Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:10

Ik ben geen Z ruiter maar begrijp de ruiters wel... Het heeft zijn charme... Maar veilig nee.. dus ik begrijp de andere helft uiteraard ook!

Wat ik echter niet begrijp dat mensen roepen, ik ben 18 en ben zelf verantwoordelijk!

Maar bij onze manege is het dagelijks VERPLICHT dat iedereen met cap rijd hoe oud of jong! Ongeacht welk niveau, de Z ruiters rijden ook altijd met cap en daar heeft niemand problemen en niemand die roept "ik ben 18 jaar of ouder en ik ben zelf verantwoordelijk"

Waarom accepteerd iedereen DAT wel, dat je in het dagelijkse leven verplicht moet rijden met een cap maar om de regel om te gooien op wedstrijd niveau "Iedereen een cap op elke wedstrijd niveau" schieten duidelijk een aantal personen o.a z ruiters naar het plafon.

Ik wil dit niet als een aanval neer zetten en normaal reageer ik niet op dit soort topics maar dit was toch even iets waar ik graag antwoord op zou willen. En misschien zit ik wel appels met peren te vergelijken maar dan zou ik dat ook graag horen :Y) :o

Edit: natuurlijk hoeft niet iedereen verplicht met cap te rijden op stal, maar bedoelde dit als voorbeeld. ;)
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 26-07-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xxirisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:11

ik voel me gwn niet zo lekker zonder helm met veiligheidscap wel

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:12

Onze vereniging organiseert jaarlijks meerdere wedstrijden waarbij reeds in de vraagprogramma's duidelijk staat aangegeven dat uitsluitend met cap mag worden gestart in alle klassen!!
Zowieso staat reeds in de aankondiging voor de wedstrijd dat alle paarden op elk moment met cap bestegen dienen te worden. Dus ook als het buurmeisje even uitstapt. Zo niet... volgt diskwalificatie.
In mijn ogen een prettig idee.
We hebben het nog nooit hoeven toepassen :D

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:17

Fitzroy schreef:
Ja, dat zou ik raar vinden. Als je van je fiets afdondert doet de verzekering ook niet moeilijk over uitkeren van de schade. Of draag je een fietshelm?

naast paardrijden fiets ik voor de hobby en draag ik zeker een helm..

ik snap en weet dat een verzekering nooit niet zou kunnen uitkeren.. maar ik zou het niet raar vinden. je moet immers op de motor ook een helm op en in de auto een gordel..

en dat het status zou zijn als je hoger rijdt je met hoed mag vind ik niet kloppen. rijd rossi de motor-GP zonder veiligheidspak en helm?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:31

willie57 schreef:
Ik hoor vaak zeggen veiligheid voor alles. Als je dat wilt, moet je ook een helm op de fiets op en zeker een bodyprotector met nek ondersteuning om, veiligheidsbeugels en wat kunnen we nog meer bedenken voor onze veiligheid.. Het leven bestaat nu eenmaal uit risico's en zeker voor mensen die, wat voor sport dan ook bedrijven. Wil je die ontlopen, moet je lekker thuis op de bank blijven zitten.

In heel veel sporten is een bepaald tenue met bepaalde veiligheidseisen/voorzieningen verplicht.
gebitsbeschermers, scheenbeschermers, tok, helm, knie/elleboog/polsbeschermers, helm met gaasmasker, verstevigde schokdempende beschermende kleding, brandwerende kleding, 5 punts veiligeheidsgordels, rolkooi, bodyprotector...
Vaak verplicht gesteld nadat er 1 of meerdere vervelende ongelukken zijn gebeurd die duidelijk maken dat een verbeterede bescherming op zijn plaats is. Waarom zou paardensport de uitzondering moeten zijn?

En dat mensen thuis dat niet gebruiken, is nog geen reden dat het op wedstrijden, onder verantwoordelijkheid van de organiserende instantie, niet verplicht zou moeten zijn.
Goed voorbeeld doet goed volgen...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:33

siepjes schreef:
Ook ik zou hier niet meer gezeten hebben als ik toen op die dag geen cap had gedragen. Het heeft mijn leven gered. Voor mij dus nooit meer zonder cap- ook niet op mijn bejaarde pony. Je weet nooit wat er gebeurt. Het is gewoon een risico wat je neemt als je geen cap draagt. Hetzelfde als zonder riem rijden in het verkeer....je kunt nog zo goed rijden- je weet nooit wat een ander in het verkeer doet. En dan is het nog een kwestie van het goede voorbeeld geven. Ik denk dat juist de betere - lees Z-ruiters een cap zouden moeten dragen om een voorbeeld te geven aan de minder ervaren, jongeren onder ons.....

Je hebt helemaal gelijk, je weet nooit wat een ander doet en een ongeluk is zo gebeurd, zelfs als jij of je paard niets "fout" doet.
Ik meen dat in Amerika sinds kort een helm verplicht is op alle wedstrijden in alle disciplines op nationaal niveau. Over internationaal niveau hebben ze geen zeggenschap. In Engeland willen ze het Amerikaanse voorbeeld volgen heb ik ergens gelezen. Dus het is te verwachten dat het in de toekomst verplicht zal zijn om met helm te rijden op wedstrijden. Elke sportbomd heeft een plicht om alles te doen om de sport zo veilig mogelijk te maken.

Dit soort discussies als hierboven zijn ooit ook gevoerd over gordels in de auto's, helmen op motoren, enz.

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:34

Ik heb mijn eerste 2 wedstrijden in het Z1 ook met mijn cap gereden en toch is het beeld en dan denk ik niet. Het "hoort" gewoon bij het beeld om met een hoedje te rijden. Ook de jurys zijn daar gewoon door beinvloed omdat het plaatje dan niet zou kloppen. Gewoon iedereen een cap op en niemand weet meer beter!!
Bij motorcross maakt het toch ook niet uit welke "klasse" je rijdt??!!

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:35

Cap is veiliger, maar ik vind een hoed toch wel erg mooi staan ! :o

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:39

avh schreef:
Ik heb mijn eerste 2 wedstrijden in het Z1 ook met mijn cap gereden en toch is het beeld en dan denk ik niet. Het "hoort" gewoon bij het beeld om met een hoedje te rijden. Ook de jurys zijn daar gewoon door beinvloed omdat het plaatje dan niet zou kloppen. Gewoon iedereen een cap op en niemand weet meer beter!!

Dat vind ik zon slap excuus een jury beoordeeld echt niet wat jij op je hoofd op zitten >;)

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:41

orienta schreef:
avh schreef:

Dat vind ik zon slap excuus een jury beoordeeld echt niet wat jij op je hoofd op zitten >;)

Toch is het echt zo. Bij dressuur telt ook het gehele plaatje mee.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:43

avh schreef:
Toch is het echt zo. Bij dressuur telt ook het gehele plaatje mee.

Toch is het niet zo
Ik heb bij meerdere Z jury's geschreven en ik ken er geen eentje die dat meeneemt, het gehele plaatje gaat om rijstijl en niet of jij wel of geen hoedje op hebt

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:44

rink schreef:
Fitzroy schreef:
Ja, dat zou ik raar vinden. Als je van je fiets afdondert doet de verzekering ook niet moeilijk over uitkeren van de schade. Of draag je een fietshelm?

naast paardrijden fiets ik voor de hobby en draag ik zeker een helm..

ik snap en weet dat een verzekering nooit niet zou kunnen uitkeren.. maar ik zou het niet raar vinden. je moet immers op de motor ook een helm op en in de auto een gordel..

en dat het status zou zijn als je hoger rijdt je met hoed mag vind ik niet kloppen. rijd rossi de motor-GP zonder veiligheidspak en helm?

Goed gezegd! _/-\o_

winnietje3

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:52

Tsja.. Het mooie is ook eigenlijk maar een slap excuus. Ik vind het zelf ook erg chique staan en zou het ook jammer vinden als een oude traditie straks niet meer is. Maar veiligheid is anderzijds wel zo fijn..
Wellicht zou het al een hele hoop schelen als er in ieder geval een verplichting is tot en met 18 of 21 jaar oid. En dat er daarnaast op verenigingen en vooral tijdens wedstrijden uitvoerig campagne/voorlichting wordt gehouden over de risico's, en hoe een cap je dan WEL kan beschermen. Misschien dat zo de overgang op den duur ook iets makkelijker wordt naar totaal schrappen van het hoedje. Maar dan heb je idd weer internationale wedstrijden... En idd dan moet er uiteraard ook naar andere disciplines gekeken worden.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:58

daantjuhhh schreef:
jasminex schreef:
zullen we dan ook maar met helm gaan lopen, in de auto, bus, trein, slapen want ja als je slaapt kan er misschien iets op je hoofd vallen..

Auto zit een gordel in.
Bus en trein zitten ook heus wel veiligheids eisen aan verbonden.
Een bus en trein wordt regelmatig gecontroleert.
Je hebt voor je auto een APK keuring.

Even offtopic, die zgn. veiligheidseisen aan de bus zijn anders niet merkbaar. Ik heb vaker meegemaakt in de bus dat ik me echt moest vastgrijpen omdat deze opeens heel hard op de rem stond en ik anders 5 meter verder op zou liggen. Dit is met name zo op de laatste bank en op die zitplaatsen waar je tegenover elkaar zit. Ook heb ik in een bus gezeten waarbij slappe armleuningen waren of deze ontbraken zelfs, toen de chauffeur eens lekker hard de bocht nam slingerde ik net niet uit mijn stoel omdat ik me optijd vastgreep. het zal een oud vrouwtje zijn geweest.. maar zo zie je maar, overal kan worden gekeken naar verbeteringen, en daar waar men veranderingen wil voeren, worden discussies gevoerd.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:59

Maar bestaan er dan al niet hoedjes met bescherming?

Mijn moeder heeft namelijk voor het western rijden een cowboyhoed met daarin een helm verwerkt. Het is toch wel iets anders omdat je altijd een kinbandje houd maar zo kan je wel traditioneel een hoedje behouden... (ook al word het dan wel iets anders)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:02

Waarom moet er toch altijd eerst iets ergs gebeuren.... _-:(

Dan zeg ik ook: Laat het lekker zo.
Het heeft ze andere jaren ook niets geinteresseerd, ga je er dan nu ook niet druk over maken.

Neemt overigens niet weg dat ik voor een cap ben. Of maak de nieuwe 'veiligheids hoedjes' betaalbaar.
Wat is het hoedje voor toevoeging???
Laten zien dat je Z rijdt? Maak dan een regel dat Z ruiters met bandages mogen, gaat niet tenkoste van veiligheid.

Vast kort door de bocht, maar ben zo klaar met de knhs.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:03

Paardrijden is niet veilig, metalen rijplaten daarbij zijn al helemaal niet veilig, en als je denkt dat een cap je dan ultieme veiligheid schenkt dan weet je niet goed hoe gevaarlijk de sport is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:06

Een cap kan toch heel goed in de Z en hoger.
Zo'n hoedje vind ik eigenlijk ook helemaal niet mooi.
Een cap geeft natuurlijk geen ultieme veiligheid maar je hoofd is wel beter beschermd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:10

Ik vind dat het je eigen keuze moet zijn. Iedereen kent de risico's.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:20

Fitzroy schreef:
Ach kom op zeg, wat denken jullie dat voetballers, tennissers en andere sporters op jaarbasis kosten aan de samenleving? En vergeet de rokers en alcoholisten niet.

Het lijkt nu net alsof er alleen maar hoofdletsel voorkomt bij ruiters maar er is nog zoveel meer.

Meeste hoofdletsel met sporten staat golf al jaren met stip op de eerste plaats en dat aantal groeit jaarlijks nog steeds.

Ik ben en blijf voorstander van eigen keus voor de cap. Dat geldt overigens ook voor de autogordel... Als ik een ritje ga maken met aanhanger om de schaapjes te voeren en drinken te brengen ga ik niet harder dan max 20 km per uur. Dan kies ie ervoor om hem niet om te doen. Voegt toch niets toe aan de veiligheid en is voor die paar honderd meter alleen maar lastig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:30

Misschien dat de KNHS eerst eens metalen rijplaten op concoursterreinen moet verbieden? Dat lijkt me een heel wat logischer actie dan caps verplichten. Als mijn paard op mij valt omdat hij uitglijdt op zo'n metalen rijplaat, dan heb ik er niet zoveel aan dat ik met een dwarslaesie kan vertellen dat ik "wel mooi een cap op had".....

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:02

Zal altijd een cap opzetten, maar verplichten is zinloos. Een heel groot deel van de Z ruiters (dan wel niet merendeel) dat met hoedje start rijd met de training zonder cap. Cap draag je of draag je niet, af en toe eens opzetten omdat je dan toevallig een wedstrijd hebt zal niet veel uithalen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:08

horseyfries schreef:
Misschien dat de KNHS eerst eens metalen rijplaten op concoursterreinen moet verbieden? Dat lijkt me een heel wat logischer actie dan caps verplichten. Als mijn paard op mij valt omdat hij uitglijdt op zo'n metalen rijplaat, dan heb ik er niet zoveel aan dat ik met een dwarslaesie kan vertellen dat ik "wel mooi een cap op had".....

Ehm, hoe kom ik dat terrein dan nog op met de trailer, laat staan er weer af....

Een ongeluk is altijd een samenloop van omstandigheden. Risico's kan je vermijden maar als je op een paard stapt of er zelfs al in de buurt komt aanvaardt je al dat er risico's aan verbonden zijn. Het hele leven bestaat uit risico's maar je kan ze niet allemaal uit de weg gaan. In essentie blijft 600 kg met een eigen wil een potentieel levensgevaarlijk object.

Het is triest dat deze mevrouw verongelukt is maar ik vraag me oprecht af of het dragen van een cap bijgedragen had in haar overlevingskansen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:16

Er zijn nog andere oplossingen dan metalen rijplaten om de bodem te verharden ;) Minder glad, minder gevaarlijk en minder hard!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:03

Je hebt als (betere) dressuur ruiter toch ook nog een voorbeeld functie? We weten inmiddels dat mensen met paarden, paardemensen nadoen. Hierdoor hebben we binnen onze sport/ hobby een hoop misstanden en misverstanden. Daarbij komt dat je tegenwoordig zulke mooie caps hebt dat dat ook geen reden meer kan zijn.