Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Re: Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:20

Dat hangt van het paard af. Sommigen worden net voor hun tweede licht getraind en anderen pas wanneer ze de drie jaar al zijn gepasseerd.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:32

En met licht trainen bedoelen we dan: gewenning aan de sulky achter zich en het tuig en een paar rondjes in rustig tempo kunnen lopen. Dan gaan ze eventueel even de wei op (tenminste zo doen wij het), om ze na een paar maanden weer langzaam op te pakken en de training te vervolgen. Natuurlijk zullen er stallen zijn die het allemaal veel sneller doen, er zijn tenslotte ook koersen voor 2-jarigen.
Het hangt inderdaad van het paard af wanneer en hoe je de training aanpakt.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:33

Hoe oud begint de training van een draver gemiddeld, in tegenstelling tot de leeftijd waarin een paard volgroeit is?
Nieuwsgierig...[/quote]

Ik betwijfel of jij het vraagt uit nieuwsgierigheid, maar meer om nog meer te rellen..
Maar vooruit komt ie :D
Derek is van mei 2010 die word dus nu beleerd, krijgt een tuigje op mensen lopen even met hem mee ernaast.
Als dat goed gaat voor de kar ook weer mensen ernaast tenzij ze zo weglopen.
Dan niet elke dag voor de de kar maar wij deden om de dag, 5 minuten dan 10 enz.
Was het niks, zoals de oude draver bij ons dan lekker het land in en later weer oppakken als ze verder gegroeid zijn.
Als het leuk lijkt rustig door trainen en voila een paard voor 2e jarige koersen en de Derby.
Als je een laatbloeier heb, dan zijn er op 4 jarige leeftijd ook nog mooie koersen.
Ik kan paarden die vroeg gekoerst hebben en nu als 6 jarige netjes hun biks verdienen.
Onze oude draver deed huppelen en slingeren voor de kar _O- iemand zei toen in het land zetten en later weer oppakken want het zit er wel in.
Klopte als een bus werd een zeer verdienstelijke draver die 2 werd in het kampioenschap van nederland, is 23 jaar oud geworden en overleden aan koliek..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:35

Vienna2007 schreef:
Vienna2007 schreef:
Hoe oud begint de training van een draver gemiddeld, in tegenstelling tot de leeftijd waarin een paard volgroeit is?
Nieuwsgierig...

Ligt bij ons aan het talent. Als voorbeeld Channa, die is vorig jaar op de veiling aangekocht, is een tijdje thuis geweest en in het voorjaar in training gegaan, toen was ze 1,5. Dan wordt ze beleerd en rustig aan op conditie getraind. Pa na een paar maanden gaan ze wat sneller rijden. Ze heeft de afgelopen twee maanden 2 keer een kwalificatie gelopen en staat nu weer thuis op rust.
Mijn eigen merrie is in dezelfde leeftijd beleerd, alleen dan thuis beleerd en een deel getraind en daarna in training gegaan. Die heeft al tweejarige gekoerst, is in de winter op rust gegaan en het volgende voorjaar weer in training. Als driejarige heeft ze een normaal jaar gekoerst. Wegens tegenvallende resultaten :+ is ze als vierjarige onder de hengst gegaan. Als vijfjarige heb ik haar beleerd en in de jaren daarna zijn we endurance gaan rijden.
Haar leeftijdsgenootje was er niet klaar voor als tweejarige, die is thuisgekomen, gecastreerd en is als driejarige in de baan gekomen.

Overigens zijn er pas tweejarigenkoersen vanaf juni en mag een tweejarige maximaal 1x per twee weken starten.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:39

Malkesta schreef:
Ik betwijfel of jij het vraagt uit nieuwsgierigheid, maar meer om nog meer te rellen..

Ik vraag het om de stelling dat een 6-jarige draver paard niet versleten is te weerleggen. We kennen inmiddels allemaal dit tabelletje wel:

Afbeelding

Een beetje gezond nadenken, wekt de indruk dat het toch niet hoogst bevordelijk is om dieren al zo jong aan het werk te zetten, en dus niet voor slijtage kan zorgen. Dat zou mij als potentiele koper al tegenhouden om een draver te kopen.

Bovendien ben ik hier niet om te rellen, dat jij dat zo voelt als draver eigenaar, is iets dat jij bij jezelf oproept. Mijn toon is gewoon kalm, ik maak geen verwijten...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:43

Maar dit gaat volledig offtopic.. Ik vind het leuk dat ze hem gered hebben, maar er zijn zoveel meer paarden die gered moeten of kunnen worden.

Draver of niet.. al is het een ezel.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:45

Tsja. Er zijn gelijkenissen := klik

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:48

Hihi die is leuk WendyBZ! En om weer een beetje ontopic te gaan, ik vind het een goed initiatief van de Omrop. Ook al is het, het topje van de ijsberg, je moet toch ergens beginnen? En mocht hij het al niet goed doen op de baan, wordt er een goed baasje voor gezocht. Super toch?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:03

In_Black schreef:

Nogmaals voor de discussie. Hier heb ik mijn mening ook alvast neergeplant.
Nog een dingetje rechtzetten:
Vienna2007, er zijn écht niet meer paarden dan koeien in Nederland. Bij lange na niet. Volgende keer even de cijfertjes checken.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:15

WendyBZ schreef:
@derekbuitenzorg

Kan hem niet vinden. :o Ben nog niet zo thuis op twitter.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:16

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:50

Go hans!
Gelukkig dat hij nog een kans krijgt zeg :)

Leuk nieuws, hopen op leuke sponsors en leuke prestaties :)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:03

WendyBZ schreef:

Hehe zo eentje hebben wij ook op stal, geweldig ;)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:56

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:17

Vienna2007 schreef:
Maar dit gaat volledig offtopic.. Ik vind het leuk dat ze hem gered hebben, maar er zijn zoveel meer paarden die gered moeten of kunnen worden.

Draver of niet.. al is het een ezel.

Helemaal mee eens! _/-\o_

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:26

maura schreef:
Ik vraag me serieus af hoe een handelaar op een jaarling inst kan maken als hij die voor 100 euro koopt en naar de slager brengt? Een volwassen paard van 600 kilo doet bij de slager iets van 300 euro, dan leg je op een jaarling toch geld bij als die geslacht wordt?

Om het overschot aan paarden in Nederland en de markt te saneren kan ik maar 1 oplossing bedenken: massaal paardenvlees gaan eten. En dan opletten waar het vandaan komt, dus niet de kiloknallers die als slachtpaard op transport gaan naar Italië en als salami terugkoment, maar een echte paardenbiefstuk van een dier dat niet dagenlang in een vrachtwagen heeft gestaan maar 'lokaal' is geslacht. Misschien moet daar een keurmerk voor komen, Hollandse paardenbiefstuk van Hollandse, goedverzorgde paarden die hier zijn geslacht.

Ik vind dit een goed idee. Als je weet dat je paardenvlees uit nederland eet, weet je dat je niks fout doet. Zo worden er meer paarden in nederland geslacht omdat mensen in nederland het toch gewoon eten. Dus hoeven ze van enkeltje Italie af te zien

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:24

Op SBS6 is zometeen een item over Derek!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:45

Leuk om Sjoukje eventjes met hem bezig te zien. Wat zijn de mensen van de sportredactie ook enthousiast over hun paard. Hij is wel goed terecht gekomen.

ElCaliento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:47

Wat is de afstamming van deze hengst?

Ik ken nl.. de Jojo buitenzorg.. uit 1968??? ofzo,, dat was n hele goede!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:53

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:04

uiltje001 schreef:
franka75 schreef:
Ja mensen die zomaar een veulen fokken mogen van mij dan liever guppen gaan fokken.

Haha, waar breng jij je guppen dan heen? Heb er nog wel een paar over. Zit ook geen Händel in en de slager wil ze niet.

ik houd mijn guppen zelf zwemmen met zn allen bij elkaar nee ze brengen niks op he... :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:56

WendyBZ schreef:

Haha!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:09

Ik heb hem gister gezien in Hart van Nederland, was wel een leuk stukje.

NietBekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:08

Yeaaajj.. En toen stond dit beessie bij ons op stal.. :D
Tis echt een schatje mensen en als je em int land ziet gaan, ziet et er totaal niet slecht uit :P
<3
Ben nu al dol op em.. :j

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:14

Pff even offtopic maar wat een lelijk taaltje is dat. Versta er geen hol van.
Wel een leuk beessie, gek dat er geen interesse was..