ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:51

Mijn verzorgpony geeft duidelijk aan dat hij een aansnoerneusriem en gecombineerde neusriemen in het algemeen niet echt prettig vindt zitten, hoe los of vast je ze ook maakt. Voor hem is de lage neusriem, die losjes vast zit de fijnste oplossing, misschien niet volgens de mode, maar wel op de manier zoals Maan en ik lekker kunnen rijden.

Ik ben helemaal voor het nameten van neusriemen, je ziet het echt erg vaak dat monden worden dichtgesnoerd.. 'Ja dan heeft ie net wat minder te vertellen, je kan ze dan beter houden...' Wat dat betreft is het goed dat er gekeken gaat worden naar de gebreken van ruiters, en niet alleen maar hulpmiddelen om het paard in toom te houden om zo de gebreken van een ruiter te verdoezelen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:51

JA gevonden hier is t stukje waar ik t over had.

"Neusriemen moeten goed strak aangetrokken worden voor een betere verbinding."

Vorig jaar zorgde Dr Ulf Möller al voor opschudding toen hij tijdens het Australische Young Horse Seminar bij de clinic vertelde dat jonge paarden gereden moeten worden met een flink strak aangetrokken neusriem. Deze uitspraak zorgde dan ook voor een verhitte discussie in een aantal paardenbladen.

Möller was dit jaar opnieuw van de praktijk, maar liet zich niet door de voorgaande ophef uit het veld slaan. Het eerste wat hij tijdens de clinic bij het allereerste paard deed, was namelijk controleren of de neusriem wel strak genoeg zat. Er klonk geroezemoes op uit heb publiek, maar Ulf liet zich niet uit het veld slaan: "We moeten er zeker van zijn dat een neusriem niet te los zit. Heel veel mensen denken dat een losse neusriem juist goed en vriendelijk is, en dat een strakke neusriem door het paard als een soort straf wordt gezien. Zo zwart-wit ligt het echter niet. Het is een grijs gebied en de neusriem moet op de goede manier worden aangetrokken."

"Wanneer de neusriem op de goede manier vast zit, dan zal het paard beter tot dragen komen. Wanneer de neusriem te los zit kan een paard juist een tongprobleem ontwikkelen, en dat is erg moeilijk op te lossen."

Het was meteen duidelijk dat Dr Möller niet bang is voor enige kritiek, maar eerst had hij nog wat advies voor de Australische ruiters en amazones: "In de negen jaar dat ik hier kom, zijn de jonge paarden en de ruitersport in z'n algemeen erg vooruit gegaan. Vroeger vroeg men hier aan mij "Wat moeten we doen?" en dan antwoordde ik dat er Australische ruiters naar Europa gestuurd moesten worden. Dat hoeft niet perse naar stallen van bekende ruiters te zijn, maar er zijn ook goede amateurstallen waar men veel kan leren. Op die manier doe je veel ervaring op zonder dat je alleen maar als een muurbloempje langs de kant hoeft te blijven staan."

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:54

Snoevie schreef:
vind het altijd wel grappig met dit soort topics,iedereen is ineens zo 'heilig'

Tja.. maar als je bitloos en alleen aan buitenrijden doet heb je ook gewoon nul last van te strakke neusriemen, te scherpe bitten, kopzwaaien, oogrollen, kwijlen, overmatig zweten, valse krullen, ongehoorzaamheid, explosies enz enz..
Dat kan nl. alleen met een gehoorzaam goed opgeleid paard (of eentje in wording) en is het leukst van al voor paard en ruiter zonder druk op de teugels.
Dus het is niet van 'heilig', maar hier leest ondertussen veel volk mee dat echt helemaal niets (meer) heeft met sport en de klaarblijkelijk bijhorende kwellerij. Er gaat geen week voorbij of er duikt hier een welzijn versus sport topic op.. 't is om moe van te worden.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:55

Ik rij en heb ook alleen maar hoofdstellen met "aansnoerneursriemen". Maar ze zitten gewoon normaal dicht, niet te los en niet te strak. Ze mogen bij mij alles controleren, geen probleem :o
Maar als ze dan toch gaan controleren, controleer dan ook meteen of het bit wel past....zie zo vaak paarden/pony's met een slecht passend bit (te klein, te groot en te dik). Een slecht passend bit is een kwelling voor je paard!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:56

Ik ben het er wel mee eens. Te strakke neusriem is niet diervriendelijk. Daarbij kan ik me niet eens voorstellen dat het paard dan fijner loopt. Mijn ervaring is dat een lossere neusriem en sperriem juist zorgen voor een lichtere aanleuning.

_Jelske

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:11

Ik sta volledig achter dit voorstel, hadden ze al veel eerder moeten doen. Het sportieve is er ondertussen wel vanaf met al die technieken om mankementen van de ruiter te maskeren. Wederom de vinger op de zere plek: waar de kunde van de ruiter ophoudt...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:13

Moratoetje schreef:
Maar als ze dan toch gaan controleren, controleer dan ook meteen of het bit wel past....zie zo vaak paarden/pony's met een slecht passend bit (te klein, te groot en te dik). Een slecht passend bit is een kwelling voor je paard!

Ze controleren de mond en het bit al.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-01-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:16

Super dat er een maatregel komt!

SOms zie je ind die arme paarden strak aangesnoerd.. en ze lopen ook nog braaf hun rondje..

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:22

Ik rij wel met aansnoerneusriem, maar wordt op de goede manier gebruikt...
Kom gerust controleren :)
Verder ben ik het er wel mee eens, ik zag zaterdag op wedstrijd ook weer zo'n paard dat ik dacht....... :(

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:23

marjan19 schreef:
Ik vind het wel een beetje jammer, dat er mensen zijn die direct beginnen te schreeuwen over de dressuursport. Dressuur is echt niet de enige tak waarin dit gebeurd, en er zijn wel takken van de paardensport waarin dingen zitten die ik vele malen erger vind.

Dressuur is juist de tak van sport waarbij het aansnoeren van de neusriem voor betere controle niet nodig zou moeten zijn.
Dat het niet netjes is als springruiters een complete ijzerwinkel in de mond op z'n plek houden met een neusriem die alleen bestaat uit een dun touwtje ben ik helemaal met je eens, maar in die tak van sport gaat het om dat hier dier geen balken van de hindernis omgooit. Niet dat het fijn aan de hulpen moet staan of los door het lijf zou moeten lopen. (al maakt dat het rijden van een parcours een stuk prettiger ;-) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:25

Maar als iedereen het hier al zo goed voor elkaar heeft dan hebben ze toch niets te vrezen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:41

Mooi eindelijk!!
Maar zou het dan wel fijn vinden dat er ook echt op gecontroleerd wordt. Niet alleen bij de grote wedstrijden, maar liefst bij elke wedstrijd. Gewoon de ringmeesters bij elke wedstrijd de tuigage laten controleren, voor je de ring in gaat. Is het niet in orde, dan mag je niet de ring in.
Ik weet dat ik het heel makkelijk zeg, maar als we met z'n alle het beste willen voor de paarden. Denk ik wel dat dat een oplossing is.
En dan weet ik ook wel dat je de niet wedstrijd ruiters dan niet mee pakt in de controle, maar je moet ergens beginnen. Veelal rijden hun instructeurs wel wedstrijden, dus uiteindelijk krijg je wel een omslagpunt.

Ik heb ook vroeger gereden met een super strak aangetrokken neusriem, ik wist niet beter. Mij werd verteld dat ik dat moest doen. Dus begin bij het begin en leer de instructeurs hoe het hoort.

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:52

Nou, op zich vind ik het wel ok dat er op gecontroleerd gaat worden. Alle misstanden kunnen toch niet uit de wereld maar dit ligt voor de hand en is makkelijk te doen. Persoonlijk heb ik niks met dressuur (alleen tussen de hindernissen :) ) maar als je er plezier in hebt prima. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen wereld. Ik hoor hier veel westernruiters zeggen dat zij zo goed bezig zijn zonder neusriem maar er zijn ook filmpjes in omloop (nog niet zo lang geleden) waarin paarden langdurig moeten spinnen en in volle vaart naar een muur gereden worden op een goede sliding stop te maken.

Voor elke sport geldt: respect voor je paard, kijken naar zijn behoeften en dan kun je prima sport bedrijven. Alle hulpmiddelen die er zijn moet je met deze gedachte gebruiken dan gaat het altijd goed.

Bovendien was toch te verwachten dat mensen flink aan de neusriem gaan hijsen als er eentje op de markt is die de Bonfire aansnoerneusriem heet. Dan denken er toch veel dat het zo moet.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:04

En hoe zit het dan met het bitloze rijden en een aantal gevallen rijd je het paard dan op de neus (druk op het neusbot). En ja als de ruiter niet trekt is er niets aan de hand maar dat is natuurlijk lang niet bij iedereen zo. En hoeveel paarden worden wel niet zadelmak gemaakt met een touw om de neus zodat de paarden bijna geen lucht meer krijgen en dus stoppen met bokken.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:05

wittepit schreef:
marjan19 schreef:
Ik vind het wel een beetje jammer, dat er mensen zijn die direct beginnen te schreeuwen over de dressuursport. Dressuur is echt niet de enige tak waarin dit gebeurd, en er zijn wel takken van de paardensport waarin dingen zitten die ik vele malen erger vind.

Dressuur is juist de tak van sport waarbij het aansnoeren van de neusriem voor betere controle niet nodig zou moeten zijn.
Dat het niet netjes is als springruiters een complete ijzerwinkel in de mond op z'n plek houden met een neusriem die alleen bestaat uit een dun touwtje ben ik helemaal met je eens, maar in die tak van sport gaat het om dat hier dier geen balken van de hindernis omgooit. Niet dat het fijn aan de hulpen moet staan of los door het lijf zou moeten lopen. (al maakt dat het rijden van een parcours een stuk prettiger ;-) )

Ik heb vroeger geleerd dat dressuur de basis is van het springen. Springen met een paard dat bijvoorbeeld niet aan het been is, is ook geen pretje. Ik zie zo vaak springpaarden en pony's sterren kijken.. En dat hoort ook niet vind ik.. Bij het springen worden ook allerlei rare bitten in de mond gehangen, terwijl ik met springen ook vind dat je je paard ook op een gewoon bit moet kunnen rijden..

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:06

Fred_Kroket schreef:
Moratoetje schreef:

Ze controleren de mond en het bit al.

Controleren? Ik heb nog nooit controle gehad op een wedstrijd. De jury hoort er op te letten, maar echte controle heb ik nog nooit gehad.. En ik vind dus ook dat een jury vanuit het juryhokje of auto niet goed kan beoordelen of een bit wel of niet past. Dit kun je volgens mij beter beoordelen als je er naast staat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:07

Wauw, misschien komt er éindelijk een keer meer naar buiten over de martelwerktuigen en -methodes die soms worden gebruikt in de paardensport.
Ik heb al een jaar of 4 niet meer een paard gereden met een dressuurhoofdstel..
Ben erg tevreden met het ijslanderhoofdstel wat ik gebruik, de lage neusriem zit ook nog eens apart van het kop/bakstuk, dus ik kan hem prima weglaten. Ideaal :)

De foto in de beginpost.. Valt me ook op, die keelriem..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:11

tss das toch erg dat mensen dit zelf niet meer kunnen bedenken en dat zulke regels en controles zelfs maar nodig zijn. Je zou toch denken dat paardrijden alleen door paardenliefhebbers wordt gedaan maar dat is blijkbaar niet het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:13

Het raarste is dat het vooral wordt gedaan omdat heel veel mensen overtuigd zijn dat de mond niet open mag, maar hij mag alleen niet gesperd worden. Een paard mag gewoon zijn kaken wat bewegen zolang het binnen ontspanning valt. Alleen verzet wordt gestraft en ruiters zijn dan ook bezig met dat te maskeren, maar ze vergeten dat de spanning zich evengoed wel uit en ze dus toch punten kost, of het nu zichtbaar is aan de mond of niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:15

huh, ik dacht ook dat kauwen goed was

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:16

Goede regeling! Gewoon nadat ze de bak uitzijn, bit controle en dan ook ff de neusriem controleren.

Laatst ook in een topic, dat de neusriem van Elvis VA zo strak zat, dat z'n klieren helemaal gingen bollen.. niet goed.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:16

Heel goed als zoiets ingevoerd wordt!!!

ik ben in mijn zoektocht naar een paard een aantal dieren tegen gekomen, waar ik de neusriem zelfs met moeite weer losser kreeg... zo strak waren ze aangesnoerd!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:21

Ik zie het zo vaak gebeuren.. :( Ook met sperriemen.
Als je er dan voorzichtig iets van probeert te zeggen, krijg je ook nog te horen dat het niet voor niets een sperriem heet.. Het doet me pijn aan mijn hart om te zien hoe mensen er vaak aan liggen te trekken en te snoeren, strakker en strakker en dan de reacties van het arme dier in kwestie.. |( Als ze dan, LOGISCH, reageren, krijgen ze vaak ook nog een mep! Krijg dan altijd de neiging die mensen zelf eens hun broekriem flink aan te snoeren tot ze geen lucht meer krijgen!! :(
Er wordt ook vaak gezegd dat je het bij een jong paard zo strak mogelijk moet doen, omdat ze anders zich kunnen aanwennen de tong over het bit te leggen.. Echter als er twee vingers tussen de neus/sperriem passen, kan het dit toch evengoed niet doen. Waarom moet het dan zo strak, alsof dat zo gezond is! Pfff.. :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:31

Van mij mogen ze controleren! Graag zelfs :D
ben heel benieuwd hoeveel van de "topruiters" in onze provincie dan op het matje geroepen gaan worden. Ik wil ze de kost niet geven vrees ik. :D

En als het ze beter laat voelen mogen ze de hele neusriem zelfs afschaffen hoewel ik het dan wel weer jammer zou vinden voor het mooie maar goed. :+

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:36

Mij werd inderdaad ook altijd verteld dat je bij het beleren van jonge paarden de neus en sperriem goed strak moest doen zodat ze het bit op de juiste plek in de mond hielden... Ik met mijn stomme kop, heb hier nooit verder over nagedacht en geluisterd. Schaam me diep.
Totdat iemand tegen me zei dat je een paard het beste zonder neus en sperriem kan in rijden zodat het paard zelf het bit leert dragen. En sindsdien is mijn ervaring dat je hem inderdaad niet nodig heb.Ik denk dat het goed is om hier een regelement over te maken alleen vraag ik me wel af waar het dan ophoud met regels. Want je ziet zo ontzettend veel dingen gebeuren wat zo oneerlijk is tegenover het paard!

Het is dan wel ontzettend jammer dat deze regels nodig zijn want waar zijn we met ons gezonde verstand. Wij mensen hebben geluk dat paarden het ons zo graag naar de zin willen maken. Wij, paardenmensen, zouden eens iets beter naar ons paard moeten luisteren in plaats van naar de mensen om ons heen...