Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:27

ik scheer de oren volledig uit en de tastharen helemaal weg.....
ik vind het echt veel mooier..... en mijn paarden hebbener nog nooit last mee gehad,
qua viezigheid in t oor of dergelijke.

ik hoop dat het niet helemaal verboden word :-(
ik wil het best minder kaal scheren in de oren en de tastharen iets langer laten...
maar langer dan een cm haar om zn neus vind ik echt geen pan... zelf heb ik t idee dat
ze er niet zo last van hebben, maar ja hij praat natuurlijk niet

_dingetje_ mijn paard staat heel veel buiten, mijn vorige ook, met kale oren....
Laatst bijgewerkt door gretoes op 12-10-12 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:27

karuna schreef:
Maar waarom gaan de oren kaal? En waarm de tastharen weghalen? Zou iemand je paard minder mooi vinden omdat er oorharen inzittenof omdat hij zijn tastharen nog heeft? Of moet het paard mee gaan doen aan de kaalmanie van mensen?

Ikzelf

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:28

Ik vind het goed dat de sectrorraad hier aandacht aan besteed. Die haren zitten er inderdaad niet voor niets.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een fokker twee dagen voor de keuring alle tastharen van een veulen had weggeschoren. Komt hij de volgende dag op stal, heel het hoofd van het veulen onder de wonden en bloed, zo vaak had het beestje zn hoofd gestoten die nacht. Kon helaas niet mee op keuring. Was een harde les, maar wel een gevalletje van eigen schuld, dikke bult voor de fokker (helaas had het veulen de grootste bult..)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:28

Twist1991 schreef:
Moratoetje schreef:
Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!

Hoe moet een paard aan jou duidelijk maken dat ie toch echt liever droge oren heeft en zijn tastharen toch wel handig zijn als je met je neus iets moet aftasten? Ik vind het ronduit egoistisch dat er mensen zijn die weten dat het een stuk minder comfortabel is voor een paard als hij deze dingen moet missen en het toch doen omdat zij het lelijk en onverzorgd vinden.

Hoe moet een paard duidelijk maken dat ie liever niet naar de keuring wil? Ronduit egoistisch om een paard in te laden in een trailer voor een ritje van 30 minuten waar die zijn kont niet kan keren, alleen maar om een stempel bij zijn naam te krijgen.[/quote]

Dit is zo'n non argument! Alleen omdat je denkt dat een paard het ene niet leuk vindt is geen argument om dan ook maar iets anders te doen wat het paard niet leuk vindt. Want hij moet toch al dat eerste doen.

We couperen toch ook geen staarten meer? Dat vinden we toch ook zielig? Ookal zijn er veel fokkers die vinden dat het paard er daardoor mooier uit ziet. Waarom doen we dit niet meer? Omdat de staart een functie heeft en het een gemis is voor een paard als hij zijn staart niet meer heeft. Hetzelfde met tastharen en oorharen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:29

Paardlief heeft van die wollige berenoortjes....ga ik echt niet wegscheren..zit er niet voor niets. Ik hou de oren wel schoon maar ik denk dat juist dat bont veel vuiligheid, regen en beestje uit de oren houden.Haar snor en voelsprieten mag ze ook houden. Zitten totaal niet in de weg en eerlijk gezegd van een afstandje zie je die voelsprieten niet eens. Je scheert ook niet de snorharen van honden en poezen...waarom dan wel van paarden?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:30

Alina schreef:
Strohalm schreef:
Zolang paarden niet zelf kunnen praten en overgeleverd zijn aan het soms verkeerde gedrag van mensen is bemoeienis van mensen af en toe nodig voor hun welzijn.
Helemaal als die mensen ondanks dat ze weten dat hun gedrag niet in het belang van het paard is - in tegendeel zelfs - dit gedrag uit blijven voeren.
Daar mogen ze best op aangesproken worden.

Gaan we dan je paarden ook vragen of ze het wel goed vonden dat ze een deken op krijgen? Zat ie wel lekker? Of hebben ze liever toch zonder deken?
Of willen ze misschien helemaal niet op stal staan, zelfs geen uurtje? Of....???

Zullen we de meneer op straat met een kaal hoofd ook aanpreken dat dat slecht is voor zijn gezondheid? Zijn hoofd wordt nat en hij zou wel eens een koutje kunnen vatten met die gure wind...

Mensen.... Serieus... Ga je druk maken om nuttige dingen..

Futiliteiten...

Ik vind het heel jammer voor jouw paard dat jij vragen over paardenwelzijn futiliteiten vindt.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:30

Alina schreef:
Strohalm schreef:
Zolang paarden niet zelf kunnen praten en overgeleverd zijn aan het soms verkeerde gedrag van mensen is bemoeienis van mensen af en toe nodig voor hun welzijn.
Helemaal als die mensen ondanks dat ze weten dat hun gedrag niet in het belang van het paard is - in tegendeel zelfs - dit gedrag uit blijven voeren.
Daar mogen ze best op aangesproken worden.

Mensen.... Serieus... Ga je druk maken om nuttige dingen..

Futiliteiten...

Noem het welzijn van een paard maar futiliteit

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:31

eenitraM schreef:
Het zijn de wedstrijdruiters tegen de alternatievelingen :+

Wat een onzin :D Hier wedstrijdruiter, en no way dat er een scheerapparaat in de buurt van mijn paard haar oren of tastharen komt :n Ik knip alleen de uitstekende plukken uit de oren weg, staat verzorgd zat.

Een ontsteking door zooi in een uitgeschoren oor heb ik trouwens wel degelijk meegemaakt. Word je niet blij van, en het paard nog veel minder. Uit ervaring geleerd dus dat laten zitten slimmer is :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:32

Voor de mensen die het uitscheren van de oren en het wegknippen van het tastbaar normaal vinden... Ik mag aannemen dat jullie ook het couperen van staarten dan prima vinden? Aangezien dat exact hetzelfde is. Iets met een functie weghalen uit cosmetisch oogpunt.

Overigens slaat de vergelijking met schaam- en okselhaar natuurlijk als een tang op een varken. Tenzij je met je okselhaar voelt waar je mes en vork ligt :D
Vooralsnog heeft lichaamsbeharing bij mensen geen uitgesproken functie (meer) en ondervinden we geen "schade" aan het weghalen. Iets wat wel gebeurd bij het weghalen van oor- en tasthaar.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:33

Ikzelf scheer de oren van mijn paard niet uit. Wel vouw ik ze dubbel om vervolgens alle uitstekende plukken in een keer af te scheren. Tastharen scheer ik ook niet, vind ik sneu, ze zijn er niet voor niets. wel maar ik ze soms iets korter als ik merk dat ik ermee in de knoop kom (sperriem) maar nooit korter dan 3 cm. Ik ben van mening dat er zeker een wet mag komen die dit soort dingen verbied, maar het moet wel zo zijn dat je nog het oor mag scheren, alleen niet alle haren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:34

Ik knip de tastharen rondom de mond weg, anders komen ze tussen mijn leidsels en mijn bit en dat is au voor pony. Áls ik scheer, scheer ik de oren niet helemaal uit, maar ik kort het wel flink in

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:36

tagger schreef:
Ik wordt een beetje moe van die bemoeizucht. Laat iedereen zelf beslissen wat er wel of niet geschoren wordt.
Je kunt je ook afvragen of het voor een hengst leuk is om te worden gecastreerd.
We zouden het kunnen verbieden...

Precies! Dit is al jaren een felle discussie tussen voor en tegenstanders. Laat een ieder zelf bepalen _/-\o_

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:36

@eenitraM: Je bent zo hard aan het schreeuwen over dat jij het lekker wel doet.. Meid, scheer jij je ff een ongeluk.. Maar val mij niet lastig met PB's dat mijn paard in de paddock staat op de foto en je 'm niet op het land ziet staan :+ ..

Waar ik over val is de mentaliteit.. Een paard wat met een dikke vacht achter in de stal staat en staat te zweten is inderdaad een stuk zieliger, dan wanneer je z'n vacht eraan laat.. Óf je verplaatst 'm naar voor in de stal waar het een stuk frisser is ;) .. Denk gewoon na bij wat je doet, 'wat heeft het paard eraan met wat ik nu doe'.. Een paard heeft er bijzonder weinig aan als je z'n oren uitscheert, er vliegen in komen of regen.

NB: Voorbeeld: Een paard meenemen in een trailer is een noodzakelijk kwaad, mocht je ooit naar de kliniek toe moeten voor bijvoorbeeld koliek o.i.d. of voor een kreupelheidsonderzoek.. Maar wat heeft het paard eraan als je hem er in mept of ragt, als je het met vertrouwen en een gedegen training kan oplossen en dat het paard snapt wat de bedoeling is en met meer vertrouwen de klep oploopt.. Dát is nadenken over paardenwelzijn. Het maar vinden 'dat hij er gewoon maar in moet' komt voort uit een egocultuur, vol met onbegrip.
Nadenken over wat voor effect en wat voor nut het heeft.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:38

Als je wilt zeiken over haartjes in de oren kun je beter het concept "stal" verbieden.
Of zouden die mensen wel graag 20 uur per dag in hun wc zijn opgesloten, waarna je een uurtje of wat in de paddock mag spelen, ten grote van de keuken in vergelijking met een mens?
Daarna stapt er dan ook nog iemand op, met een veelal niet passend zadel, 40 kg overgewicht, trekkend aan de teugels al schoppend vooruit..

Als je dan wilt zeuren over "sielugh", pak dan zoiets, dat gaat tenminste nog ergens over..

Maar nee, dat komt te dicht bij huis, want daar maakt iedereen zich schuldig aan.

Maar goed..

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:38

zovietje schreef:
tagger schreef:
Ik wordt een beetje moe van die bemoeizucht. Laat iedereen zelf beslissen wat er wel of niet geschoren wordt.
Je kunt je ook afvragen of het voor een hengst leuk is om te worden gecastreerd.
We zouden het kunnen verbieden...

Precies! Dit is al jaren een felle discussie tussen voor en tegenstanders. Laat een ieder zelf bepalen _/-\o_

_/-\o_

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:39

Focussed schreef:
Voor de mensen die het uitscheren van de oren en het wegknippen van het tastbaar normaal vinden... Ik mag aannemen dat jullie ook het couperen van staarten dan prima vinden? Aangezien dat exact hetzelfde is. Iets met een functie weghalen uit cosmetisch oogpunt.

Exact hetzelfde....hmmm :? Wat een vergelijk...slaat werkelijk helemaal nergens op.
De haren in de oren en de tastharen groeien gewoon weer aan, dat kun je van een staart toch niet zeggen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:41

Focussed schreef:
Ik weet niet hoor, maar hier groeien die haren net wat sneller aan dan een gecoupeerde staart :?
Als ik voor een show op donderdag scheer, moet ik dat op zaterdag al weer bijwerken.
Als je de oren uit scheert, haal je ze er niet af. Tenzij je een beetje onhandig bent misschien.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:41

Moratoetje schreef:
Focussed schreef:

Exact hetzelfde....hmmm :? Wat een vergelijk...slaat werkelijk helemaal nergens op.
De haren in de oren en de tastharen groeien gewoon weer aan, dat kun je van een staart toch niet zeggen.

Maar het wordt wél uit cosmetisch oogpunt weggehaald, terwijl beide een functie hebben!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:42

Moratoetje schreef:
Focussed schreef:

Er zijn genoeg mensen die gaan voor blijvend kaal, ik zie geen verschil. Neem aan dat jij dat ook wel snapt :)

En als ik het dan anders formuleer. De staart tot op de staartwortel afscheren (er hangt dus alleen een kale staartwortel) als vervanging op het (permanente) couperen is dus wel prima? Dat is immers niet permanent... Dus niet erg?
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 12-10-12 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:44

Tastharen heb ik nog nooit iets aan gedaan, van de oren knip ik alleen de plukjes die er uit steken.
Benen opscheren vind ik persoonlijk geen mooi gezicht, doen we hier gewoon even met de schaar fatsoeneren.
We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met het welzijn van de paarden :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:46

Vientje schreef:
eenitraM schreef:
Het zijn de wedstrijdruiters tegen de alternatievelingen :+

Wat een onzin :D Hier wedstrijdruiter, en no way dat er een scheerapparaat in de buurt van mijn paard haar oren of tastharen komt :n Ik knip alleen de uitstekende plukken uit de oren weg, staat verzorgd zat.

Een ontsteking door zooi in een uitgeschoren oor heb ik trouwens wel degelijk meegemaakt. Word je niet blij van, en het paard nog veel minder. Uit ervaring geleerd dus dat laten zitten slimmer is :)

eens, het is haar met een functie , bijwerken doe ik ook ,staat ook verzorgd hoor.
en de stelling "ik haal het eraf want ik vind het niet mooi 'een hele zelfzuchtige- mijn hond heeft ook een gat onder zijn staart waar ik liever niet naar kijk, die plak ik ook niet af - ik vind t niet mooi, maar t heeft een functie...

eenitraM

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:50

Ik vind het zo grappig dat mensen allerlei slechte ervaringen hebben meegemaakt met paarden die geschoren zijn. VB: veulen met de kop kapot. (Weet je zeker dat het door het scheren komt?)

Waarom heb ik dat nou nooit meegemaakt?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:50

"Als je wilt zeiken over haartjes in de oren kun je beter het concept "stal" verbieden.
Of zouden die mensen wel graag 20 uur per dag in hun wc zijn opgesloten, waarna je een uurtje of wat in de paddock mag spelen, ten grote van de keuken in vergelijking met een mens?
Daarna stapt er dan ook nog iemand op, met een veelal niet passend zadel, 40 kg overgewicht, trekkend aan de teugels al schoppend vooruit..""

Het gaat hier om het uitscheren van oren niet over de stalling. Dat altijd weer dat wc argument erbij wordt gesleept. Ik neem aan dat als je tegen stallen bent dat dus je paard buiten staat? Dan moet je al helemaal de oren niet uitscheren.
Trouwens als het goed is ligt een stal niet vol met stront....

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:51

ik heb ook echt nooit problemen gehad.... geen ontstekingen of iets in oren, mn paard eet gewoon en loopt nergens tegen aan :-)
ik hoop zooo dat t niet verboden word! naar mijn idee heeft mn paard er geen last van

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:52

ik heb nooit de oren van mijn paarden uitgeschoren tot ik dit paard kreeg hij kreeg een oorontstekening. Oor uitgeschoren voor behandeling. Toen zijn oor beter was alles weer laten groeien. en hij kreeg weer een oorontsteking dus weer het zelfde verhaal tot drie keer toe. sinds dien scheer ik zijn oren uit en heeft hij nergens meer last van.
Dus als ik niet meer mag scheren zie ik de bui al weer hangen een oorontsteking

Tastharen doe ik niks aal op een haar na die groeit terug in zijn oog dus die houd ik wel kort