Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Snoevie schreef:vind het altijd wel grappig met dit soort topics,iedereen is ineens zo 'heilig'
Moratoetje schreef:Maar als ze dan toch gaan controleren, controleer dan ook meteen of het bit wel past....zie zo vaak paarden/pony's met een slecht passend bit (te klein, te groot en te dik). Een slecht passend bit is een kwelling voor je paard!
marjan19 schreef:Ik vind het wel een beetje jammer, dat er mensen zijn die direct beginnen te schreeuwen over de dressuursport. Dressuur is echt niet de enige tak waarin dit gebeurd, en er zijn wel takken van de paardensport waarin dingen zitten die ik vele malen erger vind.
)
) maar als je er plezier in hebt prima. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen wereld. Ik hoor hier veel westernruiters zeggen dat zij zo goed bezig zijn zonder neusriem maar er zijn ook filmpjes in omloop (nog niet zo lang geleden) waarin paarden langdurig moeten spinnen en in volle vaart naar een muur gereden worden op een goede sliding stop te maken. wittepit schreef:marjan19 schreef:Ik vind het wel een beetje jammer, dat er mensen zijn die direct beginnen te schreeuwen over de dressuursport. Dressuur is echt niet de enige tak waarin dit gebeurd, en er zijn wel takken van de paardensport waarin dingen zitten die ik vele malen erger vind.
Dressuur is juist de tak van sport waarbij het aansnoeren van de neusriem voor betere controle niet nodig zou moeten zijn.
Dat het niet netjes is als springruiters een complete ijzerwinkel in de mond op z'n plek houden met een neusriem die alleen bestaat uit een dun touwtje ben ik helemaal met je eens, maar in die tak van sport gaat het om dat hier dier geen balken van de hindernis omgooit. Niet dat het fijn aan de hulpen moet staan of los door het lijf zou moeten lopen. (al maakt dat het rijden van een parcours een stuk prettiger)
Fred_Kroket schreef:Moratoetje schreef:Maar als ze dan toch gaan controleren, controleer dan ook meteen of het bit wel past....zie zo vaak paarden/pony's met een slecht passend bit (te klein, te groot en te dik). Een slecht passend bit is een kwelling voor je paard!
Ze controleren de mond en het bit al.

Ook met sperriemen.
Als ze dan, LOGISCH, reageren, krijgen ze vaak ook nog een mep! Krijg dan altijd de neiging die mensen zelf eens hun broekriem flink aan te snoeren tot ze geen lucht meer krijgen!!