FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:24

DL_ schreef:
Niemand is ooit blij met prijsstijgingen, maar wie goed nadenkt had dit al jaren aan kunnen zien komen.

90% van alle pensionstallen zit te laag in prijs. D.w.z: ze berekenen niet voldoende arbeidsloon en vrijwel geen afschrijvingen. Dat betekend dat 90% van de stallen tegen de tijd dat er gerenoveerd dient te worden, gewoon op slot zal gaan omdat er op dat moment de middelen niet voor zijn.
Als pensionstallen alle uren gaan tellen die ze er werkelijk insteken (en dan niet alleen voor de mensen in dienst, maar ook ondernemersinkomen) zouden de prijzen ook schrikbarend veel omhoog moeten.
Weten jullie wel dat er pensionstallen zijn waarbij de ondernemers zelf dag en nacht staan te werken, en daarvoor maar 25,- per maand per paard krijgen? Dit lijkt onwerkelijk, maar feit blijkt gewoon dat heel veel van de pensionstallen gewoon onvoldoende onkosten tellen, en dus zwaar in de problemen zitten.

Gaan jullie zelf bij een werkgever werken voor 25,- in de maand?

Om een gezond bedrijf te garanderen, en ervoor te zorgen dat dit over 20 jaar ook nog kan bestaan en ook dan weer een goede accomodatie tot zijn beschikking heeft, zullen de prijzen (helaas) echt omhoog moeten.

De kosten van hooi en stro worden wel doorberekend, dat is het probleem niet zo, en dat goede of slechte jaar heeft er in dit geval ook vrij weinig mee te maken. Het zijn de afschrijvingen en arbeidsuren die het werkelijke probleem zijn in dit geval. Pension bieden en ondernemen is meer dan de kosten van hooi en stro...

En waar baseer jij je dan op? Ik kan je verzekeren dat er hier in ZH héééle gezonde bedrijven zijn met genoeg inkomen om investeringen en onderhoud te plegen, en een leuk uurloon te garanderen. Grappig dat de FNRS zich ook al met dit soort dingen gaat bemoeien en zelfs een bedrag noemt. Zoals heel normaal is in deze economie hoor je het alleen wanneer het een slecht jaar is(prijsverhogingen) en merk je het nooit wanneer er meevallers zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:26

Sonja schreef:
Hahaha dan moet je NU even op buienradar kijken Joliene, wat er zometeen aankomt. Stop maar met dansen :D

Hier valt niets dus van mij mag ze wel doorgaan.

joliene

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:28

Ik dans nog steeds. Hier regent het namelijk ook nog niet. :+
Gelukkig heeft het afgelopen dagen nog wel wat regent, maar nog lang niet genoeg.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:33

De boer waar mijn paarden staan heeft dit jaar al flink gehooid en is nu met 2 haspels continu aan het beregenen en op het moment helpt de natuur hem nog een handje mee want hier regent het wel aardig!!
Hoop niet dat de stallings kosten omhoog gaan denk het ook niet want zo is die niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:38

Beregen is leuk maar kost ook veel brandstof en er moet wel genoeg oppervlaktewater aanwezig zijn. Als de droogte aanhoud zal er ook niet meer beregend mogen worden.

De regen die er valt zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk. We heel veel regen nodig.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:44

@Fransje23: dat klopt helemaal tot nou toe lukt het nog.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:53

WAAR bemoeit de FNRS zich mee??? Da's toch een manegeclub? De gemiddelde manege weet toch dat de prijzen gestegen zijn? Lijkt me dat dit soort dingen gewoon onder de bedrijfsleider vallen van de betreffende manege?

Nogmaals; wat gaat dit de FNRS aan en waarom brengen zij zo'n bericht naar buiten?

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:54

Er zijn zelf al stroleveranciers die niet meer willen leveren. Maar wachten tot de prijs nog hoger wordt. Het moet toch niet gekker worden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:56

ach ja, kom maar met die prijsstijgingen, alsof wij pensionklanten een bron van geld zijn die nooit droog gaat vallen :n toen ik op mijn huidige stal kwam staan met mijn paard, in 2005 betaalde ik 295, nu in 2011 is het 355 + 10 euro toeslag voor het voer/stro. dus bedankt voor de tip FNRS, deze extra lasten kunnen we ook nog wel dragen. |o

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:19

Kan de Fnrs de lidgelden niet verlagen, zo hoeven de ondernemers het hooi en stro niet door te berekenen aan de klant, maar doet de fnrs er daadwerkelijk iets aan.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:19

Ik begrijp de heftige reacties van jullie allemaal best. Zelf ben ik zo'n stalhouder die in prijs omhoog gaat.
Vorig jaar betaalde ik 60 euro voor een ton stro, nu 100 en het wordt zeker meer. Een baal kuil was tussen de 30 en 35 euro, nu voer ik balen van mindere kwaliteit dan ik gewend ben en daar heb ik 60 euro voor betaald. Dit zijn dan de prijzen zonder btw.
Van ons eigen land hadden we vorig jaar maar één snee af van 57 pakken, nu van hetzelfde stuk 33 balen. Ik heb er 200 nodig, dus tel maar uit hoeveel meer ik kwijt ga zijn dit jaar.
Echt ik vind het vreselijk, ook omdat we vorig jaar de ellende van het stro aan zagen komen en al 5 euro omhoog waren gegaan, nu komt er nog 15 euro bij.
Dan is de stalling voor een paard zonder binnen en buiten zetten, (dat kan je zelf doen of tegen betaling van 25 euro per maand laten doen) 255 euro. Hiervoor wordt dan 7 dagen per week gemest en staan ze dik in het stro, ik vind het nog wel meevallen als ik de pensionprijzen hier langs zie komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:21

Sjarett, het is vandaag 6 juni. Met een beetje mazzel haal je nog twee snedes binnen :?

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:33

hoi,
Ging daar straks een grote baal folie hooi halen [1 per week]......normaal 40,-.... nu ff ineens omhoog gegaan naar 50,- :j ...als of het niks is |o .... in goede tijden gaat die prijs echt niet omlaag :n ...neeee dan is er weer een ander mooi excuus :list: := laat ze maar schuiven die boeren _O- -:)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:46

Mijn regendansje heeft geholpen. :D Het regent super hard hier!! *\o/*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:47

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:01

Joliene, stuur eens wat richting het Westland?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:19

Vandaag geen reactie meer ontvangen. Gezien het tijdstip van nu zal dat vandaag ook niet meer komen en ik vermoed dat er ook het e.e.a. nagevraagd en gechecked moet worden. Hopelijk morgen reactie :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:37

Mijn stalhouder heeft altijd maar 1 snede hooi (daarna gaan de paarden erop) en had dit jaar 20 pakken minder dan voorgaande jaren, vanaf hetzelfde perceel... dus moet ook weer 20 pakken meer zelf aan gaan schaffen

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:40

Mijn paarden staan aan huis en vorig jaar kocht ik voordroog aan 30€ per baal van 400kg thuis gebracht. Dit jaar wou de loonwerker daarvoor 45€ per baal. Ik heb nog snel twee stukken land kunnen huren zodat ik toch 2,5 hectare grond heb om zelf te hooien. Maar 't is een vicieuze cirkel. Doordat de stalling zo duur zijn, gaan veel mensen opzoek naar stukken land om hun paarden zelf op te houden. Daardoor stijgt de huurprijs van het land en is er minder land beschikbaar om te hooien... :n

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:52

Hoop dat mijn staleigenaar dit bericht niet leest, al zal de prijs dan alsnog wel omhoog gaan helaas..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:03

Wat betalen jullie voor het stro?? Ik betaal ongeveer 5 euro per baal, dat zijn bij mij zo'n 7/8 plakken. En dan gebruik ik een baal per twee dagen. Ik vind dat erg duur.
En nog verhogen ook nog?? Ik betaal tegen de 300 euro per maand voor stalling, stro, kuil en brokken. Ik vind het wel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:04

Sonja schreef:
Tweede snee wil niet groeien? Je ZIET het groeien na de regen van gisteren en vandaag. Hier wel tenminste. Tweede snee is er al af en zaterdagavond/-nacht binnengebracht op een hoop plaatsen.

Wij hebben iedere keer dat heel nl regen had maar 1 mm gehad. Vandaag hooguit 3.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:15

Ik reed op een manege/pensionstal, en daar werden de prijzen ook steeds hoger. In 6 jaar zijn de manege lessen €75,- duurder geworden. Ik kan het nu ook niet meer zomaar ophoesten, dus ik ben gestopt. Je betaald nu €200,- per kwartaal. Dat is dus €16,50 per les.
Het pension werd ook steeds duurder, terwijl je steeds minder voor je geld krijgt. Je moet nu zelfs helpen uitmesten elke vrijdag, en 2x in de week alle paarden helpen voeren. All in is €650,-.
Ik vrees voor alle pensionklanten, dit kan nog leuk worden.

Bij sommige stallen gaat het nog prima voor €200,- per maand, dan vraag ik me af, waarom kan het daar dan wel.
Laatst bijgewerkt door Marit op 06-06-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:18

650 euro? zijn ze wel helemaal lekker daar? dat daar uberhaupt nog klanten staan zeg!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:22

Dan heb je all-in, met voer, wormenkuur, les en stapmolen, het is dan wel ook vrij luxe. Goedkoopste abbonement is €350,-. Er staan ook veel plekken leeg, dus ze moeten wat. Ze bieden nu allerlei verschillende dingen aan, in de hoop op meer klanten. Maar een hele hoop manegeklanten zijn ook vertrokken, het lesgeld werd gewoon per kwartaal meer.
Sinds een jaar of anderhalf bleven de prijsstijgingen maar komen.

Maar ik heb liever mijn paard 24/7 op een landje, klein bakje erbij en ik ben al tevreden. Dat kan ook gewoon voor €200,- per maand. Ik vraag me af hoe pensionstallen dit in de toekomst gaan doen. Als de prijsstijgingen blijven aanhouden, zal iedereen zijn/haar paard ergens anders kwijt moeten, war het minder luxe is.