Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
evih schreef:Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan
geerke schreef:gaat dat uberhaupt goed 300 galopperende paarden?
Sterkte voor het slachtoffer.
geerke schreef:gaat dat uberhaupt goed 300 galopperende paarden?
Sterkte voor het slachtoffer.
evih schreef:Normaal reageer ik niet snel op dit soort berichten, maar nu is er toch iets dat ik kwijt moet.
Ten eerste vraag ik mij af hoevelen onder jullie ooit al daar zijn geweest? Ik heb er één of twee zien voorbij komen en dat waren dan ook degenen bij wie ik mij aansluit (bv Lusitana). Aan de anderen zou ik willen vragen net te snel te oordelen als je het enkel van op een filmpje kent.
Ten tweede: het niet dragen van een cap is volledig eigen verantwoordelijkheid. Genoeg wedstrijdruiters die tijdens het inrijden er ook geen op hun hoofd hebben (springwedstrijden, 20 man in een kleine bak, ... minstens even gevaarlijk).
Ten derde: De processie is inderdaad een uur door het dorp met een aantal paarden naast elkaar. Niets vermoeiend aan, elk verkeersmak paard moet dit perfect kunnen. Vervolgens drie toertjes galop rond het altaar. Slechts de minderheid doet mee, op minder dan 10 minuten gedaan, de eerste 10 springen er vandoor maar daarna is het een zeer deftig tempo, in mijn ogen ook niet het zwaarste wat een paard moet doen. Uiteindelijk gaan de paarden nog wat verderop om gewijd te worden. Hier hebben de meesten juist schrik, zoals al vernoemd werd van die wc-borstel waar een hoop water uit komt. Alles samen bekeken, is dit dus helemaal niet zo vermoeiend! Volledig mee akkoord dat het warm was, maar die wedstrijdruiters doen deze dagen hun paarden meer zweten
Ten vierde: In verband met de veiligheid. Op twee à drie plaatsen zijn er aan de cirkel uitgangen van een 10-tal meter. Indien het dus onmogelijk zou zijn een paard tegen te houden, kan deze perfect veilig uit de cirkel gestuurd worden. De kans dat daar een paard in de menigte vliegt, schat ik op nihil.
Ten vijfde: Een droog stoppelveld ... onze paarden zijn niet van porselein hoor! Zo'n ondergrond kunnen ze perfect aan. Vorig jaar is de galop niet doorgegaan wegens te nat en dus niet verantwoord. De organisatie denk echt wel aan de paarden!
Als er nog vragen zijn ... Ik ben daar geweest!! Dit jaar was ik er niet bij en heb het ongeval dus niet gezien (in mijn ogen verkeerde plaats, verkeerd moment), maar ik ken de situatie er wel.

En dat zonder de exacte situatie te kennen. Deze mensen wens ik weinig anders toe dan wat zij deze amazone toewensen
evih schreef:Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan