"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:50

tita schreef:
dynamiek schreef:
Je kan beter bij een baas werken dan een pensionstal aan huis runnen ;)

heeft ook zijn nadelen..pensionstal aan huis betekend toch weer grond dus meer bezit (overwaarde) en overwaarde is op dit moment meer geld waard dan je opgebouwde pensioen die over tientallen jaren vrij komt

Wat je overhoud aan pension aan huis dekt lang niet alle kosten die je maakt om zo te wonen. en kost wel veel tijd in uren.
Je kunt beter allebei werken bij de baas en je eigen paarden houden met evt. die van een ander erbij en dan het werk delen, dan proberen een inkomen er uit te halen... Met een marge van 100 euro per maand per paard (en meestal is die marge lager, eerder een paar tientjes), waar alle extra investerings- en onderhoudskosten ook nog vanaf moeten, moet je al heel wat paarden hebben staan om aan je netto inkomen bij je baas te komen...
Meeste mensen verdienen met een baan van 32 uur toch wel zo'n €1400,- netto of meer...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:51

Ik heb helaas 2 dagen gelden één van mijn 2 paarden ook moeten verkopen, het is gewoon niet meer te betalen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:54

Silly1972 schreef:
Nee dat wil je zeker niet! Ik ben zo'n smak geld achteruit gegaan, dat had ik echt nooit verwacht!

Iedereen weet toch dat ie bij ontslag of ziekte naar 70% van zijn laatstverdiende loon gaat...

Daarom koop ik pas een paard als ik zeker weet dat mijn paard ook houden als ik 70% verdien. Ontslag of ziekte kan ieder mens tenslotte overkomen. Ik vraag me af of mensen aan dit soort dingen gedacht hebben? :)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:56

wilma12 schreef:
Met apart volk bedoel ik de mensen die met een paard van nog geen 1000 euro op concours rondstuind, mrt doorgezakte ruggen half kreupel, al rond schreeuwend dat hun paard het beste is en waarom hebben we geen winstpunt de jury bijna uit de auto sleurend!

Maar zoveel kost het de pensionhouders niet hoor. Ze verdienden dikker dan dik!
Je hebt tussen de 100 en 150 euro aan kosten aan hooi(er is in tijden niet zo veel hooi gemaakt als dit jaar) brok zaagsel water all-in dus.

Hoe kan jij nou weten hoe hoog de hypotheken van pensionhouders door het land zijn? Gas, water licht, personeelskosten enz enz.

Als je alleen rekent met hooi en stro, ja dan verdienen ze zat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:05

Ja idd, en de pensionhouder mag toch ook leuk geld overhouden, omdat ie 24 uur per dag op een ander zijn paard past.
Dat hoeft toch niet voor niks.
Plus idd de kosten voor de hypotheek, de reparaties aan stallen hekken lint enz.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:07

Waves schreef:
Silly1972 schreef:
Nee dat wil je zeker niet! Ik ben zo'n smak geld achteruit gegaan, dat had ik echt nooit verwacht!

Iedereen weet toch dat ie bij ontslag of ziekte naar 70% van zijn laatstverdiende loon gaat...

Daarom koop ik pas een paard als ik zeker weet dat mijn paard ook houden als ik 70% verdien. Ontslag of ziekte kan ieder mens tenslotte overkomen. Ik vraag me af of mensen aan dit soort dingen gedacht hebben? :)

Yep dat klopt, maar ik ben niet werkeloos geweest, heb altijd snel weer een andere baan, alleen is de economie zo hard achteruit gegaan dat ik nooit meer zo'n goed betaalde baan terug heb gekregen, en DAAR ga je niet vanuit.

Silly1972

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:12

En hoeveel mensen kopen geen paard als ze nog thuis wonen en weinig eigen kosten hebben?

En tja als ze dan op hunzelf willen dan gaat dat niet, of ze moeten het paard wegdoen

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:23

san72 schreef:
[
maar t blijft een feit, je hebt paardenmensen, en mensen met paarden...

Ik vind dit zo'n jeukzinnetje.
paardenmensen is een uitgestorven ras. Die bestaan amper en op bokt al zeker niet meer. De boertjes met de sigaar aan de kant van de keuring, dat zijn paardenmensen.

Heel bokt vind zelf dat ie een paardenmens is.
Ik ben gewoon een mens met een paard. Bevalt prima.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:08

Active schreef:
wilma12 schreef:
Met apart volk bedoel ik de mensen die met een paard van nog geen 1000 euro op concours rondstuind, mrt doorgezakte ruggen half kreupel, al rond schreeuwend dat hun paard het beste is en waarom hebben we geen winstpunt de jury bijna uit de auto sleurend!

Maar zoveel kost het de pensionhouders niet hoor. Ze verdienden dikker dan dik!
Je hebt tussen de 100 en 150 euro aan kosten aan hooi(er is in tijden niet zo veel hooi gemaakt als dit jaar) brok zaagsel water all-in dus.

Hoe kan jij nou weten hoe hoog de hypotheken van pensionhouders door het land zijn? Gas, water licht, personeelskosten enz enz.

Als je alleen rekent met hooi en stro, ja dan verdienen ze zat.

Ik heb het net even nagerekend. Ik gebruik aan hooi 45,00 per maand per pony van 450kg. Mijn muslie kostte 25 euro voor een zak van 20 kg. Ik ben nu overgegaan op haver/gerste en maisvlokken. Tijdens de koude wintermaanden voeren we nog extra agrobs bij, deze zijn ook al 3,00 per zak duurder geworden.
Vorig jaar was ik aan hooi en stro rond de 700,00 (voor 2 haffen en een shet) kwijt voor een jaar, nu is dat het dubbele.
Mijn land heeft ook onderhoud nodig, dit is ook duurder geworden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:37

Ik denk dat het per persoon ook best verschillend is. De een staat er nu eenmaal anders voor per situatie dan de ander, ook waar je prioriteiten legt.
Zelf ben ik alleenstaand en heb een paard en 2 katten. M'n paard heb ik al 7 jaar die ik in een 'rijkere' periode van m'n leven gekocht heb. Toen waren mijn leefomstandigheden heel anders en had nooit gedacht dat ik er anno nu zo voor zou staan. Zeker niet met de huidige economie etc. Maar moet wel zeggen dat ik er veel voor wil laten en m'n dieren alleen weg zou doen uit uiterste noodzaak, ben er enorm aan gehecht. Stel je hebt een gezin dan kan ik me voorstellen dat je je kinderen ook niets te kort wil laten komen. Dan kan ik me voorstellen dat huisdieren of paard toch ook wel als eerste weg gaat als de kosten te hoog worden. Net als hobby's, sporten, abonnementen en vakanties waar bezuinigd op wordt.
Helaas ken ik ook 6 mensen wie noodgedwongen hun paarden verkocht hebben omdat het financieel niet meer te betalen was.
Ben het ook wel eens met het punt van Waves, je moet de dierenarts en andere onverwachte hoge kosten waar je met een paard risico op loopt wel kunnen opvangen.
Je merkt gewoon dat voor de crisis alles kon maar en de mensen nu van terug komen nu het een stuk slechter gaat. Moet wel zeggen dat ik een hoop kan besparen tegenwoordig zonder daar onder te hoeven leiden hoor, ergens is het ook wel goed dat je een stuk kritischer naar dingen kijkt en eens verder rondkijkt naar andere mogelijkheden. Je kan echt wel een stuk zuiniger leven met minder luxe als je echt wilt.
Heb het zelf ook niet al te breed, ben nu ruim een jaar alleen omdat m'n relatie stukliep en heb gelukkig m'n full time baan waar ik al 12 jaar werk. Woon op mezelf in een huurhuis in de privesector omdat ik niet in aanmerking kom voor woonstichting. En ik red het gelukkig nog, al moet ik daar wel veel voor laten maar dat heb ik er voor over. Sommige niet en maken toch een andere keuze en tja, dan ga je dat zeker zien in dit soort berichten. Als je nu je baan kwijtraakt en het echt niet meer financieel voor elkaar krijgt is dat echt heel sneu, dikke pech als je dat overkomt, soms heb je dan geen keuze om iets af te kunnen wegen.
Mocht er iets met mijn paard gebeuren dat ik hem kwijt raak dan komt er echt geen ander meer voor in de plaats. Tuurlijk is het ook een stuk ontspanning en heb je een hobby nodig. Met deze economie vind ik het toch een groot risico. Heb hem al 7 jaar en zolang het financieel haalbaar is blijft hij omdat ik hem echt niet kwijt wil, maar zou er hierna niet meer aan beginnen. Of de economie moet weer flink opbloeien...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:42

Waves schreef:
Silly1972 schreef:

Als ik daarvan uit moet gaan dan kan je niet leven, leven is ook risico's nemen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:10

Dat ben ik met je eens Tita !

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:25

We hadden het er gisteren toevallig met de smid over. Hij had laatst berekend dat hij ca. € 1.000 per jaar per paard kwijt was. Hij heeft Belgische knollen. Ik kwam zelf uit op ca. € 800,00. Ik heb een e-pony rijpaard (zal wel wat minder eten).
We hebben beiden de paarden aan huis staan.

Bij deze kosten van € 800 heb ik dan nog niet geteld: reparaties aan bijv. hekwerk/verlichting/tuigage, want het ene jaar kost het niks en het andere jaar ben je een paar honderd euro kwijt aan nieuwe weidepalen.
Maar goed...ik zit dus gemiddeld op een € 60-70 per maand.
Ben zo blij dat ik niet gestald sta op een pensionstal......maar goed....bij mijn leverancier zijn ook de prijzen van het hooi en stro bijna niet gestegen.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 29-09-11 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:27

hotchocolat schreef:
Ik heb het net even nagerekend. Ik gebruik aan hooi 45,00 per maand per pony van 450kg. Mijn muslie kostte 25 euro voor een zak van 20 kg. Ik ben nu overgegaan op haver/gerste en maisvlokken. Tijdens de koude wintermaanden voeren we nog extra agrobs bij, deze zijn ook al 3,00 per zak duurder geworden.
Vorig jaar was ik aan hooi en stro rond de 700,00 (voor 2 haffen en een shet) kwijt voor een jaar, nu is dat het dubbele.

Jeetje 25 euro voor een zak muesli van 20 kilo? Wat voor superdeluxe muesli is dat dan?? Ik betaal 13 euro voor 20 kilo. Mijn 2 paarden eten samen 1 baal hooi per dag. Geen idee wat dat kost, komt van eigen land, alleen geperst door het loonbedrijf.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:43

Als je stalling voor paardlief wordt verhoogd vind ik dat begrijpelijk vd pensionhouder omdat het lastig is om aan kwalitatief goed stro te komen.

Ik vind het apart als mensen hun paard moeten verkopen omdat ze een verhoging van de stalling tot €25,- niet kunnen betalen.

Hoe wil je dan goed voor je paard zorgen als je die extra €25,-- niet kan missen?

Verschrikkelijk om zo op t financiële randje een paard te onderhouden!!!
Een bijbaan op de zaterdag is dan wellicht een optie.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:49

Het is inderdaad wel krom dat veel goede paardjes naar de slacht gaan. Toch zie ik op marktplaats nog veel paarden aangeboden voor beste prijzen!

Mochten er nog mensen zijn die van hun pony af willen. Wij zijn nog op zoek naar 2 fijne pony's

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:46

Stalhouder vertelde het laatst ook nog. Ze heeft al 20 jaar een pensionstal, nooit problemen gehad met slechte betalers. En nu heeft ze in de laatste 2 maand plots 2 pony's moeten overnemen wiens baasjes het onderhoud helaas niet meer konden betalen. Die pony's lopen nu in de manegelessen, erg triest eigenlijk..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:51

Gelukkig heb ik hier nog niet veel last van de crisis, de paarden staan er goed bij en het pensiongeld is prima op te brengen. Ook voor mijn veulen van dit jaar, die ik nog niet verkocht heb. Of is dat dan wat ik van de crisis merk? Valt wel mee, ik ben nog niet heel actief aan het adverteren, alleen op de stamboeksite en in mijn onderschrift hier. Marktplaats vind ik geen optie, ze mag alleen naar een liefhebber.
Komt er geen liefhebber dan blijft ze gewoon bij mij.

Mijn paard is weer drachtig, maar het is voorlopig wel de laatste. In principe wil ik niet met meer dan 1 volwassen paard en 1 jong paard de winter in, dus ik hoop dat ik volgend jaar één jong dier verkocht heb, naar een liefhebber van het ras. Zo niet dan zal ik met liefde ook de nieuwe telg grootbrengen, in verwacht dat over een paar jaar de markt weer wat aantrekt en ik met goede kwaliteit de markt op kan. Want dat is mijn streven, fokken van kwaliteit met goede (stamboek) ouderdieren als uitgangspunt.

We maken elkaar ook wel een beetje gek met al die berichten over de crisis, gevolg: consumenten besteden niet meer en de economie gaat op zijn gat...

Ik heb een apart topic gemaakt met de titel Crisis: gaat het nou echt zo slecht met de paardenhouder http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1545441 Omdat ik om mij heen nog niet zie dat het paarden en pony's geen geld meer mogen kosten.

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:23

7 en een halve euro voor een shetlandet :n

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:42

Mindim schreef:
hotchocolat schreef:

Jeetje 25 euro voor een zak muesli van 20 kilo? Wat voor superdeluxe muesli is dat dan?? Ik betaal 13 euro voor 20 kilo. Mijn 2 paarden eten samen 1 baal hooi per dag. Geen idee wat dat kost, komt van eigen land, alleen geperst door het loonbedrijf.

Marstal amino sport Ik woon in Duitsland, ik heb ook het gevoel dat de muslie/brokken hier duurder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:48

Ik heb laatst een zak Equisui Colon gekocht, 20 kg, 25 euro! Is muesli voor paarden met darmproblemen.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:51

Jammer dat er zoveel paarden naar de slacht moeten. maar dat is nog altijd beter als verwaarloosd! Ik ben zelf nu ook voor een jong springpaard aan het kijken! hopenlijk komt er snel iets wat ik zoek op sporthorses te staan! dan hoeft dat paard niet naar de slacht!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:56

Helaas moeten veel paarden naar de slacht i.v.m. de crisis, het is eenmaal niet anders

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:03

Wij waren ook na Heeten met 2 veulens
Shetje is ook voor heel weinig weg gegaan.. En het B pony veulentje ook voor minder dan we hoopte/verwachtte..

Was ook erg weinig handel op de markt. Als de Denen en Fransen er niet waren geweest was er niks te handelen denk ik..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:19

PaysBas schreef:
Als je stalling voor paardlief wordt verhoogd vind ik dat begrijpelijk vd pensionhouder omdat het lastig is om aan kwalitatief goed stro te komen.

Ik vind het apart als mensen hun paard moeten verkopen omdat ze een verhoging van de stalling tot €25,- niet kunnen betalen.

Hoe wil je dan goed voor je paard zorgen als je die extra €25,-- niet kan missen?

Verschrikkelijk om zo op t financiële randje een paard te onderhouden!!!
Een bijbaan op de zaterdag is dan wellicht een optie.

Ben het van de ene kant met je eens. Met name als het om maar € 25 per maand gaat (al is dat op jaarbasis toch weer € 300).
Van de andere kant hebben we het hier om waarschijnlijjk toch veel grotere prijsstijgingen.

Als ik tel dat ik 2 jaar geleden nog maar € 2 voor een baal hooi betaalde en nu de balen op MP zie staan voor € 4,50 hier in de buurt....dan is de prijs toch verdubbeld (ik was gelukkig vroeg in het jaar al voorzien van hooi toen de prijs nog niet zo hoog was). Hetzelfde geldt voor het stro. Voor de rest heb ik niet veel kosten. Een paar jaar geleden kwam ik op een gemiddelde kosten van € 50 per maand. Nu zit ik al op € 60-€70.....maar als ik dus de pechprijs had gehad en niet al in mei mijn hooi grotendeels had ingekocht, dan was ik nu dus meer dan € 50 duurder uit per maand.
En dat kan voor veel mensen net de druppel zijn......in deze tijd van crisis, waar veel mensen niet zeker zijn van hun baan. of hem allang kwijt zijn.