Vraagtekens rond Parzival

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:03

pyrrhus schreef:
Je was mij net voor! Dat wilde ik net zeggen. En kijk naar tiara en ulissa, ook daarmee doet ze bovenin mee in de lichte tour. Nogal logisch dat ze in gp nog met geen enkel ander paard heeft gepresteerd, gezien het feit dat parzival haar 1e gp paard is..... (toch best knap als je met je 1e gp paard gelijk naar de OS mag, geloof niet dat iemand hier op bokt haar dat na doet..) desalniettemin zou het bijzonder sneu zijn als ze niet kan starten op de OS, want zeg nou zelf, zonder haar heeft nederland geen schijn van kans op de OS.... zo blijkt maar weer dat het geen fiets is waar je op zit....

Lichte tour is ook geen GP, iedereen die in London gaat starten moet op het hoogste niveau (en eigenlijk hoger) zitten. Feit blijft dat er betere mensen zijn. . . kan mijn stanpunt wel blijven verdedigen maar dat is zinloos.

Als Adelinde werkelijk de enige mogelijkheid op een medaille is, moet Nederland toch maar eens gaan kijken waar het probleem ligt. Dat doen andere landen dan toch beter ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:05

Ailill schreef:
pyrrhus schreef:
Je was mij net voor! Dat wilde ik net zeggen. En kijk naar tiara en ulissa, ook daarmee doet ze bovenin mee in de lichte tour. Nogal logisch dat ze in gp nog met geen enkel ander paard heeft gepresteerd, gezien het feit dat parzival haar 1e gp paard is..... (toch best knap als je met je 1e gp paard gelijk naar de OS mag, geloof niet dat iemand hier op bokt haar dat na doet..) desalniettemin zou het bijzonder sneu zijn als ze niet kan starten op de OS, want zeg nou zelf, zonder haar heeft nederland geen schijn van kans op de OS.... zo blijkt maar weer dat het geen fiets is waar je op zit....

Lichte tour is ook geen GP, iedereen die in London gaat starten moet op het hoogste niveau (en eigenlijk hoger) zitten. Feit blijft dat er betere mensen zijn. . . kan mijn stanpunt wel blijven verdedigen maar dat is zinloos.

Als Adelinde werkelijk de enige mogelijkheid op een medaille is, moet Nederland toch maar eens gaan kijken waar het probleem ligt. Dat doen andere landen dan toch beter ;)

Na 3 achtereenvolgende individuele gouden medailles op OS, gaat het nu misschien even iets minder in Nederland. Dat kan, dit heeft Duitsland ook "even" gehad, om over de andere landen maar niet te spreken. Indien Totilas nog door Gal werd gereden, was dat (zonder blessures) een redelijk zekere medaille. Alles kan dus verkeren in de sport, zeker als je geen eigen paarden rijdt. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:06

Ailill schreef:

Dat is de waan van de dag, het zijn paarden. Andere landen kopen bijvoorbeeld een wereldkampioen en worden er 5e mee op een EK

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:09

Electra63 schreef:
Ailill schreef:
D'r bestaat ook zoiets als empathie en vaderlands trots (en daar is Nederland erg goed in). Ik ben van mening dat Carl Hester/Charlotte Dujardin/Andreas Helgstrand/Patrick Kittel/Isabell Werth stukken beter rijden, vriendelijker en met veel meer gevoel. Daarnaast zijn paarden als Uthopia/Valegro/Blue horse matine/Scandic/en al de paarden van Isabell imo vele malen beter dan Parzival. Daarnaast hebben alle mensen uit deze rij met meer paarden gepresteerd (op Charlotte na) en dan heb ik het nog niet eens over Anky (ben het alleen niet eens met haar manier van rijden, daarom noem ik haar niet in mijn standpunt).

Kan iemand mij een ander (benoemenswaardig) resultaat noemen betreffende mevrouw Cornelissen met een ander paard dan Parzival?

Haar successen in internationale wedstrijden hebben niets te maken met empathie of vaderlandse trots, immers het zijn internationale wedstrijden, met een internationale jury en internationale medestanders. Als jij stelt dat Cornelissen niet zo goed is en Parzival niet zo'n goed paard is, dan ben ik benieuwd wat haar dan die successen heeft gebracht?
Als je zegt dat Cornelissen alleen maar succes heeft met Parzival en met geen ander paard, dan lijkt mij, dat dit aan de uitzonderlijke kwaliteiten van Parzival ligt of aan de combinatie van ruiter/paard.

Indien wij het hebben over internationale successen met meerdere paarden, dan staat Anky (en anderen) wel aan de top. :D

Verder geloof ik dat Cornelissen meer talent heeft dan 99,99999999999% van de bokkers. ;)

Over haar succes heb ik een andere mening en zeker over het jureren van haar proeven (net als heel veel andere mensen is er vaak een voorkeur voor een bep. jurylid, zou niet mogen maar is wel een feit).

Ik zeg niet dat ze niet goed zijn, ik zeg dat het veel, echt heel veel beter kan. Nogmaals, er zijn mensen die veel beter rijden en er zijn paarden die veel beter lopen.

"Als je zegt dat Cornelissen alleen maar succes heeft met Parzival en met geen ander paard, dan lijkt mij, dat dit aan de uitzonderlijke kwaliteiten van Parzival ligt of aan de combinatie van ruiter/paard." Charlotte heeft ook alleen nog maar succes met Valegro, en geef toe dat ziet er toch 100X beter uit dan mevrouw cornelissen en Parzival? En dan heeft die laatste combinatie veel meer uren in het zadel gemaakt en meer wedstrijd ervaring.

Dat Cornelissen meer talent heeft dan 99,99% van de bokkers betwijfel ik. Ze weet inderdaad waar ze mee bezig is, maar echt een topper? Ik betwijfel het.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:13

Lovely schreef:
Ailill schreef:

Klopt Lovely, toen waren ze inderdaad (tot op zekere hoogte) aan elkaar gewaagd. Ik zie alleen sindsdien bij andere combinatie's een stuk meer progressie dan bij Adelinde. Voorbeeld: Ik was er bij tijdens het debuut van Charlotte tijdens het CHIO in Zwolle, ik hoor Coby nog zeggen "die combinatie beschikt over talent. . ." Met alle respect, maar zulke uitspraken hoor ik nooit over Adelinde. Dat zelfde geldt voor Carl en imo Patrick en Andreas.

Inderdaad heeft talent tijd nodig, maar ik weet (en zie) dat er beter talent aanwezig is dan Adelinde. Is het niet in London dan wel daar na :)

Dat is ook geen eerlijke vergelijking, want Adelinde en Parzival doen al wat langer mee op internationaal niveau en dan kun je eigenlijk pas iets over Uthopia/Valegro zeggen als die ook 2 wereldbekers en wat Europese kampioenschappen hebben gewonnen.

Je vindt de Nlse dressuursport kennelijk niks want je serveert in 1 beweging de Europees Kampioen, de Wereldkampioen en Olympisch kampioen af. Anky en Edward noem je niet en Adelinde vind je niks.

Dat bedoel ik juist te zeggen, Carl en Charlotte rijden relatief kort met Uthopia en Valegro en scoren misschien niet veel hoger dan Cornelissen maar het beeld ziet er vele malen beter uit. Ook ben ik van mening dat dat er in de eerste 2 combinatie's nog veel meer progressie en mogelijkheden te vinden zijn dan in mevrouw Cornelissen.

Het klopt inderdaad dat ik Anky en Edward niet noem, de manier waarop zij rijden staat mij niet aan. Ik ga daar verder niet over in discussie, die discussie is al jaren gaande hier op bokt en in de paardenwereld. Ook ben ik van mening dat Nederland meer zou moeten investeren in jong talent i.p.v. te blijven hangen/trekken aan oud talent :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:14

Aillil, met je laatste alinea van je eerdere bericht schat je toch óf de gemiddelde Bokker te hoog in, of Adelinde te laag. Als je met je eerste GP paard eerste op de wereldranglijst wordt, beschik je wel degelijk over wat talent hoor. Zowel in als onder het zadel.

Natuurlijk zijn er betere ruiters en/of betere paarden. Maar gezien de wereldranglijst is er op dit moment geen betere combinatie.

Charlotte maakt gi-gan-tisch veel progressie door en ik denk dat die nog heel ver gaat komen. Maar er sluipen bij haar nog wel foutjes in (door onervarenheid van de combinatie wellicht), waardoor ze nog niet altijd het maximale eruit haalt. Ik vind haar wel zeker een grote combinatie voor de (nabije?) toekomst.

Edit: dat er voor Charlotte/Carl nog meer te halen is, ben ik met je eens. Parzival zit op zijn top en gaat m.i. niet heel veel verder meer groeien.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 22-06-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:15

Electra63 schreef:
Ailill schreef:

Na 3 achtereenvolgende individuele gouden medailles op OS, gaat het nu misschien even iets minder in Nederland. Dat kan, dit heeft Duitsland ook "even" gehad, om over de andere landen maar niet te spreken. Indien Totilas nog door Gal werd gereden, was dat (zonder blessures) een redelijk zekere medaille. Alles kan dus verkeren in de sport, zeker als je geen eigen paarden rijdt. :D

Klopt, Nederland heeft jaren aan de top gestaan en is zeer zeker nog een kanshebber voor de toekomst. . . maar als we nu alles alleen op Edward en Totilas gaan gooien zijn we ook verkeerd bezig. Je kan/moet imo je kansen spreiden en niet al je geld op een paard zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:16

Aillill,
Jij suggereert dat Cornelissen bevoordeeld is in haar proeven? Door wie en waarom dan? Ik heb het over haar internationale successen. Waarom zou een internationale jury haar bevoordelen? Ik zie daar geen reden toe?

Op jouw laatste zin kan ik alleen maar reageren met: wie zijn die bokkers met internationale successen? :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:18

mylittlejoy schreef:
Aillil, met je laatste alinea schat je toch óf de gemiddelde Bokker te hoog in, of Adelinde te laag. Als je met je eerste GP paard eerste op de wereldranglijst wordt, beschik je wel degelijk over wat talent hoor. Zowel in als onder het zadel.

Natuurlijk zijn er betere ruiters en/of betere paarden. Maar gezien de wereldranglijst is er op dit moment geen betere combinatie.

Charlotte maakt gi-gan-tisch veel progressie door en ik denk dat die nog heel ver gaat komen. Maar er sluipen bij haar nog wel foutjes in (door onervarenheid van de combinatie wellicht), waardoor ze nog niet altijd het maximale eruit haalt. Ik vind haar wel zeker een grote combinatie voor de (nabije?) toekomst.

Misschien heb je gelijk en schat ik haar te laag in (en daardoor bokt te hoog in). Feit blijft dat ik combinatie's heb gezien die een veel fijner beeld geven, met meer harmonie en samenspel dan mevrouw Cornelissen. Nogmaals, dit is mijn mening.

Ook Charlotte maakt foutjes, net als alle andere toppers. Maar als je gaat kijken naar progressie en ontwikkeling dan laat Adelinde behoorlijk meet steken vallen dan menig ander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:20

mylittlejoy schreef:
Aillil, met je laatste alinea van je eerdere bericht schat je toch óf de gemiddelde Bokker te hoog in, of Adelinde te laag. Als je met je eerste GP paard eerste op de wereldranglijst wordt, beschik je wel degelijk over wat talent hoor. Zowel in als onder het zadel.

Edit: dat er voor Charlotte/Carl nog meer te halen is, ben ik met je eens. Parzival zit op zijn top en gaat m.i. niet heel veel verder meer groeien.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen moet je nog afwachten of Charlotte ook onder druk op zo'n grote internationale wedstrijd als OS kan presteren? Dat wordt IMO nog wel eens onderschat. Daarom vind ik het zo bijzonder knap van Anky dat zij 3 x goud won, zij stond onder gigantische druk om nogmaals haar prestatie te evenaren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:21

Electra63 schreef:
Aillill,
Jij suggereert dat Cornelissen bevoordeeld is in haar proeven? Door wie en waarom dan? Ik heb het over haar internationale successen. Waarom zou een internationale jury haar bevoordelen? Ik zie daar geen reden toe?

Op jouw laatste zin kan ik alleen maar reageren met: wie zijn die bokkers met internationale successen? :D

Ik bedoel te zeggen dat de paardensport (en zeker de dressuurtak) 100% een jury sport is, dat ook een jury dingen verkeerd kan zien. Ik zeg niet dat een int. jury haar ozu bevooroordelen, ik weet wel zeker dat met een ander jurypanel andere score's gegeven worden.

Wat betreft mijn laatste zin, ik had het niet over 99,99 procent van de bokkers maar over het feit of Adelinde al dan niet over talent zou beschikken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:23

Ik vind dat er wel erg hard over Adelinde geoordeeld wordt hier. In mijn ogen is ze ook niet de fijnste amazone, maar ik vind het een beetje jammer ze zoveel bagger over zich heen krijgt, terwijl niemand precies weet wat er aan de hand is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:24

Electra63 schreef:
mylittlejoy schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen moet je nog afwachten of Charlotte ook onder druk op zo'n grote internationale wedstrijd als OS kan presteren? Dat wordt IMO nog wel eens onderschat. Daarom vind ik het zo bijzonder knap van Anky dat zij 3 x goud won, zij stond onder gigantische druk om nogmaals haar prestatie te evenaren.

Daar heb je een goed punt, dat weten we over 2 maanden :) Of ze echt gaan toppen blijft de vraag, maar lukt het niet in London dan wel in 2016.

Ik heb ook zeer veel respect voor Anky, zeker voor haar prestatie's. Haar manier van rijden is en zal alleen nooit mijn manier worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:26

Ailill schreef:
Electra63 schreef:
Aillill,

Ik bedoel te zeggen dat de paardensport (en zeker de dressuurtak) 100% een jury sport is, dat ook een jury dingen verkeerd kan zien. Ik zeg niet dat een int. jury haar ozu bevooroordelen, ik weet wel zeker dat met een ander jurypanel andere score's gegeven worden.

Wat betreft mijn laatste zin, ik had het niet over 99,99 procent van de bokkers maar over het feit of Adelinde al dan niet over talent zou beschikken.

Tjaa, zo kan je eeuwig discussiëren. :D

Feit is dat Cornelissen meerdere successen heeft behaald in verschillende internationale wedstrijden. De jury zal het toch niet altijd fout zien?
Als je vindt dat Adelinde geen talent heeft, ja, dan houdt een discussie op. Misschien hebben de penny's op Bokt met NH inderdaad wel meer talent, alleen kan het gros er haar geld niet mee verdienen en komen ze niet met internationale prijzen thuis. Maar misschien ligt het inderdaad aan smaak, laten we het daar dan maar op houden.
Of is de jury (straks) met eventuele successen van Carl of Charlotte dan wel ineens goed en zien zij dan wel de dingen goed? :D

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:27

bah wat een vervelende discussie.

Laat het voorop staan dat Parzival geen makkelijk te rijden paard is. Tevens kan je 100 combinatie's roepen die met meerdere paarden gepresteerd hebben, maar iedereen begint met 1 paard op de top en zo ook Adelinde. Ze komt net kijken op het hoogste niveau, beetje meer respect hiervoor is niet verkeerd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:27

Ailill schreef:
Electra63 schreef:

Daar heb je een goed punt, dat weten we over 2 maanden :) Of ze echt gaan toppen blijft de vraag, maar lukt het niet in London dan wel in 2016.

Ik heb ook zeer veel respect voor Anky, zeker voor haar prestatie's. Haar manier van rijden is en zal alleen nooit mijn manier worden.

En daarom komen wij jouw naam niet tegen op internationale uitslagen :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:29

Feitelijk heeft het weinig zin om een discussie over Adelinde & Parzival aan te gaan. Ze staan bovenaan allerlei ranglijsten en winnen allerlei belangrijke kampioenschappen, dus het zal wel goed zijn.

Het is alleen mijn smaak niet, ik vind het paard niet bijzonder, ik vind Adelinde geen ruiter waar ik met open mond en bewondering naar blijf kijken. Technisch zal het heus goed zijn, maar er zit voor mij niks extra's aan. Het sprankje dat ik had bij de eerste wedstrijden van Edward en Totilas. Die hadden wat extra's :D. Bij Adelinde vind ik er niks leuks aan, ruiter kijkt nooit of ze het naar haar zin heeft, en paard al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:30

Aillil, het is nogal simpel. Afgelopen december was het voor het eerste dat een Britse combinatie een kwalificatie voor een wereldbeker won. Nederlanders en Duitsers hebben dat al talloze keren gedaan. Je zou je dus ook kunnen afvragen waar die plotselinge successen van de Britten nu opeens vandaan komen. De paarden komen uit Nederland en Denemarken, maar waarom lukt het nu ineens in UK?
Overigens vind ik Carl, Charlotte en zelfs Laura prima ruiters die lekker kunnen sturen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:32

Lovely schreef:
Aillil, het is nogal simpel. Afgelopen december was het voor het eerste dat een Britse combinatie een kwalificatie voor een wereldbeker won. Nederlanders en Duitsers hebben dat al talloze keren gedaan. Je zou je dus ook kunnen afvragen waar die plotselinge successen van de Britten nu opeens vandaan komen. De paarden komen uit Nederland en Denemarken, maar waarom lukt het nu ineens in UK?
Overigens vind ik Carl, Charlotte en zelfs Laura prima ruiters die lekker kunnen sturen.

Ik vind het ook bijzonder leuk, dat Engeland nu goed presteert in de dressuur. Ik gun het ze van harte, het is beter voor de breedte van de sport. Het zijn leuke en goede combinaties. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:34

Electra63 schreef:
Ailill schreef:

En daarom komen wij jouw naam niet tegen op internationale uitslagen :D

Voor zover ik weet ken jij mijn naam helemaal niet ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:35

Anoeska schreef:
Feitelijk heeft het weinig zin om een discussie over Adelinde & Parzival aan te gaan. Ze staan bovenaan allerlei ranglijsten en winnen allerlei belangrijke kampioenschappen, dus het zal wel goed zijn.

Het is alleen mijn smaak niet, ik vind het paard niet bijzonder, ik vind Adelinde geen ruiter waar ik met open mond en bewondering naar blijf kijken. Technisch zal het heus goed zijn, maar er zit voor mij niks extra's aan. Het sprankje dat ik had bij de eerste wedstrijden van Edward en Totilas. Die hadden wat extra's :D. Bij Adelinde vind ik er niks leuks aan, ruiter kijkt nooit of ze het naar haar zin heeft, en paard al helemaal niet.

Amen :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:35

Ailill schreef:

Maar dan vergeet je in mijn optiek de nieuwe combinaties die Nederland heeft. Voor Nederland komen deze Spelen eigenlijk ook te vroeg. Nu al denken te weten wie er in 2016 gaat vlammen is koffiedik kijken. Tuurlijk, Charlotte is dan beter, maar ook Imke (Toots), Edward (Romanov en Undercover), HP (Tango, wellicht Donna Silver), Anky (Upido) en niet te vergeten Patrick (Uzzo). Daarnaast is Adelinde dan wellicht weer op topniveau met een Tiara of Zephyr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:36

Nou, ik kan me van Parzival nog wel piaffe herinneren waar ik het koud van kreeg.

Anoeska

Re: Vraagtekens rond Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:37

Dat mag, maar wij kijken op straat vast ook niet om naar de zelfde man die voorbij komt lopen ;)

Wat ik maar wil zeggen, niet iedereen vind hetzelfde mooi.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:37

Lovely schreef:
Nou, ik kan me van Parzival nog wel piaffe herinneren waar ik het koud van kreeg.

Dan moet je de verwarming hoger zetten. . . O:)