Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:49

laten ze er maar inzetten dat ze de gemeenten een beetje moeten stimuleren om
de pensionouders de gelegenheid te geven om de paarden zo natuurlijk mogelijk kunnen
houden.
want er zijn heel veel pensionhouders die wel anders willen maar die het niet mogen,
omdat het altijd vast loopt op de bestemmings plannen. :(
en dit geldt ook voor particulieren natuurlijk.
zo zijn wij al 4 jaar bezig om een hitaktief stal op te zetten, maar de gemeente probeert
dit gewoon tegen te houden.
eerst niet de schuren, nu staan de schuren er en nu mogen we geen huis bouwen.
hoezo belangrijk dat we met dierenwelzijn bezig zijn. |o

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:03

pmarena schreef:
En neem daarbij dan ook nog eens dat het verschil vaak ook zit in veel ruwvoer + weinig krachtvoer en veel rond kunnen wandelen, versus een paard dat veel op stal staat en volgestopt wordt met krachtvoer zodat hij lekker "vurig" onder het zadel wordt :)

O ja, dat was ook nog vergeten. Maar dat is ook zeker waar.
Trouwens wat dat betreft nog een mooie anecdote: ooit op een wedstrijd gevraagd of ik aub de punten mocht weten. Het paard stond met reizen en wachten tot de rubriek afgelopen was in totaal minimaal 5 en een half uur op de wagen en aangezien hij alleen thuis plast, is dat wel erg lang. Dat was nog voor de periode toen dit een item werd in de paard en sport.
Hoe dan ook, ik moest het maar aan de (subtop)jury vragen. Deze wilde er niet aan meewerken, want:
thuis staat je paard toch ook gewoon op stal. Duhhh....
Ik dus: "nee, mijn paard staat thuis in de wei". Je had het gezicht moeten zien. Maar ik kreeg mijn punten niet. Nu is het zelfs verplicht om resultaten tussendoor bekend te maken, maar ja, toen helaas nog niet.
Je raadt het al, we zijn gewoon naar huis gegaan.

pmarena

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:28

Pijnlijke dingen zijn dat inderdaad, soms sta je er van te kijken hoe normaal sommige mensen het maar vinden dat een paard zich altijd maar aan moet passen overal aan terwijl 1 en ander ZO simpel verbeterd kan worden :(:)

Het gaat soms wel heel erg ver, hoe enorm ondergeschikt de behoeftes van het paard aan de behoeftes van de mens worden gemaakt...

Een paard kan natuurlijk best even wachten of een beetje inschikken om zijn brokjes te verdienen ;)
Maar beperk het dan een beetje :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:03

Een en ander kan inderdaad zo simpel verbeterd worden: bijvoorbeeld al die mensen die eigenlijk geen geld hebben voor een paard of pony en hem ergens op een stukje grasland pletteren met een "schuilstal" (in de categorie "de buurman deed toch niets meer met die oude garagedeur en na wat vertimmerwerk aan de oude schaftkeet kwam er een prima stalletje tevoorschijn") en die alleen maar hulde krijgen toegeroepen op bokt. Want he, zij houden hun paard hoe het moet. Niemand die verder vraagt hoe het nu eigenlijk echt met het welzijn staat: denk je dat het goed is voor je pony dat die wei zo drassig is of dat 24/7 buiten leuk is, maar je oudje komt misschien beter de winter door als'ie wat minder energie moet steken in zichzelf op temperatuur houden. Nee, je houdt je paard zo natuurlijk mogelijk en dus... Hulde!

Verder ben ik van mening dat er al een boel misstanden minder zouden zijn als we die niet met ons allen zouden faciliteren. Hoeveel van de mensen hier de mond vol hebben over de paarden van bijv Anky gaan vanavond naar de plaatselijke manege om daar op een paard te stappen dat net ook al een goedbedoelende maar niet bijzonder getalenteerde amateur op zijn rug heeft moeten verdragen?

Natuurlijk moeten de misstanden worden aangepakt en is een discussie hierover goed. Maar op basis van wel argumenten die ik lees, zou ik als paard liever een Salinero zijn dan een Beauty-van-de-manege-die-alleen-mij-maar-op-haar-rug-laat.
Een leven als Salinero maar dan meer in de wei is iets wat we voor ieder paard moeten willen en ik denk dat het beter is om echt en serieus te durven praten met de bedrijven in je buurt dan via bokt blijven hakken op iemand die het volgens mij zo slecht nog niet doet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:28

Salinero met een manege paard vergelijken is appels met peren vergelijken. Dat Salinero het op sommige punten beter heeft wilt niet zeggen dat het allemaal maar goed is. Zelfde geld voor de natural gehouden paarden. Natural zie ik snel al als 'zo goedkoop mogelijk' met als excuus dat het paard er beter van word. Maar hetzelfde zie je ook met paarden die nooit buiten komen. Want deze pensioen of manegen heeft alle luxe die men zich kan bedenken, dus MOET het wel goed zijn. Zelfde geld voor instructeurs. De mijne rijd Z dus weet wat ze doet. Maar zijn we het er allemaal niet mee eens dat de nederlandse dressuur/spring wereld zo achteruit is gegaan dat er sprake is van dierenmishandeling? Iets wat nog beloont word ook met punten? Dus wat zegt het tegenwoordig nog dat iemand ZZ rijd? Helemaal niks, tenminste dat is mijn mening.

En dan draait het uiteindelijk allemaal weer om geld, ons eigen ego en vooral niet willen inzien dat je of iemand anders wat fout doet. Mensen zijn hopeloos arrogant geworden en willen 9 v/d 10 niet inzien dat ZIJ fout bezig zijn. Hoeveel topics hier wel niet voorbijkomen. Paarden die op de voorhand lopen, bijna op de kop en al L mogen starten.. WTF!!? Dan krijg ik bijna een rolberoerte en stelt in mijn ogen de hele wedstrijd wereld helemaal niks meer voor. Een bak kots heeft tegenwoordig meer charme als je het mij vraagt.

Dus als je het mij vraagt is het helemaal niet zo erg dat veel paarden als er verscherpte regels komen bij de slacht terecht komen. Sneu voor zo'n leven, maar is het ECHT een bestaandswaardig leven als je ziet wat tegenwoordig met ze gebeurd? Niet naar buiten, trekkende ruiters, miscommunicatie waarbij het dier de schuld krijgt en vooral het onderspit moeten delven aan menselijke arrogantie? Pff.. ik persoonlijk zou dan liever een kogel krijgen dan zo te moeten leven. Hoe moet je in hemelsnaam iets duidelijk maken als men niet eens wilt luisteren?

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:53

Benfan schreef:
Salinero met een manege paard vergelijken is appels met peren vergelijken. Dat Salinero het op sommige punten beter heeft wilt niet zeggen dat het allemaal maar goed is. Zelfde geld voor de natural gehouden paarden. Natural zie ik snel al als 'zo goedkoop mogelijk' met als excuus dat het paard er beter van word. Maar hetzelfde zie je ook met paarden die nooit buiten komen. Want deze pensioen of manegen heeft alle luxe die men zich kan bedenken, dus MOET het wel goed zijn. Zelfde geld voor instructeurs. De mijne rijd Z dus weet wat ze doet. Maar zijn we het er allemaal niet mee eens dat de nederlandse dressuur/spring wereld zo achteruit is gegaan dat er sprake is van dierenmishandeling? Iets wat nog beloont word ook met punten? Dus wat zegt het tegenwoordig nog dat iemand ZZ rijd? Helemaal niks, tenminste dat is mijn mening.

En dan draait het uiteindelijk allemaal weer om geld, ons eigen ego en vooral niet willen inzien dat je of iemand anders wat fout doet. Mensen zijn hopeloos arrogant geworden en willen 9 v/d 10 niet inzien dat ZIJ fout bezig zijn. Hoeveel topics hier wel niet voorbijkomen. Paarden die op de voorhand lopen, bijna op de kop en al L mogen starten.. WTF!!? Dan krijg ik bijna een rolberoerte en stelt in mijn ogen de hele wedstrijd wereld helemaal niks meer voor. Een bak kots heeft tegenwoordig meer charme als je het mij vraagt.

Dus als je het mij vraagt is het helemaal niet zo erg dat veel paarden als er verscherpte regels komen bij de slacht terecht komen. Sneu voor zo'n leven, maar is het ECHT een bestaandswaardig leven als je ziet wat tegenwoordig met ze gebeurd? Niet naar buiten, trekkende ruiters, miscommunicatie waarbij het dier de schuld krijgt en vooral het onderspit moeten delven aan menselijke arrogantie? Pff.. ik persoonlijk zou dan liever een kogel krijgen dan zo te moeten leven. Hoe moet je in hemelsnaam iets duidelijk maken als men niet eens wilt luisteren?

Helemaal met je eens!! :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:34

Dat natural is voor de goedkoop is een vooroordeel met weinig inhoud. 24/7 buiten = veel grond, en gedraineerde paddock, en inloopstal.. en dat komt ook allemaal niet voor niks.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:16

Doet die site waar het topic over gaat het eigenlijk wel?? Ik kan hem niet aanklikken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:20

ja hoor ik kan hem gewoon aan klikken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:34

Hier doet hij het ook gewoon prima hoor :)

Ach, het komt natuurlijk voor dat mensen ergens een lekker goedkoop weitje in de buurt kunnen scoren, hun paard daar neerplempen en het beestje zichzelf daar maar moet zien te redden zonder verdere voorzieningen....geen schaduw in de zomer of beschutting in de winter, en het dier loopt dan al snel in een baggerzooi met overal stront en veel onkruid.

Dat kan zo iemand dan goed praten onder het motto "natural" (wat dat ook moge zijn :roll: ) maar dat is eigenlijk gewoon het andere uiterste van de eigenaar die zijn paard op de eerste de beste stal plaatst waar ze nauwelijks uit hun hok komen en dat wel lekker handig is omdat het dichtbij huis is, het beestje niet dik of vies wordt en het dan goed praten met: zo werkt dat hier nu eenmaal in de buurt / in de sport, mijn paard wil niet op de wei, ik wil mijn paard graag heel houden, en hij is gelukkig want hij hinnikt altijd als hij mij ziet.

Is gewoon allebei een kwestie van de kop in het zand steken en het eigen belang vèr boven dat van het paard zetten...en er verder maar niet te veel over nadenken :=

Een plek waar de paarden hele dagen op een leuke en niet geestdodende manier buiten kunnen lopen, veilige beschutting kunnen zoeken, altijd droog kunnen staan, een fijne stabiele kudde hebben, goed voer / water / verzorging krijgen en waar dan bovendien ook nog alle faciliteiten voor ruiters zijn (mooie gezellige grote kantine, genoeg binnenbak-ruimte enzo) dat is HEEL erg lastig te vinden.

Men richt zich toch vaak òf op het paard òf op de ruiter....en gezien de ruiter degene is die betaalt ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:56

en die ruiter toch ook vaak voor zichzelf en de sport kiest...
(in elk geval diegenen die hun paard stallen op die maneges, pension- en sportstallen zonder voldoende weidegang en met onvoldoende paddocks en vrije bewegingsuren)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:09

En dat vind ik nou weer een vooroordeel, er zijn ook in de randstad echt stallen te vinden waar je en een goede accomodatie heb en een paardvriendelijk beleid, kan er zo meerdere noemen... Ik heb het idee dat sommige mensen zich daat achter verschuilen, zodat je het goed kan praten dat je op zo'n stal staat :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:03

ruitje schreef:
Ik heb het idee dat sommige mensen zich daat achter verschuilen, zodat je het goed kan praten dat je op zo'n stal staat :)

Inderdaad én achter deze folder; want daarin staat dat feitelijk totáál onvoldoende goed is met Anky als ambassadrice voor het uitbaten van het paard voor de sector.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:10

ruitje schreef:
En dat vind ik nou weer een vooroordeel, er zijn ook in de randstad echt stallen te vinden waar je en een goede accomodatie heb en een paardvriendelijk beleid, kan er zo meerdere noemen... Ik heb het idee dat sommige mensen zich daat achter verschuilen, zodat je het goed kan praten dat je op zo'n stal staat :)

Wat vind je precies een vooroordeel?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:09

Excuus, vooroordeel is een verkeerde bewoording inderdaad :) .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:55

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
Het is bekend dat het risico op blessures ook bij paarden die dagelijks in groep buiten lopen het grootste is op de wei. Zou jij als je in training bent voor een groot kampioenschap en daar jarenlang voor traint met je paard, je maatje, je alles, je paard gewoon losgooien tussen de kudde en maar hopen dat hij geen trap krijgt van een ander op een cruciaal moment voor een groot kampioenschap?

Ik snap het dilemma, maar dat soort gehechtheid aan presteren op kampioenschappen blijft een mensenprobleem, en niet buiten mogen om die reden blijft voor een paard gewoon zielig. Idem met geen relaties kunnen opbouwen met soortgenoten, dat is gewoon zielig. Een paard heeft zelf niets aan dat kampioenschap en ook niets aan dat beschermd worden tegen trappen.

Een paard is een paard, ook als sommige mensen er graag het label 'topsport' op willen plakken, of er graag vele duizenden euro's voor willen neerleggen. Het blijft 600 kg vlees op vier pootjes die gebouwd is om met wat soortgenoten op het eindeloze gras te lopen, non-stop.
Hoe meer je dat probeert weg te stoppen onder mensenwensen, hoe meer het paardenwelzijn in het gedrang komt.
Zo eenvoudig is het, en het was mooi geweest als ze aan de sportkant nu eens zouden zeggen 'kijk, we weten dat dit type paardenleven heel erg snijdt in het dierenwelzijn, daarom proberen we dat te compenseren met...'. En er is echt wel wat mogelijk, alleen de wil om wat te veranderen ontbreekt. Omdat de paardensector bedrijfseconomisch het beste draait als ze zo min mogelijk hoeven te investeren (letterlijk en in 'tijd') in dierenwelzijn, het gaat bij sport echt alleen om de som onder de streep hoor.

Je zou ook kunnen stellen dat ze eigenlijk geboren worden als voedsel voor vleeseters, en dan hebben ze al heel veel geluk dat ze door de sport zo nuttig zijn geworden dat ze niet meer op een bordje belanden....

Er zijn regels, en die zijn prima te doen voor zowel de recreant als de topsporter. Dat vind ik nu juist het goede aan de site. Het geeft aanbevelingen die niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn door mensen die denken dat alle paarden zoals een kudde shetlandpony's zomer en winter op de wei kunnen lopen, maar geeft richtlijnen die ook voor mensen met sportpaarden goed te doen zijn, waardoor die ook geen enkel excuus meer hebben om het anders te doen!

Overigens staan mijn hengsten in stallen waar ze door de tralies contact kunnen hebben met elkaar en in paddocks waar ze elkaar net niet kunnen bereiken maar wel kunnen zien, en dat gaat prima. Volgens sommige mensen was dat echter niet genoeg, en moesten paarden sowieso met een "maatje op de wei". Daar ging mijn opmerking over, dan denk je niet verder dan je eigen situatie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:17

Zijn het dekhengsten?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:28

horseyfries schreef:
Je zou ook kunnen stellen dat ze eigenlijk geboren worden als voedsel voor vleeseters, en dan hebben ze al heel veel geluk dat ze door de sport zo nuttig zijn geworden dat ze niet meer op een bordje belanden....

Dat zou je in een bui van neerslachtigheid kunnen doen ja, maar denk je zo dan ook over jezelf bijvoorbeeld? Ik heb denk ik toch een positievere visie op huisdieren.
Mijn paarden zijn deel van mijn leven omdat ze mijn leven meer kwaliteit geven. Het is leuker ze in de buurt te hebben dan ze niet in de buurt te hebben, om het simpel voor te stellen. Ze zijn mijn hobby en ontspanning, en eigenlijk ook nog veel meer, maar goed.. ze zijn er omdat IK dat wil voor mezelf. In ruil vind ik dat je voor een zo leuk mogelijk paardenleven voor hen moet zorgen.
Dat een paard zich dan gewoon stressloos paard kan voelen in zijn dagdagelijks leven vind ik eigenlijk echt noodzaak bij dat idee.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:05

randalinpony schreef:
Zijn het dekhengsten?

Denk jij dat er ook maar één hengst denkt dat hij geen dekhengst is als hij losgelaten wordt tussen andere paarden??? Ik weet niet echt wat jouw vraag ertoe doet, als mijn antwoord ja is, maakt dat dan ook maar iets uit?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 00:22

Bandida schreef:
Dat zou je in een bui van neerslachtigheid kunnen doen ja, maar denk je zo dan ook over jezelf bijvoorbeeld? Ik heb denk ik toch een positievere visie op huisdieren.
Mijn paarden zijn deel van mijn leven omdat ze mijn leven meer kwaliteit geven. Het is leuker ze in de buurt te hebben dan ze niet in de buurt te hebben, om het simpel voor te stellen. Ze zijn mijn hobby en ontspanning, en eigenlijk ook nog veel meer, maar goed.. ze zijn er omdat IK dat wil voor mezelf. In ruil vind ik dat je voor een zo leuk mogelijk paardenleven voor hen moet zorgen.
Dat een paard zich dan gewoon stressloos paard kan voelen in zijn dagdagelijks leven vind ik eigenlijk echt noodzaak bij dat idee.

Tsja, ik heb als mens ook niet altijd een stressloos leven, heb ook wel eens spierpijn, en ben ervan overtuigd dat het leven in de vrije natuur voor paarden ook niet stressloos zou zijn en ook zeker af en toe zou betekenen dat ze flink hun best moeten doen om te ontkomen aan wilde dieren of zelfs concurrentie, en daar ook de nodige pijntjes van hebben. Dus ik kan hierin maar gedeeltelijk met je meegaan, ik wil graag goed voor mijn paarden zorgen, maar ik vind het geen NOODZAAK dat hij NOOIT eens stress of spierpijn ervaart, voor mij is het belangrijker dat dat binnen grenzen blijft en niet ten koste gaat van de gezondheid van het paard, maar juist bijdraagt tot een betere conditie en bespiering en dat het plezier in het werk nooit verloren gaat door ook voldoende vrije speeltijd in te lassen. Maar een beetje werken voor de kost dat moeten ze, ik werk twaalf tot veertien uur per dag dus dan mogen zij van mij ook best een uurtje hard werken om hun eten, verzorging én hun vrije tijd te verdienen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 04:25

horseyfries schreef:
Maar een beetje werken voor de kost dat moeten ze, ik werk twaalf tot veertien uur per dag dus dan mogen zij van mij ook best een uurtje hard werken om hun eten, verzorging én hun vrije tijd te verdienen.

Dat is iets wat ik geregeld lees bij bokkers, en waar ik zelf helemaal niets mee heb. Waarom zouden die paarden iets moeten verdienen? Die zijn toch gewoon paard, snappen het concept 'de kost verdienen' toch al niet, en zijn er omdat ik ze daar neergezet heb. Dat ik dan moet werken om de zaak een beetje te kunnen betalen staat daar toch los van? Je laat je kinderen toch ook niet werken met het argument 'ik moet zo hard werken om hen te kunnen betalen, ze moeten dus ook maar wat werken en mee betalen'? Eens opvoedkundig gezien een klus doen, ok, maar werken voor de kost terwijl ze er zijn omdat je zelf kinderen wou?
En dat van die spierpijn (door sport met paarden) hadden we het al eerder over. Ja uiteraard heeft een paard ook al eens spierpijn, gewoon door iets wat hij zelf doet. Maar dat je dat bewust als mens veroorzaakt voor je mensenhobby vind ik ethisch niet kunnen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:47

Denk je dat ze in de natuur hun kost niet zouden moeten verdienen? Daar is het toch helemaal "wie het eerst komt, eerst maalt" en wie de sterkste is, krijgt eten en de rest niets?
Je maakt er nu een soort suikerpopje van wat niets zou kunnen verdragen, terwijl het notabene een beest is van 600 kg!

De rest van je argumentatie over kinderen is voor mij ook niet echt een overtuigende, ik heb van jongsafaan meegeholpen op de boerderij en kan er alleen maar blij om zijn, ik ben er zeker niet minder van geworden, maar heb ervan geleerd.

Ik weet niet wat jij verstaat onder "spierpijn", maar ik versta daar niet onder dat een paard constant stijf staat van de spierpijn, maar dat je een paard zo traint dat hij sterker wordt, dus dan moet een spier wel moe worden, maar niet zodanig verzuren dat hij verstijft. Als je zelf naar de sportschool gaat dan begrijp je welke training dit doet, en daar wordt hij alleen maar sterker en beter van, dus vind ik het erg raar als je zegt dat je het wél ok vind als hij spierpijn heeft van iets wat hij zelf doet (wat meestal dan té is omdat het niet begeleidt is) maar dat je je paard niet dusdanig zou mogen trainen dat hij er sterker van wordt. Dus als jij een slappe dweil had die met moeite overeind kwam dan vond jij het ook not done om hem proberen met training sterker te maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:05

Horseyfries: waarom vind je het nodig om Bandida haar woorden zo te verbuigen dat het belachelijk wordt?

Ik neem toch aan dat je voorzien bent van enig verstand en inlevingsvermogen en bèst begrijpt wat ze bedoelt :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:16

Waar doe ik dat dan? Ik reageer op wat zij zegt, dat die argumentatie goed is wil niet zeggen dat jij het dan op deze manier voor haar op moet nemen hoor? Weerleg mijn argumentatie met goede argumenten, dat lijkt me een stuk zinvoller dan dit soort opmerkingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:22

Jij argumenteert op eigen rare interpretaties, niet op wat Bandida zegt (of bedoelt) :P

Ze zegt gewoon dat ze het niet vindt kunnen wanneer je voor jouw hobby, een dier te veel ongemak bezorgt. En dan haal jij er allerlei onzin bij over een slappe dweil, je kunt toch zelf ook wel bedenken dat ze dat niet bedoelt, hoop ik :=

En het stukje over (dek)hengsten dat zal neem ik aan wel gaan om het feit dat een dekhengst tenminste nog hengst is voor een echt doel, en niet zo'n arm dier dat niet de lol en functie heeft van het mogen dekken....maar wel zijn leven lang heel erg in de knoop zit met die hormoontjes en een sociaal leven ontzegt wordt, alleen maar omdat de ruiter / eigenaar het wel stoer vindt om een hengst onder het zadel te hebben.