Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Didtje

Re: Grand Prix dressuurpaard per ongeluk verwerkt tot diervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:26

Ik heb der niet veel woorden voor maar, heb er 1 gevonden schandalig gewoon.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:28

Ik vind het allereerst erg tragisch ;(

Als het verhaal waar is, over dat verwerkingsbedrijf, vind ik het ronduit schandalig! :( _-:(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:29

Nagenoeg geen enkel medicijn is toegestaan op wedstrijd. Voor verwerkig tot hondevoer zal het niet zoveel uitmaken (moet je nagaan).

Ik geloof het hele verhaal dus niet. Er is wel autopsie gedaan, gezien de uitkomst van een gesprongen aorta. Dat duurt al een heel poosje, zo'n onderzoek.
En dan is het hele paard verdwenen (en tot worst vermalen), tijdens het drinken van een kopje koffie?

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:30

raar verhaal!!!toch niet zomaar mogelijk??

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:31

Ik vind het maar een vaag verhaal, maar het is zeker niet leuk voor de ruiter.

natascha10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:32

wa ik dus nt snap is hoe het paard daar terechtgekomen is en zo rap tegenwoordig moet je toch op een paard zijn paspoort aangeven of hij mag dienen voor de slacht de mijne is uitgesloten voor de slacht volgens mij is hier idd meer aan de hand wa nt aan het licht mocht komen en heb gelezen da die eigenaar geen groom bij had dus hoe kan zijn groom het dan vertellen da da paard naar het verwerkingsbedrijf mocht voor hetzelfde geld is da paard vergiftigd en lijkt het op een aorta breuk afschuwelijk gewoon als dit met mijn paard moest gebeuuren wijk nt van zijn zijde ik laad hem zelf op en neem hem mee naar huis

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:34

Jeetje wat verschrikkelijk dit

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:35

setteke schreef:
Nagenoeg geen enkel medicijn is toegestaan op wedstrijd. Voor verwerkig tot hondevoer zal het niet zoveel uitmaken (moet je nagaan).

ik denk wel dat het wat uit maakt. stel je voert je hond dat voor en je hond is bijv. allergisch voor dat medicijn dan staat dat niet op de verpakking vermeld. zou wat zijn als we zomaar van alles in het voedsel gooien en dan verbaast zijn dat dieren van het voedsel ziek worden.

ik vind het wel een beetje een heel vreemd verhaal.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:36

Jeetje, wat een raar verhaal is dit..
Desalniettemin is het natuurlijk vreselijk voor de ruiter en z'n team.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:36

Wat een nare samenloop van omstandigheden. Vreselijk voor de ruiter/eigenaar, die geen keuze hierin gehad heeft.

Natuurlijk worden er wel vaker paarden op dergelijke wijze afgevoerd i.p.v. crematie of andere verwerkingsmogelijkheden, maar dat gebeurt dan omdat de eigenaar het zo wilt, die mogelijkheid moet een eigenaar altijd hebben. Ontzettend jammer dat dit zo is gegaan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:37

Vreselijk dat zijn laatste afscheid hem is ontnomen...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:43

welshfan97 schreef:
setteke schreef:

ik denk wel dat het wat uit maakt. stel je voert je hond dat voor en je hond is bijv. allergisch voor dat medicijn dan staat dat niet op de verpakking vermeld. zou wat zijn als we zomaar van alles in het voedsel gooien en dan verbaast zijn dat dieren van het voedsel ziek worden.

ik vind het wel een beetje een heel vreemd verhaal.

Nee, echt niet. Medicijn gebruik van een paard voor humane consumptie is aan veel regels gebonden. Voor de rest zero.
Dus je paard gaat voor dogfood of zeep.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:51

Hier klopt toch niets van? :?

Vindt het ook heel toevallig dat deze ook iets met zijn aortha had, net als Hickstead! Zijn er filmpjes? Geloof namelijk niet dat dit echt gebeurd is! :o

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:56

Waarom geloof jij dit niet LoveMickey?
Er is pas nog een jumpingpaard ingestort in de ring, net als hickstead, het is tragisch maar gewoon toeval.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:03

Oke, trouwens wel sterkte aan de ruiter! :(:)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:16

echt heel erg!
dat je zoiets doet zonder toestemming
echt heel erg en zonde van het paard

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:21

Wat ik me vooral afvraag is: hoe weet men dat het paard gestorven is aan een gesprongen aorta als er geen autopsie is kunnen gebeuren??? Omdat het leek op wat er met Hickstead is gebeurd, wil het nog niet zeggen dat het hetzelfde is, lijkt me.

Als het echter klopt, dan vind ik het wel erg verontrustend dat er de laatste tijd zoveel (bekende sport)paarden zijn gestorven aan een gesprongen aorta... Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Beetje vaag verhaal, maar als het idd blijkt te kloppen, dan vind ik het echt een grove fout van de organisatie. Ik wens de eigenaar en allen die het paard hebben gekend dan ook veel sterkte toe!

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:22

tweety_be schreef:
Wat ik me vooral afvraag is: hoe weet men dat het paard gestorven is aan een gesprongen aorta als er geen autopsie is kunnen gebeuren??? Omdat het leek op wat er met Hickstead is gebeurd, wil het nog niet zeggen dat het hetzelfde is, lijkt me.

Als het echter klopt, dan vind ik het wel erg verontrustend dat er de laatste tijd zoveel (bekende sport)paarden zijn gestorven aan een gesprongen aorta... Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Beetje vaag verhaal, maar als het idd blijkt te kloppen, dan vind ik het echt een grove fout van de organisatie. Ik wens de eigenaar en allen die het paard hebben gekend dan ook veel sterkte toe!

Ik dacht er ook al zo over! :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:23

Vreselijk voor de ruiter/eigenaar..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:37

Wat een ontzettend raar verhaal..
Als zo'n bekend en goed dressuurpaard zomaar dood in elkaar zakt wordt het dier toch helemaal doorgelicht om achter de doodsoorzaak te komen lijkt mij? En stel dat dit niet gebeurt omdat de eigenaar dit niet wil o.i.d, welke idioot heeft dan de beslissing genomen om het dier af te voeren en laten verwerken zonder toestemming van de eigenaar?!

Maargoed, raar verhaal of niet, of het nou waar is of niet,
Wat moet dat verschrikkelijk zijn voor die eigenaar.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:39

volgens mij is het helemaal niet zo gek dat het al telaat was. Ik kan me voorstellen dat zo'n fabriek dan toevallig dichtbij het wedstrijd terein ligt en het paard al in teveel hoeken gesneden is dat een laatste blik niet meer mogelijk is. Tuurlijk zat het paard nog niet in blik. haha, dat slaat nergens op.
Kijk, het is wel gek dat het allemaal maar zomaar kan. Zowiezo dat iemand uit het niets maar de beslissing maakt het paard daar naartoe te sturen, zónder aan de ruiter te vragen of ie voor de laatste keer komt kijken..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:50

OneFellSwoop schreef:
volgens mij is het helemaal niet zo gek dat het al telaat was. Ik kan me voorstellen dat zo'n fabriek dan toevallig dichtbij het wedstrijd terein ligt en het paard al in teveel hoeken gesneden is dat een laatste blik niet meer mogelijk is. Tuurlijk zat het paard nog niet in blik. haha, dat slaat nergens op.
Kijk, het is wel gek dat het allemaal maar zomaar kan. Zowiezo dat iemand uit het niets maar de beslissing maakt het paard daar naartoe te sturen, zónder aan de ruiter te vragen of ie voor de laatste keer komt kijken..

Dan nog is het raar, want je denkt toch niet echt dat er op het wedstrijdterrein even autopsie is gepleegd? Daarvoor moet het paard eerst naar een erkende kliniek worden vervoerd, daar word de autopsie gepleegd en daarna pas word het paard weer vrijgegeven aan de eigenaar zodat hij kan bepalen wat hij ermee wil doen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:52

tweety_be schreef:
hoe weet men dat het paard gestorven is aan een gesprongen aorta als er geen autopsie is kunnen gebeuren???

Staat in de OP. Dus om dat vast te stellen, lijkt me een autopsie nodig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:53

_Esther_87_ schreef:
OneFellSwoop schreef:

Dan nog is het raar, want je denkt toch niet echt dat er op het wedstrijdterrein even autopsie is gepleegd? Daarvoor moet het paard eerst naar een erkende kliniek worden vervoerd, daar word de autopsie gepleegd en daarna pas word het paard weer vrijgegeven aan de eigenaar zodat hij kan bepalen wat hij ermee wil doen.

Precies _Esther_87_, dat vond ik ook al vreemd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:55

setteke schreef:
tweety_be schreef:
hoe weet men dat het paard gestorven is aan een gesprongen aorta als er geen autopsie is kunnen gebeuren???

Staat in de OP. Dus om dat vast te stellen, lijkt me een autopsie nodig.

En dat is exact de reden waarom ik het zo'n ontzettend vreemd verhaal vinden. Want het wil er bij mij niet in dat ze op dat wedstrijdterrein dat paard hebben open gesneden. Dus ofwel is er geen autopsie geweest (wat volgens mij sowieso al niet mag, volgens mij is het op FEI wedstrijden verplicht autopsie te laten uitvoeren als een paard zomaar doodgaat) ofwel is het paard niet direct vanaf het wedstrijdterrein naar dat verwerkingsbedrijf gegaan, en ligt de fout dus ook ergens anders. Maar zolang dat niet duidelijk is valt er echt geen zinnig woord over te zeggen. Nouja, buiten dat het heel erg sneu is voor de eigenaar die nu een dubbele klap krijgt natuurlijk.