Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anne. schreef:inkepink schreef:voor iedereen die brult dat het stro veeeel te duur is raad ik aan om maar eens goed te gaan berekenen wat het verbouwen en oogsten nu eigenlijk per hectare kost en dan hoor ik de reacties graag.
Maar is het niet zo dat de kosten voor het oogsten en verbouwen ieder jaar rond dezelfde prijs zit? Of l.ul ik nu uit mn nek?
Hebben jullie wel enig idee dat ook een boer zijn boterham moet verdienen? De dieselprijzen liggen al zolang erg hoog, ja ook de rode diesel, het voorjaar was erg droog en als ik dan kijk hoeveel er gesproeid is in de landerijen om het gras en/of andere oogsten water te geven. Onze overbuurman is veehouder, de sproeier kost hem 40,00 per uur aan gasolie om draaiende te houden, sproeier heeft weken lang gemiddeld een uur of 14 per dag gedraaid. Waarom zijn er toch zoveel mensen die maar denken dat ze het hooi en stro tegen de kostprijs mogen overnemen? De boer moet maar op een houtje gaan knagen zeker. Alles is wat voer betreft duur geworden, de boer heeft te maken met ontzettend overbodige regelgeving hier in Nederland wat ontzettend veel geld kost en als een boer dan zijn kans ziet een paar extra eurootjes te pakken op het hooi en/of stro dan kan ik dat niet raar vinden, er zal toch iets gecompenseerd moeten worden. Dit is niet de schuld van de boer maar van de overheid. Paarden houden is voor de meeste van ons een hobby en dan ook nog een zeer luxe hobby, hobby's kosten nu éénmaal geld, heel simpel en er is toch niemand die mij gaat vertellen dat de boeren maar op een houtje moeten knagen omdat wij zonodig één of meerdere paarden willen houden?
Wel het hele plaatje meenemen als je conclusies gaat trekken en niet zomaar wat zeggen als je geen flauw idee hebt hoe het verhaal werkelijk in elkaar steekt. Joram schreef:Idd.
Boeren hebben hier echt top seizoen. Er waren steeds meer dan genoeg warme dagen achter elkaar om goed te kunnen hooien. En vervolgens genoeg regen zodat gras goed kon groeien zonder dat ze hoefde te sproeien.
Maar ondanks dat hebben ze hier ook weer de prijzen verhoogd.

russel schreef:Hier een mens die wel zelf oogst en toch echt een tekort heeft.Al met al overdreven reakties van mensen die hun hooi voor de handel hebben en mensen die zelf oogsten, praten niet over tekorten..
Zo slecht als dit jaar hebben wij het in de 26 jaar dat wij paarden aan huis hebben nog niet meegemaakt. Ik realiseer me dat er zelfs in het kleine Nederland grote verschillen in oogst zijn, maar dit is onze situatie:Liango schreef:Joram schreef:Idd.
Boeren hebben hier echt top seizoen. Er waren steeds meer dan genoeg warme dagen achter elkaar om goed te kunnen hooien. En vervolgens genoeg regen zodat gras goed kon groeien zonder dat ze hoefde te sproeien.
Maar ondanks dat hebben ze hier ook weer de prijzen verhoogd.
Dat ligt dan bij ons wel heel anders. Wij hebben nog maar één snee hooi kunnen oogsten, en dat lukte nog maar nét! De tweede snee moet nog, maar we hebben hier eigenlijk nooit weer genoeg droge dagen gehad. Voor kleine baaltjes moet je toch echt wel een dag of vier/vijf mooi zomerweer hebben, en dat hebben we hier (in het hoge Noorden) in ieder geval niet gehad.
Ik hoop dat we binnenkort nog een keer kunnen maaien, maar dat zal dan wel gewikkeld moeten worden ben ik bang. De vooruitzichten zijn in ieder geval niet geweldig.
chipieke schreef:gohya schreef:@chipieke
Hoeveel kilo weegt zo'n ronde baal kuil? [die van €75,-].
Goh, dat zal er eentje zijn van 450kilo
Bassenqua schreef:Tweede snee......als ik jullie nou vertel dat we hier nog niet eens zover zijn, de eerste snee is net aan droog binnen gehaald en we mogen blij zijn als er uberhaupt een tweede snee geoogst kan worden. Staan jullie er ook bij stil dat juist door de natheid de koren korrels bijna het dubbele percentage aan vocht bevatten, wat dus inhoudt dat het koren gedroogd moet worden in een drogerij, enig idee wat dat kost? Het is wel erg kortzichtig om alleen naar je eigen regio te kijken, de prijs wordt gebaseerd op de wereldmarkt en geloof me dat het er niet zo mooi voorstaat als dat jullie denken. Juist door het droge voorjaar en de natte zomer is het fout gelopen. Het gras is ook niet alleen voor onze paarden hé !!!!!