Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:25

Geen paarden op de weg is natuurlijk onzin. Kinderen op de fiets zijn ook niet betrouwbaar, ze wijken maar zo naar links of rechts uit. Er is zo langzamerhand te veel verkeer op de weg en iedereen heeft haast. Tijd kost geld in deze tijd. Dus rijden vrachtauto's zo vlot mogelijk door en tractors met dikke apparaten er achter rijden geen 30 km. meer maar wel 50 a 60 km. per uur. Als ik op een binnenweggetje op mijn fiets zo'n dikke tractor tegen kom, ga ik wel even de berm in. Als je ziet hoe hard vooral jonge knullen op de binnenwegen door het veld rijden, wil je daar niet met je paard lopen. Ze racen wel met 100 km. per uur over die weggetjes door het veld. Levensgevaarlijk. Ik moet een stukje langs de weg naar mijn bak lopen en moet zeggen dat de meeste vrachtauto's en tractors langzamer gaan rijden. Een enkeling houdt er geen rekening mee dat je een dier bij je hebt.

Mensen als we nu allemaal een beetje rekening met elkaar houden, kun je met je paard op buitenrit, je kinderen lekker buiten laten spelen en word je hond of kat ook niet dood gereden als het de weg oversteekt.

valine

Re: Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:34

Een paar maande geleden ging (in de zomer dus) ik met mijn paard een rondje om maken. Dit paard is werkelijk kipmak. Kijkt niet op of om voor auto's fietsers, trekkers enz.
Nu vonden een paar jochies het wel grappig om vanuit de bosjes een strijker (voor de leken onder ons: Vuurwerk) naar mijn paard te gooien. Het beest schrok zich werkelijk een ongeluk en spring van schrik 3 meter opzij de weg op. Gelukkig voor ons kwam er geen verkeer aan op dat moment maar het had ook zeker heel erg anders af kunnen lopen voor paard, ruiter en evt automobilist/fietser.
Is het dan ook onverantwoordelijk van mij geweest dat ik met mijn paard een blokje om ben gegaan? Wie verwacht er nou midden in de zomer vuurwerk?

Voor alle moraalridders in dit topic, dit overkomt jullie wss nooit, want jullie paarden kunnen niet schrikken als ik jullie berichten zo lees....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:40

Als het goed is moeten alle bestuurders bij de autorijles en auto theorie in aanraking zijn gekomen met de manier van passeren van o.a. paarden. Maar goed na 10 jaar kan dit natuurlijk vergeten zijn.

Geen enkel paard is overigens 100% verkeersmak maar ik zou niet de weg op gaan met een paard dat bij een schrikreactie er in vliegende vaart vandoor gaat.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 21-11-11 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:59

valine schreef:
want jullie paarden kunnen niet schrikken als ik jullie berichten zo lees....

Dan lees je niet goed. Paarden schrikken wel, en mogen dat ook.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:24

Eerst en vooral wil ik de nabestaanden van de vrouw heel veel sterkte wensen! Verder vind ik het mooi van die vrienden om een dergelijke actie te organiseren. Dit aangezien ik dikwijls merk dat andere weggebruikers geen rekening houden met mij als ruiter in het verkeer. En dat gevoel heb ik ook als ik op een andere manier de weg op ga bv. als fietser.

Als ruiter zijnde moet je er idd voor zorgen dat je orde op zaken hebt en dat je controle hebt over het paard voor dat je naar buiten gaat. Maar als andere weggebruikers er voor zorgen dat ze bijvoorbeeld een paard rustig inhalen, niet toeteren als ze een paard voorbijsteken, geen vuurwerk gooien naar je paard, etc... dan zal de situatie nog veiliger worden voor ruiter en paard en andere weggebruikers.

Ik sta dus achter de veiligheidscampagnes mbt paarden in het verkeer en ik vind het een mooi initiatief van de vrienden van de vrouw om een dergelijke optocht te organiseren. Hopelijk heeft het toch bij enkele weggebruikers de ogen geopend dat je voorzichtig moet zijn met paarden in het verkeer.

Nogmaals heel veel sterkte voor iedereen die de vrouw heeft gekend. Echt vreselijk wat er is gebeurd... :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:35

GamblersCup schreef:
Ik ben het ook met Kuggur eens. Je kunt niet van andere weggebruikers verwachten dat ze maar rekening houden met jou op je "vluchtdier". De voorbeelden van HC vind ik dan ook goed.

We leven in een klein landje met velen bij elkaar. Geloof me iedereen dient rekening met elkaar te houden anders kom je het leven niet door. Dus waarom geen rekening houden met ruiters(ik ga ervan uit dat deze verkeersmak zijn) Waarom wel afremmen voor een fietser en niet voor een paard. Klinkt heel onlogisch.
Maar tegenwoordig is het meer en meer dat mensen geen tijd nemen om rekening met elkaar te houden en gelukkig gaat het meestal goed. Nu ging het fout.

En o wat is het makkelijk om maar te roepen dat iemand z'n paard maar onder controle moet houden.
In de OP staat dat de chauffeur de fout inging. Nou dan zullen we maar aannemen dat dat ook het geval is.

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:35

This allemaal niet even makkelijk met paarden op de weg ge kunt nog een bomproof paard hebben en het verschiet nog een paard is en blijft een vluchtdier.

Maar sommige automobilisten zijn echt niet min!! Zo kwam er laatst een autoke zonder rijbewijs (ligeke ofzo iets) mij voorbijgereden er was geen 10cm van mij af zo kort langs mij!! Terwijl er meer als genoeg plaats was.
En jong gasten met hun stoere auto's en brommerkes die zijn ook erg vervelend voor rest valt het bij mij nog goed mee de meeste mensen remmen wel af en gaan trager voorbij.
Maar wat is traag genoeg voor voorbij een paard te rijden?
Een ouder paard verschiet minder snel als een jong paard, de meeste mensen weten niet goed wat ze moeten doen waarom voegen ze dan niet gewoon iets over paarden op de weg bij in de theorie van het rijbewijs gewoon een vraag zoals: wat moet je doen bij een paard op de weg?

Dan leren ze dat zo ook al

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:39

Huertecilla schreef:
Kinderen en verkeer horen niet samen.
Daar zijn woonerven voor ingesteld.
Kleine kinderen langs een drukke weg? Beter aan de lijn ja. Daar zijn tuigjes voor.

*raap me op*

_O- _O- _O-

Daar zijn woonerven voor whahahahahah... :') :')

Briljant..

En hoe moet ik dan van mijn huis naar school komen met mijn kinderen??

O, met een tuigje....een kind van 6 en een tuigje
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-11-11 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:41

NatasjavE schreef:
We leven in een klein landje met velen bij elkaar.
Ik gelukkig niet :D

NatasjavE schreef:
Dus waarom geen rekening houden met ruiters(ik ga ervan uit dat deze verkeersmak zijn)
De ruiters zijn vast allemaal verkeersmak ;)

NatasjavE schreef:
Waarom wel afremmen voor een fietser en niet voor een paard. Klinkt heel onlogisch.
Hier wordt net zoveel afgeremd voor een paard als voor een fietser, meestal. Maar zelfs dán kan een paard nog schrikken en aan de kletter gaan.

NatasjavE schreef:
En o wat is het makkelijk om maar te roepen dat iemand z'n paard maar onder controle moet houden.
Is ook heel makkelijk. Als je het niet voor elkaar krijgt, prima. Maar ga dan de weg niet op om anderen in gevaar te brengen omdat JIJ je paard niet onder controle kunt houden.

NatasjavE schreef:
In de OP staat dat de chauffeur de fout inging. Nou dan zullen we maar aannemen dat dat ook het geval is.
Daar gaat iedereen denk ik ook van uit?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:01

Eindelijk actie. Als ik soms met het paard naar het bos stap langs de weg (is ongeveer 3 minuutjes) sjesen er toch auto's hard langs me heen. Ik schrik er zelf altijd ook van. Gelukkig heb ik een rustig paard, maar als die eenmaal schrikt, moet er niet aan denken. Het is echt zo'n verlaten weggetje waar automobilisten die snel thuis willen zijn even denken dat ze daar wel hard mogen rijdne..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:04

eenitraM schreef:
Kuggur schreef:
Gewoon geen paarden meer toelaten in het openbare verkeer, probleem opgelost.

Eens :')

De paarden staan nu zo hoog in het bloed dat ze van het minste of geringste op de achterpoten staan.

Ook lekker onzin, op mijn Fries voel ik me net zo onveilig in het verkeer als mijn oude paard die met Shayga arabieren bloed in zich had maar veel makker was in het verkeer.

Mensen hebben geen tijd meer om te stoppen of het inlevingsvermogen om in te denken dat je op een dier zit van 600 kilo. Vroeger reed ik alleen naar de ponyclub toen ik 10 jaar was. Nu ben ik 27 en vind het doodeng, mensen remmen niet meer af maar scheuren net zo hard door zonder uberhaput naar je te kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:06

@Gamblerscup

Ik bedoelde inderdaad de paarden van de ruiters :D

Maar goed jij stelde dat je vind dat automobilisten geen rekening hoeven te houden met een paard op de weg. Ik denk dat dat niet juist is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:10

Misschien niet alleen voor de ruiters een ruiterbewijs maar voor de paarden ook, dat ze braaf genoeg zijn om in het verkeer deel te nemen. Paarden staan meer in het bloed, en (over het algemeen) zijn bijvoorbeeld KWPN'ers wat heter als ik zeg maar wat, het ouderwetse type hafliger/fjord. Hoewel paarden natuurlijk ook maar dieren zijn en het geen garantie geeft, maar zo kan je bijvoorbeeld wel de enorm hete of schrikkerige paarden uit het verkeer houden.En een paard dat verkeersmak word gemaakt mee laten gaan met een paard en ruiter die zoveel jaar hun bewijs hebben oid. Een kapotte auto laat je immers ook niet in het verkeer.

En ook een betere voorlichting, de meeste mensen grappig te zijn door te toeteren of wat dan ook maar realiseren zich niet wat voor een situaties dat allemaal niet kan opwekken. Cursussen voor zowel ruiter&paard als medeweg gebruikers organiseren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:14

Danique_G schreef:
Misschien niet alleen voor de ruiters een ruiterbewijs maar voor de paarden ook, dat ze braaf genoeg zijn om in het verkeer deel te nemen. Paarden staan meer in het bloed, en (over het algemeen) zijn bijvoorbeeld KWPN'ers wat heter als ik zeg maar wat, het ouderwetse type hafliger/fjord. Hoewel paarden natuurlijk ook maar dieren zijn en het geen garantie geeft, maar zo kan je bijvoorbeeld wel de enorm hete of schrikkerige paarden uit het verkeer houden.En een paard dat verkeersmak word gemaakt mee laten gaan met een paard en ruiter die zoveel jaar hun bewijs hebben oid. Een kapotte auto laat je immers ook niet in het verkeer.

En ook een betere voorlichting, de meeste mensen grappig te zijn door te toeteren of wat dan ook maar realiseren zich niet wat voor een situaties dat allemaal niet kan opwekken. Cursussen voor zowel ruiter&paard als medeweg gebruikers organiseren.

Mijn Gelderse is ook heet. Heeft niets te maken met verkeersmak zijn en voor mij ook ras onafhankelijk.

Een kappotte auto laat je niet toe tot het verkeer. Maar een die volledig voldoet aan de strengste veiligheidseissen is ook geen garantie voor geen ongelukken (pfff slechte zin zeg...)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:19

Ja wellicht redelijk ras onafhankelijk, maar het was meer om een voorbeeld te geven. Maar het lijkt mij ook voor het verkeer niet veilig als je een paard hebt dat constant gespannen is, bovendien is het voor het paard ook niet altijd fijn. Uiteraard is dat geen garantie, bij een paard al helemaal niet. Maar in het verkeer zijn er toch meerdere weggebruikers.

Maar eerst wat ophelderen, voordat er miscommunicaties ontstaan. Wat verstaan wij onder een heet paard?

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:33

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:45

Super initiatief, respect!
Voor alle bekenden en nabestaanden heel veel sterkte gewenst, echt afschuwlijk wat er gebeurd is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:18

Ik ben ook meer voor aandacht tijdens rijlessen en rijexamens dat dieren kunnen schrikken :7
Mensen zijn er gewoon niet van bewust dat een paard kan schrikken en dat dat gevolgen kan hebben... Als ik hier langs de weg in de wei aan het rijden ben toeteren er ontzettend veel om gedag te zeggen! Als ik de pony's binnenhaal uit diezelfde wei en het is donker en ze zien me lopen dan beginnen ze te knipperen met hun lichten... En als je het dan tegen ze zegt; zeggen ze allemaal ohhhw sorry ik heb ik echt helemaal niet over nagedacht!!! En dan heb ik nog beestjes die bijna nergens van opkijken...

NatasjavE schreef:
Maar goed jij stelde dat je vind dat automobilisten geen rekening hoeven te houden met een paard op de weg

Als dat zo was denk ik dat niemand meer naar buiten durfde te gaan met z'n paard :(:) Je moet als automobilist gewoon rekening houden met anderen vind ik.

Fred_Kroket schreef:
Vroeger reed ik alleen naar de ponyclub toen ik 10 jaar was. Nu ben ik 27 en vind het doodeng, mensen remmen niet meer af maar scheuren net zo hard door zonder uberhaput naar je te kijken.

Hier bijna hetzelfde hoor! Ik rij amper buiten vanwege het verkeer... En dan te bedenken dat het hier nog rustig is in vergelijking met andere dorpen :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:39

Rianneke schreef:
Als dat zo was denk ik dat niemand meer naar buiten durfde te gaan met z'n paard :(:) Je moet als automobilist gewoon rekening houden met anderen vind ik.

IEDEREEN moet rekening houden met ELKAAR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:44

eenitraM schreef:
Kuggur schreef:
Gewoon geen paarden meer toelaten in het openbare verkeer, probleem opgelost.

De paarden staan nu zo hoog in het bloed dat ze van het minste of geringste op de achterpoten staan.

Wat een onzin :')
Ik heb koudbloeden :D

Vroeger zat niemand te zeiken over paarden op de weg, toen was dat iets heel normaals. Niet alle vooruitgang betekent verbetering :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:51

Anoniem schreef:
eenitraM schreef:

Wat een onzin :')
Ik heb koudbloeden :D

Vroeger zat niemand te zeiken over paarden op de weg, toen was dat iets heel normaals. Niet alle vooruitgang betekent verbetering :n

Euh... Wat zou je anders zien dan? Gewoon helemaal terug naar paard en wagen? Afgezien van de hufters die je altijd hebt, zijn we niet achteruit gegaan sinds de middeleeuwen :+.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:11

Ik snap dat paarden in het verkeer soms iets kunnen doen, wat je niet verwacht. Daarom loop/liep ik er altijd naast als er een drukke weg is. Dan vind ik dat je meer controle hebt. Mijn paard is verkeersmak hoor, maar ligt er een papiertje in de berm, dan kan ze best even de weg op springen. Ik wil geen overlast veroorzaken aan de andere weggebruikers en zelf natuurlijk ook geen ongelukken, daarom doe ik het. Van mijn kant is dat dan rekening houden met andere weggebruikers, maar soms komen automobilisten er hard langs, of gaan zelfs toeteren 8)7 Wat je daar dan mee moet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:21

mebianca schreef:
sorry als je ik je niet helemaal begrijp; Maar ik met mijn hond of ander dier aan een lijn langs de weg loop en het dier rukt zich los van een ketting en er komt een auto aan met Huertecilla als bestuurder dan kan ik ervan uitgaan dat jij er volgas over heen rijdt aangezien jij ervan uit gaat dat dit niet mag/kan gebeuren en jij niet van plan bent om af te remmen of te stoppen??

Afhankelijk van de situatie kan het inderdaad voor een autobestuurder de betere keuze zijn om "volgas" over je hond heen te rijden. Als je vol in de remmen gaat voor die hond, daarbij eventueel aan het slippen gaat en daardoor ongecontroleerd gaat glijden kun je andere verkeersgebruikers (MENSEN!!) in gevaar brengen. Of iemand die (wellicht te kort) achter je rijdt kan niet op tijd ook remmen en knalt achterop. Dat is risico op ernstig letsel bij mensen en dan vraag ik me af of jij jouw hond die ongehoorzaam is, hoger acht dan de levens van mensen die er ook niets aan kunnen doen dat JOUW hond niet naar jou luistert.......

Soms gaan er dingen in het verkeer gewoon mis, dat klopt, je hebt niet alles in de hand en soms heeft dat een zeer trieste afloop, zoals nu bij deze vrouw. Het is een mooi initiatief om naar aanleiding hiervan wat aandacht te vragen van weggebruikers voor paarden op de weg, maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de ruiter die er voor kiest om de weg op te gaan om dat op een veilige manier te doen. En dan nog kan er een ongeluk gebeuren, helaas ;(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:51

Ja want degene met het paard kiest er natuurlijk voor dat de autobestuurder zich niet aan de regels houdt.
Dat zijn geen dingen die misgaan in het verkeer, dat zijn dingen die voorkomen hadden kunnen worden.

Maarja, je snelheid niet aanpassen en/of gaan toeteren is natuurlijk veel leuker.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:04

Als je deelneemt aan het verkeer heb je 1 zekerheid: niet iedereen gedraagt zich zoals je zou wensen. En weet je, vaak doe je dat zelf ook wel eens, je anders gedragen dan een ander zou wensen.
Ik ben ook eens van de fiets gereden door iemand die niet goed uitkeek. Tuurlijk stom van die bestuurder, maar het was geen opzet om mij te raken. Die chauffeur zal ook niet de opzet hebben gehad om deze dame dood te rijden, zijn actie pakte alleen heel akelig uit.