Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:04

Hier zijn de prijzen ook omhoog gegaan,maar volgens mij gebeurd het ieder jaar door het geroep dat het allemaal zo'n slechte oogst is,terwijl het in veel gevallen reuze meevalt!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:48

Hier werd gister het stro gehakseld !!!! :=

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:26

nou ons stro en van de rest hier in de regio kan wel als verloren beschouwd worden geloof ik, gister proef gemaait maar vandaag weer regen. misschien in de loop van het weekend nog kans de boel eraf t krijgen maar het stro is grauw en kort. |( |(

stalhouder waar mijn jaarling in opfok staat berichtte vandaag dat hij noodgedwongen zijn prijzen in de winter ook moet verhogen, denk kat meneer dan in de winter maar naar huis komt, anders is het voor mij ook niet meer te doen |(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:26

Ik ga nu zondag hooi inbotten, als het nog te redden valt na de regenval van gisteren.
Er staan paarden op de weide ernaast, toen ik vroeg of ze hooi wilden aankopen aan €2.5 voor een normaal klein botje kreeg ik antwoord 'dat is wel DUUR he!'.

Ben ik nu helemaal verkeerd of is dit in mijn ogen een mooi prijsje :')

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:30

Voor NL begrippen is dat heel goedkoop, maar zo te zien woon jij in België en weet niet wat de prijzen daar doen. Hier ook regen over ons gras, maar vandaag en morgen blijft het droog. Zonnetje komt er nu ook mooi door. Denk wel dat ik van hooibalen af moet zien en het moet laten wikkelen. Doe ik liever niet ivm een fjord en een shet die toch al zo weinig nodig hebben, maarja anders heb ik niks dus ik moet wat.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:09

Anne. schreef:
inkepink schreef:
voor iedereen die brult dat het stro veeeel te duur is raad ik aan om maar eens goed te gaan berekenen wat het verbouwen en oogsten nu eigenlijk per hectare kost en dan hoor ik de reacties graag.

Maar is het niet zo dat de kosten voor het oogsten en verbouwen ieder jaar rond dezelfde prijs zit? Of l.ul ik nu uit mn nek?

Ja het spijt me wel maar er wordt hier ontzettend slap gel*lt ;) Hebben jullie wel enig idee dat ook een boer zijn boterham moet verdienen? De dieselprijzen liggen al zolang erg hoog, ja ook de rode diesel, het voorjaar was erg droog en als ik dan kijk hoeveel er gesproeid is in de landerijen om het gras en/of andere oogsten water te geven. Onze overbuurman is veehouder, de sproeier kost hem 40,00 per uur aan gasolie om draaiende te houden, sproeier heeft weken lang gemiddeld een uur of 14 per dag gedraaid. Waarom zijn er toch zoveel mensen die maar denken dat ze het hooi en stro tegen de kostprijs mogen overnemen? De boer moet maar op een houtje gaan knagen zeker. Alles is wat voer betreft duur geworden, de boer heeft te maken met ontzettend overbodige regelgeving hier in Nederland wat ontzettend veel geld kost en als een boer dan zijn kans ziet een paar extra eurootjes te pakken op het hooi en/of stro dan kan ik dat niet raar vinden, er zal toch iets gecompenseerd moeten worden. Dit is niet de schuld van de boer maar van de overheid. Paarden houden is voor de meeste van ons een hobby en dan ook nog een zeer luxe hobby, hobby's kosten nu éénmaal geld, heel simpel en er is toch niemand die mij gaat vertellen dat de boeren maar op een houtje moeten knagen omdat wij zonodig één of meerdere paarden willen houden? :n Wel het hele plaatje meenemen als je conclusies gaat trekken en niet zomaar wat zeggen als je geen flauw idee hebt hoe het verhaal werkelijk in elkaar steekt.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:46

Joram schreef:
Idd.
Boeren hebben hier echt top seizoen. Er waren steeds meer dan genoeg warme dagen achter elkaar om goed te kunnen hooien. En vervolgens genoeg regen zodat gras goed kon groeien zonder dat ze hoefde te sproeien.
Maar ondanks dat hebben ze hier ook weer de prijzen verhoogd.

Dat ligt dan bij ons wel heel anders. Wij hebben nog maar één snee hooi kunnen oogsten, en dat lukte nog maar nét! De tweede snee moet nog, maar we hebben hier eigenlijk nooit weer genoeg droge dagen gehad. Voor kleine baaltjes moet je toch echt wel een dag of vier/vijf mooi zomerweer hebben, en dat hebben we hier (in het hoge Noorden) in ieder geval niet gehad.
Ik hoop dat we binnenkort nog een keer kunnen maaien, maar dat zal dan wel gewikkeld moeten worden ben ik bang. De vooruitzichten zijn in ieder geval niet geweldig.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:42

Hmmmm... heb hier van eigen land balen (100-125 kg balen), dat kostte me (allemaal door loonwerker laten doen) uiteindelijk 9,50 per baal, dus dan zijn sommige prijzen toch echt wel wat over de top hoor Bassenqua!
Ben het wel met je eens dat alles nu eenmaal duurder wordt dus tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:47

Bassenga, 2e snee heeft geen water te kort gehad. Spoeiers hier draaien op rode diesel van de traktor. Of is dat gasolie? Maar veel velden werden niet besproeid,waardoor het minder groeide. 40 euro per uur, vind ik wel behoorlijk hoor. Vraag mij af of dat niet overdreven is.....een liter rode diesel, wat kost dat nu 1 euro? dus 40 liter diesel per uur?

Dan zijn er genoeg boeren die niet minder hebben geoogst...nu al aan de 3e snee zitten. Al met al overdreven reakties van mensen die hun hooi voor de handel hebben en mensen die zelf oogsten, praten niet over tekorten..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:48

Bij ons kostte alléén het wikkelen van grote balen ruim 18 euro, en dan heb je dus nog niks gerekend voor het maaien, het wiersen, de (kunst)mest, de huur van het land, eventuele bestrijdingsmiddelen voor o.a. Jacobskruiskruid, het sproeien met water en wat er dan nog meer bij komt kijken.......
En als je dan ook nog een keer een snee minder van het land kunt halen. Wij hebben in ieder geval zelf niet genoeg en zullen bij moeten kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:49

18 euro per baal? Heb hier andere prijzen gehoord. Maar goed een baal van 250 kg voor 80 euro, vind je dat ook niet overdreven??

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:54

Tweede snee......als ik jullie nou vertel dat we hier nog niet eens zover zijn, de eerste snee is net aan droog binnen gehaald en we mogen blij zijn als er uberhaupt een tweede snee geoogst kan worden. Staan jullie er ook bij stil dat juist door de natheid de koren korrels bijna het dubbele percentage aan vocht bevatten, wat dus inhoudt dat het koren gedroogd moet worden in een drogerij, enig idee wat dat kost? Het is wel erg kortzichtig om alleen naar je eigen regio te kijken, de prijs wordt gebaseerd op de wereldmarkt en geloof me dat het er niet zo mooi voorstaat als dat jullie denken. Juist door het droge voorjaar en de natte zomer is het fout gelopen. Het gras is ook niet alleen voor onze paarden hé !!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:55

Maar Russel, ik merk wel dat ik dit jaar véél minder van eigen land heb gehaald én er veel meer werk aan had. Moest veel vaker geschud worden dan normaal.... (maar in vergelijking met vorig jaar is het wel vele malen beter!)
Vriendin met een melkveehouderij heeft niet eens gehooid, dat is allemaal kuil geworden. Dus ook zij kopen in voor het andere vee.
Dus ja... ik zie wel dat het hier niet is zoals het geweest is en ja natuurlijk schuwen de hooileveranciers het niet om er een schepje bovenop te gooien :=
(want eerlijk is eerlijk: bij het loonbedrijf betaal ik nog steeds hetzelfde per pak, alleen komt er gewoon echt minder van het land af).
Maar om de prijzen weer op peil van vorig jaar te gooien gaat mij ook wel te ver, want toen was het iig in deze regio helemaal bagger qua hooi en dat valt nu wel mee...

Stro is bij mij nog niet echt duurder geworden gelukkig!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:58

Ik betaal nog steeds dezelfde prijs als alle andere jaren.
Voor een ronde baal [half kuil/half hooi] van 500 kilo betaal ik €32,50.
En dan heb ik heel goed spul.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:02

Amaai, ik betaal hier voor 30 kleine baaltjes hooi ondertussen 90 euro... enkele jaren geleden kon ik mij dat nog totaal niet voorstellen! Er zijn nog weinig boeren die hier hooi hebben, ik weet niet waar ik het hele jaar hooi ga halen... De meeste hebben zelfs geen stro...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:02

Hier hebben wij ook net de eerste snit kunnen afhalen. Ronde balen kuil kosten hier nu €75, hooi €4 voor een klein baaltje, grote balen heb ik vorige winter €80 betaald! Het hooi dat ik nu zelf geoogst heb, daar vraag ik €2.5 voor en dan maak ik een heel klein beetje winst. Ik heb er zelf uren en uren aan bezig geweest in dat veld, dan wil ik eerlijk gezegd niet break even draaien op het einde van de rit :n

Gisteren heb ik boeren stro zien afmaaien, dat is allemaal om weg te gooien want kort nadat ze het hebben afgedaan is hier de hemel opengebarstsen, het stro dreef gewoon de beek in...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:29

@chipieke
Hoeveel kilo weegt zo'n ronde baal kuil? [die van €75,-].

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:37

russel schreef:
Al met al overdreven reakties van mensen die hun hooi voor de handel hebben en mensen die zelf oogsten, praten niet over tekorten..
Hier een mens die wel zelf oogst en toch echt een tekort heeft. ;) Zo slecht als dit jaar hebben wij het in de 26 jaar dat wij paarden aan huis hebben nog niet meegemaakt. Ik realiseer me dat er zelfs in het kleine Nederland grote verschillen in oogst zijn, maar dit is onze situatie:

In een normaal jaar oogsten wij circa 60 grote balen voordroog. We hebben op jaarbasis ongeveer 50 balen nodig, dus daarmee zijn we lekker zelfvoorzienend en dat willen we graag zo houden. Vorig jaar was het hier met 38 balen al slecht qua oogst. Maar dit jaar is het helemaal bar en boos. Door de droogte hadden we een eerste snee van 9 balen (normaal rond de 30) en een tweede van 16. Totaal dus 25 balen, minder dan de helft van een normaal jaar. Die tweede snee is er 10 dagen geleden afgekomen, dus we moeten wel heel veel geluk hebben voor een derde. Anders moeten wij voor het eerst in jaren voordroog kopen. Hier geen groot drama, maar als het je boterham is, wordt het toch een ander verhaal.

Overigens blijven ook bij een lage opbrengst per hectare je vaste kosten gelijk. Het waterschap, de bank, de fiscus etc. geven echt geen korting omdat het weer tegenzit. Het tijdsbeslag per hectare neemt eerder toe dan af met die droogte. De variabele kosten per baal nemen toe, onze loonwerker hanteert een gestaffeld tarief (hoe meer balen, hoe lager de prijs van persen en wikkelen). Kortom: imo logisch dat de prijs per baal omhoog gaat. Bovendien is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. De (inelastische) vraag blijft gelijk, het aanbod is minder, dus de prijs gaat omhoog.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:39

Maar vinden jullie dan 6 euro voor een klein baaltje hooi normaal?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:47

Hier in de buurt heb ik gisteren heel wat hooi dat op duinen lag, klaar om in de pak te gaan zien verregenen.
En wederom is hier binnen een week enorm veel water gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:44

Liango schreef:
Joram schreef:
Idd.
Boeren hebben hier echt top seizoen. Er waren steeds meer dan genoeg warme dagen achter elkaar om goed te kunnen hooien. En vervolgens genoeg regen zodat gras goed kon groeien zonder dat ze hoefde te sproeien.
Maar ondanks dat hebben ze hier ook weer de prijzen verhoogd.

Dat ligt dan bij ons wel heel anders. Wij hebben nog maar één snee hooi kunnen oogsten, en dat lukte nog maar nét! De tweede snee moet nog, maar we hebben hier eigenlijk nooit weer genoeg droge dagen gehad. Voor kleine baaltjes moet je toch echt wel een dag of vier/vijf mooi zomerweer hebben, en dat hebben we hier (in het hoge Noorden) in ieder geval niet gehad.
Ik hoop dat we binnenkort nog een keer kunnen maaien, maar dat zal dan wel gewikkeld moeten worden ben ik bang. De vooruitzichten zijn in ieder geval niet geweldig.

Gister kwam iemand van het dorp langs met een wagen prachtig hooi, net geoogst, en ik woon echt in het hoge noorden, tegen de zeedijk aan...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:42

gohya schreef:
@chipieke

Goh, dat zal er eentje zijn van 450kilo

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:56

chipieke schreef:
gohya schreef:
@chipieke

Goh, dat zal er eentje zijn van 450kilo

Jeetje dat is écht duur zeg,waren ze altijd al deze prijs?of is dit nu de prijzen verhoogd zijn?
Hier betaal ik voor dezelfde baal kuil[rond de 500 kilo] dus maar €32,50.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:55

Voor de mensen die roepen dat er her en der al 3e en 4e snedes van het land zijn gehaald; hebben jullie ook gekeken WAT er vanaf gekomen is? Hier zijn ook boeren met een 3e snee bezig maar alle 3 snedes samen is ongeveer kwa tonnage net zo veel als 1tje in de jaren hiervoor...........reken maar uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:15

Bassenqua schreef:
Tweede snee......als ik jullie nou vertel dat we hier nog niet eens zover zijn, de eerste snee is net aan droog binnen gehaald en we mogen blij zijn als er uberhaupt een tweede snee geoogst kan worden. Staan jullie er ook bij stil dat juist door de natheid de koren korrels bijna het dubbele percentage aan vocht bevatten, wat dus inhoudt dat het koren gedroogd moet worden in een drogerij, enig idee wat dat kost? Het is wel erg kortzichtig om alleen naar je eigen regio te kijken, de prijs wordt gebaseerd op de wereldmarkt en geloof me dat het er niet zo mooi voorstaat als dat jullie denken. Juist door het droge voorjaar en de natte zomer is het fout gelopen. Het gras is ook niet alleen voor onze paarden hé !!!!!

Jouw 1e snee net binnen?? Waar zit jij dan? Hier zijn ze al met 3e snee bezig. De 2e snee was pracht kwaliteit. Natuurlijk hangt het wel af bij wie je het haalt. Maar zo is het ook van perceel tot perceel afhankelijk, sommige percelen zijn al natter, is de grond al slechter van kwaliteit. Dat zie je al als je de omgeving kent en mij is altijd verteld dat je als je hooi besteld bij een nieuw adres, altijd even moet kijken van wel perceel het komt.

Duidelijk toch heel gebieds gebonden, zo zijn er ook mensen die niet meer dan vorig jaar betalen..misschien hebben die boeren geen internet en geen marktplaats :+