Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:51

Als nu eens iedereen overal zn hond bij zich houd dan waren al 80% van alle bijtincidenten verholpen.
En dan bedoel ik ook echt iedereen hoe vaak er geen beest als een dolle op de mijne af komt rennen.Ik heb de mijne overal aangelijnd vertrouw hem wel met andere honden maar wat als jij een bijtgraag dier hebt en je houd hem bewust aangelijnd en dr komt een andere hond vrolijk op hem af gerend?!?
Dan heb jij het gedaan als ie bijt terwijl jij hem vast en bij je houd!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:52

In dit geval volledig terecht dat de hond in geslapen moet worden.
Een bijt incident is natuurlijk ook erg, maar dit zie ik niet als een bijt incident.

Dit is een poging geweest om het kleine paard te verscheuren en mee te nemen als prooi (zie stukje tekst, bij het hoofd en meesleuren).
Nadat er ingegrepen werd om de kleinste te beschermen gaat de hond verder met de grootste om die zeer ernstig te verwonden.
Verder laat hij de man die ingrijpt met rust, bang voor een tik met die stok?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:56

dormy schreef:
Jee wat een nachtmerrie hopelijk komt alles goed met de paardjes. Jammer dat het ras van deze hond zo nadrukkelijk genoemd wordt is geen goede reclame :(

als het om zo een honden gaat word het altijd duidelijkvermeld.liefste met hoofdletters dat het goed opvalt.
wel heftige maatregel ik vind het beetje ver gaan.wie zeg dat de hond niet oper ongeluk ontsnapt is.kan me wel voorstellen als deze hond meerdere bijtincidente opnaam heeft dat ze willen dat de hond afgemaakt word.maar nu,nee.
verder hoop ik dat het goed met de paardjes gaat.en het stukje van het bloed proeven de belgen liggen toch zo achter.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:57

MelodyT schreef:
Als nu eens iedereen overal zn hond bij zich houd dan waren al 80% van alle bijtincidenten verholpen.
En dan bedoel ik ook echt iedereen hoe vaak er geen beest als een dolle op de mijne af komt rennen.Ik heb de mijne overal aangelijnd vertrouw hem wel met andere honden maar wat als jij een bijtgraag dier hebt en je houd hem bewust aangelijnd en dr komt een andere hond vrolijk op hem af gerend?!?

_/-\o_ precies,maar bij ontsnappen kun je er niks aan doen vaak.weet niet wat hier nu van toepassing was los gelaten of ontsnapt

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:58

Amalarab schreef:
prima dat er in België wel opgetreden kan worden tegen bijtende honden, NL is ook daar veel te slap in

dan mogen ze schoppende paarden en krabbende katten ook inslapen... :')

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:00

MelodyT schreef:

helemaal mee eens maar niet helemaal waar. Als jouw hond aangelijnd is in een gebied waar alle honden aangelijnd moeten zijn en hij bijt van zich af is het de schuld van de eigenaar van de loslopende hond. Ga jij met je aangelijnde snel bijtende hond op een losloopveld wandelen is het een ander verhaal.

NWDynamite

Re: Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:02

Whahahahahahaha bloed proeven en dan altijd alles aanvallen? Give me a break... Mijn hond krijgt notabene vers vlees te eten met bloed en al en ze doet geen vlieg kwaad (nouja, vliegjes wel dan want die vangt ze graag maar dat was het dan ook)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:03

Dit was idd niet een bijtincident, dit valt voor mij ook in categorie gestoorde hond.
En idd goed dat men daar kan verordenen dat zo een hond ingeslapen moet worden.

Dat zou in NL ook beter geregeld moeten zijn, je zult altijd nog mensen vinden die dit afdoen met incident.
Ongeacht het ras...eender welke hond zoiets doet heeft geen bestaansrecht in de huidige maatschappij!

Heel erg spijtig voor de eigenaren van de paarden, het zal je maar gebeuren, een mini en een oudje van 27 jaar, die ga je er waarschijnlijk niet eens meer bovenop krijgen |(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:08

NWDynamite, jij vindt het allemaal zo grappig blijkbaar en niet erg, omdat de hond geen mens heeft gebeten maar alleen maar een ander dier?

Wat voor ras het ook is, een hond die zoiets doet moet meteen ingeslapen worden.
Heeft niks te maken met paarden die schoppen of een krabbende katten.
Een agressieve kat waar niks mee te beginnen is, kun je ook beter laten inslapen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:11

mika11 schreef:
NWDynamite, jij vindt het allemaal zo grappig blijkbaar en niet erg, omdat de hond geen mens heeft gebeten maar alleen maar een ander dier?

Wat voor ras het ook is, een hond die zoiets doet moet meteen ingeslapen worden.
Een agressieve kat waar niks mee te beginnen is, kun je ook beter laten inslapen.

Mika11 kan jij wel begrijpend lezen? In mijn eerste bericht zeg ik direct al dat ik het wel erg vind, het is sneu wat er gebeurd is, natuurlijk. Maar ik vind het wél grappig dat mensen denken dat honden agressief worden van bloed proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:11

LecyTinker schreef:
helaas is het onderwerp toch op het ras van de hond terecht gekomen... dan wil ik alleen even toewijzen dat de meeste beetincidenten toch met labradors en duitse herders voorkomt. Maar deze dingen weinig aandacht, omdat het om een simpele hap gaat. Wanneer 'dit' soort honden bijten, dan is het vaak grotere schade, waardoor ze sneller in het nieuws komen.

hier zijn nog cijfertjes ook
http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... beten.html

zie nu dat de jack russel er ook wat van kan!

Ja maar dat is ook niet zo vreemd want in verhouding zijn er veel meer schoothondjes en goldens en labradors..
Ik zal even een andere link opzoeken met de geschatte aantallen van hondenrassen en Nederland..

Jack Russel stond dik op 1 ..

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:16

Losbreken kunnen ze altijd maar het zou veel schelen met de incidenten.Mijn hond zit vanaf pup aan de lijn voor hem is er enkel verschil flexlijn of korte lijn,hij weet niet beter en is harstikke gelukkig met het mogen wandelen.En nooit geen problemen van niet bij me willen komen zoals ik vaak meemaak als er weer een dier los loopt wat niet luistert.

Maar tegenwoordig gooit iedereen zn hond maar los in ieder park of grasveld,zelfs als je er voorbij komt lopen komt zo'n dier je dan vervelen.

Had laatst een logee hond die alles pakt wat ze pakken kan ben ik blij dat ze maar 16kg woog en ik haar zogouw ik een dier aan zag sprinten op kon tillen.Had ik haar op de grond laten staan dan had ze al veel te pakken gehad.Maar wat als je een dier hebt van 25kg of meer en er komt zo'n loslopend beest vervelen.Succes om dan eem incident te voorkomen.

Gewoon alles aanlijnen dan zijn we van het meeste geouwehoer af...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:45

Off-topic, maar indirekt heeft dit er wel mee te maken:
Omdat de mensen het zo zat worden lastig gevallen te worden door loslopende honden krijg je dan het soort incidenten als waar laatst die hond doodgeschopt werd.
Ofschoon ik daar nog altijd mijn vraagtekens bij heb... als je dat verhaal nu eens van 2 kanten hoorde.

Mensen gaan dan het recht maar in eigen hand nemen voordat ze hun eigen hond/dier iets laten gebeuren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:45

NWDynamite schreef:
mika11 schreef:

Mika11 kan jij wel begrijpend lezen? In mijn eerste bericht zeg ik direct al dat ik het wel erg vind, het is sneu wat er gebeurd is, natuurlijk. Maar ik vind het wél grappig dat mensen denken dat honden agressief worden van bloed proeven.

Met mijn leesvermogen is ook niks mis en ik merk toch ook op dat je het blijkbaar niet de moeite vindt om deze hond ( en willekeurig welk ras, maakt me geen bal uit ...) in te laten slapen na dit incident ??

Je spreekt jezelf in je betoog ook behoorlijk tegen, want deze hond heeft deze aanval niet ingezet om zijn baasje te verdedigen of wat dan ook, die is doelbewust op deze paarden afgerend met maar één gedachte ... wat voor verklaring heb jij hier dan voor ??

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:04

shirley schreef:
Met mijn leesvermogen is ook niks mis en ik merk toch ook op dat je het blijkbaar niet de moeite vindt om deze hond ( en willekeurig welk ras, maakt me geen bal uit ...) in te laten slapen na dit incident ??

Je spreekt jezelf in je betoog ook behoorlijk tegen, want deze hond heeft deze aanval niet ingezet om zijn baasje te verdedigen of wat dan ook, die is doelbewust op deze paarden afgerend met maar één gedachte ... wat voor verklaring heb jij hier dan voor ??

Ik spreek mezelf nergens tegen hoor _O- , ik heb nergens gezegd dat deze hond dit voor zijn baas deed. Ik zeeiiii: het is vreemd dat ze in het nieuwsbericht zeggen 'die hond had ook een mens kunnen pakken' want dat is ander gedrag dan een ander dier pakken. Ik ga de regels erna er nog verder op in over hond-hond en hond-mens enzo. Dus kennelijk is er wel iets mis met jou leesvermogen.

Verklaring hier voor? Een onoplettende baas en een hond met jachtdrift...

Tuurlijk is het triest wat er is gebeurt maar die hond kan er niets aan doen, die doet wat natuurlijk is. Had er een konijn gelopen dan had hij het konijntje gevangen, helaas ja...Die baas van de hond daarentegen, die treft wel blaam (hond kan natuurlijk ontsnapt zijn, dan heb ik niks gezegd).

En ja ik zeg inderdaad, niet inslapen! Muilkorf om en aanlijnen, veilig voor alle andere dieren en het beestje hoeft niet dood.
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 26-10-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:13

Muilkorfen en aanlijnen is inderdaad het minste wat er moet gebeuren.
Toch wil dat niet alles garanderen, hier in de buurt loop ook een gladharige collie met een muilkorf en aangelijnd.
Hond is ontzettend vals maar als hij even de kans krijgt valt hij toch aan.
Soms kom je elkaar net bij een bocht tegen, dat heb ik ook al eens meegemaakt.
Maar ja, hij kan in elk geval niet bijten meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:18

Ragdollcat schreef:
Yamcha schreef:
Gatdarrie wat naar.......

wel raar gedrag trouwens van een hond om paarden aan te vallen, paarden zijn geen natuurlijke prooi voor een hond......

overigens, dat bloedproeven verhaal ben ik het niet zo mee eens hoor, mijn hond wordt natuurlijk rauw gevoerd, en proeft dus regelmatig bloed...... zou levensgevaarlijk moeten zijn dan.
denk wel dat een hond die eens een wezen aangevallen heeft wat niet een natuurlijke prooi is (en dan is er verschil tussen aanval en aanval, bij een echte aanval heb je dingen zoals dit, bloed en vreselijke wonden) dat weer zal doen..... als ie er een kick van had dan toch.

een hond die dat doet en direct een knal krijgt van een paard doet het niet weer, die kijkt wel uit.

Paarden en of graseters/prooidierenzijn wel natuurlijke prooi voor de Wolven en honden stammen af van de Wolven.

Wolven zullen alleen als groep een dier aanvallen dat groter is dan zijzelf, en dan ook nooit als ze geen honger hebben. In hun eentje pakken ze liever konijnen en eenden. Geen grote dieren.

Ragdollcat schreef:
Bullterrier is een hele leuke hondenras maar is wel van oorsprong een vechthond, soms komt zoiets ineens naar voren.

Vechthond...... ja, met andere honden...... en niet elke stafford of bull gaat heel goed om met seksegenoten, eens ze volwassen zijn.....
Maar vechten met een andere soort is per definitie onnatuurlijk voor een hond/wolf, iets aanvallen wat groter is dan een natuurlijke prooi en doden om te doden is gestoord gedrag. Maar sommige honden hebben een steekje los, en als dit soort honden geestelijk niet gezond is, uit zich dat naar mijn idee in overagressie.

Voordat iedereen nu over mij heen valt:
niet alle bullterriers zijn agressief.
niet alle mbullterriers/staffords/pitbulls zijn gestoord. Déze hond vertoonde imo wél gestoord gedrag.
NWDynamite schreef:
'die hond had ook een mens kunnen pakken' want dat is ander gedrag dan een ander dier pakken. Ik ga de regels erna er nog verder op in over hond-hond en hond-mens enzo

Een andere soort doden, anders dan om te eten, is imo sowieso onnatuurlijk, een hond doodt van nature niet om te doden, alleen om te eten.
NWDynamite schreef:
Een onoplettende baas en een hond met jachtdrift...

De hond was alleen. Wat het jachtdrift geweest, dan kun je er vanuit gaan dat het niet in het nieuws was gekomen, dan was het einde kip of konijn geweest. Een hond alleen zal nooit een groter dier aanvallen, een grote hond kan 1 een keer (en dan heeft ie grote honger) 3 kg vlees (dus, spiervlees, bot en orgaan) op. Dat is ook ongeveer de grootte van een prooidier van een hond alleen. Dat is dus nooit groter dan een konijn of een gans (ook de reden waarom het wél normaal is voor een hond om lammeren te pakken, maar niet een volwassen schaap).
Uit jachtdrift zal een hond idd nooit een kind bijten...... alleen is dit imo geen jachtdrift, maar zwaar gestoord gedrag.......
NWDynamite schreef:
Tuurlijk is het triest wat er is gebeurt maar die hond kan er niets aan doen, die doet wat natuurlijk is.

En precies daar ben ik helemaal niet zo van overtuigd.
NWDynamite schreef:
En ja ik zeg inderdaad, niet inslapen! Muilkorf om en aanlijnen, veilig voor alle andere dieren en het beestje hoeft niet dood

Ik zeg: wel inslapen. Dit is gestoord gedrag, de hond is niet te vertrouwen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:34

verschrikkelijk voor die paardjes
ik vind het echter niet correct hoe sommige hun mening spuien over een ras wat ze niet persoonlijk kennen.
ik heb al jaren bullen ( engelse) het zijn de liefste honden die je je maar kan wensen. zeker je moet ze correct opvoeden. maar dat is bij iedere hond zo. en als jouw hond onder appel staat mag het van mij los lopen. ik zelf zeg altijd het volgende tegen eigenaren houd je hond vast dan doe ik het ook doen ze het met regelmaat niet dan laat ik heb een keer los. dan is er gelijk paniek want fiffy wordt aangevallen terwijl het duidelijk spelen is. en om maar te zeggen dat alleen een bepaald slag mensen zulke honden hebben. mens laat je na kijken.

nikitaveijk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:23

wat verschrikkelijk, wij hebben het zelfde meegemaakt. Onze vorige pony is een paar jaar geleden met mijn moeder er op in een park aangevallen door een hond. De hond probeerde in de hals te bijten wat niet lukte, vervolgens is de pony in de schouder gebeten waar een heel stuk vlees weg was gebeten. De pony had over zijn hele lijf 11 bijt wonden. mijn pony heeft toen 2 maanden bij de dierenkliniek moeten staan. verschrikkelijk om mee te maken. veel sterkte voor de eigenaar van de paardjes

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 06:06

Wat een discussie weer ;(

Heb zelf een stafford en een kruising bull terrier, allebei de liefste en grootste schatten vd wereld. Ik heb ze niet in huis genomen om stoer te doen, was net zo gek met een westie oid geweest! Ben van beide honden 2e eigenaar omdat de 1e eigenaren niet voor ze kon zorgen. Onze jongste hond hebben we bewust gekozen, juist omdat het vreselijk lieve honden zijn.

Helaas zie ik in mijn omgeving maar al te vaak mensen met honden die het allemaal niet zo nauw nemen. Ongeacht hondenras. Nou, ik doe dat wel met mijn honden. Ze zijn krachtig en als het mis gaat gaat het goed mis. Dat komt met het ras veel mensen vergeten dat. Mijn honden luisteren wel goed. Twijfel ik om wat reden of in welke situatie dan ook, dan blijven ze aan de lijn en op afstand.

Ik ben er niet bij geweest en weet niet hoe het is gegaan. Kan gebrek aan opvoeding zijn, kan heel veel prikkels van rondom zijn geweest waardoor de hond de verkeerde signalen kreeg, kan ook kronkel in kop zijn, je weet het niet. Neemt niet weg dat de hond een ander dier zo mag toetakelen!
Aan zowel de paarde- als hondeigenaar; heel veel sterkte Y;(

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:18

Klopt die aanlijn plicht vind ik daar super!

Maar mag test is niet helemaal goed hoor,ze kijken bijvoorbeeld met een kunsthand hoe de hond reageert.Een hond merkt echt wel of het een echtte of kunsthand is...En zo heb ik nog wel wat dingen gehoord.

Huh nu is de reacties hierboven verdwenen,in belgië is dus al aanlijn plicht.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:50

MelodyT schreef:
Klopt die aanlijn plicht vind ik daar super!

Maar mag test is niet helemaal goed hoor,ze kijken bijvoorbeeld met een kunsthand hoe de hond reageert.Een hond merkt echt wel of het een echtte of kunsthand is...En zo heb ik nog wel wat dingen gehoord.

Huh nu is de reacties hierboven verdwenen,in belgië is dus al aanlijn plicht.

de reactie is inderdaad weg ik had mijn reactie in het bericht van iemand anders getypt sorry.in belgie is aanlijn plicht.de mag test is zeker niet waterdicht maar toch zou ik eerst willen kijken hoe de hond verder is.kijk ieder dier heeft wel iets.de jackrussel van mijn schoonouders(daar woon ik naast).heeft al 2 van onze schapen kapot gebeten,omdat hun niet opletten en steeds denken o nu is hij paar dagen braaf geweest nu doet hij het niet meer(onzin natuurlijk) ze moeten hem gewoon in de gaten houden of vast leggen als ze buiten zijn.moet deze hond dan afgemaakt worden om dat hun niet opletten!!!!!!!ben wel eens benieuwd hoe jullie daar dan over denken

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:56

Zo'n hond hoort niet los, dat in de eerste plaats !
Neemt dan de eigenaar niet de verantwoording om het dier vast te houden of vast te leggen ... dan vallen er dus doden !

Je kunt het je ook anders afvragen: moeten die schapen dan afgemaakt worden omdat zij niet op hun hond letten ?

Als het mijn hond was, sorry, maar dan was het inderdaad einde verhaal, geen moordenaars op m'n erf :n

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:56

Wil alleen zeggen dat veel honden die hand als speeltje zouden beschouwen en juist wel happen.Vlees en bloed ruikt toch anders dan plastic/latex...zou dan je hond daardoor afgemaakt moeten worden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:58

MelodyT schreef:
Wil alleen zeggen dat veel honden die hand als speeltje zouden beschouwen en juist wel happen.Vlees en bloed ruikt toch anders dan plastic/latex...zou dan je hond daardoor afgemaakt moeten worden?

je hebt happen(spelen) en vals bijten is toch echt groot verschil