Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Claire_020 schreef:laura1986 schreef:Als die mensen nu eens hun gezonde verstand aan zouden spreken zouden ze toch wel opmerken dat LDR/rollkur de meest onnatuurlijke houding is? Dat paarden op de voorhand en achter het bit komen?
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat deze ´moderne´ manier van rijden ook de oorzaak is van de steeds vaker voorkomende artrose tusen halswervels? Helaas zien sommige dierenartsen dat al als iets wat in rijpaarden nu eenmaal ontstaat...
Leuk dat er een wetenschapplijk congres georganiseert wordt over paardenwelzijn. Helemaal goed. Maar met wetenschappelijk onderzoek alleen kom je er gewoon niet, zeker als er zulke vage conclusies worden getrokken..
Ook dat afgezaagde meer onderzoek is nodig.. Tuurlijk, die mensen hebben anders geen baan
*frusty modus off*
Helemaal mee eens![]()
En even niet om het een of ander en ik wil ook zeker niemand persoonlijk aanspreken maar
zit hier niet een kern van waarheid in???
Ik ben zo wie zo zegen een bit het hele ding is onnatuurlijk![]()
Ik rij altijd met een dood gewoon stal halster met 2 halstertouwen eraan,
wat is er nou natuurlijk aan een stuk metaal in je mond... snap ik niet hoor.
aan de teugel, voor het bit, achter het bit... bit is en blijft toch bit??
Zo'n ding laat je echt niet beter paardrijden hoorhet is meer een idiote mode gril.
dat zouden ze ook eens moeten onderzoeken zeker de uitwerking van een bit op een doorsnee
manege paardje moet je kijken hoesnel ze dan verdwijnen, en ook menig GP ruiter kan er wat van.
ik pleit voor meer onderzoek naar gedrag door harnagement
zouden er metéén heel wat dingen veranderen in het voordeel van het paard.
laura1986 schreef:[
Na zelf jarenlang tegen bitten te zijn geweest ben ik hier op teruggekomen, omdat ik er eindelijk achterkwam hoe een bit als een positief instrument gebruikt kan worden. In de praktijk zie ik dat vrijwel (nog?) niet gebeuren helaas... gewoon door een stomzinnig gebrek aan kennis (en dan deze weer om kunnen zetten in de pratijk, maar bij de kennis gaat het al zo mis).
Maar positief contact maken met een bit kan dus wel en het heeft dan ook een meerwaarde tegenover bitloos.
Mocht je geen iee hebben waar ik het over heb, ga ten minste op zoek..
liljebo schreef:Laura, wat bedoel je met positief contact maken en onderhouden? Nageeflijkheid?
In dat geval zijn er idd mensen die dat wel degelijk doen; dus inrijden zonder bit en later ook die nageeflijkheid bereiken.
Ik rij zelf momenteel geen dressuur; werk alleen nog aan de hand en lange teugel.
Bitloos, overigens.
liljebo schreef:Ik weet dat in de klassieke dressuur word gezegd dat het in de hand stellen zonder bit niet mogelijk is.
laura1986 schreef:Sorry hoor maar de fei en klassiek.. Gedurende de jaren zijn er heel wat regels vervangen of vervallen of ze houden zich er gewoon niet aan.. En dat verhaal van van achter naar voren rijden... Leg dat eens uit, hoe dat vanuit de bewegingsleer in elkaar zou moeten zitten? Ik vind het gek dat mensen hun paard gaan opsluiten tussen been en hand, en dan nog verwachten dat daar iets moois uit komt.
liljebo schreef:Overigens heb ik ook mijn vraagtekens bij de inwerking van de bitloze hoofdstellen hoor. Ik vind eigenlijk dat het onvoldoende naast elkaar is gelegd mbt inwerking en dat je het hierbij te veel moet hebben van de meningen van mensen/trainers die niet echt op duidelijke fundamenten zijn gebouwd.
Uitzondering vind ik de zeer ervaren paardentrainers die goed aanvoelen welk paard beter met bit af is en welk paard beter niet. Juist de mensen die beiden gebruiken en beiden op de juiste wijze gebruiken vanuit een lange praktijkervaring, kiezen m.i. het beste en juiste uit twee werelden.
Citaat:Bitloos is volgens Mclean misschien aan de lange teugels wel een optie, ik heb vanmorgen net gelezen dat je door het gewicht van de lange teugels/lijnen aan het bit nooit volledig de druk weg kan nemen van een paardenmond. Waardoor een grote kans bestaat dat ze voordat je erop zit al een harde mond ontwikkelen.