Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bomba schreef:vur schreef:Ja, echt een danser, zo lichtvoetig. Was het geen Nederlands paard?
Het is een TrakehnerToen ik hem op 3-jarige leeftijd zag was het al een enorm fijn paard.
Filmpjes zijn op YouTube op het kanaal van robespierrot1 te vinden. Staan er helaas niet meer bij..
Jasmijn1989 schreef:Voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=mQR4cgHhxNc
Edward met Sisther in de kur
en http://www.youtube.com/watch?v=PFEmXZ69FFs
Happie met Tango
Kimble schreef:Moet nog steeds lachen als ik terugdenk aan de reactie van het Duitste publiek na de score van Steffen Peters!
Op de standhouders na dan.
Heb ook een jonge hengst op het oog, wordt nu ook door Gal klaargestoomd. Voor hij bij Gal stond dacht ik al "die volg ik op, wie weet ooit voor mijn merrie" en kijk, hij zit bij een prima ruiter nu, dus mijn gevoel zat toch wel goed. Maar ook hier, ik wacht nog steeds af wat die gaat presteren en hoe zijn veulens het eventueel doen alvorens echt te beslissen hoor. Varekaj schreef:Kan ook goed dat Toot onder Rath nooit meer tot die monsterscores met Gal komt. Dan durf ik nog de vraag stellen of Toot echt wel zo goed was, of enkel omdat Gal hem zo ver naar zijn eigen grenzen kon pushen dat hij het fenomenale eruit ging persen? Maw, is Toot helemaal van zichzelf zo wonderlijk, of alleen maar met de juiste ruiter erop? Speelt toch ook mee.
Hermelientje schreef:Kan ook goed dat Edward met een ander paard nooit meer tot die monsterscores komt als met Toot. Dan durf ik nog de vraag te stellen of Edward echt zo goed was, of enkel omdat Toot hem zo ver naar zijn eigen grenzen kon pushen dat hij het fenomenale eruit ging persen? Maw, is Edward van zichzelf zo wonderlijk, of alleen maar met het juiste paard eronder? Speelt toch ook mee.
sarabande schreef:Hermelientje schreef:Kan ook goed dat Edward met een ander paard nooit meer tot die monsterscores komt als met Toot. Dan durf ik nog de vraag te stellen of Edward echt zo goed was, of enkel omdat Toot hem zo ver naar zijn eigen grenzen kon pushen dat hij het fenomenale eruit ging persen? Maw, is Edward van zichzelf zo wonderlijk, of alleen maar met het juiste paard eronder? Speelt toch ook mee.
Nah ja als de nummer 1 en 2 van Aken tot op dit niveau afgericht zijn door Ed, nog afgezien van Lingh en vele jonge hengsten, zou je wellicht kunnen concluderen dat hij boven gemiddeld kan rijden en africhten.
Tendance schreef:Kan ook gewoon een fase zijn of toeval, dat ze ook bij hun volgende ruiter een topruiter treffen. Dat had met andere paarden natuurlijk net zo goed kunnen zijn.
Ik vind Edward een hele goede ruiter, maar ook al heeft hij de paarden opgeleid, de andere ruiters moeten het er toch maar even op eigen kracht uit weten te krijgen.
Het beste van het beste zou je dan kunnen zeggen, en daar kan geen enkele som geld tegenop

Varekaj schreef:Hermelien, ik vind het mooi hoe je mijn punt toch begrijpt. Er wordt wel zo'n heisa gemaakt om dat paard, maar wie zegt dat het niet kwam omdat Gal en Toot het beste in elkaar naar boven haalden? Dat dat het geheim is van het succes van beiden en de prachtige prestaties die we hebben mogen aanschouwen?
Dan mag PS van mijn part nog het dubbele vragen van dekgeld, die klik en dat teamwork, dat kan je volgens mij niet doorfokken, dat moet er gewoon zijn tussen paard en ruiter. Dat is iets wat je niet kan voorspellen, niet kan forceren en ook voor geen geld ter wereld kan kopen of op gaan fokken. Da's chemie tussen 2 levende wezens waar niets of niemand iets aan te zeggen heeft.
Als Gal nu ook de andere paarden weer naar zo'n scores kan rijden en Rath blijft bungelen waar hij nu zit, dan blijft Toot uiteraard wel een opvallend goed paard, die scores haal je ook niet als het paard er geen aanleg voor heeft. maar dan is dat torenhoge dekgeld alweer minder "gerechtvaardigd" in mijn ogen en verdient Gal toch wel een dikke pluim extra. Lukt het Rath wél om Toot ook zover te krijgen, dan is het toch wel duidelijk wat voor capaciteit dat paard heeft. Vooral als de veulens over enkele jaren het even goed doen. Dan is dat dekgeld wel normaal, voor kwaliteit betaal je immers.
Mochten nu zowel Gal weer zo'n scores halen én Toot onder een andere ruiter ook goed presteren én de opgeleide paarden door Gal doen het super, dan weet je dat die combi er eentje was die je maar 1x in je leven tegenkomtHet beste van het beste zou je dan kunnen zeggen, en daar kan geen enkele som geld tegenop
sarabande schreef:Nah ja als de nummer 1 en 2 van Aken tot op dit niveau afgericht zijn door Ed, nog afgezien van Lingh en vele jonge hengsten, zou je wellicht kunnen concluderen dat hij boven gemiddeld kan rijden en africhten.
Maar blijft de droevige waarheid voor Edward, hij heeft Totilas meer nodig dan Totilas hem. Totilas kan met iemand anders kennelijk ook de absolute top bereiken. Op zich lijkt me dat geen reclame voor de dressuursport als olympische sport, je kunt dus kennelijk een medaille kopen bij dressuur.
En fokkers moeten misschien niet gaan inzetten op toekomstige "emotie" maar meer op kwaliteit van gangen en karakter en dat laatste lijkt me wel dik in orde bij Totilas. En eigenlijk snap ik niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Koop je een Gucci tas dan heb je ook een paar duizend euro gebakken lucht erbij. Dat zit in onze samenleving dat hadden we al lang voor het Totilas verhaal. En het is niet alsof er iemand wordt opgelicht, je hoeft geen polo of sperma van Toot te kopen als je niet wilt. En al die overdreven aandacht in de pers is alleen maar omdat het om zo'n duur paard gaat. Over Poëtin zijn ook pagina's vol geschreven indertijd, terwijl ze nog helemaal nooit gestart was in een wedstrijd. Als iets miljoenen heeft gekost heeft het geen PR machine nodig.
Hermelientje schreef:En fokkers moeten misschien niet gaan inzetten op toekomstige "emotie" maar meer op kwaliteit van gangen en karakter en met name dat laatste lijkt me dik in orde bij Totilas.
sarabande schreef:Hermelientje schreef:En fokkers moeten misschien niet gaan inzetten op toekomstige "emotie" maar meer op kwaliteit van gangen en karakter en met name dat laatste lijkt me dik in orde bij Totilas.
Fokkers hebben te maken met een combinatie, en die is niet altijd dik in orde, bij geen een hengst, anders zou fokken altijd succes opleveren.
Hermelientje schreef:[
Nou volgens mij was Ravel nog niet zo ver toen hij wegging bij Edward. Maar ik maakte ook maar een grapje, ik dacht ik doe ook eens mee met al dat belachelijke gespeculeer.Maar blijft de droevige waarheid voor Edward, hij heeft Totilas meer nodig dan Totilas hem. Totilas kan met iemand anders kennelijk ook de absolute top bereiken. Op zich lijkt me dat geen reclame voor de dressuursport als olympische sport, je kunt dus kennelijk een medaille kopen bij dressuur.
Edward heeft nog wel een weg te gaan voordat hij Isabel inhaalt. Die heeft er drie tegelijk in de toptien. Maar aangezien de paarden van Edward meestal verkocht worden is het ook wat moeilijker voor hem. Bij Isabel denk ik langzamerhand wel dat zij heel duidelijk de doorslaggevende factor is bij het succes van haar paarden.
Zijn er meer mensen die dat geen mooie rit vonden van Edward gisteren, hij zat belabberd en de aanleuning was ook nogal "strak" zal ik maar beleefd zeggen. Hij kreeg ook een veeg uit de pan over zijn spoorgebruik, toen Sister schopte naar zijn been. En reed hij nou ook die oude kür van Totilas met andere muziek of zag ik dat fout? Vond ze donderdag ondanks wat flinke fouten technisch beter.
Jammer, van wat ik gezien heb zaten de meeste ruiter ver onder hun niveau van donderdag.
De kür van Minderhoud met Nadine van vrijdagavond vond ik wel goed.
Ik begrijp je heel goed hoor Varekaj. Maar misschien is het je ontgaan, Rath rijdt nu technisch gezien al bijna de scores van Edward. Of ze ooit samen met een kür komen die dan weer zoveel oproept dat de jury's er bijna 100% voor geven dat weet ik natuurlijk niet, maar nummer 1 van de wereld gaat wel weer lukken binnen niet al te lange tijd. En anders geef je er toch gewoon als eigenaar een nieuwe draai aan, ik noem maar wat in plaats van hectisch en modern, doen we het nu holistisch en klassiek. Succes verzekerd in deze tijd.En fokkers moeten misschien niet gaan inzetten op toekomstige "emotie" maar meer op kwaliteit van gangen en karakter en dat laatste lijkt me wel dik in orde bij Totilas. En eigenlijk snap ik niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Koop je een Gucci tas dan heb je ook een paar duizend euro gebakken lucht erbij. Dat zit in onze samenleving dat hadden we al lang voor het Totilas verhaal. En het is niet alsof er iemand wordt opgelicht, je hoeft geen polo of sperma van Toot te kopen als je niet wilt. En al die overdreven aandacht in de pers is alleen maar omdat het om zo'n duur paard gaat. Over Poëtin zijn ook pagina's vol geschreven indertijd, terwijl ze nog helemaal nooit gestart was in een wedstrijd. Als iets miljoenen heeft gekost heeft het geen PR machine nodig.