“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:16

Lovely schreef:
NK in Ermelo?? Het NK voor de subtop moet nog verreden worden.

Over de Orun gesproken nav de post van Jasmijn1989: voor de paarden kun je best een one size fits all benadering kiezen want door de band genomen werken alle paarden wel zo'n beetje hetzelfde. De baasjes is echter een heel ander verhaal en bij de Orun leer je de eerste, tweede en derde fase niet om de ruiter een betere ruiter te laten zijn. Sommige instructeurs leren het overigens nooit, want dat stukje van instructeur zijn heeft wel echt met talent en gevoel voor mensen te maken en niks met technische kennis van het paardrijden of hoe men zelf rijdt.

Ik geloof dat je het hier wel heel goed verwoord hebt. Een ruiter leren om zelf iets te voelen en daar een passende reactie op te geven is ook het lastigste. Anders krijg je last van iets wat ik altijd een 'afstandsbestuurdbare ruiter' noem.

Nav de andere opmerkingen, ik heb pas vorig jaar mijn ORUN gehaald, dus weet niet zo goed hoe het vroeger was (vroeger was alles beter natuurlijk ;)) Maar ik zou van geen van mijn medeleerlingen les willen hebben, en er was er maar 1 waaraan ik (sommige) van mijn leerlingen zou durven toevertrouwen, dus ik denk dat dat genoeg zegt.

Solvej

Re: “Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:50

Wb, ORUN denk ik dat je vooral geluk moet hebben wie er 'voor de klas' staat, het niveau van de deelnemers in het algemeen staat los van de opleiding.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:43

Citaat:
Wat me wel stoort is dat de Subtopcollega in het artikel de zwarte piet bij de basisjuryleden probeert neer te leggen, en daarbij ook nog neerbuigend overkomt. Ook de Subtop kent zijn sinterklazen en azijnpissers. En nog gevaarlijker: de vriendjespolitiekjury! In het kleine wereldje van Subtop en Top speelt vriendjespolitiek een aardige rol mee.

Kortom, een never ending story waar geen pasklaar antwoord voor is volgens mij. En uit die enorme groep gezellige basisruiters komt wel onze top boven drijven, ondanks of dankzij het ''slechte'' jureren in de basis.

Eens met je mening.. :)

En vind het wat apart om zo snel die conclusie te trekken. De enige die tot nu toe het ZZLicht mogen jureren zijn de huidige subtopjuryleden{!} en een nieuwe groep die in oktober examen hebben gehad en enkele weken terug nog een groep. Dus als er nu mensen in het ZZZwaar rondrijden die er niet thuis horen hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken :D

Hoewel ik ook benieuwd ben hoe zich het de komende tijd gaat ontwikkelen..
Citaat:

pipo1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:47

In de eerste plaats is het jammer dat de "subtop" status zo devaluaeert door de matige ZZ-zwaar. ZZ licht had gewoon subtop moeten blijven, ook al omdat je ontzettend slechte ZZ licht rubrieken ziet nu (kwantitatief en kwalitatief).

We kunnen het tij nog keren: in 3 maanden 5 x 65% scoren in het ZZ licht (je rijdt tenslotte 2 proeven per keer), dan mag je over naar ZZ zwaar. in 3 maanden 3x minder dan 57% in ZZ zwaar, terug naar zz licht.

En de ORUN, dan zegt me niks. Meisjes die net het manegeniveau ontstegen zijn worden losgelaten op nietsvermoedende klanten van maneges of verenigingen brrrr.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:57

Om over de jongens nog maar te zwijgen.... ;)

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:38

Tjah, ik ben van mening dat de ORUN een soort instaptest zou moeten hebben. Laat maar zien dat je bij het begin van de cursus al genoeg kennis hebt, want een theorie boek uit je hoofd kunnen leren maakt je nog geen goede instructeur. Het heeft mij overigens ook verbaasd hoeveel moeite sommige (zelfs geslaagde) cursisten hadden met afwijkende beenstanden/anatomie enz, lijkt mij basiskennis.
Maar ik denk niet dat zij de oorzaak zijn van het ZZL /ZZZ probleem ;)

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:30

tjaa ik vraag me soms al af in de M1 hoe sommige daar terecht zijn gekomen dus dit probleem hou je hoe dan ook altijd

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:41

toch snap ik ook wel dat er nog steeds mensen zijn die wel eerlijk gejureerd willen worden maar ook niet als anky in wording behandeld willen worden.
voor zo'n 80% zal tot de Z2 gewoon hobby zijn en dan is het vooral leuk als je uit eindelijk alle klasses door komt zonder tot aan de grond aan gelijk gemaakt te worden door een jury die het niet meer als hobby beschouwt.
ga weer met me pony tussen de paarden rijden, zie er nu al tegenop omdat niet alle jury's je serieus nemen omdat je geen dressuur paard aanschaft.
zolang de oefeningen goed uit gevoert worden moetten ze er gewoon punten voor geven ondanks dat hij in de verste verte niet op totilas gaat lijken.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:26

@luf_midnight
Ik moet zeggen dat het mij meevalt hoe er om wordt gegaan met de ponys, uitzonderingen daargelaten worden ook de haflingers enz meestal redelijk normaal gejureerd (zijn iig mijn ervaringen van de afgelopen tijd)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:27

Met pony tussen de paarden is mij heel erg meegevallen... Scheelt misschien dat het NRPS ers waren (D en E maat) en geen fjorden of tinkers met krabbelgangen of zo, maar ook die rassen scoren geregeld punten en komen wel tot de Z of hoger tussen de paarden...