Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:31

Angela schreef:
Gelukkig kun je kinderen ook veel wijs maken. Bij dit soort heftige dingen kun je er lucht aan geven door er iets anders van te maken (zeker bij de jongere kinderen). Bijvoorbeeld door te zeggen dat het paard heel moe was. Als ze het ongeluk niet hebben zien gebeuren, dan kun je er best overheen praten, waardoor ze zoiets snel vergeten, omdat ze niet kunnen plaatsen waarom het paard daar lag, en ouders een logische verklaring aanrijken.

Klopt! Wij reden laatst langs een aangereden dode haas toen ons dochtertje vroeg: wat ligt daar nou? Ons antwoord: iemand is denk ik zijn knuffel verloren! Dat was een prima ingeving van mijn man en dochterlief helemaal tevreden, alhoewel ze het wel zielig vond voor degene die zijn knuffie kwijt was... :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 01:04

Oei. Ik zie op beeld mijn collega's staan, ik had ze wel gesproken en die hadden het gezien. Ging gelukkig voor dier erg snel. Ook het uit het zicht leggen... Nee, gelukkig was het alsnog een waar kinderfeest. En als ik terugkijk op de dag heb ik ook een mooie dag gehad. Dit is treurig absoluut. En ook een wijze les voor alle organisatoren, loop het draaiboek goed na of er ook een plan b is om dieren uit de intocht te kunnen halen.
Omdat het vriendje erg kalm naast het overleden paard bleef, kreeg ik het gevoel dat er vanaf moment 1 al iets niet lekker zat bij het andere paard. Als je 1 opgefokt dier hebt, dan is de kans groot dat de ander het ook oppikt. Als span waren ze niet fijn om te zien. Dit had de koetsier ook niet kunnen verwachten natuurlijk! Gelukkig verder geen opgefokte paarden, alleen wat onrustige. Daar ben ik al gelijk gevoelsmatig achter gaan lopen. Begeleiders deden het geweldig hoor! Echt top!
Niets meer dan lof voor de ruiters, koetsiers en begeleiders. En ook voor de paarden!

In mijn draaiboek stond geen plan b, maar ik had ook de beknopte versie. Maar hoop toch echt volgend jaar een uitgebreidere versie te hebben. Al verliep de communicatie wel goed.

Maar goed blijft natuurlijk onwijs sneu voor alle partijen.
In plaats van mooie intochtplaatjes, zie je nu dit....

miccamaaike

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 02:18

Ik gok dat er ook niet echt een plan B is, zoiets verwacht je ook echt niet..

Het 'overgebleven' paard stond overigens echt heel rustig toen wij er eenmaal langskwamen. Stond echt gewoon stokstijf stil, dus ik gok dat het idd die andere is geweest die de boel heeft opgefokt.
Blijft bizar... was ook echt naar om te zien. Maar niet te lang over nadenken en knop om en verder gaan, want idd het blijft een kinderfeest. Gelukkig hoeft een edele niet veel te lachen dus als je dan even uit je rol schiet is het al minder erg.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 08:43

S_imonee schreef:
ik heb het paard ook zien liggen, echt heel zielig, kreeg er kippenverl van.
toen ik net naar huis reed in de auto, vertelde de man op de radio, dat het wel het paard van Sinterklaas was, maar dat kon helemaalniet, want hij stond voor een kar.
pff, heb nog steeds het beeld voor me, wat vreselijk...
ook een beetje raar van de 'peukengooier', ik bedoel; je kan je toch wel beseffen dat een paard onberekenbaar is en daarvan kan schrikken, maar ja, wie ben ik....

Die peuk heeft er geen fluit mee te maken, lees alles eens goed door.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 08:51

xAlissa schreef:
Als die man nooit die peuk had gegooit ze dat paardje nou nog leven.. :j

Zo triest om te horen dat het paardje omgekomen is door een peuk..

Veel sterkte voor de eigenaar van het paard..

LEZEN!!! Je reactie slaat als een tang op een varken. Hartaanval!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:21

Zoals ik het op verschillende foto's zie, liggen de achterbenen van het paard boven een putdeksel.
Lijkt mij dat hij uitgegleden is. Misschien tijdens val of van stress hartaanval gekregen.
Of een samenhang van dingen wat stress had veroorzaakt en het dier al onrustig van was, en dan die val de druppel was voor het hart.
Je weet het niet, je weet niet wat het dier voelt en meemaakt. Ook al was hij nog zo ervaren.

Zo kletsnat van het zweet waar de rook vanaf komt is niet normaal.
Mijn paard is ook een zweter maar zoals deze paarden eruit zagen.....nee kan mij niet wijsmaken dat dat normaal is.
Misschien hadden ze uit de optocht gehaald moeten worden.
Hadden ja.....wat als? Makkelijke achteraf praat.
Met dieren weet je het nooit zeker.

Sterkte aan de eigenaar en aan iedereen die het van dichtbij heeft moeten meemaken!

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:27

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:29

Michellette schreef:
Paard is inderdaad van stalhouderij Kuipers en heeft meer kilometers door Noord Nederland (en zelfs de rest van het land) gemaakt dan mening paard ooit in zijn/haar leven zal maken. Dit geldt ook voor de eigenaar/stalhouder zelf. Dus als iemand weet wanneer je met je span uit het publiek weg zou moeten gaan is het Kuipers wel.

Schijnbaar niet. Ik vind het niet normaal dat een paard zo enorm zweet, dat in combinatie met de duidelijke stress die het paard had, nee, dan vind ik het niet verantwoord om door te rijden. Als hij weet wanneer je met je span uit het publiek weg moet gaan, was dit nooit gebeurd stond dit paard op het tijdstip van het ongeval hooi te eten bij de trailer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:34

Ah wat sneu zeg..

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:50

Wat een vreselijke afloop, van iets wat feestelijk zou moeten zijn..
Neem van mij aan dat er echt wel kinderen zijn geweest die het hebben gezien..mijn zoon van 4 was ook getuige van een soortgelijk drama met het paard van een vriendin..Het is 3 maanden geleden gebeurd en hij praat er nog steeds over.Het is wel degelijk traumatiserend om een paard te zien vallen, zowel voor jong als oud. Met of zonder dood tot gevolg. Sterkte aan de eigenaar en de mensen die het wel hebben gezien..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:57

Frits2008 schreef:
Volgens RTV-Noord, en het Dagblad van het Noorden is het toch echt een hartaanval geweest.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... .25-uur%29

Maar een hartaanval kan ook ontstaan door ineens heel veel spanning. Een schrikreactie kan dan ineens fataal zijn. Dat is toch algemeen bekend? Ieder jaar overlijden er helaas weer mensen aan een hartaanval tijdens bijvoorbeeld zeer spannende voetbalwedstrijden. En natuurlijk was er dan vaak al wel iets mis, maar dan kan een schrikreactie wel de druppel zijn. Ik zou dus niet willen uitsluiten dat de sigaret er niets mee te maken had.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:04

aanvulling: vriendlief meldde nog dat hij het spaans benauwd kreeg van dat paard, hij stond tenslotte wel met ons kind in het publiek, klaar om weg te rennen als hij los zou breken. De man die ernaast liep zei nogal vaak "niet doen" maar ja, dat helpt dan al niet meer...
dat het gevaarlijker is zo'n span eruit te halen lijkt me onzin. Je moet wel de plek kiezen maar overal zijn toch verkeersregelaars en agenten? Stuur een pietje naar een agent en regel een plek waar je langs kan, heb me net door vriendlief laten vertellen dat die plekken er echt wel waren (maar niet overal natuurlijk). Nu hebben ze toch ook de mensen aan de kant moeten laten gaan voor de hulpdiensten?
dat span loopt vaker door de stad, en met begeleiding van agenten moet hij de trailer toch wel halen lijkt me. Langs die route staan vast minder mensen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:26

ontzettend sneu dat dit gebeurd is, ben benieuwd of er (evt. viavia) nog een reactie van de menner komt zodat we echt de ware toedracht te horen krijgen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:52

Ik moet zeggen dat ik -ondanks dat het verschrikkelijk is- opgelucht ben dat het paard dood neerviel, en niet schrok en het publiek in is gerent. Als ik zo lees wat men gezien heeft vooraf snap ik echt niet waarom die span daar liep, dit had heel makkelijk een 'kinderen overleden bij intocht sinterklaas' ipv 'paard omgekomen bij intocht sinterklaas'.
Ik persoonlijk zou nooit met zo'n bundel stress over straat gaan, hoe ervaren dat paard normaal is. Zeker als je merkt dat je paard anders is dan normaal reageer je toch? Ik twijfel dan ook aan hoe ervaren de menner was, zou niet iemand zijn die ik persoonlijk nog zou inhuren voor soort gelijke situaties.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:56

CharleyT schreef:
xAlissa schreef:
Als die man nooit die peuk had gegooit ze dat paardje nou nog leven.. :j

Zo triest om te horen dat het paardje omgekomen is door een peuk..

Veel sterkte voor de eigenaar van het paard..

LEZEN!!! Je reactie slaat als een tang op een varken. Hartaanval!

Zeg Charley, dat kan wel wat vriendelijker.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:15

Pfff, ja het was nogal heftig allemaal. Ik reed, net als miccamaaike, ook als edele in de optocht en dan schrik je toch van zo'n hoef dat onder een dekentje uitsteekt. Het eerste wat mij ook opviel was dat het andere paard immens bezweet ernaast stond.
Van mijn ouders, die eerder langs de optocht stonden, hoorde ik dat deze paarden al op de singel (dat is vrijwel in het begin) erg bezweet waren. Dat ze op dat punt ook erg onrustig waren, tsjah, dat zijn de meeste dieren daar nog. Over het algemeen worden ze rustiger als ze al een tijdje lopen.

Er is op youtube nog een filmpje te vinden van de gehele optocht, ik denk nog geen 100 meter voor het hele ongeluk. Daar zie je het betreffende span nog geen 5 minuten voor het gebeuren langskomen. Ik zou zeggen, kijk even, dan kun je misschien zelf oordelen hoe en wat de situatie voortijd was:

http://www.youtube.com/watch?v=1_LyPTU2 ... re=related

Vanaf 1.54 zie je het span achter de koets aankomen. Het span waarvan één bruine die opvallende grote witte bles heeft. Op het filmpje is het ongeluk zelf niet te zien, dit is denk ik net na een flauwe bocht gebeurd, de filmer heeft er waarschijnlijk niks van gemerkt.

Persoonlijk heb ik nogal een dubbel gevoel als ik het span zie. Ze zijn kletsnat en inderdaad behoorlijk druk. De witte bles heeft ook de neiging constant te steigeren. (Volgens mij is overigens het andere paard overleden.) Toch zal ik op basis van wat ik zie denken dat je eigenlijk alleen vanwege het overmatige zweet het span uit de optocht had kunnen halen. De druk om in je rol te blijven en de optocht te lopen is groter dan een buitenstaander misschien zal denken. Hoewel dit misschien niet juist is, onder andere omdát er zoveel publiek met kinderen om heen staat, heb je toch de neiging als deelnemer zo lang mogelijk door te gaan.

Enfin, heel naar allemaal. Ik ben er ook best wel beduusd van. :\

Edit: Nu ik zelf nog eens kijk, de politie-paarden aan het begin van de stoet zijn ook erg onrustig, maar dan zonder zweet. Van die onrust kijken wij ook niet op..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:40

Briljant trouwens, Kuipers dik over de 80 nog steeds aan de leidsels van het vierspan...
Als iemand ervaring heeft met paarden is hij het.
Misschien dat het paard onrustig was omdat hij zich niet goed voelde, dat kan, maar als het paard maar half niet in orde was geweest met inspannen, was hij nooit meegegaan.
Ik heb vroeger jaren bij Kuipers rondgelopen, en ik moet zeggen dat ik maar weinig mensen ken die zo met paarden vergroeid zijn als hij...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:41

Inderdaad, die politie paarden zijn ook wel wat onrustig maar zweten niet zo. Raar dat deze 2 paarden zo enorm zweten, er lopen veel meer paarden in de optocht en niet een paard zweet uberhaubt, deze 2 zijn waternat.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:43

Deze paarden zijn al vanaf de Friesestraatweg gekomen denk ik, en de politiepaarden worden met een vrachtwagentje aangevoerd...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:44

Ja is idd wel typisch... en het meest hysterische paard is idd niet het paard wat overleden is, dat is wel helemaal apart. Paarden waar wij op reden zweten uberhaupt niet, maar wij gingen ook gewoon stapvoets, dat deden die 2 niet echt.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:44

Ja maar ook de andere paarden, uit het vierspan bijvoorbeeld, of de shetjes, en ook de haflinger daarna, geen van de paarden zweet zo erg.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:51

De menners hadden wijzer moeten zijn!
Naar huis met onrustige paarden!
En verder laat sinterklaas met z'n tijd meegaan: geen paarden bij intochten!!
Ik vind het voor de eigenaar wel afschuwelijk maar ook voor het spangenootje van het overleden paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:53

Gut ja, dat spangenootje had er vast slapeloze nachten van....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:58

Pfuh, op het youtube filmpje is de span inderdaad erg onrustig.
Fel contrast tegenover de medepaarden!

Misschien was er inderdaad wat mis, zo zweten.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:00

Ahum, ik wil toch nog even reageren op de reactie van Martina67. Dit is nu precies waar ik bang voor ben. De intocht in Groningen is erg sfeervol en persoonlijk vind ik het één van de mooiste intochten die ik ken. Dit komt door het nostalgische en historische karakter ervan. Dat bereik je met paarden, niet met lompe auto's en boenkboenk-muziek uit boxen. Sinterklaas is een historisch feest, laten we dat álsjeblieft in ere houden.

De meeste mensen zijn al zo vervreemd van natuur - en daarmee de dierenwereld. (Oh en van hun eigen (vaderlandse) geschiedenis) Hoe veel kinderen én ouders staan wel niet langs de route en beseffen niet dat daar een flinke massa dier voor hun neus staat die met een onrustig stapje opzij best wel op een kindervoet kan gaan staan? Nee hoor, kind, paps en mams kijken doodleuk de andere kant op. Als je als ruiter ze er even op wijst dat je weinig ruimte hebt en of ze alsjeblieft even willen opletten of even opzij willen stappen krijg je een verdwaasde blik terug.
Neemt natuurlijk niet weg dat jij als ruiter de eindverantwoordelijke bent. Ik heb daarom ook constant mijn buitenbeen 'paraat' staan zodat mijn paard niet snel richting het publiek kan uitzwenken. Maar een beetje medewerking is toch niet zo raar?