Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:21

het risico is dat mensen vaak onderdoseren. Gewoon een goede dosis (evt 10%) extra geven, kan geen kwaad. Bij gezonde en fitte dieren dan.

Heb zelf een keer de shetlander van 150 kg voor 6oo kg gegeven, hij had 2 dagen buikpijn, arm beestje. De ring van de spuit schoot los, en de shetlanders zijn al niet te vangen, dus deze waren erg onrustig. (ps. zijn niet mijn shetlanders!)

Aurora3

Re: Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:16

Onderdoseren is inderdaad een groot probleem. Liever 2 keer per jaar oorwormen met de juiste hoeveelheid dan 4 keer per jaar onderdoseren. Daarmee veroorzaak je heel snel resistentie.

Ik hoop echt dat mensen waar verstandiger met ontwormingsproducten zullen omgaan in de toekomst. De dierenartsen hebben daarbij en zeer belangrijke informatieve rol.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:03

Oorwormen? Ook dat nog :D

(Off-topic: Aurora 3 ik heb nog geen antwoord van je over de tekst van HB in de Wiki - een reactie zou op prijs gesteld worden)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:15

Aurora3 schreef:
Onderdoseren is inderdaad een groot probleem. Liever 2 keer per jaar oorwormen met de juiste hoeveelheid dan 4 keer per jaar onderdoseren. Daarmee veroorzaak je heel snel resistentie.

Ik hoop echt dat mensen waar verstandiger met ontwormingsproducten zullen omgaan in de toekomst. De dierenartsen hebben daarbij en zeer belangrijke informatieve rol.

Onderdoseren is inderdaad een groot probleem. Mijn veearts zegt: altijd overdoseren. Dus een paard van 500kg ontwormen voor 600 of 650 kg.

Over die dierenartsen heb je gelijk. Zij moeten goed advies geven. Maar daar knelt volgens mij het schoentje soms. Zo worden de paarden bij ons ontwormt met een inspuiting. Ik dacht nou dat is goed, dat zal wel goed werken. Nu zegt een leerkracht van mij (ook veearts!) dat het niet werkt tegen lintworm. De paarden staan iedere dag op de wei dus lintworm zullen ze mss ook wel mee besmet zijn! Vind ik toch niet goed van die veearts bij ons op stal. Heb dan nog maar eens extra ontwormt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:19

Aurora3 schreef:

of 4x per jaar ontwormen met de juiste of iets meer dosering ;)
zolang nog 80% van de koliek gevallen(en diarree) veroorzaakt worden door wormen blijf ik fijn ontwormen.
En ik zal maar niet vermelden hoeveel x ik dat doe per jaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:15

Meer dan 4 keer per jaar gok ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:39

In het kader van onderdosering zou het prettig zijn als dierenartsen bij het verkopen-uitreiken van de wormenspuit erop zou wijzen dat een bepaalde wormenkuur zoals equest maar tot 545 (uit mijn hoofd, dus schiet mij niet af) gaat. Het is mij opgevallen dat vele paardeneigenaren daar niet op letten en zonder enige aandacht die spuit erin duwen. Voor een beetje gezonde kwpn'er van boven de 163 heb je dus meer nodig dan 1 spuit.

Over wormonderzoek wordt ook ontzettend veel slechte en onvolledige informatie gegeven. Zolang mensen denken dat ze met 1 bal van een willekeurig paard iets te weten komen, is er iets mis in de voorlichting.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:10

Lovely ik denk dat je het om moet draaien, zolang de DA denkt dat ze aan 1 bal mest genoeg hebben blijft het onderzoek onbetrouwbaar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:11

Bassenqua schreef:
Lovely ik denk dat je het om moet draaien, zolang de DA denkt dat ze aan 1 bal mest genoeg hebben blijft het onderzoek onbetrouwbaar. ;)

Dat is ook een probleem van de verkeerde informatie en daardoor lastig op te lossen. Het komt wel op hetzelfde neer dat mensen veel te makkelijk denken over een mestonderzoek en de resultaten en dat is jammer.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:23

Lovely schreef:
Bassenqua schreef:

Dat is ook een probleem van de verkeerde informatie en daardoor lastig op te lossen. Het komt wel op hetzelfde neer dat mensen veel te makkelijk denken over een mestonderzoek en de resultaten en dat is jammer.

Dat is zeker jammer en daarom lijkt het mij ook wijzer voordat ze met zulke regeltjes komen dat ze eerst zorgen dat alles goed duidelijk is bij zowel DA als paarden eigenaren. Op deze manier krijgt het mestonderzoek een negatieve bijsmaak en ik denk dat dát nou juist niet moet gebeuren. Ik ben via dit topic al heel wat wijzer geworden maar blijf dat vreemd vinden dat ik dat via een forum te weten moet komen en ik nu dus mijn DA aan moet spreken over het feit dat ze het mestonderzoek verkeerd uitvoeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:31

Veel veeartsen staan ook met hun rug tegen de muur als hun klandizie zich elders (verkeerd) laat informeren en van de dierenarts niks anders verlangt dan uitvoeren van een verzoek. Op die manier heb ik zelf ook soms met stijgende verbazing aangehoord wat sommige mensen deden qua mestonderzoek etc. Maar de dierenarts deed eraan mee, terwijl die het makkelijkst beter had kunnen weten, maar waarom grijpt die dan niet in? De stal vond het ook goed en zette daarmee ook het wormbeleid van 90 andere paarden op het spel en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook niet zo vrolijk van werd. Daarin ben ik het dus met Marion71 eens, met die kanttekening dat mestonderzoek ook op een zinnige manier kan, maar dan moet wel de hele stal meedoen.