Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Paard ingeslapen na opgelopen rugblessure tijdens rodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:16

Ja precies,en ik hoor natuurlijk wel van 'ervaringsdeskundigen' hoe het eraan toe gaat,maar het blijft mij een onbestemd gevoel geven,omdat ik het idee heb dat het gewoon niet fijn is voor de paarden.

Ik heb overigens hetzelfde met die hele heftige hindernissen in een cross parcours...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:50

Cassidy schreef:
Dilan1993 schreef:
Maar een andere onderdeel, waarin een aantal cowboys een wild paard moeten vangen en erop gaan zitten, dat vind k toch wel heftig hoor := Di paarden worden dan gewoon hardhandig onderuit getrokken of meegesleurd.

Dat zijn wild horse races, en daar ben ik het met iedereen eens dat dat niet tijdens een rodeo hoeft. Ook calf roping hoeft van mij niet, onder tijdsdruk wordt er toch harder met zo'n kalf omgegaan dan nodig is. En een jong dier dat in volle vaart tegen de grond klapt, daar komen brokken van. Maar ik bespeur ook in dit topic een aversie tegen de bucking horses en de saddle bucking horses en dat is gebaseerd op vooroordelen, en propagandafilms.

De extreme gevallen en situaties waar het mis ging, en dan met name op de filmpjes van de Cheyenne Frontier Days, zijn filmopnames van soms wel dertig jaar oud. Als je over een periode van dertig jaar gaat filmen, kom je ook op springwedstrijden of eventingwedstrijden de nodige valpartijen en geblesseerde/overleden paarden tegen.

Daar heb je dus helemaal gelijk in. Ik dacht namelijk eerst ook dat cross gevaarlijk was, vanwege dingen die vroeger gebeurd zijn. Maar hoor nu nog zelden dat er iets gebeurd tijdens de cross.

Maar die bokkende paarden in dat filmpje zagen er niet bepaald uit alsof ze in paniek waren, anders hadden ze vast wel een aantal van die cowboys die in de ring liepen, omver gelopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:31

Afgaan op gevoel is tricky, je kan het goed hebben maar er ook flink naast zitten.
Als ik mijn mening alleen maar zou baseren op gevoel, zou ik dat een gevaarlijke basis voor een mening vinden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:17

Maar moet ik het dan perse een fijne sport gaan vinden? Ik vind het niks,ook gebaseerd op beeld materiaal wat ik gezien heb.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:18

ieder mag zijn of haar mening hebben =] en als jij het geen fijne sport vind, mag jij dat best vinden, misschien vind jij dingen wel leuk die andere niet leuk vinden, kortom eindeloze discussie ;)
Meningen zijn meningen, en ieder mag die hebben voor zichzelf, waar die het ook op baseert

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:24

quarterH schreef:
vienna: na 8 seconden springt de ruiter eraf als hij er niet afgebokt is. dus vandaar dat ik zeg dat het niet langer duurt dan 8 seconden.
misschien moet je je eerst eens beter inlezen (en dat is dus niet 4 SHARK filmpjes kijken, die laten alleen de extremen zien waar het misgaat) voor je allemaal verwijten gaat roepen (de 8 seconden regel is DE basis regel, ze rennen zeker niet allemaal tegen een hek aan zoals cassidy al zegt enz enz enz)

Waarom zou ik? Dat veranderd niets aan mijn mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:30

Mioux schreef:
Meningen zijn meningen, en ieder mag die hebben voor zichzelf, waar die het ook op baseert

Daar ben ik het niet mee eens.

Op dit moment heb ik - nog steeds - geen tijd om uitgebreid voor het antwoord voor Maura te gaan zitten, maar dit is wat de Wiki zegt over meningen:

http://www.wikihow.com/Form-an-Opinion

En dan met name punten 3, 4 en 5 en vooral punt 10 (have an open mind) en het onderbouwen van hun mening vanuit een ander standpunt dan hun onderbuikgevoel mis ik....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-07-11 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:33

Vienna2007 schreef:
quarterH schreef:
vienna: na 8 seconden springt de ruiter eraf als hij er niet afgebokt is. dus vandaar dat ik zeg dat het niet langer duurt dan 8 seconden.
misschien moet je je eerst eens beter inlezen (en dat is dus niet 4 SHARK filmpjes kijken, die laten alleen de extremen zien waar het misgaat) voor je allemaal verwijten gaat roepen (de 8 seconden regel is DE basis regel, ze rennen zeker niet allemaal tegen een hek aan zoals cassidy al zegt enz enz enz)

Waarom zou ik? Dat veranderd niets aan mijn mening.

ook goed als jij graag verwijten roept zonder ergens het fijne van te weten wens ik je succes. denk alleen dat je daar in je leven nog wat problemen mee gaat krijgen dan :D

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:37

Lees nog steeds - diagonaal - mee, beetje weinig tijd, maar wel interesse. Even los van andere rodeo-onderdelen vraag ik mij af of bij het onderdeel bucking horses ooit onderzoek is gedaan naar het optreden van blessures als gevolg van dat bokken en misschien zelfs naar de fysieke en fysiologische belasting van die paarden zelf? Twee jaar geleden deed een toenmalig stalgenootje van mij onderzoek is naar teugeldruk bij dressuurruiters (tot serieus hoog niveau), heb helaas geen resultaten gezien (ben verhuisd voor het einde van het onderzoek). Maar dergelijk onderzoek is naar mijn idee wel een mooie ontwikkeling in de discussie of dressuurpaarden gedwongen worden om in een bepaald vormpje te lopen of toch die happy atheletes zijn die de FEI wil zien (even heel zwart-wit opgeschreven, is bedoeld als vergelijking en niet als nieuw zijspoor). Volgens mij moet het technisch niet zo'n punt zijn om te registreren hoe hard de klappen op de rug van een bucking horse zijn. Blijft de vraag hoeveel een paard kan verdragen, maar door zoiets te meten zou je die discipline wel kunnen vergelijken met andere vormen van rijden. Verder zou ik denken dat onderzoek naar gehalten van bijvoorbeeld serotonine en adrenaline in het bloed van die bucking horses vlak voor en na de actie al meer kan vertellen over de vraag of zo'n paard lijdt of juist lol in z'n werk heeft dan het gevoel dat mensen erbij hebben. En dan is er nog bokken en bokken. Als een paard bokt, weten de meeste ruiters wel of ze te maken hebben met een vreugdebok of een paard dat de ruiter zo snel mogelijk van z'n rug wil hebben. En als de ruiter dan van zo'n bokkend paard af valt, kan dat paard acuut stoppen met bokken of zonder ruiter nog een poosje doorgaan. Ik ben zelf geneigd te denken dat een paard dat doorgaat overstuur is en daarmee in zekere zin lijdt. Een paard dat direct kalm is nadat de ruiter is verwijderd kan verbaasd zijn dat het iets is verloren, of tevreden dat het van de ruiter af is. Een paard dat bokt als reactie op z'n ruiter kan paniekerig zijn doordat het een slechte ruiter heeft die het uit balans brangt, of een doorgewinterd en zelfverzekerd dier dat er geen problemen mee heeft om bereden te worden, maar verkeerde signalen van de ruiter onmiddellijk afstraft.

Sommige bucking horse filmpjes zien er voor mij uit als joligheid, paarden die inderdaad lol lijken te hebben in het bokken. Bij andere zie ik dat minder. Zou het niet zo kunnen zijn dat er inderdaad paarden tussen lopen die - als ze de keuze hadden - liever dressuurpaard waren geworden? Dan is de discussie niet zozeer voor of tegen het onderdeel bucking horses, maar voor of tegen het gebruik van paarden op een manier waar een aantal paarden onder lijdt. En welk percentage lijdende paarden dan acceptabel is. Overigens net zo hard een discussie waar je nooit uitkomt natuurlijk.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:37

Cassidy schreef:
Dus het is je gevoel? Wat precies vind je niets tijdens de bucking horse wedstrijden? Het feit dat de ruiter het dier aan moet sporen? Het feit dat er een strap omheen gaat?

Het feit dat ze nog even volt toegevoegd krijgen voordat het hek opgaat, of dat ze het beest zijn oor nog even om draaien, alles om hem te irriteren, en volgens jou is het dan plezier? Zelfs in je eigen filmpje word er volt of een prikker gebruikt, bv op 0.32, leuke is dat dat ook geen 8 seconden is, ik tel er 10/11, dan stopt het filmpje, de ruiter zit er nog op, en het paard bokt ook nog.

Wat dacht je van 1.20, op het moment van start, nog even flink aan het lieskoord trekken... en tegelijkertijd staat er iemand rechts die het paard nog even lekker prikt.. paard bokt ook 10 seconden, en daarna stopt het filmpje weer.... Overigens zie ik ook steeds dezelfde paarden terugkomen? Op 2.34 krijg de schimmel ook weer een prik...

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar dan is het net zoals een blinde vragen wat voor kleur ik in mijn handen heb...

Hij ziet het toch niet.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:38

quarterH schreef:
ook goed als jij graag verwijten roept zonder ergens het fijne van te weten wens ik je succes. denk alleen dat je daar in je leven nog wat problemen mee gaat krijgen dan :D

Is dat je argument?

Lachen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:40

Hoe kun je dit nou goedkeuren :n Dat paard heeft zulke -waarschijnlijk pijnlijke- rotklappen op z'n rug gehad dat het onherstelbaar beschadigt is... Door toedoen van mensen, expres. Dat valt hoe je het ook went of keer toch niet goed te praten? Als er bij dressuur, springen etc. een ruiter als een idioot op de rug zit te bonken en sporen gebruikt is het allemaal schandalig en blablabla terwijl daar de rug nog veel minder beschadigt. Maar zodra het bij rodeo is is het allemaal maar goed omdat die paarden zoveel waard zijn? "Dat is het risico van de rodeo's" Ja, maar daar kiezen die paardjes toch niet voor... Afschuwelijk en ik hoop dat deze barbaarse sport snel verboden wordt. Belachelijk.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:41

Cassidy schreef:
Afgaan op gevoel is tricky, je kan het goed hebben maar er ook flink naast zitten.
Als ik mijn mening alleen maar zou baseren op gevoel, zou ik dat een gevaarlijke basis voor een mening vinden.

Afgaan op gevoel is het beste wat je kunt doen. Immers, je leven bestaat uit keuzes die ontstaan vanuit je gevoel, als je niet vanuit je gevoel handelt, leef je niet, maar dat heeft helemaal niets van doen met deze discussie.

Helemaal niets.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:42

Mioux schreef:
ieder mag zijn of haar mening hebben =] en als jij het geen fijne sport vind, mag jij dat best vinden, misschien vind jij dingen wel leuk die andere niet leuk vinden, kortom eindeloze discussie ;)

Die eindeloze discussie is er omdat ik soms het idee krijg dat ik me steeds moet verdedigen over mijn standpunt.

Ik geef toch ook al aan dat ik het prima vind dat mensen dit wel leuk vinden,alleen ikzelf niet

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:44

Daarom, en dat moet gewoon kunnen. Mensen kunnen het nooit 100% eens zijn, en als jij vind dat je dat niet bent is dat jouw recht, en als mensen vinden dat hun het wel zo vinden is dat hun recht. Elkaar telkens aanvallen op een eigen mening is gewoon nogal zinloos want ieder mens is anders. Ik vind het niet dat iemand zijn eigen mening constant moet verdedigen, maar dat het gerespecteerd moet worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:48

even algemeen, ik lees hier heel vaak 'vind paardje volgens mij niet leuk' maar mensen laten we even rieel blijven.

1. het zijn paarden, geen mensen
2. zelfs mensen moeten wel eens dingen doen die ze niet leuk vinden en die pijn doen (denk aan een bouwvakker emt kapotte rug die toch echt moet doorwerken ed).
3. sterker nog, eens mens moet normaal 8 uur per dag werken buiten de klusjes die thuis nog komen kijken. een paard moet 1 uurtje per dag werken ofzo. nou, in dat ene uurtje mag hij best eens iets doen wat hij misschien even niet leuk vind en eens een beetje pijn doet. zo is het leven nu eenmaal.

ik denk dat men hier soms de balans een beetje kwijt is!

(en nee, dat betekend niet dat je een paard een uur per dag mag afrossen ofzo maar een paard hoeft ook niet 24/7 happy te zijn en een super leven te hebben. zo werkt de wereld niet)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:49

Vienna2007 schreef:
Cassidy schreef:

Afgaan op gevoel is het beste wat je kunt doen. Immers, je leven bestaat uit keuzes die ontstaan vanuit je gevoel, als je niet vanuit je gevoel handelt, leef je niet, maar dat heeft helemaal niets van doen met deze discussie.

Helemaal niets.

Heb jij in je leven nooit iets gedaan dat tegen je gevoel inging en uiteindelijk goed uitpakte en zelfs goed voor je was? Echt helemaal nooit iets?
Gevoel kan tegen je gaan werken. Gevoelens, angsten, fobien kunnen tegen je gaan werken. Is niet erg bij een angst voor spinnen, maar pleinvrees, claustrofobie, smetvrees en wat weet ik niet nog meer, zijn gebaseerd op.....juist ja, gevoel.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:51

ik heb eerlijk gezegd niet dit hele toppic doorgelezen, maar ik heb wel eerder hier toppics over de rodeo doorgelezen, en er een stuk meer respect voor gekregen dan ik had. Maar nou heb ik even het filmpje op de eerste pagina door gekeken. Wat mij wel op viel daar aan is dat de mannen allemaal vrij grote sporen om hebben, en het lijkt me niet prettig voor die paarden, (ookal zitten er geen scherpe punten of wieltjes aan.) hoe die telkens heel hard tegen de schouder bladen of buik aan komen. Waarom dragen ze die sporen nog het heeft toch helemaal geen zin? dit is overigens niet aanvallend bedoeld. maar gewoon pure interesse.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:52

maura schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat er inderdaad paarden tussen lopen die - als ze de keuze hadden - liever dressuurpaard waren geworden?

De paarden worden gefokt om te bokken, maar worden voordat ze aan wedstrijden deelnemen, getest. Zit de bok er niet in - en dat kan - of verliezen ze na verloop van tijd de wil, worden ze niet meer ingezet. En ja, dan worden ze zadelmak gemaakt en als rijpaard gebruikt. Of dat dan dressuur is, of recreatief of ranchwerk maakt dan verder niet uit. Ze gaan echt niet zomaar de salami in....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:56

ik geloof ook niet dat ze gelijk als salami of wat dan ook worden gebruikt hoor... Waarom zouden ze? het zijn voor hun ook kosten die ze kunnen krijgen als ze t paardje verkopen of wat dan ook

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:57

Cassidy,waarom dram je nou zo door? Ik ga nu onder andere op mij gevoel af heb ik uitgelegd,en dan post jij direct een heel stuk over gevoel,en dat dat tegen je kan werken,enz?

Wat wil je hier nou mee bereiken?

Ik heb respect voor je passie voor rodeo en dat je mensen wil voorlichten,maar niet iedereen,waaronder ik,schaart zich dan bij je mening

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:58

quarterH schreef:
even algemeen, ik lees hier heel vaak 'vind paardje volgens mij niet leuk' maar mensen laten we even rieel blijven.

1. het zijn paarden, geen mensen
2. zelfs mensen moeten wel eens dingen doen die ze niet leuk vinden en die pijn doen (denk aan een bouwvakker emt kapotte rug die toch echt moet doorwerken ed).
3. sterker nog, eens mens moet normaal 8 uur per dag werken buiten de klusjes die thuis nog komen kijken. een paard moet 1 uurtje per dag werken ofzo. nou, in dat ene uurtje mag hij best eens iets doen wat hij misschien even niet leuk vind en eens een beetje pijn doet. zo is het leven nu eenmaal.

ik denk dat men hier soms de balans een beetje kwijt is!

(en nee, dat betekend niet dat je een paard een uur per dag mag afrossen ofzo maar een paard hoeft ook niet 24/7 happy te zijn en een super leven te hebben. zo werkt de wereld niet)

Sorry maar in dit topic begrijp ik veel van je reacties maar deze raakt kant nog wal.
De bouwvakker waar jij het over hebt kan ook ander werk gaan zoeken als het hem niet bevalt.
Een paard kan dat niet en heeft daarom dus ook geen vrije keus.
Je probeert nu dingen goed te praten met onzin opmerkingen.
Ik denk dat je in dit geval zelf even de balans een beetje kwijt bent.
En dan bedoel ik de balans tussen realistisch en onrealistisch.

Over het algemeen denk ik dat hier in dit topic een discussie ontstaan is die toch geen eind zal hebben.
Er zijn voors en tegens en daar kun je over blijven discussiëren maar dat loopt meestal toch niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:03

Ik zou niet durven zeggen dat ik een passie voor rodeo heb, maar ik bekijk het objectief, sta open en heb voldoende informatie in me opgenomen om er een redelijk neutraal beeld van te krijgen. Op het moment dat je een mening hebt gevormd, sta je niet open.

Nu gaat het hier om een discussie over rodeo, maar je kunt elk willekeurig onderwerp daar voor in de plaats zetten. En de vragen die ik stel, die kun je wat mij betreft opzij schuiven. Of je kunt eens even heel goed bij jezelf te rade gaan of dat wat ik zeg niet een kern van waarheid heeft. Dat heet zelfontwikkeling...en dat gun ik iedereen. En daarom dram ik door.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:05

DTF schreef:
De bouwvakker waar jij het over hebt kan ook ander werk gaan zoeken als het hem niet bevalt.
Een paard kan dat niet en heeft daarom dus ook geen vrije keus.
.

exact!!! en juist dat is nu het verschil tussen mens en dier. (en dan bedoel ik even een dier in gevangenschap, wat al onze paarden zijn).

en het is dat verschil tussen mens en dier wat ik even wilde aanhalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:08

Het is aan de mens om te kijken wat de talenten van een paard zijn en wat hij leuk vindt.
En een paard dat geen talent heeft en dingen niet leuk vindt, gaat niet op topniveau presteren.

Bij voorbeeld: cutting horse

http://www.youtube.com/v/WQU8YVHc3iw