Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:37

Shirley_ schreef:
Als we ze daarnaartoe brengen zullen ze over tegels met sneeuw moeten. Als het onder het sneeuw glad is, is de kans groot dat ze uitglijden.

Geen ijzers + zout strooien ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:38

Shirley_ schreef:
Omdat onze paarden thuis staan en we alleen een buitenbak hebben.
Als we ze daarnaartoe brengen zullen ze over tegels met sneeuw moeten. Als het onder het sneeuw glad is, is de kans groot dat ze uitglijden. Daarnaast zijn ze niet de rustigste en zullen ze rennend en vliegend door de bak heen gaan met alle gevolgen van dien.

Mijn paarden hebben heel snel door als het glad is.
Zowel met lopen op ijs en in de paddock houden ze daar zelf rekening mee.(zelfs met ijzers).
Je moet ze dan wel al elke dag buiten hebben en niet dan 1 of 2 weken denken... ik gooi ze een s naar buiten in de sneeuw.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:38

Shirley_ schreef:
Omdat onze paarden thuis staan en we alleen een buitenbak hebben.
Als we ze daarnaartoe brengen zullen ze over tegels met sneeuw moeten. Als het onder het sneeuw glad is, is de kans groot dat ze uitglijden. Daarnaast zijn ze niet de rustigste en zullen ze rennend en vliegend door de bak heen gaan met alle gevolgen van dien.

Maar heb je je de paarden wel eens elke dag een paar uur los in de bak gelaten? Ik weet haast zeker dat ze na een weekje veel rustiger zijn. :) En je kan natuurlijk zout strooien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:42

MamboBeach schreef:
Okay :) ik zie die link niet want ik denk dan, op de juiste manier houden en anders slachten.

Het gaat om die "en anders".. want daar zijn er best veel van, die nu en straks niet op de juiste manier te houden zijn.
Kijk maar naar wat er allemaal te koop staat.

Het gaat erom dat het paardenbestand best wel heel erg moet inkrimpen om aan deze regels te voldoen. Dat denk ik.
Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen, wat ik bedoel..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:43

Dinopino schreef:
Blijf erbij....regels zijn niet belangrijk, maar mensen voorlichten wel.

sneeuw is gevaarlijk heb je nooit dat filmpje gezien met die paarden die met sneeuwballen gooien ;-)

Ik denk wel echt dat regels meer indruk maken dan voorlichting. Er is ook voorlichting dat hoefijzers en bitten zielig zijn, dat vind ik persoonlijk dus complete onzin, en zo zijn er ook mensen die beweging een ruime stal en ruwvoer complete onzin vinden. Ik heb de Orun cursus gedaan, en daar zat zelfs de instructeur bij het theorie hoofdstuk over paardenwelzijn te verkondigen dat het allemaal overdreven was en niet toepasbaar op sportpaarden.
Ook al is het niet hand te haven en te controleren, halen regels wel de discussie weg. Het staat zo in de wet, dus het moet/hoort zo. Daar kun je het dan wel niet mee eens zijn, maar dat betekent niet dat je je niet aan regels moet houden. En je kunt bijvoorbeeld wel bellen als je een veulen helemaal alleen ziet staan. Vier uur buiten is al een enorme verbetering op helemaal niet naar buiten, net als bv. tralies tussen de stallen die voor sociaal contact zorgen beter zijn dan dichte wanden. Meteen de ideale situatie krijg je toch nooit en is al helemaal niet haalbaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:45

Gypsy schreef:
@Suzanne F. Duur? Is maar net hoe je het bekijkt. Ken iemand die ze altijd buiten heeft staan, ze is 100 euro per maand kwijt aan hooi, dan af en toe natuurlijk nog entingen, ontwormen, een van de twee moet af en toe naar de smid, de ander heeft altijd perfecte hoeven, maar verder niks. Dat noem ik niet duur hoor. :D

Nee zo bedoel ik het niet. Doordat pensions allerlei aanpassingen moeten gaan doen wordt het houden van paarden heel duur. Pensions zullen giga investeringen moeten gaan doen en minder paarden kunnen gaan huisvesten. De prijzen gaan dus omhoog.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:46

Voor ons is dit makkelijk haalbaar. Mijn pony's staan 's nachts in boxen van 3,5 x 5 m. en 's ochtends gaan ze de paddocks in. Per twee hebben ze een paddock van 5 x 10 m. Dan gaan ze daarna nog ongeveer 4 uur in de wei en daarnaast rijden we minstens een uur. Dit gebeurt zowel 's zomers als 's winters.
Voor sneeuw ben ik niet zo bang. Mijn paarden staan niet op ijzers en de bak + paddock strooien we elke dag met zout waardoor daar geen ijs/sneeuw/bevroren ondergrond komt.

Naast voldoende beweging, staan ze nooit achter prikkeldraad en krijgen ze hun ruwvoer in een slowfeeder waardoor ze heel lang over hun kuil doen, wat goed is voor de spijsvertering.

Ik vraag me af hoe ik het volgend jaar ga doen, ik ga dan verhuizen naar de randstad maar tot nu toe heb ik nog geen stal gevonden daarbij ik zelfs na ga denken over een kijken op die stal, laat staan m'n paard daar stallen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:47

Cer schreef:
Het gaat erom dat het paardenbestand best wel heel erg moet inkrimpen om aan deze regels te voldoen. Dat denk ik.

Zoveel stallen zonder weides of paddocks zijn er toch niet? (hoop ik dan).
En een stal van 3x3 is ook geen probleem als het paard er vrij uit kan.
Afbeelding
Dit lijkt me (als stal! niet als uitloop) toch niet zo moeilijk te realisteren, zelfs op beperkte ruimte.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:48

Suzanne F. schreef:
Gypsy schreef:
@Suzanne F. Duur? Is maar net hoe je het bekijkt. Ken iemand die ze altijd buiten heeft staan, ze is 100 euro per maand kwijt aan hooi, dan af en toe natuurlijk nog entingen, ontwormen, een van de twee moet af en toe naar de smid, de ander heeft altijd perfecte hoeven, maar verder niks. Dat noem ik niet duur hoor. :D

Nee zo bedoel ik het niet. Doordat pensions allerlei aanpassingen moeten gaan doen wordt het houden van paarden heel duur. Pensions zullen giga investeringen moeten gaan doen en minder paarden kunnen gaan huisvesten. De prijzen gaan dus omhoog.

Ik denk niet dat dat erg is. Een paard houden kan nu soms veels te goedkoop zijn, het is zo'n makkelijke aanschaf. Als het idd duur word zullen al die stad kakkers die een paard voor de heb hebben en er niks mee doen, wel 2 keer nadenken voor ze het echt doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:48

Citaat:
Komen jullie wel eens in de randstad??

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:49

Onvoorstelbaar dat er nog steeds mensen zijn die reageren met 'en dan, moeten die stallen die niet aan deze regels kunnen voldoen, gewoon maar weg?'
JA natuurlijk moeten die stallen weg. Als je in de Randstad woont en geen fatsoenlijke huisvesting kunt vinden voor je paard of het geld er niet voor over hebt, neem dan geen paard!

Ik heb makkelijk praten ja, ik woon in Drenthe, heb de paarden aan huis waar ze een heerlijk weiland hebben met schuilstal. Ook in de winter met de gladheid gewoon elke dag naar buiten, niks gekke streken want ze staan elke dag buiten.
Als een stal niet aan deze eisen voldoet, voldoet hij m.i. niet aan de standaard voor het houden van een paard. Als er geen ruimte is voor dagelijkse weidegang (en dus niet in een klein paddockje, wat ik eerder in dit topic ook al zei), is er dus duidelijk geen ruimte voor een paardenbedrijf.
Wil je paarden houden, heb je een bepaald aantal dingen nodig, waaronder het belangrijkste: mogelijkheid tot dagelijkse (!) weidegang, inclusief schuilmogelijkheid. Alle andere dingen zijn toegevoegde luxe, ik vind dat dit toch het minimale is waar je aan zou moeten voldoen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:49

Gypsy schreef:
Als het idd duur word zullen al die stad kakkers die een paard voor de heb hebben en er niks mee doen, wel 2 keer nadenken voor ze het echt doen.

Hm ja of de rijke kakkers kunnen dan nog wel paardjes ergens stallen en de gewone gepassioneerde liefhebber niet meer...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:50

Waarom komen mensen altijd met tegenargumenten bij dit soort dingen. Het is toch super dat het welzijn van paarden verbeterd wordt, dat jou die regels niet zouden uitkomen is jouw probleem. Niet die van een ander, nouja wel die van je paard maar die had al een probleem als hij/zij alleen uit stal komt om te rijden. Het blijkt uit de tegenargumenten alleen maar hoe noodzakelijk het is dat er regels komen.

Ook dingen als in mn omgeving is geen goede stal beschikbaar.Natuurlijk is die er wel, misschien niet de luxe stal die je zoekt. Misschien moet je zelf je handen uit je mouwen steken of een stukje verder reizen. Maar overal is een goede plek te vinden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:51

De boxafmeting van minstens 10m2 geldt voor paarden groter dan 1.57. Een pensionhouder met kleine boxen kan ook pony's gaan stallen. Ik ken een stal in de buurt die nu al geen paarden boven de 1.60 willen omdat ze boxen hebben van 3x3 en dat dus te klein vinden voor grotere paarden. Ze staan daar bovendien de hele dag buiten (zomers 24/7). Zo kan het ook.

Vind het prima regeltjes om mee te beginnen, de paarden varen er wel bij. Weer of geen weer, lekker naar buiten, dat hok uit, de frisse lucht in en de beentjes strekken.
Nu nog de volgende stap dat Jan en Alleman maar veulens fokken. Heb er zelf ook 1 gefokt, maar de merrie zelf tot het eind gehouden, en ga nu met hem verder. Sommige mensen fokken in jaar uit veulens en raken ze nu aan de straatstenen niet kwijt. Helaas denken een hoop mensen de toekomstige Totilas te kunnen fokken....

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:51

Suzanne F. schreef:
Gypsy schreef:
Als het idd duur word zullen al die stad kakkers die een paard voor de heb hebben en er niks mee doen, wel 2 keer nadenken voor ze het echt doen.

Hm ja of de rijke kakkers kunnen dan nog wel paardjes ergens stallen en de gewone gepassioneerde liefhebber niet meer...

So be it.. als dat is wat nodig is om een paard te kunnen houden in de Randstad.. Over de grens in Duitsland en Belgie zijn er weinig problemen en ook hier in het Noorden niet. Dat is de overweging die je maakt. Ik zou ook geen paard kunnen betalen als ik nog in de Randstad zou wonen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:52

Hier gaat dat ook met gemak, ze staan momenteel van 10.00 tot 20.00 buiten en gaan later deze zomer 24/7 buiten. :) Sowieso staat hier niks onnodig binnen.

chocobroodje

Re: Minimaal 4 uur beweging voor paarden per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:53

Suzanne F.

Sabine schreef:
Ik zou ook geen paard kunnen betalen als ik nog in de Randstad zou wonen.

Nee ik ook niet. Heb ze gelukkig bij huis staan. Op pension is nu al niet te betalen voor mij, laat staat in de toekomst. Hier kunnen ze ook de hele dag buiten en hoef ik niet te wachten tot de paddock vrij is of zoiets.

MamboBeach

Cer schreef:
Citaat:
Komen jullie wel eens in de randstad??

Ja hoor, ik wel! :D
In de randstad is het heel moeilijk. Laten we wel wezen, er zijn ook veel mensen, vaak boeren, die er een leuk centje aan konden verdienen om paarden te houden. Die zullen gewoon zich aan moeten gaan passen, hoe moeilijk ook.

Cer

Sabine schreef:
Onvoorstelbaar dat er nog steeds mensen zijn die reageren met 'en dan, moeten die stallen die niet aan deze regels kunnen voldoen, gewoon maar weg?'
JA natuurlijk moeten die stallen weg. Als je in de Randstad woont en geen fatsoenlijke huisvesting kunt vinden voor je paard of het geld er niet voor over hebt, neem dan geen paard!

LEES nou eens!!
Die paarden die ZIJN er al.. het is geen kwestie van 'neem geen paard' maar wat doe je met de paarden die er al zijn??? Die moeten dus dood.

Na aanpassingen van de stallen komt er alleen maar minder ruimte, dus blijven er meer paarden over.. mogen die bij jou in de tuin?

Er zijn mensen die nu wel een paard kunnen betalen, maar misschien straks niet meer. Dus die moeten ook weg/dood.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:54

Het is 'niet haalbaar' enkel en alleen omdat het voor de mens moeilijker word.
Voor paarden word het enkel beter. Alleen daarom zou je er al achter staan als je echt het beste met ze voor hebt.
Ja maar al die stallen en die hebben geen land dus wat moeten hun dan? Kan moeilijk zeggen dat ze moeten stoppen.
Nee hoor laat ze maar stoppen of verbeteren. Dat wil je toch wel voor je paard? Beter huisvesting. Of wil je paardje altijd op stal zodat je altijd meteen kan rijden en je geen nat paard hebt.
De hele paarde houderij is over het algemeen mensgericht en egoïstisch tegenover het paard die lijd onder wat de mens wilt. Want voor wie is een luxe stal nou luxe? Een paard zal nooit vragen om een stapmolen maar gewoon bewegingsvrijheid en de keuze om te lopen of rennen wanneer hij dat wilt maar dat kost te veel moeite voor de mens en daarom is het niet haalbaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:55

Suzanne F. schreef:
Gypsy schreef:

De gewone gepassioneerde paardenliefhebber?
Het lijkt me niet dat iemand die paarden oprecht liefheeft nu genoegen neemt met altijd maar binnen. Dus voor de oprechte liefhebber zal het geen probleem zijn.