Ariebren schreef:En laat die hollanders maar moeilijk doen over rijbewijs en trailer combinatie.
Jep helemaal vanaf maandag. Dan mag ik mijn nieuwe rijbewijs ophalen, een Duitse
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ariebren schreef:Het verwarrende met al die rijbewijzen is het gewicht van de aanhanger.
En het maximale toegestane gewicht van de aanhanger inclusief de lading.
Een aanhanger heeft een eigen gewicht. (750 kg)
Een aanhanger heeft een eigen gewicht en een gewicht wat je mag laden. (1250kg)
Dus het totale gewicht is 2000kg.
Als voorbeeld:
Een 2 paards trailer weegt leeg 750 kg.
Max totaal gewicht is 2000kg
Dus er mag voor 1250 kg paard in de trailer.
Mijn combinatie bestaat uit een Patrol van 1840 kg.
De trailer is max 2000 kg inclusief laadgewicht.
Totaal is dus 3840 kg. BE rijbewijs of het nieuwe B+ rijbewijs.
De nieuwe regeling wordt ook:
Heb je een auto die maximaal 1499 kg weegt
Dan wordt het gewicht van de combinatie: 1499 plus 2000 is 3499 kg.
En dan mag je met het B rijbewijs gaan rijden.
Mits de trekkende auto 2000 kg mag trekken.
Deze gegevens staan op de kenteken papieren van je voertuig en aanhanger.
Ariebren schreef:Maar als je dit op een parkeerplaats ziet staan van een paarden wedstrijd ???
Wel een één paards trailer er achter met een 400 tot 500 kg paard erin.
Motor Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1590 cm³
Vermogen 67 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig 995 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 1.515 kg
Massa rijklaar 1.095 kg
Aanhangwagen Maximum te trekken massa:
- ongeremd 400 kg
- geremd 1.000 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Dan vraag ik mij af of je nog wel de nodige reserves en veiligheid bij je hebt.
marjor schreef:Momenteel zit ik op het punt wel of geen E gaan halen. Situatie:
Auto:
TMM 1820 kg
mag trekken 1200 kg
Trailer 1,5 paards:
Ledig voortuig 520 kg
Laadvermogen 780 kg
TMM 1300 kg
Paard:
550 kg
Totaal TMM is 3120 kg. Valt dus onder de 3500 kg grens.
Echter de TMM van de trailer is 100 kg zwaarder dan dat de auto mag trekken. Echter staat dit er aan gewicht nooit in.
Welk rijbewijs heb ik nodig en is het aan te raden om de trailer 100 kg terug te laten keuren????
marjor schreef:Momenteel zit ik op het punt wel of geen E gaan halen. Situatie:
Auto:
TMM 1820 kg
mag trekken 1200 kg
Trailer 1,5 paards:
Ledig voortuig 520 kg
Laadvermogen 780 kg
TMM 1300 kg
Paard:
550 kg
Echter de TMM van de trailer is 100 kg zwaarder dan dat de auto mag trekken. Echter staat dit er aan gewicht nooit in.
Welk rijbewijs heb ik nodig en is het aan te raden om de trailer 100 kg terug te laten keuren????
janderegelaa schreef:marjor schreef:Momenteel zit ik op het punt wel of geen E gaan halen. Situatie:
Auto:
TMM 1820 kg
mag trekken 1200 kg
Trailer 1,5 paards:
Ledig voortuig 520 kg
Laadvermogen 780 kg
TMM 1300 kg
Paard:
550 kg
Op dit moment mag je er dus niet mee rijden zonder E.
janderegelaa schreef:Op dit moment geldt dat je zonder E de TMM massa moet aanhouden om te bepalen of je er mee mag rijden. Als ze E heeft vervalt die bepaling en geldt het werkelijke gewicht. Kogeldruk wordt al ondervangen door de dubbele as want levende have kun je nooit zo zetten dat de kogeldruk goed is.
Ik denk dat we eens op moet houden met het zoeken van mazen in de wet. Mensen gooien duizenden euro's in hun paard maar zodra het om veiligheid gaat gaat dat ineens niet meer op. En dan is een E rijbewijs en een fatsoenlijke auto om te trekken ineens te duur.
, ik rook graag een sigaartje.janderegelaa schreef:Op dit moment geldt dat je zonder E de TMM massa moet aanhouden om te bepalen of je er mee mag rijden. Als ze E heeft vervalt die bepaling en geldt het werkelijke gewicht. Kogeldruk wordt al ondervangen door de dubbele as want levende have kun je nooit zo zetten dat de kogeldruk goed is.
Ik denk dat we eens op moet houden met het zoeken van mazen in de wet. Mensen gooien duizenden euro's in hun paard maar zodra het om veiligheid gaat gaat dat ineens niet meer op. En dan is een E rijbewijs en een fatsoenlijke auto om te trekken ineens te duur.
janderegelaa schreef:Het wetsartikel moet ik je even schuldig blijven maar het mag niet met een B rijbewijs. Met een B rijbewijs wordt uitgegaan van de maximum toegestane massa van de trailer en die gaat eroverheen. Met een BE rijbewijs mag het wel. Dan is nl het feitelijke gewicht aan de orde.
Kijk maar: http://www.cbr.nl/1149.pp
Ariebren schreef:Maar wie kan nu echt goed rijden met een auto en aanhanger erachter ??
Rechtuit, dus naar voren zal wel gaan.
Maar dan even de combinatie achteruit neerzetten op de kleine parkeer plaats van het wedstrijd evenement.
Of een verkeerde afslag nemen, en dan achteruit terug moeten ??
Achteruit rijden op de spiegels ??
Dat zijn de zaken die je nu leert bij het E rijbewijs.
Citaat:Vanaf 2013 gelden er nieuwe regels voor het rijbewijs. Er komen rijbewijscategorieën bij en voor sommige categorieën verandert de minimumleeftijd.
De belangrijkste veranderingen zijn:
•De minimumleeftijd verandert voor het besturen van voertuigen uit de categorieën A (motor), C (vrachtwagen) en D (bus voor personenvervoer van meer dan acht personen).
•Het motorrijbewijs krijgt drie categorieën: A1, A2 en A. De categorie hangt af van het vermogen van de motor, de leeftijd en de ervaring van de motorrijder.
•Het vrachtwagenrijbewijs krijgt twee categorieën: C1 en C. Het C1-rijbewijs is voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg). Het C-rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7.500 kg.
•Naast categorie D komt er ook een categorie D1 voor lichte bussen (maximaal 16 personen, exclusief bestuurder).
•Categorie E (aanhangwagen) wordt ingevoerd bij C1 en D1.
•Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
•De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.