Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:01

eenitraM schreef:
Waar had ik ook alweer gelezen dat DRESSUUR-ruiters aan rolküren doen/zagen en trekken?

Vast bij het vorige filmpje met paardenmishandeling in functie van 'topsport'.
De discipline doet er niet toe, 't is allemaal even walgelijk..

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:01

Thioro schreef:
Dat is ook een indruk waar ik me niet van kan ontdoen in de westernsport. Die wedstrijdpaarden zijn vaak zo'n robots. Lopen hun rondje of staan te suffen waar ze geparkeerd worden maar een levendige blik zie je niet vaak.

Woei, moet je die van mij maar eens komen bekijken :D Niks niet suf en op de automatische piloot door t hekje heen hoor. Meestal studeert ie tijdens de trail voor stuiterbal :D
De meeste Q en P hebben gewoon een cool karakter en dat is heel wat anders dan leeg staan te suffen. Ik had voor onze paint een supercoole haflinger, ik parkeerde m, kon afstappen en hij bleef gewoon staan waar hij stond. Heeft niets met een robot te maken, maar met een opgevoed paard en wederzijds respect ;)

Citaat:
Rijd zelf geen western maar ben met westernrijdende vrienden wel op westernstallen (redelijk grote/succesvolle) geweest en heb daar toen ook al discutabele trainingsmethoden gezien.

Zoals ik schreef heb ik dat ook al gezien. Maar ik heb ook de andere kant gezien. Van trainers die wel rustig aan doen en -t belangrijkste- de omgang baseren op respect!
In elke tak van de paardensport tref je dit soort beelden aan. Nu is het de reining, volgende week weer de dressuur, dan weer het springen en dan weer wat anders.

Kan niets anders zeggen dan dat ook ik vind dat dat aangepakt moet worden, maar dan kom je idd weer terug op Francis der uitspraak, zodra het prijzengeld omhoog gaat, schiet het welzijn van degene die t moet verdienen (t paard!) achteruit!

Bandida schreef:
De discipline doet er niet toe, 't is allemaal even walgelijk..

Juist!

mirella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:02

Ayasha schreef:
tellom schreef:
Leuk he dat western rijden %)

niet elke westernruiter is zo. Zullen we niet een hele tak afkraken op 1 ruiter?

Voor de westernruiters, wat heeft dit dier om gaar knie? Dat wit?

Dat is om de knieën te beschermen tijdens het spinnen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:04

Ik was al geen liefhebber van western maar bij deze filmpjes word ik echt onpasselijk.
Deze paarden zijn niet braaf maar totaal geknakt en geestelijk kapot gemaakt.
Dit kan je geen sport noemen, rukken aan de teugel schijnt hier eerder normaal te zijn dan uitzondering, die slidings keer op keer lijkt mij ook niet geweldig voor de benen en die belachelijk lange spin is puur dierenmishandeling, dit heeft niks meer met sport te maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:04

spettertjuh schreef:
Misschien is het een idee om gewoon deze tak van sport en net zoals alle andere takken van de topsport met de paarden, te boycotten!!!!!!!
Dit is waarschijnlijk de enigste manier om deze vreselijke trainingen te voorkomen in elke tak van de paardesport. Geen publiek en mensen die ohhh's en ahhhh's roepen bij Anky enz. dan is het snel over hoor.

Je hebt nu eenmaal mensen met paarden en paardemensen en driemaal raden tot welke groep deze meneer hoort |o

Dat krijg je nooit voor elkaar (al zou ik graag met je meedoen)
Er zullen altijd mensen zijn die dit wel prachtig vinden en wel oohhh en aahahhh blijven roepen...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:05

Dat deze mensen zo hoog in de sport rijden..
Kan dit niet begrijpen ;(

AnneJa

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:07

Wat verschrikkelijk zeg... Ik vind eigenlijk dat zulke mensen geen paarden verdienen... Helemaal niet zulke paarden. En wat heeft die merrie bij het eerste filmpje eigenlijk om haar been?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:07

pien_2010 schreef:
Jennifuur schreef:
Pff ik rijd Western, maar walg ook van deze filmpjes!
Vind dit ronduit belachelijk en respectloos, hoe er met de paarden wordt omgegaan.

Veel mensen gaan er inderdaad vanuit dat western rijden zonder druk aan de teugels is. Dit is niet zo, we vragen licht aan de teugels tot het paard zijn hoofd op zijn westerns 'aan de teugel doet'
Dit zeg ik trouwens niet om de filmpjes te verdedigen, maar om misverstanden te voorkomen :)

Het stoppen voor een muur is een oefening, maar vind het niet echt een fijn zicht. Sommige paarden vinden het leuk om het in de wei te doen, maar dit is zo geforceerd..

Jennifuur, is het de bedoeling in de western sport dat het paard zijn hoofd zo diep buigt? Even los van al die walgelijke handelingen in het filmpje. Want dat verbaasde me ook wel. Ik dacht dat in de western sport dat ook niet graag gezien wordt. Of vergis ik me? Ik rijd zelf geen western vandaar mijn vraag.

Nee, zeker niet. Het te laag lopen met het hoofd wordt op wedstrijden meer gestrafd dan dat het hoofd een beetje omhoog loopt.
Een Westernpaard hoort met enige verzameling te lopen, maar met hals horizontaal en neus bij de loodlijn aan een losse teugel.
Ver uit de buurt van wat de ruiter in het filmpje laat zien dus..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:09

Cowgirl, de Quarterhorse business is BIG business, daar gaan miljarden in om. Het is zo erg dat een paar topfokkers in Amerika zo'n vette vinger in de pap hebben dat ze bepaalde regelwijzigingen bij de AQHA hebben kunnen tegen houden. 'Prijzengeld omlaag' gaat echt niet gebeuren (overigens valt het prijzengeld op de rassenshows vaak nog wel mee, het zijn met name de Futurities en de NRHA wedstrijden waar de $$ te winnen zijn).

En topsport boycotten.. ja, dat roep ik ook vaak genoeg.. Maar zijn jullie dan ook bereid om niet meer naar die trainer te gaan die op paarden rijdt die voor dit doel gefokt zijn? Zijn jullie bereid om geen paard meer te kopen uit bloedlijnen van fokkers die zich hiermee bezig houden? Zijn jullie bereid je merrie niet meer te laten dekken door hengsten uit deze industrie? Als je met 'boycotten' niet meer gaan kijken bedoelt dan zal geen trainer/ruiter daar een traan om laten, daar merken zijn niks van (ja, lekker rustig rond de ring, kun je nog meer je gang gaan). Als je wilt boycotten moet je mensen raken waar het telt, in hun portemonaie. En dat red je alleen als je je ook helemaal afzijdig houd met alles wat ook maar enigszins met deze mensen/paarden/trainers/methoden in aanraking komt.
En dat hebben de meesten er niet voor over, want ja... we willen wel les van die trainer, we willen wel een paard uit zo'n bloedlijn en we willen wel een jasje/zadel/dekje met de naam van die ruiter er op...

Iedereen die hier afgeeft op bepaalde praktijken zal dus eerst hand in eigen boezen moeten steken en eens GOED naar zijn/haar eigen daden moeten kijken om te zien in hoeverre hij/zij mee werkt aan het in stand houden van deze praktijken. Deze topsporters staan aan het ene eind van 'de industrie', maar die wordt gevoed door de brede basis aan de andere kant.
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-05-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:10

Hier is slechts 1 woord voor: WALGELIJK!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:13

Dit is echt een van de vreselijkste filmpjes onder het zadel die ik ooit gezien heb, die enorme shanks en dan die enorme rukken, arm, arm, arm dier, ze is kansloos tegen deze sadist. Zo iemand zou nooit meer op een paard mogen stappen :n ...
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 26-05-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:13

rensju schreef:
Cowgirl schreef:
Toch geen wonder dat die quarters er vaak zo futloos en dood uitzien.

Inderdaad! Allemaal kop naar beneden en in een hoekje, ze kijken niet eens op als je langs loopt/wat zegt.

Mag ik hier even op inhaken?
Jullie doen net alsof alleen Quarters er futloos en dood uitzien, en iedere Quarter!?

Kijk mijn Quarter is lui. In de bak kan hij dus ook futloos zijn. Maar jullie brengen het nu zo alsof iedere Westernruiter zijn paard naar de kloten rijdt zoals in dit filmpje,
en dat ze er daarom zo bijstaan, terwijl dit niet zo is?

Je kan ook te makkelijk denken >;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:14

Ja, het is wel mooi dat hier alles over 1 kam wordt geschoren...

AnneJa

Mee eens, ze zijn lang niet allemaal zo, en ook niet allemaal zo behandeld

mimeslosydy

sjonge zeg, natuurlijk moet je nooit een ruk geven in de mond van je paard maar het gebeurt hier ook op van die momenten dat ik denk ehm oké wat doet het paard fout dan in jou ogen??
paard lijkt er ook wel aan gewend te zijn en laat het gewoon toe. als ik dit bij mijn pony zou proberen zou ik bij de eerste ruk al achterover slaan... :n

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:15

Francis schreef:
Cowgirl, de Quarterhorse business is BIG business, daar gaan miljarden in om. Het is zo erg dat een paar topfokkers in Amerika zo'n vette vinger in de pap hebben dat ze bepaalde regelwijzigingen bij de AQHA hebben kunnen tegen houden. 'Prijzengeld omlaag' gaat echt niet gebeuren (overigens valt het prijzengeld op de rassenshows vaak nog wel mee, het zijn met name de Futurities en de NRHA wedstrijden waar de $$ te winnen zijn).

En topsport boycotten.. ja, dat roep ik ook vaak genoeg.. Maar zijn jullie dan ook bereid om niet meer naar die trainer te gaan die op paarden rijdt die voor dit doel gefokt zijn? Zijn jullie bereid om geen paard meer te kopen uit bloedlijnen van fokkers die zich hiermee bezig houden? Zijn jullie bereid je merrie niet meer te laten dekken door hengsten uit deze industrie? Als je met 'boycotten' niet meer gaan kijken bedoelt dan zal geen trainer/ruiter daar een traan om laten, daar merken zijn niks van (ja, lekker rustig rond de ring, kun je nog meer je gang gaan). Als je wilt boycotten moet je mensen raken waar het telt, in hun portemonaie. En dat red je alleen als je je ook helemaal afzijdig houd met alles wat ook maar enigszins met deze mensen/paarden/trainers/methoden in aanraking komt.
En dat hebben de meesten er niet voor over, want ja... we willen wel les van die trainer, we willen wel een paard uit zo'n bloedlijn en we willen wel een jasje/zadel/dekje met de naam van die ruiter er op...

Iedereen die hier afgeeft op bepaalde praktijken zal dus eerst hand in eigen boezen moeten steken en eens GOED naar zijn/haar eigen daden moeten kijken om te zien in hoeverre hij/zij mee werkt aan het in stand houden van deze praktijken. Deze topsporters staan aan het ene eind van 'de industrie', maar die wordt gevoed door de brede basis aan de andere kant.

_/-\o_

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:15

ik geloof best dat er in elke tak van de paardensport mensen zitten die niet eerlijk omgaan met hun paard zo ook in het westernrijden
deze filmpjes laten me alleen de rillingen over de rug lopen te meer omdat het hier iemand betreft die hoog rijdt in de sport en die merrie van het eerste filmpje doet mijn inziens niks verkeerds
de dingen die hij zegt over eht filmpje publiceren bewijzen mijns inziens des te meer dat hij weet dat hij weet dat het eigenlijk niet kan wat hij doet. als ik die mensen bekijk die toezicht houden dan lijkt het bijna alsof ze de andere kant op kijken
mijn ogen zijn in elk geval ook voor de western geopend. ook daar gebeuren deze dingen dus gewoon
belachelijk en walgelijk dat is wat er in mij opkomt

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:20

Tjonge jonge.. welkom in de wereld van de TOPsport jongens. Je kunt er tegen zijn of voor maar alles over 1 kam scheren is wel erg makkelijk.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:20

Deze praktijken heb ik in Marienheem op een wedstrijd ook gezien . En niemand zei er wat van. Ik was gelijk genezen wat betreft het hele Western rijden. En dit werd aangemoedigd door trainers aan de kant van de bak. Hier ging het om een jong merrietje wat doodsbang door de bak werd geschopt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:22

Francis schreef:

Je hebt helemaal gelijk hoor.
Ik weet dat de QH wereld booming buisiness is en als je er iets aan wilt doen dat het heel lastig is. Maar datzelfde geld natuurlijk ook voor onze eigen dressuur. Ik ben ook na het uitkomen van al die filmpjes over de rollkur bewust dat jaar niet naar jumping amsterdam geweest. Maar ja ik was vast een van de weinige want de tribunes zaten stampvol.
Zelf zul je dan eigenlijk al moeten stoppen met de paardensport en gaan hockeyen ofzo.

Maar goed wellicht dat er nu wel meer mensen in opstand komen en dat er misschien toch iets gaat gebeuren.
De rollkur is immers ook uitvoerig besproken binnen europa en er zijn regels gekomen. Wat er achter gesloten deuren gebeurd kun je natuurlijk nooit controleren maar het is toch een hele kleine verbetering binnen paardenwelzijn.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:26

Wat een rot vent ! Hij trekt echt zo hard in de mond , hij zou beter eens deftig leren rijden .
Ik denk ook dat het echt niet goed is voor de benen van het paard , hij behandeld zijn paard echt niet met respect zelf geen beloningsklopje kan eraf , gruwel vent !
;(

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:27

wat een superbrave paarden...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:28

Nouja als ik dan mag zeggen dat ik bereid ben geen trainer te nemen die op die manier rijdt, geen paard uit zo'n bloedlijn te nemen en geen kleding/dekjes te gebruiken waar een naampje op staat, mag ik dan nu met recht zeggen dat ik hier van walg? Bah, zo'n iemand wil ik ook even heel graag keihard het bit door de mond heen rukken. :x

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:29

Dit is ook in Nederland niet ongebruikelijk, zelfs paarden die nooit een serieuze wedstrijd zullen starten worden zo getraind - niet allen uiteraard.

Veel Quarters zijn véel te braaf....

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:30

@ayasha: dat is een kniebeschermer ;) voor bij het spinnen.