Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:54

Nicolletje schreef:
Ik dacht wel dat ik zo'n reactie zou krijgen. De meeste paardenmensen beseffen niet, dat niet-ruiters paardrijden vaak helemaal niet leuk vinden.

Er zijn genoeg niet-paardenmensen die helemaal niks zien in paardensport en het maar een zielig kunstje vinden.
Het zou mij niks verbazen als ooit (top)sport, voor geld, met dieren niet meer mag, nee.

Maar zo zijn er ook genoeg mensen die zich niet interesseren voor voetbal, boogschieten of hardlopen. Moet dat dan ook maar daarom afgeschaft worden?
Zolang de kaartjes zijn uitverkocht, denk ik dat het met de populariteit van de paardensport nog wel mee valt...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:56

Zou erg jammer zijn ;(

Wat ze van mij wel mogen afschaffen is het hippische onderdeel in de moderne 10-kamp. 1 van de 10 onderdelen is een parcours springen, het is werkelijk te zielig. Die mensen zitten te stuiteren op het beest tussen de hindernissen door van toch wel 1 meter.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:56

DarGwen schreef:
Voor een aantal mensen zal het wel jammer zijn,
maar als ik een paard was zou ik liever niet een wedstrijdpaard zijn.
Liever zou ik lekker gras knabbelen in de wei met mijn vriendjes, geknuffeld en gepoetst worden door mijn baasje en buitenritjes maken :).

Ons wedstrijdpaard staat overdag ook lekker in de wei samen met haar stalgenoot (vervroegd pensioen wegens mn tijdgebrek). Wordt ook iedere dag gepoetst, alleen voor het knuffelen gebruiken we onze partner of een knuffel uit de speelgoedzaak. Juist bij dat knuffelen gaat m.i. een hoop fout in de relatie / verhouding tussen mens en dier ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:57

Nicolletje schreef:
Er zijn genoeg niet-paardenmensen die helemaal niks zien in paardensport en het maar een zielig kunstje vinden.
Het zou mij niks verbazen als ooit (top)sport, voor geld, met dieren niet meer mag, nee.

Ohhh dat besef ik terdege. Alleen I don't give a s***

De hoeveelheid aan voetbal, wielrennen en tennis waar ik mij in mijn leven doorheen heb moeten worstelen denken niet-paardenmensen blijkbaar niet aan.
Veel voetbal, wielren en of tennismensen besseffen namenlijk op geen enkele manier dat ik dat echt vreselijk vind om naar te kijken.
Zoals zij paardrijden niks vinden.

Zo meteen weer de Tour de doping...nou echt..geweldig ;(

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:58

Nicolletje schreef:

Tja, ieder zijn voorkeur. Ik geef niks om atletiek e.d. Dus ook maar afschaffen op de OS? Het enigste wat ik dan volg is de paardensport. Rest doet me niks.

Mallootje

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar jeetje, Arabesk, wat kan jij een stukje overdrijven...

Ik hoop iig dat paardensport een Olympische discipline mag blijven!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:05

Pletje123 schreef:
Dit gaat nooit gebeuren. Er zijn teveel rijke liefhebbers die dan wel een steentje bij zullen dragen. De belangen zijn simpelweg te groot :)

Er gaat inderdaad heel veel geld om in de internationale paardensport. Daarvoor hoeft het alleen niet per se een olympische sport te blijven. Sterker nog, een van de takken van de paardensport waarin bákken met geld omgaat, is volgens mij nooit olympisch geweest, of dat in ieder geval al jaren niet meer.

De draf- en rensport weet internationaal bergen omzet te genereren (ookal zijn sommige renbanen in Nederland op sterven na dood) zónder het hele olympische circus. Endurance weet de aandacht en portemonnee van Arabische sjeiks al jaren te trekken zonder dat het een olympische discipline is. Western riding is een exportproduct dat ook buiten de VS nog steeds een enorme groei doormaakt, zonder dat het daarvoor de olympische status nodig heeft.

Als straks die paar disciplines die toevallig in West-Europa heel groot zijn hun olympische status kwijtraken, dan zal dat echt geen ramp zijn. Sterker nog, het kan misschien zelfs wel een zegen zijn, juist doordát er een hoop financiële prikkels verdwijnen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:38

Of je laat de discipline wel bestaan binnen de OS maar dan zie je niet de wereldtop hier verschijnen. Dat is ook zo met basketbal, honkbal, tennis en voetbal tijdens de OS. Ik zie een David Beckham, Roger Federer of Kobe Bryant echt niet meedoen aan de OS. Maar voor andere basketballers, voetballers of tennissers is zo'n Olympische titel wel belangrijk. Laat ze dan ook gewoon meedoen. Laat dergelijke disciplines dan maar het karakter behouden dat ze nu ook hebben: de titel is belangrijker dan het geld. Dan kan je ook als organiserend land bepaalde kosten binnen de perken houden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bouw van een hippische lokatie. Moet je dan echt een superdeluxe complex gebouw opgetrokken uit de duurste stenen, beton, hout e.d neerzetten. waar niemand meer gebruik van zal maken na afloop van de OS? Of kan je dan ook uit de voeten met zeer solide tenten, demontabele boxen, wel de goede voorzieningen van stromend water, electriciteit, solaria, verplaatsbare airco's et cetera? En als een amazone/ruiter een goede geldschieter achter zich heeft staan en mee kan doen aan de spelen, mooi toch?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:48

karijn schreef:
Of je laat de discipline wel bestaan binnen de OS maar dan zie je niet de wereldtop hier verschijnen. Dat is ook zo met basketbal, honkbal, tennis en voetbal tijdens de OS. Ik zie een David Beckham, Roger Federer of Kobe Bryant echt niet meedoen aan de OS. Maar voor andere basketballers, voetballers of tennissers is zo'n Olympische titel wel belangrijk. Laat ze dan ook gewoon meedoen. Laat dergelijke disciplines dan maar het karakter behouden dat ze nu ook hebben: de titel is belangrijker dan het geld. Dan kan je ook als organiserend land bepaalde kosten binnen de perken houden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bouw van een hippische lokatie. Moet je dan echt een superdeluxe complex gebouw opgetrokken uit de duurste stenen, beton, hout e.d neerzetten. waar niemand meer gebruik van zal maken na afloop van de OS? Of kan je dan ook uit de voeten met zeer solide tenten, demontabele boxen, wel de goede voorzieningen van stromend water, electriciteit, solaria, verplaatsbare airco's et cetera? En als een amazone/ruiter een goede geldschieter achter zich heeft staan en mee kan doen aan de spelen, mooi toch?

De luxe van de accommodatie heeft dan weer heel weinig te maken met of je wel of geen internationale top verwacht.

Uiteraard kunnen de sporters ook met solide tenten en demontabele boxen vooruit, maar daar gaat het (helaas) niet om bij de Olympische spelen. Daar gaat het erom dat het organiserende land zo goed mogelijk voor de dag wil komen. Daarom worden er nieuwe stadions gebouwd, dure sportlocaties ontworpen, liefst van dure materialen en gerenommeerde architecten. Daarom wordt er ook zo'n spektakel gemaakt van de openingsceremonie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:55

karijn schreef:

Allereerst: Roger Federer en Kobe Bryant hebben wèl meegedaan aan de Spelen.
David Beckham wellicht niet, maar dat heeft ermee te maken dat voor voetbal een maximale leeftijd geldt.

Verder worden de hippische accomodaties die neer worden gezet bijna altijd hergebruikt.
Daarbij zijn die accomodaties lang niet altijd zo luxe geweest. Zeker niet naar de Spelen in Sydney gekeken? Twaalf jaar geleden, maar wat een slechte bodem lag daar zeg :oo

Dat laatste gaat overigens tegen elke Olympische gedachte in. Het is de bedoeling van de Spelen dat de beste atleten in actie komen, niet de atleten met de grootste geldschieters.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:56

Ze willen nu Hans Klok erbij halen en een paardenhoofd laten verdwijnen.

Het lekenpubliek wil wel iets te zien krijgen wat ze kunnen begrijpen,
een combinatie met speerwerpen mss een optie om de dressuur in de ring te houden?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:00

Als ieder land maar eens op hield met steeds de vorige editie te willen overtreffen qua super de luxe stadions, peperdure openingsceremonies, extra VIP behandelingen voor de VIP's etc zou dat al veel kosten besparen. London is de Eerste spelen sinds Athene die weer in Europa gehouden worden. London ligt daarbij nog eens super centraal en het is de 3de keer dat ze de OS organiseren daarbij is Engeland super paardenminnend dus verbaast het mij niet dat die kaarten voor de hippische onderdelen zo goed als uitverkocht zijn. Brazilië is nu niet bepaald een land dat erg paardenminnend is (behalve die paar goed presterende springruiters onder impuls van de familie Pessoa) of een rijke paardentraditie heeft wat de Engelsen wel hebben. China (of Hong Kong) was op veel gebieden een teleurstelling. Heb veel sporters horen klagen over de luchtvochtigheid daar en dat ze erg lang hebben moeten acclimatiseren waardoor hun prestatie niet altijd optimaal waren). Mij interesseert kajakken, zeilen, roeien, kleiduifschieten etc ook bitter weinig net als veel meer mensen. Je kan dan net zo goed de hele OS afschaffen. Tijdelijk gaat de economie van dat land inderdaad omhoog maar daarna valt hij weer in zijn normale doen. Zo veel meer toerisme brengt het volgens mij ook niet mee. Veel te dure reizen en verblijven en met de huidge enonomische crisis draait een mens de euro wel eens vaker om voordat hij hem uitgeeft. London is erg dichtbij voor de gemiddelde europeaan en daarom zal London denk ik qua bezoekers aantallen de anderen over stijgen. De reiskosten zijn voor de meeste sporters een heel stuk minder dan wanneer ze naar Brazilië of China moeten Afreizen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:07

Je kunt je afvragen of de OS niet altijd een politiek verhaal is geweest en zal blijven,
een logische stap zou zijn om per sport een land uit te kiezen voor de organisatie.
Zo komt Afrika ook eens aan de beurt met een of andere sport.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:10

De Belgen voor het Wielrennen, de Britten voor de hippische Sport of het voetbal, De fransen voor het Tennis. Praktisch niet echt doenbaar. :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:11

... En Afrika zit vervolgens weer met peperdure stadions terwijl de bevolking crepeert.... -O-

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:12

petraaken schreef:
De Belgen voor het Wielrennen, de Britten voor de hippische Sport of het voetbal, De fransen voor het Tennis. Praktisch niet echt doenbaar. :+

kom op... een beetje sportief blijven, het is even een omschakeling ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:13

Nicolletje schreef:
... En Afrika zit vervolgens weer met peperdure stadions terwijl de bevolking crepeert.... -O-

Dat ook en zit je weer naar die oervervelende vuvuzela's te luisteren op TV. :\

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:15

Maar het afschaffen van paardensport als Olympische Sport is toch geen nieuws? Daar werd al jaren eerder over gesproken... Ben benieuwd of ze het nu daadwerkelijk door gaan zetten. Ik betwijfel het...

petraaken

purkie schreef:
petraaken schreef:

kom op... een beetje sportief blijven, het is even een omschakeling ;)

Die nog een groter financieel plaatje zal zijn dan wanneer je alles in een land organiseert. Gelukkig dat België niet geschikt is voor zo'n groot evenement.

Dressuurgek

purkie schreef:
Je kunt je afvragen of de OS niet altijd een politiek verhaal is geweest en zal blijven,
een logische stap zou zijn om per sport een land uit te kiezen voor de organisatie.
Zo komt Afrika ook eens aan de beurt met een of andere sport.

Daar hebben we toch al de WK's voor? Die worden altijd in een land gehouden die gerelateerd is aan die sport. WK's worden alleen elke 2 jaar gehouden en OS elke 4 jaar.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:18

petraaken schreef:
Nicolletje schreef:

Dat ook en zit je weer naar die oervervelende vuvuzela's te luisteren op TV. :\

*\o/* ...de Oranje outfits doen daar qua schreeuwerigheid niet voor onder.

Ik hoor het al spreiding verzandt al in de voorbereiding.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:34

oomens schreef:
karijn schreef:

De luxe van de accommodatie heeft dan weer heel weinig te maken met of je wel of geen internationale top verwacht.Uiteraard kunnen de sporters ook met solide tenten en demontabele boxen vooruit, maar daar gaat het (helaas) niet om bij de Olympische spelen. Daar gaat het erom dat het organiserende land zo goed mogelijk voor de dag wil komen. Daarom worden er nieuwe stadions gebouwd, dure sportlocaties ontworpen, liefst van dure materialen en gerenommeerde architecten. Daarom wordt er ook zo'n spektakel gemaakt van de openingsceremonie.

Nou, ik weet het net zo niet. Waren het niet de topruiters/trainers/coaches die naar Hong Kong waren afgereisd voorafgaand aan de spelen om de boel daar te inspecteren?

Aiméé: het waren zomaar wat voorbeelden, toevallig noemde ik er een paar die dan blijkbaar wel hebben meegedaan in het verleden of niet meer mogen vanwege de leeftijd. Punt in mijn stelling is dat veel topsporters niet of niet meer meedoen aan de OS vanwege het geld, andere verplichtingen die ze aangegaan zijn met hun club of sponsor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:47

Aimee schreef:
Als er één goede reden is om de paardensport na London van de Olympische status te ontheffen, dan is het dat de atleten die onze sport vertegenwoordigen zich helemaal niet Olympisch gedragen.
Daarbij te bedenken dat de paardensport de duurste sport is om te organiseren, is het eerder verwonderlijk dat de Olympische status tot nu toe gehandhaafd is gebleven. Dat hebben we alleen te danken aan de rijke historie van de sport.

Daar heb je een punt. Elke 4 jaar komt er weer naar boven dat de paardensport uit de OS gehaald moet worden en steeds maken we ons daar druk om.

Het is jammer dat er gezegd wordt dat de Olympische stadions allemaal vervallen raken, ik zie er hier eentje staan uit 1928 die nog dagelijks gebruikt wordt. Bij de bouw is kennelijk ooit wel gedacht aan het gebruik in de toekomst.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:55

oomens schreef:
Uiteraard kunnen de sporters ook met solide tenten en demontabele boxen vooruit, maar daar gaat het (helaas) niet om bij de Olympische spelen. Daar gaat het erom dat het organiserende land zo goed mogelijk voor de dag wil komen. Daarom worden er nieuwe stadions gebouwd, dure sportlocaties ontworpen, liefst van dure materialen en gerenommeerde architecten. Daarom wordt er ook zo'n spektakel gemaakt van de openingsceremonie.

Maar in Londen is toch juist alles wat met de paardensport te maken heeft demontabel gemaakt. Na afloop is Greenwich park gewoon weer Greenwich park. :)*

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:16

Zou jammer zijn, maar wel begrijpelijk!