Paard komt om het leven bij botsing met auto in Almen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:32

Gini schreef:
Dit ongeval had voorkomen kunnen worden als iedereen zich gewoon netjes aan de verkeersregels houdt en idd rekening houdt met de andere weggebruikers, maar jammer genoeg heerst er een algemene mentaliteit van 'ik ben baas op de weg wanneer ik in mijn auto zit' en zolang die mentaliteit niet verandert/verdwijnt zullen er veel verkeersdoden blijven vallen.

Elk ongeval had, theoretisch gezien, voorkomen kunnen worden.
Je weet, in dit geval, helemaal nog niet met welke instelling de bestuurder gereden heeft.
Ik vind het dan ook raar er van uit te gaan dat hij zich "de baas van de weg" voelde.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:42

Huertecilla schreef:
manic schreef:
Alleen stel je dan weer wel dat de chauffeur degene was die een ongeluk veroorzaakt heeft, dus dat vingertje mag wel?

En ik vind het argument dat je de wel de (ook hoge snelheid) weg op moet om ergens te kunnen komen een beetje de omgekeerde wereld.

Ssssst.
Geen spiegel voorhouden.
Als het spiegelbeeld niet bevalt is dat joúw schuld.

Het zou grappig zijn als het niet zo triest was; (te) hard rijden moet kunnen (zeker door Boktster, want die kunnen dat), maar niet langs een paard...
Je mag daar ook niets over opmerken, want dat is dan niet on topic :?

@HC; bullsh*t. Jij geeft jou mening, ik geef mijn mening. Volgens mij mag dat. Verder mag je mij uitleggen hoe relevant jij de gereden snelheid op een snelweg vind in een topic over een ongeluk waarbij een paard is aangereden...níet op de snelweg. Ik zie die link niet.

@ Manic; het is een feit dat deze chauffeur een ongeluk heeft veroorzaakt waarbij paard om het leven is gekomen. Hoe hard je hier ook roept dat anderen/ wij/ ik naar mezelf moet kijken; feit blijft hetzelfde. Balen voor de chauffeur, nog meer balen voor de ruiter, en dat er meningen hierover zijn is een gevolg.

Ik ben zelf eens op de trekhaak van een ander gedoken; te laat remmen in een file die (dacht ik) weer optrok. Ja, mijn fout, heb ik opmerkingen over gehad. Was niet leuk, maar was ook mijn eigen schuld.
En ja, sindsdien houd ik altijd overdreven afstand. Dat kan namelijk; te hard rijden én ruime afstand houden. Zal ik je bij vertellen dat mijn gemiddelde snelheid 110 is. Ik ben geen snelheidsmaniak (kan mijn auto ook niet tegen) maar ook ik krijg wel eens een bekeuring thuis. Dus als er begonnen wordt met 'rijd jij dan nooit te hard' Helaas; ook ik.
En jij?

Wat betreft met paard de weg op moeten om in bos/ bij manege te komen; lang leve nederland. Wat wil je dan? Paarden maar thuis in de wei houden? Met trailer gaan? Vertel maar; hoe zie jij dit?

@ Gini; ik lees in je post alsof ieder van ons hier standaart scheurt en 'baas van de weg is' Bedankt. Sinds het bovengenoemde zelf veroorzaakte ongeluk ben ik juist extreem voorzichtig. Ook in medeweg gebruikers zie ik maar een aantal scheurijzers. Is met dat aantal gelijk iedereen fout?
1 ruiter gaat in volle galop langs wandelaars, en dan zijn alle ruiters asociale gevaarlijke racemonsters?

manic

Re: Paard komt om het leven bij botsing met auto in Almen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:28

Met de trailer gaan of je beperken tot lage snelheidswegen of wegen met brede bermen lijkt me een goed plan ja. Ik vind dat je met een paard niks te zoeken hebt op een 80km weg (en voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat dat in dit specifieke geval zo was). Je gaat en mag ook niet met een fiets die 80km weg op, om dezelfde redenen. De rest van het verkeer kan zich dan niet zonder gevaar op jou aanpassen.

Mijn punt is dat ongelukken zelden een duidelijk aanwijsbare "schuldige" hebben, maar het bijna altijd een samenloop van omstandigheden is. Dit is een (ingecalculeerd) risico wat je neemt op het moment dat je in een auto/fiets/trein/tram/vliegtuig/paard gebruikt.

Daar komt bij dat ik vind dat een paard een zeer unieke positie binnen het verkeer heeft. Jammer genoeg voelen een hoop ruiters zich ook nog eens verheven over de rest van het verkeer.

Helaas is het verkeerd de afgelopen jaren steeds sneller en gejaagder geworden, waardoor paarden hier niet meer zo makkelijk tussen passen, jammer genoeg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:31

:(:) Wat verschrikkelijk om mee te moeten maken.
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:02

Met paard zou je in theorie de 80 klm weg op móeten. Het is vanuit het ruiterbewijs (en gezond verstand van ruiters) dat ruiters in de berm rijden.
Maar nu kent iedereen de polderweggetjes, hier de weg langs de Maas op enz enz. Wegen waar fietsers gewoon op mogen, wandelaars, en paarden ook. Helaas zijn dit ook wegen waar sommigen wel eens dieper op het gaspedaal trappen als maximum toegestaan. En helaas zijn er ook ruiters van dit soort wegen afhankelijk om dus bij bod, of manege te komen. Om eerlijk te zijn; ik ben er niet van afhankelijk, maar ook ik rijd vooral in de zomer graag naast de Maas. Ik houd rechts, maar net niet in de berm. Waarom? Het zorgt ervoor dat achterop komend verkeer me ruimte geeft, en bij paniek kán ik opzij zonder gelijk in prikkeldraad of in water te liggen. Ik wordt ook eerder gezien. Tot nu toe nog geen enkele problemen gehad met auto's daar..wel met wielrenners.
Er zíjn ruiters die 'baas over de weg' spelen wanneer ze te paard zitten, maar er zijn nog veel meer ruiters die zich wel gedragen ;)
Overal de trailer voor pakken breng je het paard ook in de nodige risico's; je kunt niet snel aanrijden of remmen, dus meer risico dat er een ander achter op klapt.

Een ongeluk is altijd samenloop van omstandigheden ja, maar helaas is er wel vrijwel altijd 1 schuldige. Ik was schuldig door te laat op de rem te trappen, een meisje uit mijn dorp was schuldig door vlak voor een auto een 80 klm weg over te willen steken, en deze chauffeur was schuldig door links te houden. Of het te maken had met onoplettendheid, medische toestand of technische fout bij auto is weer wat anders.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:39

Er word hier een hele discussie gehouden over te hard rijden. Terwijl te hard rijden waarschijnlijk niet de oorzaak is geweest.
De chauffeur heeft misschien iets te hard gereden hij verklaarde zelf tussen de 60 en 70 te hebben gereden, maar dat zou in dit geval geen rede zijn geweest om een ongeluk te veroorzaken.

Gisteren is er door met verschillende snelheden door de bocht gereden om te kijken of hij onoverzichtelijk of gevaarlijk word. Maar dat was niet zo. De toedracht is hoogstwaarschijnlijk onoplettendheid geweest. Dus ik denk dat de discussie in dit geval veel meer moet gaan over mobieltjes in de auto dan hard rijden.

Pas op het moment dat de amazone de weg overstak zag de chauffeur haar en heeft proberen uit te wijken maar dat was te laat.
Als zij niet had proberen over te steken waren ze frontaal geraakt. Dus voor het zelfde geld was het een fietser of wandelaar geweest. En die hadden misschien minder kans gehad.

eliseeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:33

ppf wat erg! jou zou er maar op zitten! vreselijk.

sterkte voor de amazone!

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:38

Sterkte voor de amazone, die heeft veel verdriet.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:43

In nederland zijn misschien meer wegen voor paarden..

In belgië moet je af en toe 100m de grote baan op.. en dan kun je het nog geen 'grote baan' noemen waar ik mijn ongeval had want erg druk is het er niet (dorpje)

en btw, als we niks te zoeken hebben op banen waar we meer dan 60mogen, dan moeten we ook geen binnenwegen nemen. Hier in belgië geldt er 90 voor alle kleine weggetjes ^^

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:30

Brainless schreef:
@HC
Je moet als ruiter uiterst recht rijden en indien mogelijk zelfs in de berm.
Dus je plaats is niet altijd op de rijbaan.

nu ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België MAG je in de berm, niets te moeten. Ruiter moet uiterst rechts op de rijbaan, die berm is een extraatje die niet verplicht is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:59

In nederland is dat hetzelfde. Wordt een probleem als er geen berm is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 06:13

Sharmila schreef:
Geen idee of 2 schuld hebben. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk verbaast het me helemaal niks. Ik ging gisteren een rondje door de polder en als je dan ziet hoe hard sommige mensen dan voorbij mijn paard scheuren is dat echt niet normaal. Zeker op een dijkje waar je niet veel berm hebt is het levensgevaarlijk. Automobilisten hebben altijd maar haast. Gisteren was het zelfs zo erg. Ik wilde de weg oversteken en toen kwam er ineens een gozer in een sportauto aangescheurd. Ik was over de helft van de weg en hij ging nog net even voor langs. Als ik een minder rustig paard had gehad had ik toch echt een probleem gehad.

zo mooi ik hoor je helemaal; en wat dacht je dan van wielrenners?? die gaan met 20 man eerst even fiets en al voor jou en paard knallen en direct de bocht om... vind het dan altijd wel kicken dat tank van mij aanvalt waar ze van schrikt; het hele zooitje klootzakken lag op een hooppie en ik pieste in mijn broek van het lachen... wielrenners en paardenmeisjes, das nooit een match...

en toch... we rijden zelf ook bijna allemaal auto en dit kan ons dus ook allemaal overkomen, vind het vreselijk voor het meisje, maar denk dat je als bestuurder mischien nog veel slechter eruit komt; mij kan je niet alleen naar het gesticht brengen als het mijn paard zou zijn, maar ook als ik degene was geweest die het had doodgereden...