Dierenarts de fout in met wormenkuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:06

roxxxiejjj schreef:
Ludique96 schreef:
Die van mij wordt 2x per jaar geënt en dan vraag ik gelijk wormen kuur voor
een jaar. En anders haal ik het in de winkel.

Hiervoor moet je toch ook van je DA een recept mee krijgen? Iig hier krijg ik ze niet mee zonder :+

Nee hoor! Wij doen het met een nep recept zeg maar. Gaat gewoon via een dierenwinkel je moet een formulier
invullen maar dat is naam en je straat en tel nummer. En dan krijg je het mee

Marjo

Re: Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:06

Ik sta eigenlijk een beetje versteld van de onwetendheid over wormenkuren bij de mensen.
Ergens vind ik het compleet onzin dat een DA eerst klinisch onderzoek en mestonderzoek moet uitvoeren voordat je een wormenkuur krijgt.
Wel vind ik het belangrijk dat de DA bij élke nieuwe patient een keer langskomt en een klinisch onderzoek uitvoert. Dan kan de DA gelijk zien hoe de weidegang is bij jouw paard, en kan zo een geschikt middel voorschrijven. Natuurlijk is het beter om ten minste 1x per jaar een klinisch onderzoek te laten doen, gelijk met de entingen, maar ik begrijp best dat mensen daar niet zoveel geld voor hebben.

Dus eigenlijk ben ik het een beetje eens en een beetje oneens met dat een DA pas na een Klinisch Onderzoek een wormenkuur mag voorschrijven.

Ik vind dat een DA niet zomaar een wormenkuur aan een onbekend paard mag voorschrijven, en dat elke paardeneigenaar genoeg kennis van wormenkuren heeft, zodat we over 10 jaar geen resistentie tegen de wormen krijgen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:36

Te vaak ontwormen geeft geen resistentie, te weinig ontwormen ook niet...
Een te lage dosering geven wel, en daar ligt m.i. dan ook het punt waar vebetering te halen is.
Bij elke spuit (desgewenst) een meetlint geven om het gewicht van het paard te meten. Zorgen dat er spuiten op de markt komen van bijv. 1000 kg, zodat ook de grotere paarden goed ontwormt worden. En bij elke spuit in de bijsluiter duidelijk uitleggen wanneer welke het beste te geven is.
Ik snap de verwijzing naar mestonderzoek in dit verhaal niet, daar die zelf al aangeven niet 100% zekerheid te kunnen geven v.w.b. besmettingen.. En ook mijn ervaringen hiermee zijn negatief...

Zolang de dierenarts niet zelf de spuit in de paardenmond drukt, is dit alles een grote poppenkast..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:15

Mariska_28: Ik denk dat het gros van de mensen geen bijsluiters lezen.
Te veel ontwormen is niet goed, te weinig ook niet. Maar door te veel ontwormen kan er wel degelijk resistentie ontstaan ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:54

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die te veel ontwormen.
Natuurlijk moeten we proberen resistentie tegen te gaan, voor het behoud van onze dieren.
Maar er moet dan toch echt iets komen dat mij meer garantie biedt dan het huidige mestonderzoek.
Ik durf het risico echt niet te nemen!