Shirley schreef:Ik HAAT jagers !
Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...
En schade aan de gewassen ?
Laat me niet lachen, als je ziet wat er na de oogst op het land blijft liggen en weer wordt ondergeploegd !
Daar kan je een heel arm Afrikaans land een paar maanden van in leven houden ..
Nee, jagen is veel leuker !
We schieten de vossen af die de hazen en konijnen vangen...
We vergiftigen de roofvogels die ook jagen op duiven ..
We kweken zelf fazanten en zetten die aan het eind van het jaar uit, lokken ze met voer en knallen maar !
We laten de honden los en gaan zelf achter een bosje met tien man op een haasje liggen wachten ...
Hier ben ik het echt niet mee eens. Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf en hier jaagt een jager op ons land. Wij krijgen hier dan weer geld voor. Dit om overpopulatie te voorkomen, want dat regelt zichzelf niet zomaar. Maar ook tegen schade aan de gewassen. Duiven die bijv. de tarwe opeten.
Ik snap niet wat je bedoelt met ''Laat me niet lachen, als je ziet wat er na de oogst op het land blijft liggen en weer wordt ondergeploegd ! Daar kan je een heel arm Afrikaans land een paar maanden van in leven houden ..'' ?
De gewassen zoals aardappelen, uien, peeen, suikerbieten, knolselderij worden in het geheel van het land afgehaald. Wat overblijft is loof. Als we dat mee leveren aan de fabriek worden we zelfs gekort op tarra en kost het ons geld. Tarra is het verschil tussen bruto en netto gewicht en dus alles wat niet gebruikt wordt maar wel aan, op of bij het product zit zoals loof, zand/kleikluiten e.d.
Wel laten we sommige producten, zoals uien, een paar dagen op het land liggen om goed te laten drogen voor we het naar binnen rijden (scheelt droogkosten).
Spinazie wordt afgemaaid en direct opgeladen. Net als dat de boontjes en erwtjes allemaal gedorst worden en direct worden opgeladen. Wat dan overblijft is de plant zeg maar, de bladeren. Maar dat wil je niet eten hoor
Misschien heb je groenbemester gezien, dat wordt idd ondergeploegd als grondverbeteraar. Dat is geen eetbaar product.
Dus ik vraag me af waar jij zoveel op het land ziet achterblijven, want dat is dan wel een erg domme boer
Zo geweldig zijn de prijzen niet, dus je wilt gewoon kost wat het kost alle producten van je land halen hoor.Jagers mogen echt niet zomaar alles afknallen hoor. Daar zijn regels voor. Gelukkig hebben wij een fijne jager die zich netjes aan de regels houd. Ik heb daar geen problemen mee.
)
Dan denk ik laat lekker de natuur hun gang gaan en wees blij als je niet zoveel te schieten hebt. Ook mogen ze normaal tijdens drijfjachten geen herten schieten. Schoot er 1 de wei in bij ons en allemaal stonden ze klaar om te schieten. Tot ik in zicht kwam. Geluk voor het ree. En toen opeens doen of ze me niet zagen.
(en dus absoluut geen wandel/rijd/hondenuitlaat gebied)

En controle op vergunningen is juist heel streng, hoe kom je erbij dat dat niet zo is? Dat het hier en daar mis gaat, wil niet zeggen dat de hele jachtgemeenschap over 1 kam geschoren hoeft te worden? Als 1 persoon zijn paard mishandeld, is toch niet elke paardeneigenaar een dierenbeul?