Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:57

In Echt Wel zit 2x Otto = moedersvader en de moeder van Erik T = ook een Otto.
Otto behoorde nog wel aardig tot het zwaardere caliber Groninger net als Experiment de vader van Excellentie.
Excellentie T ken ik niet zo goed maar ik weet dat Uums van bokt een volle zuster van hem heeft en die is Groninger in alle proporties.
De bloedvoering is mijn inziens nog helemaal niet zo verkeerd!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:45

Is het gebruikelijk bij het groninger stamboek om te fokken op deze manier. Zoals hier gebeurt met 2x Otto?

Ik kom deze foto van een groninger merrie tegen, gaat het deze kant uit met het moderne groninger paard?
Afbeelding

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:00

Ilegra schreef:
In Echt Wel zit 2x Otto = moedersvader en de moeder van Erik T = ook een Otto.
Otto behoorde nog wel aardig tot het zwaardere caliber Groninger net als Experiment de vader van Excellentie.
Excellentie T ken ik niet zo goed maar ik weet dat Uums van bokt een volle zuster van hem heeft en die is Groninger in alle proporties.
De bloedvoering is mijn inziens nog helemaal niet zo verkeerd!.

A horse is an horse as he is ofwel een paard is een paard zoals hij daar staat.

Zoals hij daar staat geeft hij de genen door.Zoals hij eruit ziet is een produkt van zijn (voor)ouders.Hoe een zuster eruit ziet zegt helemaal niets.
Als de grootvader een zwaar paard is zegt dat niet allesover de kleinzoon.
Bloedvoering is iets anders dan het exterieur van een paard.
Wat heb je aan een paard met een interessante bloedlijn en een matig exterieur?(voor de fokkerij)

Als een paard op 3 jarige leeftijd niet het groninger type en de massa van een groninger heeft, dan krijgt hijdat later ook niet.

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:09

Mindim schreef:
Is het gebruikelijk bij het groninger stamboek om te fokken op deze manier. Zoals hier gebeurt met 2x Otto?

Ik kom deze foto van een groninger merrie tegen, gaat het deze kant uit met het moderne groninger paard?
Afbeelding

zie hetgroningerpaard.nl /hengsten.
de lichtere types henhsten pikje er zo uit
als ikme niet vergis is dit een Gerlinus merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:56

haga schreef:
A horse is an horse as he is ofwel een paard is een paard zoals hij daar staat.

Zoals hij daar staat geeft hij de genen door.Zoals hij eruit ziet is een produkt van zijn (voor)ouders.Hoe een zuster eruit ziet zegt helemaal niets.
Als de grootvader een zwaar paard is zegt dat niet allesover de kleinzoon.
Bloedvoering is iets anders dan het exterieur van een paard.
Wat heb je aan een paard met een interessante bloedlijn en een matig exterieur?(voor de fokkerij)

Als een paard op 3 jarige leeftijd niet het groninger type en de massa van een groninger heeft, dan krijgt hijdat later ook niet.

Ik denk eerder dat je het niet zonder elkaar kan zien.
Je hebt het type nodig maar je moet ook zorg dragen voor de bloedvoering.

Ik vind Echt Wel niet meteen verkeerd, hij is wel moderner dat ben ik met u eens maar zet hem naast Lucas.
Dan zie je dat Echt Wel een klassieker model en type heeft dan dat Lucas dat heeft.
Echt Wel is van het moderne type net als de betreffende merrie hier boven van Gerlinus.
Hij is nog jong en zal zeker wel wat gaan uitzwaren.

Mindim zoals ik al eerder heb gezegt is dit moderne type niet geheel nieuw.
De hengst waar het allemaal mee begon was ook niet van een zwaar caliber en dan heb ik over Baldewijn.
Die ze nota bene hebben gered van de slager.
Zo had je de Groningers van de klei en het wat lichtere karrosier type.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:36

Mindim schreef:

Afbeelding

Afbeelding
Deze merrie is een dochter van Gerlinus en zeer rank voor haar bloedvoering (x Eendracht x Otto) en in vergelijking met haar uiterst robuuste moeder Pia. Vandaar dat ze gekruist is met Bascal, in de hoop een iets klassieker paard te fokken. Over een veulen van 1,5e week (op de foto twee dagen jong) kun je weliswaar niet veel zeggen, maar tot dusver ben ik zeer content over het hengstje :)

Dit is een ruin van Gerlinus, ook uit een klassieke moeder. Hij is een paar maandjes jonger dan de merrie:
Afbeelding
Dit is overigens zeer benevens het aanvankelijke onderwerp, maar klaarblijkelijk mag dat in dit topic :)
Met Rosie ben ik het overigens (weer eens) volledig eens ;)

Anoniem

Re: Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:48

Aah, daar zit ook Otto in, geeft Otto het ranke dan door, aangezien Echt Wel ook vrij rank is.

We hadden hier altijd een 'logeer' ruin van Bascal, genaamd Bram destijds van F. Langeland. Die was/is ook klassiek.

@Ilegra, ik kom uit de groninger klei, misschien daarom mijn voorkeur voor het zwaardere type :D Ik ben met dat beeld groninger opgegroeid, misschien daarom de voorkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:53

Sorry, ik zal het niet meer over types hebben.
Ik ben wel van mening dat het paard niet alleen ten onder gaat, aan gedonder binnen het stamboek. Maar ook door moderne rijpaarden uit een klassiek werkpaard te fokken, naar mijn mening raakt daardoor het klassieke type in de verdrukking en zal uiteindelijk door gebrek aan vraag van het toneel verdwijnen. Eeuwig zonde. Ik ben fam van het groninger paard, en de merrie hierboven, evenals Echt Wel vind t ik mooie paarden. Maar gronings? Nee, niet echt in mijn beleving.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:58

Hmmmmm ik heb ook een groninger maar ik snap er eerlijk waar geen ene.....meer van! :?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:01

Dat is vrij uitzonderlijk; Otto geeft juist vaak gemiddelde tot iets zwaardere types (de hengst Onno, maar ook Ottomaan bijvoorbeeld). Zoals gezegd is Pia (Eendracht x Otto) wel echt zwaar. Echt Wel is nog jong en zal zeker nog een eind uitdijen - mensen vergeten soms dat Groningers laat rijp zijn :)

Mijn merrie noem ik zelf ook niet zozeer Gronings qua type. Ik bied haar niet ter keuring aan, omdat ik vind dat haar pijpomvang bijvoorbeeld niet voldoende is. Toch vind ik het nog steeds een goede zet dat ik haar heb gekocht en door een klassieke hengst heb laten dekken, en niet de WPN-merrie die ik ook had kunnen aanschaffen. Op deze manier hoop ik toch met een iets moderner tussenstation een aantal goede Groningse genen te hebben verankerd :)

Bram is een schatje <3 Hij heeft een lief hoofd en een prachtige hals.
Er zijn zwaardere Bascals trouwens, maar `t is een mooi dier :)

http://pic100.picturetrail.com/VOL929/1 ... 834460.jpg
Bernardo (v. Bascal) & Prelude (v. Experiment)
Citaat:
Ik ben fam van het groninger paard

Dat is Echt Wel Toevallig moeha, onze paarden ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:22

Was weer een lekkere typo :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:33

Tja, tijd om naast de moderne een klassieke richting aan te houden in het stamboek, en lukt het niet binnen 1 stamboek, dan moet er maar een klassiek stamboek bij komen...

Bij de Oldenburgers is er ook onderscheid tussen "modern" Oldenburger en Alt Oldenburger. Dat Alt Oldenburger is trouwens familie van de ouderwetse Groninger, klassieke Groningers worden ook geaccepteerd binnen het Alt Oldenburgse stamboek, voorzover ik weet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:16

Mindim schreef:

Afbeelding

Oe, das een hele mooie merrie :j

Mooie klassieke belijning, mooi front, een mooie blije presentatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:25

Ok, ze is mooi, maar van mij mag ze zwaarder. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:11

Zoolgangster schreef:
Ok, ze is mooi, maar van mij mag ze zwaarder. :j

Ik vind het ook wel een mooi paard, maar weinig gronings meer aan in mijn ogen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:12

Wij hebben heel druk overlegd met de inspecteur van het stamboek over een klinische keuring. :)*
Het is niet mogelijk om in Utrecht een klinische keuring uit te laten voeren omdat hij daar al röntgenologische gekeurd is.
Dit is een keuring waar meer uit blijkt dan een klinische keuring.
Omdat Utrecht onafhankelijk wil blijven geven ze alleen maar second opinion over andere klinische keuringen.

Er werd daar verteld, dat er alleen een klinische keuring wordt gedaan bij de Groninger hengsten als er twijfel bestaat over de röntgenfoto's :o
En dat was bij ons absoluut niet het geval. Echt Wel voldoet aan de hoogste eisen van het stamboek. *\o/*
Dus bij deze alle twijfel weggenomen.
Mocht iemand daar nog info over willen hebben dan mogen ze daar met inspecteur contact over opnemen. :j

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:16

Dus als ik het goed begrijp is de reden van het gesteggel nu van tafel.....
Of is dat te simpel gedacht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:54

tellom schreef:
Wij hebben heel druk overlegd met de inspecteur van het stamboek over een klinische keuring. :)*
Het is niet mogelijk om in Utrecht een klinische keuring uit te laten voeren omdat hij daar al röntgenologische gekeurd is.
Omdat Utrecht onafhankelijk wil blijven geven ze alleen maar second opinion over andere klinische keuringen.

Er werd daar verteld, dat er alleen een klinische keuring wordt gedaan bij de Groninger hengsten als er twijfel bestaat over de röntgenfoto's :o
En dat was bij ons absoluut niet het geval. Echt Wel voldoet aan de hoogste eisen van het stamboek. *\o/*
Mocht iemand daar nog info over willen hebben dan mogen ze daar met inspecteur contact over opnemen. :j

Deze klinische keuring (dat is zo'n keuring met de buigproeven toch?) had hij eigenlijk al moeten hebben onder gaan voor de deelname aan de hengsten keuring toch?
Wat was de beweegreden om die over te slaan?

Mindim ieder heeft zijn smaak.
Ik houd persoonlijk van middelzware type zoals Mats en Onno.
Maar dat betekend niet dat ik de zwaardere types als Batavier en Bascal niet waardeer.
Ik vind Herbert bijvoorbeeld helemaal geweldig.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:23

Ilegra schreef:
tellom schreef:

Deze klinische keuring (dat is zo'n keuring met de buigproeven toch?) had hij eigenlijk al moeten hebben onder gaan voor de deelname aan de hengsten keuring toch?
Wat was de beweegreden om die over te slaan?

Mindim ieder heeft zijn smaak.
Ik houd persoonlijk van middelzware type zoals Mats en Onno.
Maar dat betekend niet dat ik de zwaardere types als Batavier en Bascal niet waardeer.
Ik vind Herbert bijvoorbeeld helemaal geweldig.

Nee, geen buigproeven alleen maar kijken of hij gezond is, ze nemen alleen maar buigproeven als ze niet zeker zijn over de foto's
Dit heb ik niet zelf verzonnen maar uit de paardenkliniek van Utrecht vernomen. :list:

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:04

tellom schreef:

Dit is nu wat je noemt een broodje Aap verhaal.
Wat een onzin staat erin!
Natuurlijk worden er klinische keuringen gedaan in Utrecht.
Echtwel voldoet niet aan de eisen van het GroningerStamboek want hij is niet klinisch gekeurd.
Er zijn diverse hensgten van het Groningerstamboek gekeurd in Utrecht.Ook klinisch.
Rontgenfotos zeggen totaal niets over de inwendige gezondheid van het paard.
Klinische keuring is de basis van de vertrinaire keuring van een paard.
Onderzoek van hart,longen,kwaliteit van de hoeven,monsteren op harde en zachte bodem,buigproeven etc,etc.

Kortom: laat je niets wijsmaken door een inspecteur groningerpaard en verschuil je hier niet achter naar anderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:12

Rontgenfotos zeggen wel wat over een paard. Als een paard op de foto's niet goed is dan is de kans groot dat hij vroeg uitvalt door kreupelheid.
Ik zou niet dekken bij een hengst die alleen maar klinisch gekeurd is...het moet beide gedaan zijn.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:16

wie van de mensen die hier om het hardst roepen dat het allemaal niet luxer moet, maar juist zwaarder, heeft de afgelopen drie jaar, twee of meer zware groninger veulens (per jaar) gefokt, en verkocht?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:29

Af en toe begrijp ik niets van de fokkerij en de hengstenhouders. Als hengstenhouders zwaar willen fokken zulllen ze zelf ook merries moeten hebben om dit waar te maken. Merriehouders zijn vrij om hengsten te kiezen.

In mijn ogen moet het oude, zware, type Groninger behouden blijven maar is er niets mis met wat rijtypischer paarden te fokken. Af en toe wat ander bloed, hiermee kun je laten zien hoe veelzijdig een Groninger kan worden ingezet in sport én fok. (Uiteraard doel ik met ander bloed op een gebruikspaard, niet voor verdere fok).

En hier schijnt het dus fout te gaan, mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet en zijn het niet eens over fokbeleid. Ik vraag me dan echt af waar de merriehouder blijft....waarschijnlijk bij een andere hengstenhouder waar het wél gezellig is;)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 06:35

stoffel Dat zijn wel meer fokkers.
Niet alleen gefokt, verkocht maar ook in de sport uitgebracht en aangekocht.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:11

Het gaat hier niet om zwaar of niet zwaar. Hengsten binnen 1 stamboek moeten allemaal aan gelijke eisen voldoen. Klinische keuringen doen ze wel degelijk in Utrecht. Pas nog met onze hengst geweest. En anders ga je naar een andere kliniek. Het stamboek heeft hier ernstige steken laten vallen met al dit gedoe tot gevolg. Inspecteur en bestuur verversen en snel zorgen dat iedereen aan de gestelde eisen voldoet. Vervolgens rap zorgen dat de rust weerkeert. Dit soort gedoe is funest voor de naam Groninger!