Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marianne1980

Re: Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:05

Als eerste vind ik het goed dat de dierenpolitie bestaat. Al vind ik de reclame op tv echt vreselijk...
Na het zien van de tweede foto van de pony, vind ik het ook niet zo gek dat ze hem in beslag hebben genomen.. Alleen zou ik het wel netjes vinden dat ze eerst gaan kijken, dan een briefje op het hek hangen met een telefoonnummer dat de eigenaar moet bellen vóórdat ze de pony meteen meenemen. Ik heb namelijk ook weleens een hele oude ezel gezien waarvan de rug er zo uit zag.. Die mensen zorgden er juist vreselijk goed voor en het diertje kreeg een aantal keer per dag lekker slobber e.d. Dan doe je als eigenaar vreselijk je best, wordt je dier meegenomen!!! Nu blijkt dat bij dit verhaal niet het geval, maar zo in het algemeen zou ik het toch vreemd vinden dat ze een dier meteen meenemen!!

Wat ik wel vind, is dat de dierenpolitie nog niet heel profesioneel bezig is.. Dat betreft in dit verhaal het onderdeel chipreader niet (bij je) hebben. Als je een melding krijgt over een verwaarloosde pony, zorg je dat je alles bij je moet hebben wat je nodig zou kunnen hebben.. Uit een ander verhaal weet ik ook, dat de dierenpolitie niet weet wat de Rendac is, en dat vind ik toch ook wel slordig!
Ik weet niet hoe je doorstroomt van een gewone politiefunctie naar de dierenpolitie, maar ik vind wel dat die mensen moeten weten waar ze het over hebben en de functie niet uitvoeren omdat ze thuis ook een konijntje hebben...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:17

randalinpony schreef:
Stel, de Dierenpolitie krijgt een melding, gaat kijken bij een weiland met jonge KWPN-ers, en besluit geheel op eigen houtje er even een paar op te laden en naar een VA te rijden om het chipnummer te achterhalen in de hoop dat hij de eigenaar zo kan opsporen (als paarden niet op naam staan vergeefse moeite.)
De jonge KWPN-ers verwonden zich tijdens deze dappere actie. Later blijkt dat het om kerngezonde dieren gaat, maar: ze stonden in een opfokweide en hoewel ze alle nodige zorg kregen, waren ze na groepspurt wat schraal en hadden ze links/rechts een knoop in de manen...

Wie betaalt dan de schade aan de paarden?

Ik vind het ronduit debiel dat een ambtenaar zo handelt, voordat uberhaupt duidelijk is wat er aan de hand is.
Pony aan de ketting, so what? Als je nog niet weet wat de leeftijd van het dier is, en of er geen andere geldige reden is dat ie wat mager is, dan ga je zon dier toch niet op eigen houtje vervoeren?

Helemaal mee eens. Of de OP geeft niet genoeg info.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:28

Mijn ex buurvrouw liet vroeger, 10 jaar geleden, haar draver merrie ook aan de pin met ketting in de berm grazen.
Net zoals een geit, dat zie je hier in de regio nog steeds.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:28

Wendie1992 schreef:
wat de die agent tot ''lichte verwaarlozing '' in ziet, zien wij misschien wel erge mishandeling in als we dat beesje zien.
Wat de een erg vind vind de ander minder erg.
Maar zeg nou zelf, een agent waarvan het zijn beroep is weet dat toch wel beter te beoordelen dan mensen hier op bokt he ;)

Beter dat die agent optijdis, want dat kind zegt al dat ze er niet voor kan zorgen, dus als hij een jaar later was gaan kijken is dat beesje helemaal verwaarloost. Nu kan dat beesje nog een mooi leven krijgen als het nog te redden valt;)

Je zal het zelf maar eens zien. Een paard, of pony die verwaarloost is, zou ik ook gelijk 144 hebben gebeld hoor, hoe eerder dat beest geholpen kan worden hoe beter het voor dat beesje is. NIEMAND hier op bokt weet hoe dat beest er aan toe was, dus mensen op bokt kunnen zijken wat ze willen maar wees blij dat er word ingegrepen! ;)

ik kan je zeggen dat ik wel weet hoe het beestje eraan toe was, dit was namelijk ''mijn'' pony, tot de relatie stukliep
tussen mij en mijn ex, de achttienjarige jongen. ik ben dolblij dat hij hem is afgenomen, arme liguster stond aan een spit en een ketting, vaak zelfs aan een boom gebonden, kreeg water uit de sloot & werd verder niet gevoerd. ik hoop dat de nieuwe eigenaren goed voor hem zullen zorgen, hij blijft mn kleine vriendje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:31

Dan had je zelf ook wel eerder kunnen ingrijpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:40

randalinpony schreef:
Stel, de Dierenpolitie krijgt een melding, gaat kijken bij een weiland met jonge KWPN-ers, en besluit geheel op eigen houtje er even een paar op te laden en naar een VA te rijden om het chipnummer te achterhalen in de hoop dat hij de eigenaar zo kan opsporen (als paarden niet op naam staan vergeefse moeite.)
De jonge KWPN-ers verwonden zich tijdens deze dappere actie. Later blijkt dat het om kerngezonde dieren gaat, maar: ze stonden in een opfokweide en hoewel ze alle nodige zorg kregen, waren ze na groepspurt wat schraal en hadden ze links/rechts een knoop in de manen...

Ik vind het ronduit debiel dat een ambtenaar zo handelt, voordat uberhaupt duidelijk is wat er aan de hand is.
Pony aan de ketting, so what? Als je nog niet weet wat de leeftijd van het dier is, en of er geen andere geldige reden is dat ie wat mager is, dan ga je zon dier toch niet op eigen houtje vervoeren?

Wat mager? En een ketting moet kunnen, stokken etend....ik geloof dat ik van mijn stoel val.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:41

Precies Ariebren!

Dus Hanna-Paard, je was er van op de hoogte en je hebt niets gedaan :??

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:43

geerke schreef:
En een ketting moet kunnen

Wat is daar mis mee? Hiermee kan je een shet prima gedoseerde begrazing geven :D .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:49

moet er wel wat te grazen zijn :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:51

Dat ben ik met je eens :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:51

Ja je hebt twee kanten.

Ik heb eens een draver over genomen van iemand. Deze was verwaaloost. Zag er vreselijk uit!

Iemand had hem mee genomen (wel na overleg natuurlijk) Maar kon er uit eindelijk ook niet goed genoeg voor zorgen.

Toen heb ik haar over genomen.
En ik zal je vertellen. Ik heb wel 20 keer de dierenbescherming gehad. Over het feit dat er 1 verwaarloosde pony liep.

Ik vind het goed dat die mensen er zijn die het oplossen, maar zomaar een pony naar de dierenarts te brengen zonder waarscheinlijk enig verhaal van eigenaar of mensen uit de buurt?

Mijn draver zag er ook niet uit het beestje was te zielig om aan te zien, ik ben dan ook tijden bezig geweest om haar mooi te krijgen. Ze is uit eindelijk heel duur geworden maar dat geeft niks! Alles voor het dier......
Ik kreeg haar ik niet in een maand tijd helemaal prachtig mooi. Dit heeft veel meer tijd gekost....

Maar goed. Ik ben blij dat er wel mensen zijn die er streng op toe zien, maar soms vind ik dat ze wel even verder moeten denken dan ze zien.

Het land lag er netjes bij, de andere paarden liepen er rond en gezond bij.....

Na een lange weg is ze er boven op gekomen.
Inmiddels verkocht aan een vriendin, waar ze het zeker niet slecht heeft.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 20-01-12 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:56

Er was geen sprake van dierenmishandeling, een paard drinkt in de natuur ook natuurwater.
Ik heb de jongen er vaak zat voor gewaarschuwd, voordat iedereen nu op mij komt. ;)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:58

Drinken uit een sloot is ook geen ramp.
Sterker nog, door 1 van onze weilanden loopt ook een soort van slootje.
Als hier water in staat drinken ze daar altijd uit.
Er is altijd water in hun waterbak, maar zolang er water in het land staat komen ze niet bij de waterbak

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:02

Hanna_Paard schreef:
Er was geen sprake van dierenmishandeling, een paard drinkt in de natuur ook natuurwater.
Ik heb de jongen er vaak zat voor gewaarschuwd, voordat iedereen nu op mij komt. ;)

Liet hij niet toe dat jij de pony verzorgde dan?
Als ik dit soort gevallen weet ga ik zo een dier voeren en ontwormen....(heb ervaring met verwaarloosde paarden en help ook vaak de franse dierenbescherming...voordat iedereen begint te schreeuwen dat ik een Penny ben en mij er niet mee moet bemoeien :D )

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:02

Hanna_Paard schreef:
& werd verder niet gevoerd.

Dat is wat anders, als drinken uit een slootje :z

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:09

als je die foto bekijkt kun je goed zien dat de ruggengraat er ver bovenop ligt....daar hoef ik hem niet voor te voelen.
En dat duidt meestal op niet veel voer ;) En een wormkuur zal die knul ook wel 'vergeten' zijn.

Als het mijn ex was geweest en ik wist dat 'mijn' pony er zo bijstond had ik hem s'nachts weggejat en hem ergens ondergebracht....anders zou ik geen oog meer dicht doen.

Maar goed....het was een kamper begreep ik?Dat zijn niet de meest sociale mensen. :Y)

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:02

geerke schreef:
Hanna_Paard schreef:

Liet hij niet toe dat jij de pony verzorgde dan?
Als ik dit soort gevallen weet ga ik zo een dier voeren en ontwormen....(heb ervaring met verwaarloosde paarden en help ook vaak de franse dierenbescherming...voordat iedereen begint te schreeuwen dat ik een Penny ben en mij er niet mee moet bemoeien :D )

Ik mocht er niet meer op het kamp komen, vandaar dat ik er ook niet meer heen kon gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:07

ik begrijp het...zal niet makkelijk voor je zijn geweest :(:)
hij heeft het nu weer beter gelukkig :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:42

geerke schreef:
randalinpony schreef:

Wat mager? En een ketting moet kunnen, stokken etend....ik geloof dat ik van mijn stoel val.

Doe niet zo dramatisch, Geerke. Die agent wist niets van de pony af verder, dus wist hij ook niet of de pony wellicht hoefbevangen was, hoe oud ie was enz, enz...

In dit geval bleek dat het idd om een niet zo best verzorgde pony ging die nu waarschijnlijk stukken beter af is, maar ik ken ook een geval van een totaal hysterische eigenares waar de DB paardjelief uit de modder kwam redden compleet met zak voer, terwijl het om een ernstig bevangen dier ging - dat uiteindelijk dankzij de goede verzorging van eigenaresse een zeer hoge leeftijd heeft bereikt.
Haar VA kwam gelukkig meteen aangereden om uitleg te geven, háár geloofden ze niet.

Ik vind dat, tenzij er sprake is van acuut levensgevaar voor het dier, iedereen er met de pootjes moet afblijven totdat de eigenaar tekst en uitleg heeft kunnen geven.

En ik vraag me dus nog steeds af hoe de aansprakelijkheid geregeld is, mocht zon agent je paard verongelukken tijdens zijn chippoging.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:45

Waarschijnlijk is de OP gewoon een heeeeeeel beknopte versie van het complete verhaal.
Wie gelooft nu dat de politie een telefoontje krijgt, daar heen gaat met de trailer en de pony meteen meeneemt?
Zo werkt het niet, niet bij de dierenambulance en ook niet bij de dierenpolitie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:28

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:31

Brilletje schreef:
Heel vaak heb ik op bokt gelezen dat mensen verontwaardig zijn omdat instanties niets doen aan dierenmishandeling/verwaarlozing.

En nu gebeurt het wel en kennelijk heel terecht wat de eigenaar geeft aan er niet voor te kunnen zorgen!
En dan zie ik hier reacties dat ze beter moeten worden opgeleid en niet mee mogen nemen enz.

Op die manier kan niemand wat goed doen. En vaak zullen ze onterecht ook niets doen, maar in dit geval is er ingegrepen en dus terrecht! Beter een zaak opgelost dan helemaal geen zaak opgelost!

Ben blij met de dierenpolitie

Couldn't agree more!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:43

Spritz schreef:
Voor 99% zeker weet ik dat het om deze shetlander gaat:
Afbeelding

Als dit verwaarlozing is?????

Een shet kun je moeilijk 24/7 met z'n neus in een hooibaal zetten, dan ontploft ie. Dat ie tussen de voerbeurten door even zich moet vermaken met takjes prima toch?

Niemand klaagt toch mensen met paarden aan die op zaagsel staan en meerdere uren niets te eten hebben, maar ook nog eens niet kunnen bewegen. Dit beestje staat buiten en nee er is niet veel te eten, maar als ie op dezelfde uren hooi krijgt als z'n grote broer op stal, is dít ineens zielig???

Ik zie geen wonden, lange hoefjes of andere ellende. Hij staat alleen, dat is dan wel weer een beetje jammer. -O- Maar in elk geval alleen BUITEN, hoeveel paarden staan er wel niet erg ongelukkig te zijn tussen drie blinde muren op een halve meter stro met de hele dag geen f.ck te doen, met als enige uitje een uurtje doelloos rondjes lopen in de wasdroger eh stapmolen????

Dat vindt iedereen normaal?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:46

Ik zie ondanks de dikke vacht wel een ruggegraat en heupjes uitsteken.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:48

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zie ondanks de dikke vacht wel een ruggegraat en heupjes uitsteken.

Ik ook, dus dan ligt het toch niet aan mijn ogen...