Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:20

Wat ik een beetje mis is de andere kant van het paardenhouden.

Niet de hobbyisten die de paarden in een blubland hebben staan zonder schuilmogelijkheden of droge plek. Maar de grote stallen en maneges waarbij de paarden in de winter altijd 24/7 binnen staan muv dat ene uurtje waarin ze gereden worden. Of die 30 minuten die ze gelongeerd worden of met een beetje geluk los mogen staan. Waar er 100 pensionpaarden zijn en 3 paddocks bijvoorbeeld. Want dat is dan misschien fysiek iets minder zwaar voor een paard, maar mentaal veel meer verwaarlozing!!

Dat is in mijn optiek net zo erg als 24/7 op een blubland zonder schuilstal of droge plek om te staan/liggen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:21

idefix4 schreef:
Abacab: Ik kan wel lezen dat jij nog nooit aan den lijve hebt ondervonden hoe dat in zijn werk gaat? Hier is in 2009 zo'n bestemmingsplanwijziging in gang gezet. Daar kon je een zienswijze op indienen. Dat wordt altijd wel door iemand gedaan. Daar komt dan weer een vergadering over en er volgt weer een publicatie van en daar kan je weer een zienswijze op indienen. Inmiddels zitten we in ronde 3 en kan je nog 6 weken bezwaar maken. De mensen die dus met dat gebied te maken hebben, hebben al zo'n 3 jaar de tijd gehad om te reageren. Als je een zienswijze hebt ingediend en ze keuren het deels goed, dan komt er een principebesluit. Daarvan móeten ze degene die het land betreft informeren binnen 6 weken. Wij zijn al een jaar bezig om van ons perceeltje een woonbestemming te maken. Hopelijk is dat over 4 weken rond, mits niemand bezwaar maakt...

Als je een bestemmingsplan van een perceel wil wijzigen ben je daar echt een paar jaar mee kwijt hoor. De gemeente ook, want die moet dat goed onderbouwen bij de provinciale staten en die moet dat goedkeuren. Dat kan echt niet zo maar, óf er moet een zienswijze zijn ingediend. En dan is dat ook al langer bekend. :j Ze gaan dus echt nooit over één nacht ijs.

precies men gaat zeker niet over 1 nacht ijs. Er wordt een weloverwogen besluit genomen waarin alle belangen zo goed mogelijk worden meegenomen. De burger kan daar ook zijn stem in kwijt middels zienswijzen en hoorzittingen.
Soms geeft een zienswijze aanleiding een besluit te heroverwegen. Dan kan een dergelijke procedure lang duren en dan kan het zo maar zijn dat de stukken 3 maal ter inzage moeten worden gelegd. Nu begreep ik dat er in het geval van de Bommelerwaard veel speelt rond de glastuinbouwclusters en paddenstoelenteelt. Ik weet niet of jullie bestemmingswijziging daarmee te maken heeft, maakt de procedure nog eens extra complex.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:29

Ook ik vind dat er in dit topic veel wordt goedgepraat, of dat er appels met peren worden vergeleken (ja maar de paarden die 24/7 binnen staan? Of: het regent, en nu heb ik alleen maar blubber op het land dus het kan niet anders)

Toen wij vorig jaar onze paarden aan huis kregen, hebben we hier heel veel geld in geïnvesteerd. We wilden geen houtje touwtje, geen blubber, en de paarden altijd de mogelijkheid om buiten en binnen te staan. Dus: een eb en vloed bak, een knappe stal met grote boxen (5 x3) gedraineerde paddocks, een grote bestrate paddock. Kortom, zo kunnen ze altijd buiten, we kunnen altijd (behalve bij vorst) rijden. Een paard hoort niet in de blubber, dat is slecht voor hoeven en kootholtes. Een paard wil zich altijd prettig, comfortabel en veilig voelen en moet dus de mogelijkheid hebben om beschutting, droge grond of een afdak te zoeken. Als je dat je paard niet kunt bieden, (we hebben te weinig grond, het mag niet, het is te duur) moet je je afvragen of je dan wel op een geschikte manier paarden kunt houden. Het is nu eenmaal duur, maar die keuze moet je van te voren maken.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:32

Arabesk schreef:
schrikdraad schreef:
Daar wil ik wel eens een foto van zien.
Dat is namelijk iets wat ik hier niet kan schieten.

dat is echt bokt weer he. Ik denk dat als jij ook maar één spat modder op de foto ziet dat je meteen moord en brand brult.

Anything you say or write can and will be used against you on bokt.nl :D

Je moet ook niet alles over 1 kam willen scheren, dat kan ook niet.
Daarom zouden de inspecteurs gewoon cursussen moeten krijgen zodat ze verschillende situaties ook beter kunnen inschatten/beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 30-01-12 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Maar wat ik bizar vindt is dat ze bij Spits een foto plaatsen van een redelijk weiland en dan moord en brand roepen over blubpaardjes.

Ja moet je vooral zo'n foto plaatsen 8)7, dan gaan mensen bellen voor elk paard dat uberhaupt nu nog ergens in een wei staat, droog of nat.

In Edam presteerde stadslui het om de DB te bellen voor IJslanders die in de sneeuw nog BUITEN stonden.

Dorien66

Wat een tendentieuze titel!
Het originele stuk, van de dierenbescherming, heeft als titel 'Discussie over paardenwelzijn muurvast'.
Klink wel anders dan 'groot alarm'.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:37

Abacab schreef:
een lesje staatskunde dan maar:

Het kan aan mij liggen, maar dit komt op mij een tikkeltje hoogmoedig over. Als dat zo bedoeld is, zou ik graag weten waarom je dat nodig vind?

Het 'lesje' bevat voor mij overigens geen nieuwe informatie, maar ik vermoed dat wij een verschil in inzicht hebben over wat 'politieke macht naar zich toe trekken' of 'beleidsinhoudelijke beslissingen nemen' betekenen. Ik vind (persoonlijke mening) dat als je als ambtenaar bezig bent met het voorbereiden van een bestemmingswijziging je de gelegenheid hebt om zelf na te denken wat de mogelijke gevolgen van een dergelijke wijziging voor de mensen (in wiens dienst je zoals eerder al gezegd staat) kunnen zijn. En ik vind dat je, als je dan als ambtenaar zelf vind dat de mensen in kwestie er op achteruit kunnen gaan als ze niet tijdig beseffen dat er een wijziging aan komt, actie kunt ondernemen om te voorkomen dat mensen voor nare verrassingen komen te staan. Door bijvoorbeeld de wethouder te adviseren. Of door gewoon zelf mensen aan te spreken. Heel concreet: je maakt mij niet wijs dat als een ambtenaar destijds Gohya er op geattendeerd had dat haar schuilstal door de bestemmingsplanwijziging illegaal zou worden, die ambtenaar dan daarvoor oneervol ontslagen zou zijn. Zoals jij aangeeft dat het goed zou zijn wanneer de burger zich wat meer zou verdiepen in de lokale/regionale politiek, is mijn punt gewoon dat het wel eens goed zou zijn als de ambtenaren die die politiek moeten uitvoeren zich eens wat meer zouden verdiepen in die burger. Dat zijn voor mij twee kanten van dezelfde medaille. Overigens stel ik nergens dat geen enkele ambtenaar zelf nadenkt, alleen dat naar mijn mening wat vaker zou mogen. In mijn ervaring loopt het allemaal net wat lekkerder als betrokkenen bij RO-processen bereid zijn het geheel af een toe eens van een ander dan het eigen standpunt te bekijken.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:38

Ik ben toch wel nieuwschierig wat jullie over mijn landje en paarden zouden zeggen...

ben ik dan ook aan het mishandelen omdat ze in een nat land met modder stukken staan terwijl ze in de nacht naar binnen gaan in droge grote stallen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:41

japielover schreef:
Ik ben toch wel nieuwschierig wat jullie over mijn landje en paarden zouden zeggen...

ben ik dan ook aan het mishandelen omdat ze in een nat land met modder stukken staan terwijl ze in de nacht naar binnen gaan in droge grote stallen?

Was er niet een bokker die trammalant had in een zelfde soort situatie?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:43

Ik ben dat artikel eens gaan zoeken.. Nou als dat dierenmishandeling is hoe die paarden erbij staan :=

En ik zal dan wel weer de hippie anti bioindustrie activist zijn maar in menig veekwekerij staan de dieren er nog minder appetijtelijk bij..
Zal ik daar eens 144 voor gaan bellen. 'Ja hallo hier houden ze paarden op een stukje waar ze niet kunnen liggen, staan in hun eigen mest en zakken bijna door hun benen van ellende'
'Ojee daar sturen we dan maar even een inspecteur op af'
'O wacht ik bedoel geen paarden maar koeien'
'O nee laat maar dan dat is niet erg'

...

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:43

Ik ben nog steeds aan het wachten op een melding over onze ijslanders die 24/7 zonder deken buiten staan :=
(het land is overigens zga droog doordat het op een heuvel ligt en al het overtollig water naar beneden stroomt)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:45

Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee.
Dan kunnen ze opdrogen en ook languit droog liggen.
Fijner natuurlijk als ze overdag ook een droog stuk hebben en hun hooi niet uit de modder hoeven te graaien. ( of eten die van jullie zonder knoeien?)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:45

japielover schreef:

Ik neem aan dat je paarden ook droog kunnen staan overdag? Want zo hoort het. En het is niet heel moeilijk om dat te realiseren, toch? Stukje bestraten of draineren. Dat maakt het een stuk comfortabeler voor je paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:46

Arabesk schreef:
In Edam presteerde stadslui het om de DB te bellen voor IJslanders die in de sneeuw nog BUITEN stonden.

Hihihi, dat is dan wel weer aandoenlijk.... een IJslander trekt de champagne open en hangt de slingers op zodra het sneeuwt! 1 groot feest!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:46

hier ook de ijslanders 24-7 buiten , en niet eens een mega dikke deken op :+

ze waren vanmorgen helemaal blij ......er lag sneeeeeeuw !!!!!!!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:49

Arabesk schreef:
japielover schreef:

Was er niet een bokker die trammalant had in een zelfde soort situatie?

jup!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:56

Ninia schreef:
japielover schreef:

Ik neem aan dat je paarden ook droog kunnen staan overdag? Want zo hoort het. En het is niet heel moeilijk om dat te realiseren, toch? Stukje bestraten of draineren. Dat maakt het een stuk comfortabeler voor je paarden.

ze hebben weiland en het ene stuk is droger als het andere.
ze gaan om 7 uur naar buiten en om 6 uur weer naar binnen.

In die tijd lopen ze in het weiland.
het voorstukje is idd modder de rest is groenweiland met ren en rem sporen.
en ja dat land is niet kurk droog door de regen maar ze staan niet te soppen ofzo.

We hebben een gedraineerde bak maar zelfs die is nu heel modderig! normaal gooi ik ook die open zo dat ze daar op kunnen en het stukje voor de stallen hebben we 2 jaar terug puin gestort waar nu gras over heen zit.
Dit is opzich redelijk droog. alleen hier gaan ze gewoon simpel weg niet staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:59

En wat doe je dan, als je een paar magere paarden met veel te lange hoeven, in de modder ziet staan?
Volgens mij gaat het artikel daar over.

Niet over gezonde paarden.
Natuurlijk zijn er genoeg 'leken' die bellen omdat ze iets zielig vinden.
Maar de dierenpolitie is ook niet gek natuurlijk.
Ze zijn verplicht te kijken na een melding, maar dat wil niet zeggen dat ze zelf geen conclusies kunnen trekken.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:05

Bij ons staan veel shires op een mega stuk land. Zonder bescherming tegen wind en regen. Ze zagen er ook mager uit, weinig bespiering, omdat hij soms gewoon een week geen hooi bracht en moesten ze het met wintergras doen.

Toen is er zoveel commentaar uit de buurt geweest en heeft hij containers in het land laten plaatsen, bij huis, 6 stuks. Paarden staan er uiteaard nooit in maar kunnen er wel in schuilen. De db wou ook niets doen. Nu si het gelukkig goed.

Ze kwamen wel hem te bekeuren omdat zijn geiten geen oornummers hadden!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:06

mika11 schreef:
En wat doe je dan, als je een paar magere paarden met veel te lange hoeven, in de modder ziet staan?
Volgens mij gaat het artikel daar over.

Niet over gezonde paarden.
Natuurlijk zijn er genoeg 'leken' die bellen omdat ze iets zielig vinden.
Maar de dierenpolitie is ook niet gek natuurlijk.
Ze zijn verplicht te kijken na een melding, maar dat wil niet zeggen dat ze zelf geen conclusies kunnen trekken.

mee nemen en verzorgen...

Hahah nee dierenbescherming bellen naja dat zou ik gedaan hebben..

ik heb al vaker gebeld om paarden die met 35 grade zonder water stonden..
werd niks aan gedaan..
ik heb het zo gelaten tot daar ook nog een merrie met een veulen aan de voet bij gezet werd.
Toen ben ik elke dag heen en weer gaan rijden met de auto en water jerrycans om ze water te geven!
maar volgend de DB zou er voldoende vocht in het gras zitten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:11

Utrolig schreef:
Bij ons staan veel shires op een mega stuk land. Zonder bescherming tegen wind en regen. Ze zagen er ook mager uit, weinig bespiering, omdat hij soms gewoon een week geen hooi bracht en moesten ze het met wintergras doen.

Toen is er zoveel commentaar uit de buurt geweest en heeft hij containers in het land laten plaatsen, bij huis, 6 stuks. Paarden staan er uiteaard nooit in maar kunnen er wel in schuilen. De db wou ook niets doen. Nu si het gelukkig goed.

Ze kwamen wel hem te bekeuren omdat zijn geiten geen oornummers hadden!

Wow wat een dierenleed 8)7 geiten zonder nummerbord dat kan echt niet :+

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:12

@ arabesk en M_D_H: :D
@schrikdraad: nou, ik ga m'n camera bij de hand houden... :j
Maar idd: de andere dingen die genoemd staan in het artikel: daar gaat het natuurlijk om. Echte verwaarlozing dus, waar het in de bagger staan een onderdeel van kan zijn.
Als er nog geen definitie van verwaarlozing is, dan zou die eerst 's opgesteld moeten worden. Wordt het allemaal een stuk duidelijker.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:18

ze hebben weiland en het ene stuk is droger als het andere.
ze gaan om 7 uur naar buiten en om 6 uur weer naar binnen.

In die tijd lopen ze in het weiland.
het voorstukje is idd modder de rest is groenweiland met ren en rem sporen.
en ja dat land is niet kurk droog door de regen maar ze staan niet te soppen ofzo.

We hebben een gedraineerde bak maar zelfs die is nu heel modderig! normaal gooi ik ook die open zo dat ze daar op kunnen en het stukje voor de stallen hebben we 2 jaar terug puin gestort waar nu gras over heen zit.
Dit is opzich redelijk droog. alleen hier gaan ze gewoon simpel weg niet staan.[/quote]

Nou dat klinkt toch prima! Dus ik zou me geen zorgen maken!

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:19

Ja hier ook ijslanders met hun hoefjes in het water en blup! Tja de weilanden zijn nou eenmaal niet droog in een waterbekken voor wateroverschot, goh wat waren jullie daar allemaal blij mee toen de dijken bijna doorbraken en het risico bestond op je huis onder waten. Land van natuurmonumenten en al springen we hoog en laag je mag er niks op aanleggen!! Het is echt niet zo makkelijk als jullie hier omschrijven van ja toen ik de paarden aan huis kreeg heb ik alles perfect geregeld, nou die luxe hebben de meeste van ons niet. Dat is roeien met de riemen die je hebt en het zo goed mogelijk proberen te doen. Het mooiste staaltje onkunde was toen we bomen wouden planten voor beschutting, dat mocht dan nog. Toen kwam ze met als geschikte boom de esdoorn aan, ja doei!!

Verwaarlozing is bij mij uitgehongerde paarden zonder eten en drinken tot aan hun knieen in de blub. Of andere vormen daarvan overigens vindt ik dan ook het rijden met een slechtpassend zadel/bit/hoofdstel dierenmishandeling om over het idioot vroeg inrijden en enorme prestatie eisen van jonge paarden (drafsport edg) nog maar te zwijgen.

mika11

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:33

Ik geloof best, dat er genoeg verwaarloosde, onverzorgde, paarden in Nederland zijn.
Toch alleen maar goed, dat er nu in ieder geval meer aan gedaan kan worden, dan voorheen.

Dat er veel te vaak meldingen worden gemaakt, bv voor paarden die in de blubber staan maar verder goed verzorgd zijn, dat hoort erbij.
Komt omdat er zoveel mensen weinig verstand hebben van paarden/dieren, en denken dat ze goed bezig zijn door de DP te bellen.
Maar op deze manier heb je wel de kans, dat de echte verwaarloosde paarden ook eerder geholpen worden.