kalveren mee met de moeder. Maar funnyhorse heeft het over
afschieten van een hert wat omsingelt is. Niemand zal ooit een jong hert afschieten wat afgelegd is door de moeder. Dat laat je met rust en raak je vooral met geen 1 vinger aan. Gebeurt dat wel, sterft het kalf of je krijgt een kalf wat word opgevoed door de mens. Die dan weer tam is en waar je dus bij in de buurt kan komen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:57

Djeenie schreef:
Jeetje, wat kunnen sommige van jullie toch behoorlijk hard schreeuwen over dingen waar ze echt niks van af weten... :x

Iemand hier vond het zielig dat de vosjes afgeschoten worden? Ze zijn echt met teveel hoor :)

Ik heb niet voorbij zien komen dat iemand het zielig vond dat vossen afgeschoten worden, maar misschien heb ik er overheen gelezen.

Teveel is helaas een subjectief begrip. Met als resultaat dat veel vossen worden afgeschoten en hun prooidieren vervolgens ook af moeten worden geschoten omdat hun natuurlijke vijand "als teveel" is beschouwd en afgeschoten is.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:59

kabwan schreef:
xHaithi schreef:

Dat klopt, kalveren worden afgelegd op een beschutte plaats, zodat moeders kan gaan eten. Na een aantal weken, gaan de kalveren mee met de moeder. Maar funnyhorse heeft het over afschieten van een hert wat omsingelt is. Niemand zal ooit een jong hert afschieten wat afgelegd is door de moeder. Dat laat je met rust en raak je vooral met geen 1 vinger aan. Gebeurt dat wel, sterft het kalf of je krijgt een kalf wat word opgevoed door de mens. Die dan weer tam is en waar je dus bij in de buurt kan komen.

En wie zegt dat die jagers zich braaf aan bovenstaande regels houden? Het lijkt hier doorheen dat hele topic totaal onmogelijk dat een jager iets zou doen dat niet in zijn boekje staat maar daar geloof ik echt geen snars van. Iedereen overtreedt continu allerhande regels. Jagers dus ook. Of verzinnen de bokkers hier gewoon verhaaltjes als het gaat over 'richting huizen schieten' bv? Lijkt me niet. Beetje naïef denk ik om te stellen dat niemand zo'n jong hert ooit wat aan zou doen. Als dat beest de verkeerde bende jagers achter zijn kont krijgt is het er mijn inziens even hard geweest.

Ik weet niet hoe oud het dier was in het verhaal van funnyhorse, misschien ging het uiteindelijk wel om een gewond hert, of het dier bevroor compleet en kon niet reageren, geen idee. Haar verhaal afdoen als bullshit vind ik eigenlijk ongepaster.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:00

xHaithi schreef:
En wie zegt dat die jagers zich braaf aan bovenstaande regels houden? Het lijkt hier doorheen dat hele topic totaal onmogelijk dat een jager iets zou doen dat niet in zijn boekje staat maar daar geloof ik echt geen snars van. Iedereen overtreedt continu allerhande regels. Jagers dus ook. Of verzinnen de bokkers hier gewoon verhaaltjes als het gaat over 'richting huizen schieten' bv? Lijkt me niet. Beetje naïef denk ik om te stellen dat niemand zo'n jong hert ooit wat aan zou doen. Als dat beest de verkeerde bende jagers achter zijn kont krijgt is het er mijn inziens even hard geweest.

Getuige de ervaringen hier in het topic kun je wel vaststellen dat er in ieder geval jagers zijn die zich niet aan deze regels houden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:03

Rotte appels heb je overal, maar hier wordt ten onrechte jagers in het algemeen neergezet als schietgrage dierenbeulen. Klopt gewoon niet.
Ik blijf hier mezelf herhalen, en daar heb ik niet zo'n zin in.

Shirley

Re: Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:08

Niet doen dan :(:)

Ik vrees ook dat de negatieve ervaringen hier toch echt de boventoon voeren en helaas maken wij hier ook niets anders mee :n
Zou het ook echt wel durven toegeven als ik een keer een positieve ervaring meegemaakt zou hebben, maar jammergenoeg niet.

En dan ben ik ook geen stadsjuffie dat net buiten de bebouwde kom is gaan wonen ...

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:09

FlyAway schreef:
xHaithi schreef:

Getuige de ervaringen hier in het topic kun je wel vaststellen dat er in ieder geval jagers zijn die zich niet aan deze regels houden.

Daar doel ik inderdaad op.

@ Juut: Ze zijn misschien niet allemaal zo maar dat hou je altijd. Blijkbaar zijn er toch ook behoorlijk veel negatieve ervaringen met jagers. Dit topic, dat eigenlijk ging over een neergeschoten veulen, staat al bol van alle getuigenissen van gedrag van die groep dat niet door de beugel kan. Dan betwijfel ik inderdaad ten zeerste of er zoveel aan die regeltjes wordt gehouden als wordt gedacht/beweerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:09

Een jong dier zal niet snel gedood worden, op wilde zwijnen na omdat die met zo ontzettend veel zijn dat er dringend in gegrepen moet worden. Maar toen ze zagen dat er jongere dieren bij zaten, had de groep die geschoten had ook pijn in het hart... Zó zonde van die dieren... Maar dat ze dat moeten doen, mag je "de groenen" voor bedanken. :)

Mijn stiefvader heeft zelfs een jong vosje "gehouden" tot hij sterk genoeg was om in zijn up te overleven en weer uit gezet omdat hij moeders in de klem van een stroper gevonden had. Deze pup was enige overlevende van het nest dat hij gevonden had in de buurt. Dus ja, jonge dieren worden wel degelijk ontzien, ongeacht of het "gewenste" soorten zijn, of niet.

En tuurlijk zitten er kl**tzakken bij. Stropers zijn vaak ook jagers of ex-jagers. Maar wij paardenmensen weten toch als geen ander dat het niet zo is dat, omdat één groep niet deugd, dat dat meteen voor iedereen geldt?
Of willen wij allemaal in dezelfde categorie van de mishandelaars geplaatst worden?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:10

Djeenie schreef:

Ik zie liever een jager met 1 schot een dier doden dan een hallal-slachting van een rund... Dat is pas dieronvriendelijk :r

Dat is ook altijd de rede dat ik geen 'lullige' dingen over jagers neerzet,
maar wat ik me wel altijd af vraag is of dat niet vanzelf gaat?
In de natuur is het toch ook zo dat er soms meer vossen zijn en dan als de konijnen weer minder worden de vossen vanzelf ook :7

En ik weet er dus niks van af, maar dat vraag ik me gewoon af. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:11

Bij mijn vorige wei zat een hele leuke hazen familie. Natuurlijke vijanden genoeg. Roof vogels die de jongen opvraten. Mijn paarden die er boven gingen staan. Maar mijn oude schietgrage gestoorde buurman die zichzelf jager noemt heeft ze allemaal af geschoten. Ben blij dat ik verhuisd ben. Wat haatte ik die kerel.
Arm veulen van de OP. Er is een overschot aan schietgrage jagers... daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:12

In een volledig natuurlijk gebied wel nevergiveup, maar wij mensen hebben dat gebied flink aangetast waardoor de vossen, als de konijnen op zijn, de kippen gaan nemen om te overleven waardoor die natuurlijke selectie/uitdunning niet meer van toepassing is, behalve dan op hun prooien..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:15

NeverGiveUp schreef:
Djeenie schreef:

Dat is ook altijd de rede dat ik geen 'banketstaaf' dingen over jagers neerzet,
maar wat ik me wel altijd af vraag is of dat niet vanzelf gaat?
In de natuur is het toch ook zo dat er soms meer vossen zijn en dan als de konijnen weer minder worden de vossen vanzelf ook :7

En ik weet er dus niks van af, maar dat vraag ik me gewoon af. :)

Omdat door de verkeerde jagers dit natuurlijk evenwicht verstoord wordt.

Zij vergiftigen de roofvogels die de jonge hazen eten, schieten liever zelf de konijnen dood dan dat ze die laten opeten door de vossen en als dan de vossen de boerderijen ( en kippen ) opzoeken, zien zij daarin een prachtige reden om vervolgens de vossen weer af te knallen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:19

Ik ben iig blij dat ik de groep die bij mij in het bos zitten ken en weet dat ze zich aan de regels houden. Heb nl dagelijks een bloedmooie gigantische buizerd "op visite" en zou het ernstig zonde vinden als ik niet meer van dat mooie dier kon genieten.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:13

Dat klopt, kalveren worden afgelegd op een beschutte plaats, zodat moeders kan gaan eten. Na een aantal weken, gaan de kalveren mee met de moeder. Maar funnyhorse heeft het over afschieten van een hert wat omsingelt is. Niemand zal ooit een jong hert afschieten wat afgelegd is door de moeder. Dat laat je met rust en raak je vooral met geen 1 vinger aan. Gebeurt dat wel, sterft het kalf of je krijgt een kalf wat word opgevoed door de mens. Die dan weer tam is en waar je dus bij in de buurt kan komen.

@ xhaithi: Ik geloof dat iedereen zich aan bovenstaande regel houd. Wij hebben het nu over een jong kalf wat ergens ligt. Denk je nauw echt dat er jagers zijn die er omheen gaan staan, het geweer er
op richten en maar schieten? Niet iedereen mag met een kogelgeweer schieten en als jij op een drijfjacht bent, heb je altijd een hagelgeweer bij. Een hert word geschoten vanuit bijv een hoogzit met
een kogelgeweer. En wat willen jagers met een jong hert, wat misschien wel het imposantste hert kan worden van de komende 10 jaar van dat gebied.
Kom op zeg, en hoe wil jij de polier uitleggen, ach ik heb een 8weken oud kalf geschoten. Er worden jaarlijks, loodjes uitgedeeld aan de verschillende gebieden. En je hebt er maar een aantal, alles wat je schiet moet een loodje in. Willen ze dan zo'n hert wegmoffelen, een gat graven en het kalf erin gooien?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:19

Dat zou me niks verbazen, alhoewel ik dan de diepvries van één der jagers een meer aannemelijke oplossing vind ...

Voor hetzelfde geld hebben ze "per abuis" de moeder gedood, kan toch ook ?
Ik kijk nergens meer van op :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:23

Shirley schreef:
Dat zou me niks verbazen, alhoewel ik dan de diepvries van één der jagers een meer aannemelijke oplossing vind ...

Die jagers zijn dan strafbaar. Dat moet nl aangegeven worden. Zelfs als je een hert voor de auto krijgt, moet je dat aan geven en dat wordt dan op gehaald door de persoon die daar voor verantwoordelijk is. Zelf mee nemen mag niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:31

Je bent een lieverd, Ayasha, dat je nog zo blijft geloven in de goedheid der mensen en nee, dit bedoel ik niet hatelijk !!

Je moest eens weten wat er verdwijnt in kofferbakken van auto's...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:41

Ik een lieverd? _O- En geloven in de goedheid van mensen? _O-
Echt die quote houd ik bij. Ik wil 'm zelfs in mijn profiel!!! _O- Mag het? ASJEBLIEEFFTTTTTTTT!!!!!!

Kijk dat is de regelgeving. Dat er mensen zijn die zich er niet aan houden, kan de gemiddelde jager niet aan doen. Maar neem met een gerust hart van me aan dat een echte jager zijn vergunning niet riskeert voor een kalfje van 8 weken waar nog geen vlees aan zit. ;) En jagers die geen vergunning te verliezen hebben, zijn geen jagers maar stropers.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:47

Van mij mag je 'm in je profiel zetten, hoor, als je daar blij van wordt :D

En inderdaad, het type wat over het algemeen rondloopt, valt m.i. ook meer in de categorie stropers dan onder natuurbeheerders :j

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:50

Ayasha schreef:
Shirley schreef:

Die jagers zijn dan strafbaar. Dat moet nl aangegeven worden. Zelfs als je een hert voor de auto krijgt, moet je dat aan geven en dat wordt dan op gehaald door de persoon die daar voor verantwoordelijk is. Zelf mee nemen mag niet.

Wat mag je niet zelf meenemen? Een aangereden hert, of een geschoten hert?

En @ kabwan: Er is nog een verschil tussen een 8 weken oud kalf en gewoon een nog erg jong dier. Ik heb ook nergens gezegd dat ik denk dat het een kalf was. Ik meldde alleen dat jonge herten (ik weet niet tot welke leeftijd) wel degelijk gaan liggen als er gevaar dreigt en niet gelijk opspringen en wegrennen. Waarom het hert in het verhaal van funnyhorse bleef liggen kan ik niet weten, maar om het verhaal gelijk af te doen als incorrect vind ik voorbarig. Wat betreft de jagers zelf, er zijn meer regels die ze kunnen overtreden dan een jong dier doodschieten, en ik denk dat hier genoeg getuigenissen in dit topic staan die bewijzen dat ze dit doen. Ik zou er echter niet van staan kijken als sommigen van die exemplaren (dus niet allemaal) een jong of hulpeloos dier afknallen. Katten schieten ze ook dood, en honden ook als het zo uitkomt. (Dit gebaseerd op eigen ervaringen en wat ik hier heb gelezen) Waarom een hert dat leuk blijft liggen dan niet? Om de diervriendelijkheid zal het ze dan niet te doen zijn als ze net zo goed huisdieren doodschieten. Daarbij heb ik nog nooit gehoord van loodjes in dieren stoppen en ik vermoed (ik woon in BE) dat dat hier ook niet gebeurt. Mijn buurvrouw krijgt jaarlijks dode fazanten aangeboden als 'bedankje' omdat de jagers over haar velden mogen. Ik heb nog nooit gehoord dat daar een loodje in gestopt werd x)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:59

Een loodje in gestopt ?
Wat houdt dat in ?
Een loden kogel misschien of een schot hagel ??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:00

Een aangereden hert.
Alles wat verder geschoten wordt, moet ook aangegeven worden. :) Zit nog behoorlijk veel papierwerk aan hoor, aan een jacht houden. :)
Alles wat geschoten wordt moet geteld worden en hun munitie wordt ook bij gehouden. Zijn die twee uit verhouding (het aangeven wild en de verbruikte munitie) mogen ze het gaan uitleggen.

Wilde katten mogen ze ook af schieten. Is niet verboden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:07

En hoe willen ze dat vaststellen ?
Kijken of hij komt als je roept, halsbandje en chip kontroleren en indien niet aanwezig, poef ??