Een paard staat centraal in 'De Rijdende Rechter'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Een paard staat centraal in 'De Rijdende Rechter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:09

tsjah dan kan hij er wel voor geleerd hebben, maar ik ben het er ook zeker niet mee eens.
de boer zijn erf, de boer verhuurt delen van zijn erf aan mevrouw, en moet delen van zijn erf vrijgeven voor de werkzaamheden van dat loonbedrijf. mevrouw heeft niks te maken met loonbedrijf, of andersom. mevrouw en loonbedrijf hebben enkel beide contact met/via de boer.

Dus de boer had tegen mevrouw moeten zeggen rond deze tijd komen ze op de weide: opgepast. of ; ik zet de wei af. of in dit geval: doe er zelf wat mee want ze moeten alles zelf doen als pensionklant begrijp ik.

loonbedrijf kan wat mij betreft aansprakelijk gesteld worden, maar dit is niet aan mevrouw om dit te regelen, maar aan de boer; het is zijn land; en zijn spelletjes die hij daar op speelt. als daarbij ongevallen gebeuren dient hij dit in alle netheid en eerlijkheid op te lossen.

ik vind niet dat je kunt zeggen mevrouw vond alles maar prima. wist die vrouw dat er zo'n apparaat in het weiland terecht kan komen? zo ja: dan vond ze het prima. zo nee: dan kun je dat niet over haar zeggen. wél over de boer want die woont daar vast al wat langer. en je weet toch van je verhuurt.
en je denkt vaak te weten wat je húúrt, maar dat valt zo nu en dan toch ook nog wel eens tegen hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:12

Is het wel zijn land? Of heeft hij het misschien ook gepacht.... Als het in opdracht van het hoogheemraadschap ging is het goed mogelijk dat de boer niet weet dat ze er waren op dat moment.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:15

is ook nog mogelijk..

maar die vrouw (of iemand) zei in het filmpje toch, dat dit 2x per jaar gebeurd. dat hij dit wist?
dan kun je rond deze tijd van het jaar je wei afzetten / dit aan je klanten doorgeven.

Ik zelf heb ook op een land gestaan van een boer. En daar betaalde ik aan eens per maand, en verder moest ik alles zelf doen. Daar kwamen ze ook zomaar uit het niets de sloot uitbaggeren. soms de draden kapot, sowieso je wei naar de kl*te want dit word altijd in een bepaalde periode gedaan (weet het al niet meer, maar wel een natte periode altijd haha). Dit is me maar 1 x overkomen. Daarna heb ik mijn weide zo afgezet dat ze er altijd bij konden, en de paarden daar altijd weg konden als het moest. en rond de tijd van het baggeren zette ik ze daar gewoon helemaal niet.

Daar doel ik meer op. je wéét dat er dingen gebeuren op bepaalde tijden van het jaar, betreft loonwerkers dan, zoals sloten uitbaggeren, slootskanten maaien etc.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:18

Mijn vriend is loonwerker, maar je kunt zo'n afspraak nooit weken van tevoren plannen. Heeft met het weer, werk en bodemgesteldheid te maken. Maar de loonwerker had gewoon even moeten zeggen dat hij zou komen. Je weet dat het gaat gebeuren, maar er zit vaak 1 of 2 maanden speling in, en dat kun je dus nooit voorspellen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:20

FahyaFemke schreef:
tsjah dan kan hij er wel voor geleerd hebben, maar ik ben het er ook zeker niet mee eens.
de boer zijn erf, de boer verhuurt delen van zijn erf aan mevrouw, en moet delen van zijn erf vrijgeven voor de werkzaamheden van dat loonbedrijf. mevrouw heeft niks te maken met loonbedrijf, of andersom. mevrouw en loonbedrijf hebben enkel beide contact met/via de boer.

Dus de boer had tegen mevrouw moeten zeggen rond deze tijd komen ze op de weide: opgepast. of ; ik zet de wei af. of in dit geval: doe er zelf wat mee want ze moeten alles zelf doen als pensionklant begrijp ik.

loonbedrijf kan wat mij betreft aansprakelijk gesteld worden, maar dit is niet aan mevrouw om dit te regelen, maar aan de boer; het is zijn land; en zijn spelletjes die hij daar op speelt. als daarbij ongevallen gebeuren dient hij dit in alle netheid en eerlijkheid op te lossen.

ik vind niet dat je kunt zeggen mevrouw vond alles maar prima. wist die vrouw dat er zo'n apparaat in het weiland terecht kan komen? zo ja: dan vond ze het prima. zo nee: dan kun je dat niet over haar zeggen. wél over de boer want die woont daar vast al wat langer. en je weet toch van je verhuurt.
en je denkt vaak te weten wat je húúrt, maar dat valt zo nu en dan toch ook nog wel eens tegen hoor.

Ben ik het volledig mee eens en dat leek me eerst ook een logische uitspraak. Denk ook dat hij ook zeker zo beslist had als de boer er niet mee kwam dat hij niet wist dat ze kwamen voor de sloten.
Maar of hij dat wel of niet kon weten is niet eens gecheckt en dat is wel raar, ze hebben de aannemer niet gevraagd of hij de boer heeft bericht of hoogheemraad niets gevraagd.
Beetje vreemd want het is toch logisch dat de boer ontkent.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:22

ja precies, hij had moeten bellen. Maar dan nog weet de boer dat dit ongeveer rond die tijd ging gebeuren. en als hij dit vermeld aan klanten, kunnen ze daar rekening meehouden. Dan maar 1 a 2 maanden in een halve wei b.v.. toch?

ja vind dat de boer er ook makkelijk vanaf komt. precies zoals t vrouwtje zei op het einde haha..
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 21-03-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:22

Maar als de boer wel wist dat ze kwamen zou hij toch wel maatregelen genomen hebben!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:25

nee, want ik denk niet dat hij dit had verwacht. daarom is er niks gedaan.
want hij ging er helemaal in mee dat het zijn ACHTER been was en dat was raar volgens hen!!! Nou voor mij als paardenkenner vind ik dit helemaal niet raar. het is niet zo dat dit betekent dat hij als eerste zijn achterbeen er in gedaan heeft...

ik als paardenkenner kan me voorstellen dat als er zulk soort dingen in mijn wei gebeuren, dat er ongelukken kunnen gebeuren. maar goed ik ben nu eenmaal heel voorzichtig (en dit is door de jaren heen gekomen door mijn paarden die dus echt de raarste dingen hebben uitgevreten. met losse draden, dingen in de wei, tractors in de wei noem maar op, kinderen in de wei :P ).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:26

idd hij had niet verwacht dat de loonwerker er was DUS was er niets gebeurd.

Als de loonwerker zich had gemeld, of op had gelet wat er bij de brug gebeurde was er niets aan de hand geweest.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:30

nee ik bedoelde hij had dit niet verwacht: dat dat beest met zijn poot in die brug zou lopen.

dus op jou bericht: als hij had geweten dat ze kwamen had hij vast wel maatregelen genomen:

denk ik: nee, want hij had niet verwacht dat er zoiets ergs kon gebeuren. Zo komt die man in ieder geval naar mij over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:32

Caira schreef:
Maar als de boer wel wist dat ze kwamen zou hij toch wel maatregelen genomen hebben!

Wie weet?

Er was meer wat vreemd was, wat al wordt gezegd idd; ze bakkeleien maar over waarom het achterbeen erin zat terwijl daar imo niets geks aan is. Waarom wordt er niet wat meer opin gegaan of de boer het al dan niet wist? Waarom gaat hij er niet opin dat mevrouw zegt dat de boer vaker nalatig is geweest? Vaker risico heeft gelopen met paarden die niet van hem zijn?
Wat ik al zei, mr visser heeft er een handje van de minder begaafde mensen in het voordeel te stellen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:47

Ik vond de boer niet "minder begaafd' overkomen. Niet qua logisch denkvermogen in ieder geval, hij had ze prima op een rijtje. In sociaal opzicht is ie ongetwijfeld onhandig en hij heeft zich zeer passief opgesteld in deze zaak, dat zeker.

Die Anja vond ik nogal impulsief overkomen, die heeft dezelfde avond nog de boer uit staan kafferen volgens mij nadat hij net haar paard gered heeft. En dan op je 50e op nationale tv uitgebreid gaan staan vrijen met je pony en jammeren dat het niet eerlijk is... tikkie infantiel vod ik haar wel.

Anyway, jammer dat de loonwerker er niet bij was. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:19

Vind de vergelijkING met het bed die hier gemaakt wOrd ontzettend krom. De aannemer was er niet in opdracht van de boer en is een derde Partij.
Tijdens de uitzending werd een betere vergelijking gebruikt imo, namelijk het vplegende:
Als ik mijn fiets ergens op de openbare fiets parkeer en Pietje struikelt daar over is de eigenaar van die weg toch ook niet aansprakelijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:39

Met het verschil dat het weiland geen openbare weg is en de boer echt heeft geweten dat die aannemer kwam.
Misschien niet precies wanneer maar hij wist dat ze dat elk jaar kwamen doen rond dezelfde tijd, heeft hij in het programma ook gezegd.
Of hij vooraf nog bericht heeft gehad weten we dan niet maar doet imo weinig af. Daarbij heeft de boer er ook voordeel van dat die aannemer komt, zijn kant van de sloot wordt ook schoon. Als hij echt niet wil dat ze komen kan dat vast geregeld worden maar moet hij het zelf gaan doen, de boer heeft er dus ook gewin bij.

Waves schreef:
Niet qua logisch denkvermogen in ieder geval, hij had ze prima op een rijtje. In sociaal opzicht is ie ongetwijfeld onhandig en hij heeft zich zeer passief opgesteld in deze zaak, dat zeker.

Dat hij logisch kan denken vond ik nou niet echt vooruit komen, voor de rest laat hij het aardig afweten en dat duid ik even kort aan met 'minder begaafd', ik had het al eerder sociaal minder begaafd genoemd.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:43

anneliesdj schreef:
Met het verschil dat het weiland geen openbare weg is en de boer echt heeft geweten dat die aannemer kwam.
Misschien niet precies wanneer maar hij wist dat ze dat elk jaar kwamen doen rond dezelfde tijd, heeft hij in het programma ook gezegd.

Dat ze ieder jaar rond dezelfde tijd komen wil niets zeggen. Heb het nog even nagevraagd hier, maar dat kan net zo goed betekenen in en om 2 weken wanneer ze er normaal zijn. Moet hij de paarden dan maar 2 weken binnen houden ?

Wat ik probeer te zeggen : Je kunt als boer domweg niet constant kijken of men al wel of niet er bezig is, zou van de zotte zijn.

Blijf er nog steeds bij dat er geen verantwoordelijkheid bij de boer ligt, wel bij aannemer , als die zien dat er levende dieren in het weiland lopen hadden ze wel even kunnen vragen of het goed was dat men de brug ging plaatsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:52

Hij kan toch simpel genoeg een draadje langs de sloot spannen?? Of de eigenaren dat zelf laten doen?
Paardjes in een ander weiland zetten voor een maandje, die boer heeft echt wel meer land dan 2 HA.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:54

anneliesdj schreef:
Hij kan toch simpel genoeg een draadje langs de sloot spannen?? Of de eigenaren dat zelf laten doen?
Paardjes in een ander weiland zetten voor een maandje, die boer heeft echt wel meer land dan 2 HA.

Ze moesten met de machines dwars door de weides, dan zal het draadje wel in de weg zitten en kunnen ze hun werk niet doen :+
Beetje flauw misschien hoor, niet zo bedoelt, maar aannemer had zich moeten melden, dan had dit zat voorkomen kunnen worden :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 02:02

Ja natuurlijk, ik vind de aannemer ook de grote verantwoordelijke, die is echt stom geweest.
Maar imo is de boer ook niet volledig vrij van schuld, die had best wat beter over het geheel na kunnen denken ipv te denken dat het allemaal wel losloopt.

En ja als je met machine's door de weide moet dan moet je even een draadje open en dicht doen (wat moet je met een machine in een weide die begraasd wordt?), als je daar geen zin in hebt kom je toch weer terug bij wat iemand anders al zei; de boer wil makkelijk centjes vangen maar heeft geen zin om er er wat voor te doen of te laten.
Tjah...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 06:21

anneliesdj schreef:

Probeer je eens aan de feiten te houden dan allerlei aannames en suggesies te doen.

Van zwart betalen, stomme aannemer, boer is te lui om een draadje te spannen, is ook minder begaafd, enz.enz. :r

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 06:31

secricible schreef:
Vind de vergelijkING met het bed die hier gemaakt wOrd ontzettend krom. De aannemer was er niet in opdracht van de boer en is een derde Partij.
Tijdens de uitzending werd een betere vergelijking gebruikt imo, namelijk het vplegende:
Als ik mijn fiets ergens op de openbare fiets parkeer en Pietje struikelt daar over is de eigenaar van die weg toch ook niet aansprakelijk?

nee maar als Pietje struikelt over een loszittende stoeptegel op de weg is de gemeente volgens mij, wél aansprakelijk. Dus de 'eigenaar' van de grond.

Die vind ik goed in dit straatje passen. Ik vind die van het bed ook niet helemaal passend, maar ergens wel in de goede richting.

cheytje ja dat is al eerder gezegd, dat het zelf 1-2 maanden kan schelen. Simpelste oplossing is ze dan dus voor die periode even elders te laten grazen, of een draadje te spannen. Ik heb dit zelf ook gedaan op dat toen gehuurde stuk land van een boer. Die wist ook nooit precies wanneer ze kwamen. Maar wel ongeveer, en in die tijd van ongeveer haalde ik ze van die plek af.

Ik vind ook de aannemer aansprakelijk, maar de boer zeker mede-aansprakelijk.

Ik ken een boer, die heeft ook een opfok. En die zet de jonge paarden iedere jaar ergens anders op zijn akkers die hij dan omtovert tot weiland. Ook daar liggen sloten langs. Denk je dat het daar ook zo zal gaan? Denk het niet he, die boer heeft dat allemaal netjes geregeld geloof mij maar. die heeft duidelijk afspraken gemaakt van te voren, als er zoiets gaat gebeuren dan BEL je mij. En anders kun je er niet langs. Je moet ze toegang geven om hun werkzaamheden te doen, maar volgens mij niet ten alle tijde. Je mag er best wat voor plaatsen, en dit dan opzij halen op verzoek van de aannemer. Dan is je probleem ook direct opgelost, want dan móéten ze je wel van te voren bellen. DIT is de verantwoordelijkheid van de boer, dit had hij moeten regelen van te voren, omdat hij weet dat ze dit 1-2 x per jaar komen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:49

Je mag verwachten dat als je je paard in beheer bij iemand op zijn grond zet, dat die daar veilig staat.

Net zo krom als jouw bijrijdster van jouw peerd een breuk valt, jij verantwoordelijk bent en niet de bijrijdster dat ze is gevallen en dus eigen schuld.

Ik vraag mij af of er niet nog een ander wetje is wat meer specifieker op dit probleem in gaat...immers je zet een kwetsbaar goed onder beheer en toezicht van iemand...nu is het net alsof dat niet speelt.

En de rijdende rechter doet wel alsof hij zo machtig is, maar dat is het niet..een goede advokaat bij een rechtsbijstandsorganisatie, wellicht op paardengebied die geschillen behandelt, heeft daar een andere kijk op...en het eindoordeel van een "echte" rechter kan dan wel eens anders zijn....wellicht gedeelde schuld..

Ook vreemd dat er niet geadviseerd is om die loonwerker aansprakelijk te stellen..Boer verleend toegang, met kennis dat daar paarden lopen, loonwerker laat brug onbeheerd met kennis dat daar een paard loopt....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:13

Mijn pensionpaarden staan hier ook goed, maar als de buurman bedenkt dat hij zijn hek weg gaat halen, en mij daar niets van vertelt dan staan ze ook zo op de openbare weg? Ook mijn fout dan? Als je niet weet dat iets gebeurt, kun je er ook niet op anticiperen.....

Jullie dragen enorm veel suggesties aan ipv bij de feiten te blijven. Boer is dom, verdient wel zwart, heeft vast wel meer dan 2HA, wist dat de loonwerker zou komen bladiebladiebla.

Ik ben blij dat jullie niet op de stoel van de rechter zaten, maar iemand die wat meer aan waarheidsbevinding en wat minder aan giswerk deed. Anders zou er nog recht gesproken worden boven een glazen bol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:18

Had nou niet echt het gevoel dat de RR de geest van de wet hanteerde, is gewoon gaan zoeken naar een artikeltje wat voor de hand lag.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:29

russel schreef:
Had nou niet echt het gevoel dat de RR de geest van de wet hanteerde, is gewoon gaan zoeken naar een artikeltje wat voor de hand lag.

Heb je er ooit wel eens bij stil gestaan dat het dan ook jouw gevoel kan zijn welke niet klopt? Want ik vind het nogal wat dat jij vindt dat een rechter die dagelijks recht spreekt niet in de geest van de wet zou handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:41

Deze man is geen rechter in een rechtbank...iemand die geschillen oplost middels een contract...hij is wel meester in de recht..hij hanteert wel de wetboeken..

maar een rechter spreekt recht naar de geest van de wet en niet naar de letter van de wet, ook al mag hij dat wel.....helaas weet ik hoe recht gesproken wordt...