Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:05

Heel serieus helaas.

Paintless

Re: Gewonden door op hol geslagen paarden Nieuwehorne *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:09

kun je dat dan op nalatigheid schuiven? oke, lang staan moet niets uit maken. maar niet goed tuig.. niet goes zittend harnachemend?

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:21

ik vind het knap dat de menner de tuiger nu wel in het gereel kan
houden, dat is andere jaren wel eens anders geweest met dat
paard, die ging normaal wel op de kletter. maar toch petje
af voor die man

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:28

ik vind het zo wie zo knap. ik heb niet heel lang gemend, maar vind het kundig hoe sommige met hun paard zo om kunnen gaan. (ik heb in een veilige omgeving gemend, binnen hekken, zonder verkeer, alleen stap)

ik ben er ook geen grote fan van, door een ongeluk, maar heb diep respect voor iedereen die de paarden maar even handled tijdens hun rampage..

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:34

jemig wat een klapper... die arme fries die wordt gewoon meegesleurd door zijn spangenoot. Gelukkig is is niet met zijn benen in de wielen van de wagen terecht gekomen, hij gaat er nu rakelings langs.
En petje af voor de menner van de tuiger, als die stuiterbal ook nog eens was gaan rennen.. brrr moet er niet aan denken.
Typisch geval van dat gebeurt je niet nog een keer ( volgende keer doublecheck hoofdstel vast lijkt mij)

FloorxVino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:36

awh.wat zielig...

Rocket3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:28

Coby schreef:
tiffenyntje schreef:
om alle speculaties ten einde te doen, deze man doet al jaren mee en dat paard zonder hoofdstel ook. bij dit paard hadden ze niet het hoofdstel vast gevlochten bij het jonge paard wel . het word nu ook verplicht in de volgende jaren het hoofdstel vast te vlechten. het hoofdstel was afgegleden het paard stond wel wat te stuiteren , maar omdat het publiek helemaal in paniek raakte , de paarden dus helemaal en daar gingen ze ze kwamen tot stil stand door te haken in de wielen van de andere wagen en een snelle toeschouwer het paard in bedwang hield
het lijkt allemaal erger dan het is , en men mag graag alleen de dingen schrijven filmen in dit geval die mis gaan. het zijn en blijven dieren maar daar word weinig rekening mee gehouden door de omstanders .
door samenloop van het bovenstaande liep het zo daar kun je maar weinig aan doen.

ook ik doe mijn hele leven al zowat mee vind hinder als ik 'smorgens naar het start punt moet rijden , mensen die aan komen gescheurd omdat ze bang zijn dat ze wat missen en mij zowat onderste boven rijden met paard en al .

Mijn staleigenaar heeft de paarden nog tot stilstand kunnen brengen. Feit was wel dat de eigenaar van de paarden zelf verteld heeft dat 1 van de paarden al meerdere maanden in het land stond en niet voor de wagen was geweest. Ook zat het hoofdstel niet goed vast.

Dit klopt niet helemaa naar mijn weten...

Deze man doet aan veel evenementen mee, en gebruikt zijn paarden regelmatig. Hij had wel een paard wat hij bewust had thuisgelaten omdat die wat onrustig was, en hij een situatie als dit wilde voorkomen. IK denk dat dat op dat moment gezegd is, want het span wat hij nu samen had lopen, waren beide supermakke paarden die al vele ritjes in publiek e.d hebben gemaakt.
Hij heeft ook altijd alles prima voor elkaar, dus wij waren ook allen zeer verbaasd dat dit gebeurd is.

Dit kan gewoon gebeuren, hoe goed je ook optuigd, daar kan gewoon niets van gezegd worden.
Tuurlijk heb je makkelijke mensen die niet goed aangespen, maar deze man had dat altijd keurig voor elkaar.
Een vlecht was idd handig geweest, maar als je altijd alles voor elkaar hebt en betrouwbare paarden, dan verwacht je zoiets niet. Dit is puur stom ongeluk geweest.

Er zijn uiteindelijk 2 mensen in het ziekenhuis geraakt.
De oudere man hebben ze daar nog steeds ivm met zijn letsel en zijn ziekte.
De andere persoon heb ik nog niets van gehoord..
Er is ook een dame van de postkoets gevallen (deze is wel degelijk geraakt, alleen zie je dat niet omdat dit filmpje te vroeg ophoud).

2 jaar geleden ging het inderdaad ook mis, dat was omdat iemand het paard bij het hoofdstel pakken deed en deze afraakte.

Over de man met de tuiger, volgens mij was dit niet het paard wat zo onrustig was, er waren 2 tuigers waarvan onrustig, maar dit paard heb ik ook tijdens het inspannen en rijden s'ochtends alleen maar relaxed gezien.

Hoe dan ook, het is vreselijk dat het gebeurd is, mijn kennissen die erbij betrokken waren waren ook allen van slag, en het geeft ook een donker randje aan wat zo'n prachtige dag had moeten zijn, want we troffen het wat betreft weer en alles perfect, alleen als er dan zoiets gebeurd is je lol wel even flink van de dag af :(

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:28

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zelfs dus met supermakke paarden!
Gelukkig is het allemaal nog relatief goed afgelopen!

Respect voor de menner met de tuiger!

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:19

PussInBoots schreef:
Jolliegirl schreef:
Jemig.. hoe kan een hoofdstel afschieten!?

tegenwoordig zijn dit soort dingen veel in trek.. maar men kan het niet doen zoals vroeger..
vroeger was die drukte er niet... vroeger waren de paarden niets anders gewent dan rustig voor de kar sjokken..
Vroeger was er geen asvalt/klinkers waar ze op konden uitglijden...

Wat zonde dat dit gebeurt is zeg!

Respect voor de koetsier met de tuiger.. dat toont echt gehoorzaamheid en kennis van zaken!

En vroeger kon een hoofdstel niet afglijden? Vroeger waren er geen oogstfeesten ed?

Vroeger waren er alléén maar klinkers in de dorpen. En vroeger gebeurden er ook ongelukken. Alleen was er vroeger géén internet om te lezen wat er was gebeurd en was het nieuws van op hol geslagen paarden geen landelijk nieuws........

Is het hier mee eens, het dorp waar ik vandaan kwam lag vol met dat spul, alleen maar klinkers, tja en kunnen ongelukken altijd nog gebeuren.
Maar ik ben het vooral met hetgene eens dat alles tegenwoordig in het nieuws komt en we daardoor er meer bewust van zijn.
In ieder geval veel sterkte voor de betrokkenen...

Rocket3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:25

Zelfs met supermakke paarden die veel gebruikt worden kan dit gebeuren helaas ;(
Dat blijkt nu. Niemand had dit verwacht. Deze mensen hebben altijd alles tot in de puntjes verzorgd, en hebben veel ervaringen met evenementen die ze rijden met hun paarden.

Een ongeluk zit in een zeer klein hoekje. Dit was ook zo met het ongeluk in Sloten.. Ook dat geheel was altijd in de puntjes verzorgd, en toch ging het ongelooflijk fout ;(

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:31

AmyII schreef:
Ik deed (doe) altijd een L maken van mijn handen met de nagels naar boven, dan is je linkerhand de L ;) maar vanaf een andere kant is het voor mij een ramp. Okee, nu weer ontopic.

Gaat zo moeilijk tijdens het proefrijden :P en weer ontopic

uryanne schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat op zo'n oude boerenwagen een rem zit. Dat zou de eerste zijn (en ik heb er vele gezien). In ieder geval is dat niet authentiek. Mijn idee is dat het een paard met een koel hoofd, kundige menner en flink gewicht wat niet meer netjes meerolt is geweest wat er voor heeft gezorgd dat het paard niet op hol geslagen is.

Ik weet niet of het hier het geval was hoor, maar mijn vriend en ik keken nog bij een wagen op het terrein, daar was een rem later op gezet, heel mooi weg gewerkt, mooi in dezelfde kleur, viel niet op..
Geloof wel dat het een soort 'handrem' was.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:47

Wat een naar ongeluk zeg, en idd knap van die menner met die tuiger, alleen snap ik niet dat er niemand uit het publiek die tuiger vastpakt om te kalmeren, iedereeen rent meteen naar die mensen toe.
We zijn in ieder geval weer even met ons neus op de feiten gedrukt, en toen wij gisteren ons supermakke tweespan weer inspande , hebben we toch maar even de keel en neusriem aan elkaar geknoopt, ondanks dat er nog nooit iets gebeurt is, ga ik nu toch proberen om dat zo te houden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:40

Vreselijk, we hoorden in Bontebok de ambulances. Gelukkig geen zwaar gewonden en een ongeluk zit in een klein hoekje en het speculeren over hoe en wat in totaal zinloos. Paarden slaan op hol, en leer kan breken, paarden kunnen anders reageren en misschien een idee om langs de route scouts te hebben o.i.d. die een te drukke combinatie er gewoon tussen uit halen als het niet meer gaat. Ik weet niet of dat al zo is geregeld, maar wellicht een idee.

En die vos.. en zijn menner.. _/-\o_

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:53

darwin schreef:
Wat een naar ongeluk zeg, en idd knap van die menner met die tuiger, alleen snap ik niet dat er niemand uit het publiek die tuiger vastpakt om te kalmeren, iedereeen rent meteen naar die mensen toe.
We zijn in ieder geval weer even met ons neus op de feiten gedrukt, en toen wij gisteren ons supermakke tweespan weer inspande , hebben we toch maar even de keel en neusriem aan elkaar geknoopt, ondanks dat er nog nooit iets gebeurt is, ga ik nu toch proberen om dat zo te houden.

Publiek bij een paardenevenement is niet direct ook paarden gewend. en dan een groot stuiterend paard vast pakken... Daarnaast was paard ok, had menner hem goed vast, en waren de mensen duidelijk niet ok ;)

Rocket3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:19

Er is een dame in het ziekenhuis beland met 2 gebroken knieen.
Een man in het ziekenhuis met diverse wonden, die gehecht zijn, de rest is er met kneuzingen en flinke schrik afgekomen heb ik vernomen..

Dus toch wel aardige verwondingen, maar dat word daar op 'zo'n moment niet 123 duidelijk en is het een snelle meting van gewonden door omstanders.

Ik zelf heb ook geroepen dat ik verbaasd was dat er zo weinig mensen gelijk toesnellen deden, uiteindelijk staat er een hele zwerm omheen, maar op dat moment duurt het gewoon te lang. Komt ook omdat je zelf weet wat er nog meer gebeuren kan, en omdat de mensen er gelijk al flink mis bij liggen.

Anderzijds, als je idd geen ervaring hebt doe je niet snel dat paard pakken, en had deze man idd het paard super onder controle.

Ik heb nu in 2 situaties een op hol geslagen paard proberen tegen te houden, de ene was in Sloten, en de ander was met arresleerijden in Thialf, maar als het eenmaal gaat is het haast niet te stoppen tot ze zelf tot stilstand komen, wat godzijdank zaterdag ook vrij snel gebeurde, anders waren er nog ergere ongelukken gebeurd ;(
Het is in Thialf toen gelukt, die in Sloten was blind en denderde door.. Met alle gevolgen van dien. en dat gaat niet in je koude kleren zitten.

De man van de tuiger en zijn paard..
Ik zelf stond op het eind te wachten, en hij is later nog langs gekomen met zijn tuigpaard en heeft ietswat zenuwachtig zijn rit keurig voltooid. Keurig gedaan, petje af voor de beste man.
De rest is omgeleid via een zijweg naar het terrein..

De op hol geslagen paarden hadden voor zover bekend geen verwondingen verder.

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:59

Rocket3 schreef:
tiffenyntje schreef:

om alle speculaties ten einde te doen, deze man doet al jaren mee en dat paard zonder hoofdstel ook. bij dit paard hadden ze niet het hoofdstel vast gevlochten bij het jonge paard wel . het word nu ook verplicht in de volgende jaren het hoofdstel vast te vlechten. het hoofdstel was afgegleden het paard stond wel wat te stuiteren , maar omdat het publiek helemaal in paniek raakte , de paarden dus helemaal en daar gingen ze ze kwamen tot stil stand door te haken in de wielen van de andere wagen en een snelle toeschouwer het paard in bedwang hield
het lijkt allemaal erger dan het is , en men mag graag alleen de dingen schrijven filmen in dit geval die mis gaan. het zijn en blijven dieren maar daar word weinig rekening mee gehouden door de omstanders .
door samenloop van het bovenstaande liep het zo daar kun je maar weinig aan doen.

ook ik doe mijn hele leven al zowat mee vind hinder als ik 'smorgens naar het start punt moet rijden , mensen die aan komen gescheurd omdat ze bang zijn dat ze wat missen en mij zowat onderste boven rijden met paard en al .

Mijn staleigenaar heeft de paarden nog tot stilstand kunnen brengen. Feit was wel dat de eigenaar van de paarden zelf verteld heeft dat 1 van de paarden al meerdere maanden in het land stond en niet voor de wagen was geweest. Ook zat het hoofdstel niet goed vast.

Dit klopt niet helemaa naar mijn weten...

Deze man doet aan veel evenementen mee, en gebruikt zijn paarden regelmatig. Hij had wel een paard wat hij bewust had thuisgelaten omdat die wat onrustig was, en hij een situatie als dit wilde voorkomen. IK denk dat dat op dat moment gezegd is, want het span wat hij nu samen had lopen, waren beide supermakke paarden die al vele ritjes in publiek e.d hebben gemaakt.
Hij heeft ook altijd alles prima voor elkaar, dus wij waren ook allen zeer verbaasd dat dit gebeurd is.

Dit kan gewoon gebeuren, hoe goed je ook optuigd, daar kan gewoon niets van gezegd worden.
Tuurlijk heb je makkelijke mensen die niet goed aangespen, maar deze man had dat altijd keurig voor elkaar.
Een vlecht was idd handig geweest, maar als je altijd alles voor elkaar hebt en betrouwbare paarden, dan verwacht je zoiets niet. Dit is puur stom ongeluk geweest.

Er zijn uiteindelijk 2 mensen in het ziekenhuis geraakt.
De oudere man hebben ze daar nog steeds ivm met zijn letsel en zijn ziekte.
De andere persoon heb ik nog niets van gehoord..
Er is ook een dame van de postkoets gevallen (deze is wel degelijk geraakt, alleen zie je dat niet omdat dit filmpje te vroeg ophoud).

2 jaar geleden ging het inderdaad ook mis, dat was omdat iemand het paard bij het hoofdstel pakken deed en deze afraakte.

Over de man met de tuiger, volgens mij was dit niet het paard wat zo onrustig was, er waren 2 tuigers waarvan onrustig, maar dit paard heb ik ook tijdens het inspannen en rijden s'ochtends alleen maar relaxed gezien.

Hoe dan ook, het is vreselijk dat het gebeurd is, mijn kennissen die erbij betrokken waren waren ook allen van slag, en het geeft ook een donker randje aan wat zo'n prachtige dag had moeten zijn, want we troffen het wat betreft weer en alles perfect, alleen als er dan zoiets gebeurd is je lol wel even flink van de dag af :([/quote]

2 jaar geleden ging het inderdaad ook mis, dat was omdat iemand het paard bij het hoofdstel pakken deed en deze afraakte
deze zin van jou klopt niet,
ik ben dat meisje wie gewond raakte toen met die kar.
Maar het hoofdstel was afgegleden. dus toen sprong er iemand van de kar af om het hoofdstel weer om te doen.
maar toen was het al aan het rennen.
Want wij hadden toen 5 karren mee in de optocht.
en bij 3 liepen er personen naast.
en bij 2 waaronder onze kar niemand
omdat hij zeer rustig was. todat het hoofdstel afgleed.
Op pagina 3 of 4 staat het hele verhaal van mij.
Maar dat bij het hoofdstel pakken klopt niet

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:22

Citaat:
Die man achter de friezen zat ook even flink klem....
Serkte voor iedereen.
Kreeg wel echt de kriebels want de fries met hoofdstel had een zeer angstige blik...

Die linkse fries had ook niet zo veel keus meer. Kreeg de opdacht om te stoppen maar wordt meegesleurd door zn spanmaatje. Kan best zijn dat die er psychisch wel iets aan over houd naast een hoop spierpijn. Het gaat ook super vlug, die mensen liggen voordat ze het doorhebben op de grond. En twee gebroken knieen dat is zeker niet niks %) . Ik dacht in de eerste instantie dat het filmpje over de tuiger zou gaan omdat die zo lekker opgefokt liep.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:28

Heftig allemaal hoor!

Ik hoorde dat er 2 gewonden hier uit Franeker komen, niet dat dat het erger maakt..
Ik wens iedereen heel veel sterkte en ik vraag me af of die paarden ooit weer normaal voor de kar kunnen lopen.. Ze hebben nu volgens mij een best trauma..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:24

darwin schreef:

er staan waarschijnlijk mensen die geen ervaring met paarden hebben! je moet wel weten wat je doet.. voor je bij zon druk paard gaat staan! (of alleen nog het hoofdstel in handen hebt..)

er zijn mensen verongelukt die even een loslopend paard wouden pakken..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:30

Pfoe he, dat lijkt me echt doodeng! :oo Dat is hetgene wat ik eng vind van de kar, je hebt op zo'n
moment naar mijn idee totaal niks meer te zeggen, minder dan wanneer je erop zit lijkt me..
Wel knap dat die tuiger, ookal staat hij gruwelijk te stressen, zo braaf op de plek blijft :j

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:48

Heb het topic niet helemaal doorgelezen hoor.
Wat ik wel merk is dat die ene Fries die door de wagen heensprong pas te laat opmerkte dat er een wagen voor 'm stond. Die andere was blind en rende er lang alsof hij zich niet besefte dat z'n vriend door de kar zou gaan. Ene Fries twijfelde even, maarja ging in zo'n snelheid, maakte zich klaar voor de sprong en weigerde... Maarja ook wel te begrijpen, liep veel te ver voor die kar om eroverheen te springen. Maarja die kon natuurlijk al niet meer stoppen... [ goh wat zeg ik veel 'maarja'!
Andere Fries was zoals ik al zei blind voor de kar en zag dat-ie er best wel langs zou komen... Maarja, werd weer tegen gehouden door z'n vriend. Arm beest.

Die tuiger ken ik volgensmij.. zo'n zenuwkont :+ Had hem ooit eens gezien dacht ik, op een of ander ringsteken.
Maarja hoe dan ook ik kan haast z'n reactie meelezen toen de kar werd geramd; 'o jeez, jeez, wat gebeurt er nou weer, o, jeez, wat gebeurt er, hee, jeez, wie geeft me antwoord!? HIIIIIII' (sorry moest even :+ )

En och wat een eng gezicht, zo die twee oudere mensen zien 'kronkelen' op de grond... Brr...

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:06

pff wat erg ongeluk in een klein hoekje het blijven beesten dus je moet er altijd bij uitkijken.

voor die man met die tuiger petje af geweldig onder controle gehouden vond ik volgens het filmpje als ik het zo zie echt heel knap.

sterkte voor alle betrokkenen

Rocket3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:15

Marianne, dat is wat ons toen verteld is.. Dat iemand t hoofdstel pakken deed en dat die het er toen aftrok.
Dat is ook knap raar gegaan toen, maar ben blij dat je even reageert.

Hoe is het toen eigenlijk met je afgelopen? We hebben toen via diverse wegen nog geprobeerd er achter te komen hoe het was afgelopen.

Mijn schoonouders reden toen vlak achter jou met de tinker en de fries, jullie hadden van plaats geruild nog toen geloof ik..?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:27

charmedxlove schreef:
pff wat erg ongeluk in een klein hoekje het blijven beesten dus je moet er altijd bij uitkijken.

voor die man met die tuiger petje af geweldig onder controle gehouden vond ik volgens het filmpje als ik het zo zie echt heel knap.

sterkte voor alle betrokkenen

daarom keken ze ook uit... niemand had hier op geantercipeerd of hoe je het ook maar schrijft.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:42

Achteraf ken ik het linkerpaard.. Hij is bij ons voor de kar beleerd. Een super braaf paard, en nog best wel heel groen. Hopelijk kan ie ooit wel weer vertrouwd voor de kar.