Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:24

_merel_ schreef:
Als je terugleest zul je zien dat er NERGENS oud staat in mijn tekst! Ik heb het over dieren met pijn, dieren die flink zwak zijn en die dus geen toekomst hebben... Ik vind het niet kunnen dat deze dieren vaak verkozen worden boven de gezonde jonge dieren die zomaar geslacht worden!

En dat vind ik nou een rare redenatie. Een dier dat zijn leven lang hard voor je heeft gewerkt en een oude dag VERDIENT heeft, moet plaats maken voor een jonkie die die plek nog moet gaan verdienen?

kohtje

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:40

Maar zo ging het altijd wel Cassidy. Vroeger had je bijna geen paarden op pensioen. Als die pijn had dan ging die naar de slager en werd er niet jaren pijnstillers gegeven. Denk ook dat daar een stuk overschot vandaan komt. Nu gaan veel paarden naar bejaardenhuizen of zoeken een goedkope plek liefst nog een plek waar ze er geen zorg meer aan hebben.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:41

Cassidy schreef:
Lauura schreef:
Juist! Alle merrie's ook door de molen om te checken. Dan mag je er pas mee fokken. Al die huis-tuin en keuken merrie's van eigenaren die hun eigen merrie helemaal het einde vinden en zoooo mooi is.. Zo worden HKO OCD en noem t allemaal maar op nooit uitgeroeid!

Je maakt een denkfout. Je gaat er van uit dat HKO en OCD per definitie erfelijk zijn. Opfok (beweging en voeding) doet ook een heleboel!

Klopt ook, maar erfelijk is ook een hele grote reden. Het zou een heeel stuk schelen als niet alleen de hengsten maar ook de merries worden gekeurd en op de foto moeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:45

En ook dat is geen garantie op een gezond veulen. Dan zouden alle veulens van gePROKte merries per definitie gezond moeten zijn. En dat zijn ze niet.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:50

Kendra schreef:
Off topic, maar jouw hooi en stro is wel erg duur....

Ik heb het over gewone kleine pakjes, en idd een klein pakje stro van zo'n 22 kg is duurder dan dat je grote pakken koopt.
Hooi heb je in veel verschillende kwaliteiten, ik heb het over hooi van goede kwaliteit van gewone bemeste weide en van gemiddeld 22-23 kg.
Denk overigens dat het niet veel uitmaakt in prijs, als je hooi van "vogeltjes" land hebt wat goedkoper is moet je meer voeren en/of meer bijvoeren met brok om op dezelfde voedingswaarde te komen en kom je dus ook op een zelfde gemiddelde prijs.

Als je nog thuis woont en een modaal inkomen hebt kun je nog een paard onderhouden die in pension staat.
Heb je een modaal inkomen en een gezin met kinderen dan denk ik dat dit erg moeilijk wordt of je moet de mogelijkheid hebben het dier thuis te weiden en te stallen of een bevriende boer waar het dier goedkoop mag staan, maar met een modaal inkomen een paard stallen in een pensionstal met een prijs van 200 euro p/maand lijkt me niet.
Ik heb het dan over een grote pony of paard niet over een shetlandpony die weinig nodig heeft en aanzienlijk minder eet.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:54

Cassidy schreef:
En ook dat is geen garantie op een gezond veulen. Dan zouden alle veulens van gePROKte merries per definitie gezond moeten zijn. En dat zijn ze niet.

En dat is dus t probleem :')

Ik zeg ook niet dat je gegardandeerd ben van een 100% veulen. Zijn wel 1000ende invoelden wat nog mee kan spelen maar ik vind wel dat de kans veeel kleiner moet zijn!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:38

Cassidy schreef:

Maar de kans is wel hoger dan dat je moedwillig met een merrie met bv spat fokt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:59

LecyTinker schreef:
Beter naar de slacht dan ergens in een weilandje verwaardeloosd worden. Vind het wel erg voor die dieren, maar het leed dat ze bespaard blijft de beslissing misschien wel waard.

Precies, het is wel sneu eigenlijk maar als ze maar om het leven in leven gehouden moeten worden is veel zieliger... Die beesten blijft een hoop ellende bespaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:25

Cassidy schreef:
Waarom zou je een dief worden van je eigen portemonnee? Je komt al niet uit de kosten als je paarden fokt, waarom zou je bewust gaan mikken op een doelgroep die niet bereid is om zijn knip te trekken en te betalen wat een goed recreatiepaard op zou moeten brengen?

Laten we dan eens na gaan denken over wat een goed recreatiepaard is....

Karakter(ik ga voor koel in de kop)

Voor mij is dat een paard wat correct gebouwd is...

Mag gekruist zijn maar er moet wel gekeken zijn naar merrie en hengst!
(pluspunten vs. minpunten)

Mijn eigen paard is een Groninger met veel oud bloed, goed beenwerk...

Het gemiddelde kwpn paard...
heeft smalle pootjes, is te hoog en/of te lang in de rug...en hebben een te heet karakter!

De Gelderse lichting vrij van Koss bvk en vrij van Renovo (hackneybloed(sorry, maar slechte ervaringen mee)
Een echt Gelders paard vind ik dan ook weer een prachtig dier is heel fijn mee te werken :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:47

En toch blijft de vraag wát voor paarden er naar de slager gaan...ik denk namelijk ook dat (minstens) de helft shet is.
Wat de andere discussies niet minder interessant maakt, maar misschien in een iets ander perspectief plaatst, zeker als het om de kwantiteit gaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:53

Zoolgangster schreef:
Inderdaad Kimmie, net of oude paarden niet lekker van hun leven willen genieten bij een vaste baas.

Ik vind het geen stijl als iemand zijn oude dier de deur uit schopt/afmaakt in ruil voor een jong dier.

Ik ben het ook met jullie eens.

de oudere dieren hebben ook het recht toch.

ER moeten gewoon niet te veel en raak gefokt worden, dat is het probleem, kijk maar bij de shetlanders en minis.

Ik hou mijn 15 1/2 jarige dier tot aan zijn overlijden en dan pas kijk ik of ik een nieuw paard wil en ga hem er niet voor uit de weg ruimen om plaats te maken voor een jonger dier.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:57

Kendra schreef:
Ik denk trouwens dat de meeste mensen hun paard niet zelf naar de slacht brengen, maar aan een handelaar verkopen die er voor gaat zorgen dat het paard 'goed terechtkomt' :+ .
Wat nog redelijk verkoopbaar gaat direct verder. Soms zetten ze eerst nog een aantal een tijdje in de wei -(behoorlijk wat weilanden vol hier in de buurt), een aantal wordt dan toch nog verkocht. De rest gaat naar de slacht.

Prima - alleen jammer dat veel mensen niet zélf het lef hebben om hun paard zelf rechtstreeks te brengen. Dat bespaart een hoop ellende voor die beesten. Want dat stuk tussen verkoop en slacht (van de ene naar de andere handelaar en/of met 40 paarden in een grote kale wei en dan naar de slager) is beslist geen leuk sluitstuk van een paardenleven.

Ja , zo heeft mijn Mini paardje 2 jaar lang van hand naar hand gedaan . Omdat haar 1e eigenaar zelf het lef niet had haar zelf weg te brengen voor de dood .
Pony was kreupel verkocht en ik heb haar kreupel opgevangen .
Een hel heeft dat dier doorgemaakt . En de 1e eigenaar heb ik gevonden en hij had het lef tegen mij te zeggen dat ik
Verantwoordelijkheid moest nemen en niet tobben met een kreupele pony . Heb hem vriendelijk maar dringend gemeld dat HIJ dat 2 jaar geleden had moeten doen . Vondt hij niet leuk .
Ik ben het eens met als je je paard niet kunt onderhouden en je vindt geen baasje wat het wel kan . En hij mankeert daarbij ook nog wat . Dat je hem dan wegbrengt voor de dood .
Maar doe het dan zelf en zonder tussenhandel .
Dat paarden overschot ... tja wat zal ik ervan zeggen . Het wordt nu geregistreerd wat er geslacht wordt en buitenland transport wordt gelukkig iets minder . Daar zit ook een gedeelte van de getallen in .
Plus dat er nu veel meer gefokt wordt omdat je zo, n leuke merrie hebt ( iedereen vindt zijn eigen merrie leuk ) en ach die buurman heeft zo, n leuke hengst ....
En ja ik heb ook een kruising lopen en heb haar zelf gefokt . Maar een kruising uit rassen die van oorsprong wel bij elkaar passen .... Mijn meisje heeft het beste van die 2 rassen meegepakt :-)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:59

Tja heb er niet zoveel problemen mee, hebben ze in ieder geval nog nut. Heel hard gezegd, maar schapen, varkens, koeien worden voor het vlees gefokt en dat is niet zielig?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:13

Huertecilla schreef:
Ik vind dit eigenlijk het meest schokkende in het artikel:

´Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond.´

Men weet met goed de helft nauwkeurigheid hoeveel paarden er zijn...

Dat klopt en dat is te belachelijk voor woorden. Ik ben een poosje geleden op zoek geweest naar de omvang van het eigen paardenbezit in Zuidholland. Daar is gewoon niet achter te komen. Gegevens worden niet bijgehouden door bijvoorbeeld 1 overkoepelende instantie zoals het LNV, maar zit verspreid over het KNHS en de verschillende stamboeken.
Ook niet via de chip (die volgens mij ook door LNV wordt verstrekt). En dat zou natuurlijk gemakkelijk kunnen.

De fokkerij reageert overigens echt wel op de marktvraag. Ik verwacht dat er volgend jaar heel wat minder veulens worden gefokt. En zal de prijs voor een paard over een aantal jaren wel weer stijgen. Zo een crisis als we nu meemaken hebben we in geen decennia gehad, maar zal ongetwijfeld wel weer een keer overgaan.
Wel zuur voor de dieren en mensen die dit nu overkomt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:32

saskiakefie schreef:
Tja heb er niet zoveel problemen mee, hebben ze in ieder geval nog nut. Heel hard gezegd, maar schapen, varkens, koeien worden voor het vlees gefokt en dat is niet zielig?

Varkens, schapen en koeien worden inderdaad voor het vlees gefokt, een paard wordt gefokt voor de hobby van mensen om leuk mee te rijden (een groot deel in ieder geval).

Je kan het vergelijk even gemakkelijk de andere kant op maken: je hond of je kat laat je toch ook niet slachten als die wat ouder wordt en misschien een beetje minder hard achter de bal aan holt???

Moet je dan heel bokt eens horen als iemand post: "Ik heb mijn hond van 8 jaar laten inslapen, ik had weer zin in een puppy en deze kon toch niet meer 1,5 uur achter elkaar wandelen." :')

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:33

Precies! Een Paard wordt tegenwoordig gewoon gezien als een auto of een fiets, een gebruiksvoorwerp dus, niet als een levend wezen. Bevalt het niet meer? Lozen die hap!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:35

Maar paardenvlees kun je ook eten. :j Het komt dus blijkbaar door overschot aan paarden dat ze geslacht worden. Ik vind het om eerlijk te zeggen juist erger als ze er speciaal voor gefokt worden..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:37

saskiakefie schreef:
Maar paardenvlees kun je ook eten. :j Het komt dus blijkbaar door overschot aan paarden dat ze geslacht worden. Ik vind het om eerlijk te zeggen juist erger als ze er speciaal voor gefokt worden..

Ach, hondenvlees kun je ook eten hoor en als je in Beijing een steegje inschiet, dat moet je niet raar opkijken als ze iets bbq-en in de vorm van een kat, dus ook dat is eetbaar. Maar dat terzijde.

Juist het feit dat het vlees eetbaar is is nou net wat die arme paarden de das om doet. Als het vlees niet gegeten werd, dan kregen veel paarden misschien juist wél een fijne oude dag, in plaats van de kogel (want dat is zo humaan!)

Doordat slachten een mogelijkheid is, is het blijkbaar voor veel mensen erg gemakkelijk de beesten als wegwerpartikel te beschouwen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:10

saskiakefie schreef:

Tja, voor diegenen die vooral vanuit een commercieel oogpunt naar paarden kijken, zal het inderdaad niet zo'n probleem zijn om een paard naar de slager te brengen.

Net als van mijn honden, hou ik van (mijn) paarden. Die breng ik niet naar de slacht zoals je een auto naar de sloop brengt.
En al die dieren die voor de slacht worden gefokt zijn inderdaad ook zielig.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:20

Dus als NL hondenvlees als hoofdmenu had gehad deden we hetzelde met het vervelende hondje , niet lief dan maar de pan in ? :D zaten de asiels ook niet vol :z

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:26

zimbabwe schreef:
Helemaal mee eens: niet iedereen zoekt salinero nr 2. Ik zoek ook gewoon een goed basispaard waar ik de straat mee over kan en durf, die goed veel in handen is geweest en niet zomaar met zijn allen 3 jaar öp de klei" hebben gestaan voordat iemand er eens iets mee gaat doen. Liever een huisgefokt paard, al dan niet met papieren, die in huiselijke kring is opgevoed. Ambities verder dan het Z heb ik niet en dat lukt zo'n beetje ieder paard. En natuurlijk wil het oog ook wat, maar laten we wel zijn: een hobbyproduct is absoluut niet direct een lelijk product en een bedrijfsmatig fokproduct is niet automatisch goed gelukt..

Grappig. Ik heb een goed basispaard(Gelderse) gekocht en ik ben blij dat die juist wel 3 jaar(nou vooruit 2,5 jaar)in de klei gestaan had voordat ik haar meenam.
Ze had uiteraard wel een goede basis opvoeding gehad. Maar er was gelukkig niet mee getuttelt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:27

jus schreef:
Dus als NL hondenvlees als hoofdmenu had gehad deden we hetzelde met het vervelende hondje , niet lief dan maar de pan in ? :D zaten de asiels ook niet vol :z

Inderdaad, die worden nu vaak ingeslapen. ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:03

Waarschijnlijk door diezelfde mensen die ook hun paard naar de slager brengen als die niet meer voldoet ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:22

Sammyoo schreef:
Waarschijnlijk door diezelfde mensen die ook hun paard naar de slager brengen als die niet meer voldoet ;)

:j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:33

Sammyoo schreef:

Geen idee, het gaat erom dat er een overschot is en mensen hun paard niet kwijt kunnen/kunnen verkopen.