OS: Goud voor Dujardin, zilver voor Adelinde (+filmpjes)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Re: OS: Goud voor Dujardin, zilver voor Adelinde (+filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:12

Staartje krijgen? Wat gaan ze doen dan, Charlotte haar medaille afpakken? :?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:12

FriesWytske schreef:
Sinds wanneer is een overgang 'grijs' gebied :?

Sinds de Kür op muziek een "vrije" oefening is, en er een aantal vaste onderdelen moeten worden getoond.
Deze vaste onderdelen worden beoordeeld met een cijfer.
deze overgang die de mist in ging is niet één van de vaste onderdelen, dus zal ik niet directe punten krijgen.
Indirect zal t wel worden meegenomen, alleen hoe en waar weet ik ook niet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:16

Ik sta er echt van te kijken hoe iedereen hier reageert. Charlotte heeft een prachtige proef neergezet. Zoals de Britten zeggen zijn Charlotte en Valegro het ultieme voorbeeld van a perfect partnership. Charlotte rijdt Valegro met zo ontzettend veel gevoel, ze vormen zo'n harmonieuze combinatie. Het voorbeeld van hoe puur dressuur kan zijn. Dat is beloond, en terecht. Zonder dat kleine foutje had ze een nog hogere score verdiend.

Wat betreft Adelinde.. Ik snap niet hoe ze aan 88% kwam. De croupe kwam in de piaffe en passage erg hoog en is de hele proef door bezig geweest met zich er uit drukken aan de voorkant. Die proef kan dan zo foutloos zijn en het mag er zo spectaculair uitzien, dit mag geen dressuur genoemd worden.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:17

Idra schreef:
Gewoon naar de playlists gaan op eurosportstv en daar kan je naar de prijsuitreiking scrollen ;)

Dan ben ik een beetje blind denk ik. -O-

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:18

Retlaw schreef:
FriesWytske schreef:
Sinds wanneer is een overgang 'grijs' gebied :?

Sinds de Kür op muziek een "vrije" oefening is, en er een aantal vaste onderdelen moeten worden getoond.
Deze vaste onderdelen worden beoordeeld met een cijfer.
deze overgang die de mist in ging is niet één van de vaste onderdelen, dus zal ik niet directe punten krijgen.
Indirect zal t wel worden meegenomen, alleen hoe en waar weet ik ook niet.

Ja, zo kan ik het dan ook. Sorry, maar volgens mij horen dit soort fouten wel meegenomen worden in de beoordeling.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:19

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:20

FrysWytske, dat ben ik met je eens, helaas is dat dus niet de wijze van jureren wbt de kür

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:21

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:23

Bomba schreef:
Ik sta er echt van te kijken hoe iedereen hier reageert. Charlotte heeft een prachtige proef neergezet. Zoals de Britten zeggen zijn Charlotte en Valegro het ultieme voorbeeld van a perfect partnership. Charlotte rijdt Valegro met zo ontzettend veel gevoel, ze vormen zo'n harmonieuze combinatie. Het voorbeeld van hoe puur dressuur kan zijn. Dat is beloond, en terecht. Zonder dat kleine foutje had ze een nog hogere score verdiend.

Wat betreft Adelinde.. Ik snap niet hoe ze aan 88% kwam. De croupe kwam in de piaffe en passage erg hoog en is de hele proef door bezig geweest met zich er uit drukken aan de voorkant. Die proef kan dan zo foutloos zijn en het mag er zo spectaculair uitzien, dit mag geen dressuur genoemd worden.

Prachtig stuk.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:23

terechte gouden winnaar, zilver weet ik nog niet , maar brons moet helemaal onderaan ergens, jezus wat een vreselijke rijstijl, dat daar nou niemand daar wakker van ligt kennelijk..........
Gal en Anky ook echt toppers!!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:28

Anky & Gal hadden van mij zeker hoger mogen krijgen. Charlotte heeft die gouden medaille zeker verdient! Adelinde heb ik nog nooit zo goed zien rijden maar charlotte was in mijn mening echt beter!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:42

Zoals mij net werd gezegd: Ballet heeft gewonnen van krachtsport.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:47

Bomba schreef:
Zoals mij net werd gezegd: Ballet heeft gewonnen van krachtsport.

:j Helemaal eens met dit en vorig commentaar van je Bomba!

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:51

Ook helemaal met Bomba eens heel mooi gezegd!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:59

Janine1990 schreef:
maikeltje schreef:
Adelinde liet ook veel meer zien, muziek en proef liepen veel meer gelijk, galop van Valegro vond ik niet zo, die liep qua muziek constant achter de feiten aan. Nee ik vind het niet terecht dat Charlotte gewonnen heeft :n

Misschien ook even realistisch kijken naar de aanleuning van beide paarden. De HARMONIE van beide combinaties... Of het ontbreken ervan.

Als de harmonie zou ontbreken dan zet je niet zo'n proef neer. Op dit niveau moet de harmonie er wel zijn, paard doet het anders niet. Ik vind dat mensen nogal snel en makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Niemand voelt wat Adelinde aan het paard voelt als ze erop zit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:00

Nee, maar de jury voelt sowieso nooit wat een ruiter voelt. Die kijkt en oordeelt en dat wordt ook verwacht van hem/haar. Niet dat hij gaat voelen :+
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 09-08-12 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:00

maikeltje schreef:
Als de harmonie zou ontbreken dan zet je niet zo'n proef neer. Op dit niveau moet de harmonie er wel zijn, paard doet het anders niet. Ik vind dat mensen nogal snel en makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Niemand voelt wat Adelinde aan het paard voelt als ze erop zit.

Volgens mij is het idee van dressuur het samenspel tussen ruiter en paard en de harmonie die ze UITSTRALEN...
Harmonie heeft niets te maken met wat de ruiter voelt.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:06

was echt een spanende finale vandaag!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:07

Ben ik nou de enige die de muziek van Charlotte helemaal niet mooi vond? :P Neemt natuurlijk niet weg dat ze een fantastische proef neergezet heeft! Al had ik Adelinde liever zien winnen, die ook een superproef reed.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:16

Fitzroy schreef:
Nee, maar de jury voelt sowieso nooit wat een ruiter voelt. Die kijkt en oordeelt en dat wordt ook verwacht van hem/haar. Niet dat hij gaat voelen :+

Met dat laatste refereerde ik naar het commentaar over het stanggebruik van Adelinde en het verzet daarop van Parzival volgens sommige bokkers. Dat had ik er voor de duidelijkheid even bij moeten zetten.
Janine1990 schreef:
maikeltje schreef:

Volgens mij is het idee van dressuur het samenspel tussen ruiter en paard en de harmonie die ze UITSTRALEN...
Harmonie heeft niets te maken met wat de ruiter voelt.

Ik zag samenspel genoeg tussen paard en ruiter en het straalde ook harmonie uit. Of ben jeecht van mening dat je zo'n kuhr even kunt afdwingen door kracht van de ruiter? Bij zo'n sensibel dier als dat paard? Nee hoor.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:19

maikeltje schreef:
Niemand voelt wat Adelinde aan het paard voelt als ze erop zit.

En Adelinde ziet dit niet als ze erop zit:
Afbeelding

Als het nou een momentopname was, maar helaas was dit tijdens de hele proef te zien...

Perzival_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:21

mimeslosydy schreef:
Ben ik nou de enige die de muziek van Charlotte helemaal niet mooi vond? :P Neemt natuurlijk niet weg dat ze een fantastische proef neergezet heeft! Al had ik Adelinde liever zien winnen, die ook een superproef reed.

Nee je bent niet de enige, nee.
Ik vond de muziek ook een streepje...
Maar de big-ben bel vond ik wel echt goed bedacht!

Ik kijk niet naar de landen, ik ben voor degene die het het beste doet!
Adelinde vond ik minder rijden als Charlotte, Adelinde trok ook een beetje aan de teugels.
Dus ik vind het terecht dat Charlotte Goud heeft, en Adelinde Zilver.
En ik blijf Verd*rie treuren op brons van Laura Bechtolsheimer, Zo hoor je niet te rijden!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:26

Is er al beeldmateriaal van de bronze medaille winnaar? Daar ben ik nu toch wel heel benieuwd naar geworden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:31

maikeltje schreef:
Ik zag samenspel genoeg tussen paard en ruiter en het straalde ook harmonie uit. Of ben jeecht van mening dat je zo'n kuhr even kunt afdwingen door kracht van de ruiter? Bij zo'n sensibel dier als dat paard? Nee hoor.

Dan hebben we sowieso een verschil in interpretatie van beelden :)

Wat is een kuhr afdwingen?

Volgens mij gaat het hier om paardrijden in harmonie. Of zonder harmonie.

Sensibel is relatief, afdwingen is relatief, kracht is relatief.

De jurering is zeer discutabel (en dan ben ik absoluut niet van mening dat Adelinde te weinig heeft en Charlotte te veel), wat mij betreft heeft Charlotte zéér terecht gewonnen. En op basis van harmonie had ik de plaatsen 2 en 3 ook anders ingevuld, maar het is wat het is.
Wat ik vind is dat er in de jurering weer terug moet worden gegaan naar de zes basisbeginselen van het rijden: takt, ontspanning, nageeflijkheid en aanleuning, impuls en schwung, rechtgericht zijn en impuls. Vergeet vooral niet nu het tweede punt nog eens te lezen!!
Niet halthouden moet een 1 worden, want een 1 betekent in de basissport 'niet getoond', een 5 daarentegen betekent 'voldoende'.

Ik denk dat de jury af en toe iets te enthousiast aan het punten is, en op de verkeerde dingen let.

Om even terug te komen op jouw 'afdwingen', ik weet nog steeds niet hoe je een proef wilt afdwingen. Maar harmonie is iets dat je zéker niet kunt afdwingen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:36

Janine1990 schreef:
maikeltje schreef:

Dan hebben we sowieso een verschil in interpretatie van beelden :)

Wat is een kuhr afdwingen?

Volgens mij gaat het hier om paardrijden in harmonie. Of zonder harmonie.

Sensibel is relatief, afdwingen is relatief, kracht is relatief.

De jurering is zeer discutabel (en dan ben ik absoluut niet van mening dat Adelinde te weinig heeft en Charlotte te veel), wat mij betreft heeft Charlotte zéér terecht gewonnen. En op basis van harmonie had ik de plaatsen 2 en 3 ook anders ingevuld, maar het is wat het is.
Wat ik vind is dat er in de jurering weer terug moet worden gegaan naar de zes basisbeginselen van het rijden: takt, ontspanning, nageeflijkheid en aanleuning, impuls en schwung, rechtgericht zijn en impuls. Vergeet vooral niet nu het tweede punt nog eens te lezen!!
Niet halthouden moet een 1 worden, want een 1 betekent in de basissport 'niet getoond', een 5 daarentegen betekent 'voldoende'.

Ik denk dat de jury af en toe iets te enthousiast aan het punten is, en op de verkeerde dingen let.

Om even terug te komen op jouw 'afdwingen', ik weet nog steeds niet hoe je een proef wilt afdwingen. Maar harmonie is iets dat je zéker niet kunt afdwingen.

Nou, dan zijn we het toch eens? :D