Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KarinvdM schreef:Het is dat ik zelf geen bitloos hoofdstel heb, anders zou ik graag eens HC bitloos een proef in het Z starten met mijn schimmel.
Sees schreef:En daarbij is het plaatje hetzelfde met of zonder bit, hence...geen onderscheid dus.
Huertecilla schreef:Sees schreef:En daarbij is het plaatje hetzelfde met of zonder bit, hence...geen onderscheid dus.
Dat vind ík een nogal grove belediging van de daarwerkelijk Pijn+ lozen.
Dat er nogal wat bitloos op bitmanier gereden wordt is logisch, bergijpelijk maar dat mag je niet voor correct bitloos aanzien.
Het kachtspel tissen ruitrrhand van paardenneus via de teugel hoort nul te naderen. JUIST bij bitloos omdat daarbij de welwillendheid de crux is![]()
Je kan aan de ruiterhouding zien hoeveel kílos het doorgaans is.
Denk daar nog even over na.
Het spel tussen aanleunen en nageven op een schrikdraad is fundamenteel anders dan op basis van welwillendheid.
Het is het verschil tussen moeten want anders en wíllen.
´Risistance is futile´ op een plofpaard is niet hetzelfde als ontspannen op een welwiller.
Die laatste geeft snel een futloze indruk. Die zweet ook niet van de stress![]()
Je kan ze echt niet op met dezelfde criteria vergelijken. Ze horen pas samen in de ring als de spelregels en criteria een omwenteling gemaakt hebben.
Nogmaals, bij Pijn+ loos opgetoomd (= beperkt) is het krachtenspel naderend tot nul fundamenteel bewijs van vrijwíllen.
JoviBan schreef:KarinvdM schreef:Het is dat ik zelf geen bitloos hoofdstel heb, anders zou ik graag eens HC bitloos een proef in het Z starten met mijn schimmel.
Een bitloos hoofdstel kun je kopen.
Maar ik ben best bereid om bij je te komen met mijn hoofdstellen en dat je met één van die hoofdstellen een Z-proef HC gaat rijden.
Wat vind je ervan? Ik zou het super vinden!
Sees schreef:Bij rijden met bit zou mijns inziens de crux óók de welwillendheid moeten zijn, in alle andere gevallen suggereer je volgens mij dwang en dat kan nooit het uitgangspunt zijn.
JoviBan schreef:KarinvdM schreef:Het is dat ik zelf geen bitloos hoofdstel heb, anders zou ik graag eens HC bitloos een proef in het Z starten met mijn schimmel.
Een bitloos hoofdstel kun je kopen.
Maar ik ben best bereid om bij je te komen met mijn hoofdstellen en dat je met één van die hoofdstellen een Z-proef HC gaat rijden.
Wat vind je ervan? Ik zou het super vinden!
e_horse schreef:Bitloze ruiters willen geen statement maken, ze willen gewoon normaal tussen de bit-ruiters starten. Gewoon bij de manege om de hoek.
Karl66 schreef:e_horse schreef:De eerste stap is dan zorgen dat de bitloze rubrieken wel gevuld worden. Dat is iets waar je als bitloze ruiters zelf invloed op hebt. Gezamelijk starten is iets waar je geen invloed op hebt, die invloed heeft alleen de KNHS en het heeft dus veel minder zin om juist daar op in te steken.
e_horse schreef:En als ze nou helemaal geen aparte bitloze rubrieken willen?? Want dat lees ik hier steeds!
Gewoon meerijden tussen de andere ruiter! Dat is wat er gevraagd wordt...
Karl66 schreef:Dat kan je wel willen als ruiter, maar als de KNHS dat niet wil dan houdt dat gewoon op. Het heeft dus niet zoveel zin om daar op door te gaan, want dat gaat op korte termijn niet gebeuren.
Sees schreef:Overigens begin ik me idd steeds meer af te vragen of ik überhaupt wel moet willen starten als er zó bekrompen gedacht wordt door o.a. de organisatie die e.e.a. organiseert cg monitord...
JoviBan schreef:Toen "wij" bitloos dressuur binnen de KNHS wilden, werd er ook continue NEE gezegd door de KNHS.
Toch is er doorgezet, zijn goede argumenten aangedragen en is goed onderbouwd en is er steeds maar weer de aandacht op gevestigd.
En zie wat er is gebeurd: de KNHS is een béétje overstag gegaan door die rubrieken uit te schrijven.
Als "wij" ons destijds ook maar bij die vele NEE's hadden neergelegd, dan was dat nooit gebeurd.
Dus nee, 'het houdt niet gewoon op' en het heeft zéker zin.
Karl66 schreef:Welnee joh, jullie hebben de KNHS de kans gegeven om wat PR te bedrijven en te laten zien wat voor vooruitstrevende sportbond het is, die paardvriendelijkheid e.d. hoog in het vaandel heeft. Als je ziet wat ze er werkelijk aan energie in gestoken hebben, dan lijkt het mij wel duidelijk dat ze in werkelijkheid helemaal niet in bitloze wedstrijden geïnteresseerd zijn. En als er verder niks gedaan wordt dan is het resultaat dat over drie jaar bitloze wedstrijden een zachte dood gestorven zijn vanwege gebrek aan interesse. Waarbij de KNHS zichzelf op de borst kan kloppen en kan zeggen dat het niet aan hun heeft gelegen, want zij hebben volop de mogelijkheid geboden en zij kunnen er niks aan doen dat die mogelijkheden niet gegrepen zijn.
Karl66 schreef:e_horse schreef:Bitloze ruiters willen geen statement maken, ze willen gewoon normaal tussen de bit-ruiters starten. Gewoon bij de manege om de hoek.
Het punt is alleen dat zowel de KNHS als de organiserende verenigingen niet echt geïnteresseerd zijn. De enigen die graag willen dat ze bitloos kunnen starten zijn de bitloze ruiters. als je dat wilt bereiken dan zal je zelf als bitloze ruiters moeten zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen. Afwachten tot de KNHS het voor je gaat oplossen betekent dat bitloze wedstrijden een geruisloze dood sterven en dat de volgende stap, door elkaar starten er nooit zal komen.
De eerste stap is dan zorgen dat de bitloze rubrieken wel gevuld worden. Dat is iets waar je als bitloze ruiters zelf invloed op hebt. Gezamelijk starten is iets waar je geen invloed op hebt, die invloed heeft alleen de KNHS en het heeft dus veel minder zin om juist daar op in te steken.
Huertecilla schreef:Sees schreef:Bij rijden met bit zou mijns inziens de crux óók de welwillendheid moeten zijn, in alle andere gevallen suggereert men volgens mij dwang en dat kan nooit het uitgangspunt zijn.
Ik suggereer dat niet. Ik STEL dat alle rijden met een bit op schrikdraad-effect met Pijn+ is gestoeld.
Het ís namelijk ONMOGELIJK om de schrikdraadervaring met het bit te voorkomen.
Doe er gerust brononderzoek naar.
Het is ronduit schokkend om te lezen met hoeveel kracht op GP niveau aan de teugels gereden wordt. Zelfs de laagste waarde is gillend pijnniveau.
Die Pijn+ dressuur is overigens niet onlogisch. Het is slagvelddressuur![]()
We leven echter nu in de 21ste eeuw en rijden paard voor... de lol.
Karl66 schreef:e_horse schreef:En als ze nou helemaal geen aparte bitloze rubrieken willen?? Want dat lees ik hier steeds!
Gewoon meerijden tussen de andere ruiter! Dat is wat er gevraagd wordt...
Dat kan je wel willen als ruiter, maar als de KNHS dat niet wil dan houdt dat gewoon op. Het heeft dus niet zoveel zin om daar op door te gaan, want dat gaat op korte termijn niet gebeuren. Als je dat wel wil bereiken, dan moet je ervoor zorgen dat de KNHS niet om je heen kan en dat betekent dat je moet gaan beïnvloeden wat je als ruiter wel kan beïnvloeden. Door te zorgen dat er veel gestart wordt, dat het daardoor voor verenigingen interessanter wordt om bitloze rubrieken uit te schrijven en op die manier te zorgen dat bitloos starten gewoon wordt, op die manier kan je het op termijn afdwingen dat je op steeds hoger niveau kan starten en dat het uiteindelijk samengaat.
Je kan heel hard klagen dat de KNHS niet meewerkt, maar dat verandert niks aan de situatie. Als je als bitloze ruiter moet je het zelf doen en als je dat niet wilt, dan moet je achteraf niet klagen als bitloze dressuurwedstrijden een stille dood sterven.