Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Twist1991 schreef:Moratoetje schreef:Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!
Hoe moet een paard aan jou duidelijk maken dat ie toch echt liever droge oren heeft en zijn tastharen toch wel handig zijn als je met je neus iets moet aftasten? Ik vind het ronduit egoistisch dat er mensen zijn die weten dat het een stuk minder comfortabel is voor een paard als hij deze dingen moet missen en het toch doen omdat zij het lelijk en onverzorgd vinden.
Alina schreef:Strohalm schreef:Zolang paarden niet zelf kunnen praten en overgeleverd zijn aan het soms verkeerde gedrag van mensen is bemoeienis van mensen af en toe nodig voor hun welzijn.
Helemaal als die mensen ondanks dat ze weten dat hun gedrag niet in het belang van het paard is - in tegendeel zelfs - dit gedrag uit blijven voeren.
Daar mogen ze best op aangesproken worden.
Gaan we dan je paarden ook vragen of ze het wel goed vonden dat ze een deken op krijgen? Zat ie wel lekker? Of hebben ze liever toch zonder deken?
Of willen ze misschien helemaal niet op stal staan, zelfs geen uurtje? Of....???
Zullen we de meneer op straat met een kaal hoofd ook aanpreken dat dat slecht is voor zijn gezondheid? Zijn hoofd wordt nat en hij zou wel eens een koutje kunnen vatten met die gure wind...
Mensen.... Serieus... Ga je druk maken om nuttige dingen..
Futiliteiten...
Alina schreef:Strohalm schreef:Zolang paarden niet zelf kunnen praten en overgeleverd zijn aan het soms verkeerde gedrag van mensen is bemoeienis van mensen af en toe nodig voor hun welzijn.
Helemaal als die mensen ondanks dat ze weten dat hun gedrag niet in het belang van het paard is - in tegendeel zelfs - dit gedrag uit blijven voeren.
Daar mogen ze best op aangesproken worden.
Mensen.... Serieus... Ga je druk maken om nuttige dingen..
Futiliteiten...
eenitraM schreef:Het zijn de wedstrijdruiters tegen de alternatievelingen
tagger schreef:Ik wordt een beetje moe van die bemoeizucht. Laat iedereen zelf beslissen wat er wel of niet geschoren wordt.
Je kunt je ook afvragen of het voor een hengst leuk is om te worden gecastreerd.
We zouden het kunnen verbieden...
zovietje schreef:tagger schreef:Ik wordt een beetje moe van die bemoeizucht. Laat iedereen zelf beslissen wat er wel of niet geschoren wordt.
Je kunt je ook afvragen of het voor een hengst leuk is om te worden gecastreerd.
We zouden het kunnen verbieden...
Precies! Dit is al jaren een felle discussie tussen voor en tegenstanders. Laat een ieder zelf bepalen
Focussed schreef:Voor de mensen die het uitscheren van de oren en het wegknippen van het tastbaar normaal vinden... Ik mag aannemen dat jullie ook het couperen van staarten dan prima vinden? Aangezien dat exact hetzelfde is. Iets met een functie weghalen uit cosmetisch oogpunt.
Focussed schreef:Ik weet niet hoor, maar hier groeien die haren net wat sneller aan dan een gecoupeerde staartVoor de mensen die het uitscheren van de oren en het wegknippen van het tastbaar normaal vinden... Ik mag aannemen dat jullie ook het couperen van staarten dan prima vinden? Aangezien dat exact hetzelfde is. Iets met een functie weghalen uit cosmetisch oogpunt.
Moratoetje schreef:Focussed schreef:Voor de mensen die het uitscheren van de oren en het wegknippen van het tastbaar normaal vinden... Ik mag aannemen dat jullie ook het couperen van staarten dan prima vinden? Aangezien dat exact hetzelfde is. Iets met een functie weghalen uit cosmetisch oogpunt.
Exact hetzelfde....hmmmWat een vergelijk...slaat werkelijk helemaal nergens op.
De haren in de oren en de tastharen groeien gewoon weer aan, dat kun je van een staart toch niet zeggen.
Moratoetje schreef:Focussed schreef:Voor de mensen die het uitscheren van de oren en het wegknippen van het tastbaar normaal vinden... Ik mag aannemen dat jullie ook het couperen van staarten dan prima vinden? Aangezien dat exact hetzelfde is. Iets met een functie weghalen uit cosmetisch oogpunt.
Exact hetzelfde....hmmmWat een vergelijk...slaat werkelijk helemaal nergens op.
De haren in de oren en de tastharen groeien gewoon weer aan, dat kun je van een staart toch niet zeggen.
Vientje schreef:eenitraM schreef:Het zijn de wedstrijdruiters tegen de alternatievelingen
Wat een onzinHier wedstrijdruiter, en no way dat er een scheerapparaat in de buurt van mijn paard haar oren of tastharen komt
Ik knip alleen de uitstekende plukken uit de oren weg, staat verzorgd zat.
Een ontsteking door zooi in een uitgeschoren oor heb ik trouwens wel degelijk meegemaakt. Word je niet blij van, en het paard nog veel minder. Uit ervaring geleerd dus dat laten zitten slimmer is