Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:46

hollywood86 schreef:
Ah, de bokt-wetenschappers denken weer eens zonder enige goede argumenten een onderzoek te kunnen verbeteren. Ongetwijfeld op basis van uitspraken in de penny, hart van Nederland en de Partij van de Dieren.

Al die mensen hier blèren elkaar alleen maar na en willen niet eens proberen uit hun hokje te komen. Goed bezig, worden jullie allemaal een stuk wijzer van! +:)+

Precies! Bokt vs. Wetenschappers. :z

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:16

stef schreef:
heleennboerr schreef:
Ik bedoel alleen maar te zeggen aan de hand te lopen enzo.
Daar gebruikte ik gondwerken voor.
Bedoel ik verder niks mee hoor..

Bedoel je wandelen? Wandelen heeft niet zoveel met grondwerk te maken ;)

en gewoon trucjes, als rijden al dan niet meer belasend is kan dat ook geen kwaad. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:19

stef schreef:
heleennboerr schreef:
Waarom zou je uberhaupt op een 2 jarige willen rijden?
laat ze gewoon nog even paard zijn en grondwerken doen ofzo.
Zo denk ik er tenminste over, waarom die haast?

Grondwerk is tenslotte totaaaaaal niet belastend...

Ik denk dat je alles in perspectief moet zien.

Idd. Circling game....nee hoor helemaal niet belastend.
Eerlijk gezegd begin ik een beetje allergies te worden voor het woord grondwerk. Dat heet in het nederlands gewoon opvoeding.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:10

ceasario schreef:
WhySoWhite schreef:
Laatst nog bijna een 2 jarige uit de opfok gekocht.. toch laten keuren hoefkatrol artrose en beginnend kissingspines in rug en hals..
Zo zie je ook maar dat een 2 jarige dat altijd in de wei heeft gestaan ook ''verrot'' kan zijn...

Je bent een 2 vergeten. :(:)

Hmz ja eigenlijk wel :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:46

Ik moest gelijk denken aan dat filmpje waar 1 en 2 jarige volbloeden worden bereden en ontzettend hard moeten rennen. Races waar zeer ernstige ongelukken eerder regel dan uitzondering zijn. En dat gebeurd nog steeds! Om ze te showen aan hun nieuwe eigenaar, veulens in mijn ogen.
Dit kán niet goed zijn. Is het paard rond de 3 dan soit maar 2?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:56

LA_Woman schreef:
Ik moest gelijk denken aan dat filmpje waar 1 en 2 jarige volbloeden worden bereden en ontzettend hard moeten rennen. Races waar zeer ernstige ongelukken eerder regel dan uitzondering zijn. En dat gebeurd nog steeds! Om ze te showen aan hun nieuwe eigenaar, veulens in mijn ogen.

Dat zijn enkel maar getallen de 2 en de 3 dat is wat het grote verschil maakt.. Zeg je mijn paard is 2,5 oo wat vroeg is het dan.. Zeg je mijn paard is 3 die 6 maanden 120 dagen erna is het ineens niet vreemd meer... Dat is pas vreemd :')

Re: Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:03

Maar ik denk toch; een paard van 2/3 jaar is nog lang niet uitgegroeid. Topprestaties leveren lijkt me niet gezond omdat botten en gewrichten nog niet uitgegroeid zijn.
Want wanneer wordt beweging en belasting overbelasting?

Wat jij noemt Whysowhite bedoel ik niet, ik bedoel paarden die echt nét 2 zijn tot 2,5.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:24

Hans van Schie had laatst in de hoefslag een heel artikel over het pezenapparaat bij paarden. Ook hij gaf aan dat het beter is om met beleid met een jong ( 3 jarig) paard te gaan werken dan pas met 5 of 6 jaar.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:29

LA_Woman schreef:

Inderdaad

Vind ook echt dat zoiets verboden zou moeten zijn
ik zie mezelf niet nu al op mijn 1,5 jarige pony klimmen en over de baan laten jakkeren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:34

kareldeg schreef:
Hans van Schie had laatst in de hoefslag een heel artikel over het pezenapparaat bij paarden. Ook hij gaf aan dat het beter is om met beleid met een jong ( 3 jarig) paard te gaan werken dan pas met 5 of 6 jaar.

Inderdaad; met beleid, dat is wat anders dan een 2jarige af te laten jakkeren in races. Dat zouden ze in het wild geeneens doen; continue in volle rengalop gaan.
Beweging is goed voor een paard en met beleid kun je zoiets doen. Maar het ene 3jarig paard is het andere niet.. Het paard moet er wel fysiek klaar voor zijn. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik een 3jarig scharminkel dat eruit ziet als een groot veulen, zou moeten beleren. Lekker de wei op met dat ding!

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:53

LA_Woman schreef:
[
Inderdaad; met beleid, dat is wat anders dan een 2jarige af te laten jakkeren in races. Dat zouden ze in het wild geeneens doen; continue in volle rengalop gaan.
Beweging is goed voor een paard en met beleid kun je zoiets doen. Maar het ene 3jarig paard is het andere niet.. Het paard moet er wel fysiek klaar voor zijn. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik een 3jarig scharminkel dat eruit ziet als een groot veulen, zou moeten beleren. Lekker de wei op met dat ding!

Weet je wel hoe dit soort paarden getraind worden? Die worden echt niet het land afgetrokken en de dag erna een race in gejakkerd.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:54

Op zich zou er best wat in kunnen zitten... Maar het is ontzettend zonde dat er niet meer data beschikbaar is over de trainers. Ik zit niet zo in het renpaarden wereldje maar ik kan me voorstellen dat een 'grote' professionele trainer zijn paarden beter kiest, beter traint, jonger laat racen en vaker laat racen. Kan er helemaal naast zitten hoor, maar alle variatie die zij vinden kan daardoor verklaard worden. Ze zeggen er zelf ook bij dat de factor trainer in een ander onderzoek een significant effect had op de prestatie..

Citaat:
Trainer has been shown to be significantly associated with racing performance [24] but was not analysed in our dataset as the current listed trainer at the time of data extractionmay not have trained the horse for the duration of its career. Trainer effects may have an association with training milestones as it is the trainer’s decision to bring a horse into training, start a horse in a trial and enter it in a race. Thus trainer decisions may affect the age at which horses enter training, trial and race. Furthermore, trainer-level factors such as quality of horse, horse management, veterinary care and nutrition may play an important role in training and subsequent racing performance [23].

Ik vind het idee wel leuk, alleen jammer dat ze niet echt geprobeerd hebben te kijken of er een verschil is tussen verschillende trainers en de leeftijd waarop ze paarden uitbrengen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:59

kareldeg schreef:
LA_Woman schreef:
[

Weet je wel hoe dit soort paarden getraind worden? Die worden echt niet het land afgetrokken en de dag erna een race in gejakkerd.

tja als ik naar mijn filmpje in mn onderschrift kijk
krijg ik niet de impressie dat er met veel voorbereiding en beleid met deze dieren word gewerkt naar het moment dat ze zich moeten bewijzen op de baan..

En oke er zullen ook heus wel veel fokkerijen en bedrijven zijn die de paarden op hun 2e rustig aan beleren maar feit blijft dat dat voor heel veel dieren helaas niet op gaat...

Maargoed wie ben ik he zit pas 11 jr in de paarden ;)

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:26

shilady schreef:
[

tja als ik naar mijn filmpje in mn onderschrift kijk
krijg ik niet de impressie dat er met veel voorbereiding en beleid met deze dieren word gewerkt naar het moment dat ze zich moeten bewijzen op de baan..

En oke er zullen ook heus wel veel fokkerijen en bedrijven zijn die de paarden op hun 2e rustig aan beleren maar feit blijft dat dat voor heel veel dieren helaas niet op gaat...

Maargoed wie ben ik he zit pas 11 jr in de paarden ;)

Je bedoeld dat filmpje met al die ongelukken? Dat heeft niets te maken met hoe die paarden worden getraind. Pure stemmingmakerij...................

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:37

En toch kunnen veel van die diertjes het niet meer navertellen.........

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:44

Ja die filmpjes is puur pech hebben. Dressuur paarden kunnen ook vallen, n been breken in een paddock. Spring paarden ook cross paarden ook en zo ook de ren paarden, alleen maken die vaart. Maar daar zijn ze voor een wielrenner die 60km gaat maakt over het algemeen ook een hardere klap dan dat ik val met een fiets als ik 15km fiets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 07:50

Die filmpjes is puur pech hebben? Veulens op de renbaan? Jij noemt 1 jarigen 'pure pech'? Die ongelukken met zulke jonge paarden is meer regel dan uitzondering!
Degene die het wel halen zijn the lucky ones die heel sterk zijn, maar niemand gaat mij vertellen dat dit goed is! Dat heeft alles met geld te maken!
De mens rijdt al jaren op paarden, maar men wist wel dat een veulen niet geschikt is om op te rijden. De indianen hebben ons veel geleerd over het rijden en daar hoort dit niet bij!

Overigens denk ik niet dat 2jarige renpaarden van het land worden gehaald en een race in gejakkerd. Zucht, dat is weer het andere uiterste.
Ik denk dat een jong paard er baat bij kan hebben bij het gezegde 'jong geleerd is oud gedaan' maar met beleid en zonder overbelasting en ondanks de zorgvuldig gekozen training denk ik dat de bouw van een 2jarige niet bestand is tegen zoveel training.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:37

Ik hoor alleen 'uitslagen' zoals winst en meer keer aan de start verschijnen? Is er ook onderzoek gedaan naar idd de spieren en botten? Het komt mij een beetje over dat dat een bijzaak was en aannames gedaan zijn tijdens dit onderzoek?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:35

Interessant dat ze hiernaar een onderzoek hebben gedaan!
Iets uitgebreider en preciezer had van mij wel gemogen. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:42

Diaz schreef:
Ik hoor alleen 'uitslagen' zoals winst en meer keer aan de start verschijnen? Is er ook onderzoek gedaan naar idd de spieren en botten? Het komt mij een beetje over dat dat een bijzaak was en aannames gedaan zijn tijdens dit onderzoek?

ik kan je wel verzekeren dat een paard dat aan de start verschijnt zelf voor de overwinning wil gaan. Eentje die pijn heeft, loopt misschien wel mee uit kuddedrang en adrenaline, maar die klasseert zich niet en komt waarschijnlijk geen 3x meer aan de start.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:57

Lepeltje schreef:
Op zich zou er best wat in kunnen zitten... Maar het is ontzettend zonde dat er niet meer data beschikbaar is over de trainers. Ik zit niet zo in het renpaarden wereldje maar ik kan me voorstellen dat een 'grote' professionele trainer zijn paarden beter kiest, beter traint, jonger laat racen en vaker laat racen. Kan er helemaal naast zitten hoor, maar alle variatie die zij vinden kan daardoor verklaard worden. Ze zeggen er zelf ook bij dat de factor trainer in een ander onderzoek een significant effect had op de prestatie..

Ik vind het idee wel leuk, alleen jammer dat ze niet echt geprobeerd hebben te kijken of er een verschil is tussen verschillende trainers en de leeftijd waarop ze paarden uitbrengen.

ik denk (vanuit mijn ervaring met de groep) dat ze wel geprobeert hebben om daar naar te kijken. maar het is heel moeilijk om zulke gegevens in detail te krijgen voor al je resultaten, ik denk dat het percentage van deze te weinig is om dit met zekerheid te kunnen uitwerken.
ik ga vanavond is rustig het hele verslag lezen.

groter professionele trainers kunnen hun paarden beter trainen en ook op jongere leeftijd, maar hij zal ze niet snel meer laten race dan nodig en zinvol is. het heeft geen zin om een racepaard iedere week de baan op te sturen om te verwachten dat die beter word of een keer wint. het werkt eerder averechts. wat in de andere sport nog wel eens wil gebeuren om wedstrijdervaring op te doen.
ook kleinere trainers zullen het paard besparen want het is immers zijn inkomsten om goede prestaties te leveren.

een 1 jarige mag niet uit komen in de race en dit zal ook niet gebeuren, want het stamboek/geboortepapier word door de race organisatie uitgegeven. 2 jarige races beginnen ook na het eerste kwartaal als het niet halverwege het seizoen is. ik dacht ook dat er een min aantal dagen tussen de races moet zitten voor 2 jarige. ook de afstand is beperkt.

dit onderzoek is onder NZ omstandigheden gedaan, NZ is niet bepaald vlak en de weilanden waar de paarden lopen ook niet. Ze (ook de hengsten) lopen 365 dagen per jaar buiten in ieder geval in de fokkerij en opfok. maar ik meen ook tijdens de training. ik heb weinig stallen gezien in NZ

de racewereld is helaas erg onbekend bij ons. we krijgen vaak alleen de slechte dingen mee

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:03

En natuurlijk weten al de Bokt mensen het beter.
Hun kennis gaat ook niet verder dan het penny niveau.
Alles is zielig, alles napraten, allemaal hebben ze problemen met hun paarden.

Maar de echte wedstrijd sport is voor dat soort mensen niet bereikbaar.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:16

Ik vraag me eigenlijk ook wel af of het zo belastend zou zijn als we allemaal denken?

Die paardjes worden heel jong opgeleerd met lichtgewichten op hun rug zodat ze geen snelheid zouden verliezen.
Het enige wat die dieren eigenlijk moeten doen is lange stukken rennen met een erg kleine en lichte jockey.

Eigenlijk lijkt me dat vele minder zwaar dan 3 jarigen dresuurpaarden of springpaarden die getraind worden met figuren in een klein bakje.

Dit lijkt me dus een erg mooi discussiepuntje :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:09

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:46

Ik blijf van mening dat een 2-jarig renpaard minder belast wordt dan een 2,5 jarige hengst die klaar gemaakt moet worden voor de HK. Om maar te zwijgen over 5-jarige die Z lopen en 5 x of vaker per week hun rondjes moeten draaien in een rijbak..

Rechtuit bewegen is goed voor t opbouwen en sterk maken van pezen, gewrichtsbanden, botten en spieren. Zeker als dit in de natuurlijke gang van het paard gebeurt, de galop. Bovendien worden de 2-jarige maar heel weinig op snelheid getraint, en als ze dan eindelijk op topsnelheid mogen dan wordt dat beperkt tot een kwart mijl, of iets in die geest. Meteen 1 1/2 mijl voluit is echt niet aan de orde. Bovendien zijn de races waar ze dan uiteindelijk in uit komen, beduidend korter dan voor de 3-jarige en oudere renpaarden. Er wordt echt zorgvuldig met die paarden omgesprongen en alles netjes en rustig opgebouwd, mét een minimaal gewicht op hun rug.