Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:51

Wat een naar einde voor het paard. Die heeft er niet voor gekozen om mee te doen. Voor de amazone heel vervelend, maar was eigen keuze en blijkbaar niet een hele verstandige.
Mag hopen dat ze in de toekomst strengere eisen gaan stellen aan dit evenement. Cap en paarden met een goede conditie lijkt mij al een punt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:17

Veel sterkte voor de amazone. Ik hoop dat ze volledig mag recupereren en er niets aan overhoudt. Ook sterkte aan de persoon die op het paard zat die de amazone geraakt heeft. Die man/vrouw zal wel met een enorm schuldgevoel zitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:37

Kijk Evih, da's een reactie waar we wat aan hebben!

En zijn er hier nu echt mensen die denken dat het feit dat wij paarden de afgelopen tientallen jaren tot mietjes hebben proberen te maken, opweegt tegen het hele evolutionaire proces waarin het paard is geworden tot wat 'ie is?

Maar even alle gekheid op een stokje.
We kunnen natuurlijk makkelijk gaan vergelijken met dressuur ruiters die hun paard op dit moment veel meer belasten. Maar da's nogal flauw.
Ik denk dat ieder GEZOND paard prima een uurtje kan stappen, en dan 3 rondjes galoperen. Daar is weinig conditie voor nodig. Van de hitte hebben ze zeker tijdens het stappen weinig last, het galoperen gebeurt rustig, meeste dieren kiezen zelf hun tempo, anderen worden zelfs ingehouden.
Cap is ieders eigen keus.

Ik denk dat de mensen die commentaar leveren gewoon nog nooit de gemoedelijkheid van zulke evenementen hebben mogen ervaren. De context waarin deze dingen gebeuren doet namelijk veel. Zoals de man die zich meteen verantwoordelijk voelt, van zijn paard springt, het dier vasthoud, en andere ruiters doet stoppen. Omdat het een ons gevoel is waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt.
Heb het zelf met strao al mogen ervaren, heerlijk is dat. Nodig iedereen van harte uit voor een warm bad van nuchterheid. ;)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:50

Evih, ik geef je gelijk!
Een vriendin van mij dacht dat het dragen van een cap verplicht was daar, maar de mensen kiezen dat nog steeds zelf. Geen cap = eigen keuze.

Ze doen dit inderdaad al jarenlang en er zijn al jaren geweest dat de galop niet door kan gaan omdat de ondergrond niet goed is. Dus ze weten echt wel wat ze doen en weten waar ze mee bezig zijn.

Regelmatig kwamen er mensen langs de kant door om te zien of niemand te dicht stond. Op het einde zijn er ook op verschillende plaatsen water voorzien voor de paarden.

Ik was er dit jaar wel bij maar heb dit niet zien gebeuren, ik stond aan de andere kant.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:57

Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan :(

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:59

Goed nieuws om te horen dat het goed gaat met de vrouw !
Dit bericht verandert de zaak natuurlijk weer hélemaal, gewoon een ongeluk, wat niemand zag aankomen en niemand vast had verwacht.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:02

evih schreef:
Ik heb een update! Net een mailtje ontvangen, blijkt dat ik vrouw en paard in kwestie ken. Ben momenteel nog even geschokt want het was echt een prachtduo!!
Het gaat inderdaad over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard loopt minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen over "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw ligt momenteel nog minstens tot morgen op intensieve, maar het gaat relatief goed. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Was een pracht van een paard met een schitterend karakter, het zijn de besten die als eerste moeten gaan :(

En dat is dus de reden dat je niet gelijk moet oordelen. Vaak liggen de feiten toch net ander. Ben blij dat het redelijk met haar gaat. Hopelijk komt ze er weer helemaal boven op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:04

gaat dat uberhaupt goed 300 galopperende paarden?
Sterkte voor het slachtoffer.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:07

geerke schreef:

300 paarden zullen dat in het filmpje vast niet zijn geweest hoor ?!
En als je goed kijkt, beginnen ze met de start met veel, maar na 1 rondje of zelfs al halverwegen het 1ste rondje zie je al grote afstanden tussen alle paarden dus dat gaat prima !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:07

geerke schreef:

*Zou geerke graag naar ijsland sturen voor de massaritten die daar gehouden worden.*
Komaan, waarom zou een kuddedier niet in een kudde kunnen zijn?
Op strao gaan ze overigens voluit op het strand, no problemo!

Idd sterkte voor het slachtoffer, dit is al weer een heel ander bericht.
Dit had dus net zo goed in een jolige bui in de wei kunnen gebeuren...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:12

xEline schreef:
Zijn dit niet na bewegingen?

dat denk ik ook dit paard wist het daar al niet meer

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:13

evih schreef:
Normaal reageer ik niet snel op dit soort berichten, maar nu is er toch iets dat ik kwijt moet.

Ten eerste vraag ik mij af hoevelen onder jullie ooit al daar zijn geweest? Ik heb er één of twee zien voorbij komen en dat waren dan ook degenen bij wie ik mij aansluit (bv Lusitana). Aan de anderen zou ik willen vragen net te snel te oordelen als je het enkel van op een filmpje kent.

Ten tweede: het niet dragen van een cap is volledig eigen verantwoordelijkheid. Genoeg wedstrijdruiters die tijdens het inrijden er ook geen op hun hoofd hebben (springwedstrijden, 20 man in een kleine bak, ... minstens even gevaarlijk).

Ten derde: De processie is inderdaad een uur door het dorp met een aantal paarden naast elkaar. Niets vermoeiend aan, elk verkeersmak paard moet dit perfect kunnen. Vervolgens drie toertjes galop rond het altaar. Slechts de minderheid doet mee, op minder dan 10 minuten gedaan, de eerste 10 springen er vandoor maar daarna is het een zeer deftig tempo, in mijn ogen ook niet het zwaarste wat een paard moet doen. Uiteindelijk gaan de paarden nog wat verderop om gewijd te worden. Hier hebben de meesten juist schrik, zoals al vernoemd werd van die wc-borstel waar een hoop water uit komt. Alles samen bekeken, is dit dus helemaal niet zo vermoeiend! Volledig mee akkoord dat het warm was, maar die wedstrijdruiters doen deze dagen hun paarden meer zweten ;-)

Ten vierde: In verband met de veiligheid. Op twee à drie plaatsen zijn er aan de cirkel uitgangen van een 10-tal meter. Indien het dus onmogelijk zou zijn een paard tegen te houden, kan deze perfect veilig uit de cirkel gestuurd worden. De kans dat daar een paard in de menigte vliegt, schat ik op nihil.

Ten vijfde: Een droog stoppelveld ... onze paarden zijn niet van porselein hoor! Zo'n ondergrond kunnen ze perfect aan. Vorig jaar is de galop niet doorgegaan wegens te nat en dus niet verantwoord. De organisatie denk echt wel aan de paarden!

Als er nog vragen zijn ... Ik ben daar geweest!! Dit jaar was ik er niet bij en heb het ongeval dus niet gezien (in mijn ogen verkeerde plaats, verkeerd moment), maar ik ken de situatie er wel.

Ik reageer ook niet vaak op voorpagina nieuws maar ben ook goed geschrokken van wat er gebeurd en zeker ook van de (voorbarige) reacties van sommige bokkers (helaas verrast me dat alleen niet)

Ik ben al jarenbij dit evenement aanwezig geweest en kon dit jaar helaas niet.
Ik schok enorm toen ik het hier las en heb meteen de schoonfamilie opgebeld die er wel aanwezig waren.
Mijn schoonfamilie komt uit het dorp en daardoor ken ik de traditie heel goed.
Een heleboel mensen zullen mij wel voor gek verklaren maar ik wil hem zelf nog altijd een keer meerijden.
(voor jullie over me heen vallen, ik vind het zwaar onverantwoord om je paard de hele dag in een klein hokje op te sluiten en hem dan van tot tot teen in te pakken om dan 1 uur in een rijbak met 4 muren er om heen te gaan rijden)
Het is een heel mooi georganiseerd evenement dat gelukkig nog iets aan de eigen verantwoording van de mensen overlaat en niet alles dicteert.
De baan is ruim genoeg om met zo'n groep paarden doorheen te komen en als je niet wilt kun je met je paard langs de kant plaats nemen (wat velen ook doen)

Ik ben wel heel blij om de berichten over de mevrouw hierboven te horen en dat ze wel beter gaat.
Heel sneu voor het paard, maar dit had ook bij een stuk galopperen tijdens een rit kunnen gebeuren en dan was er misschien niet zo snel hulp vaan haar geweest.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:16

Ik zelf zou ook graag ooit nog eens mee willen rijden, lijkt me echt wel leuk om te doen ! :j
Ben er zeker van dat het een goed georganiseerd evenement is en hoor er steeds positieve reactie's van en het is niet voor niets al jarenlang een traditie ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:24

gilby doe je nou zelf niet net zo hard mee net oordelen en modder gooien?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:26

ik ben er na het zien van de beelden mee eens dat dit overal kan gebeuren, geef je gelijk

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:42

Vind het goed dat de update hier geplaatst wordt. Ik hoop dat de ruiter er niets aan overhoudt, al denk ik dat het voor haar een traumatiserende ervaring zal zijn geweest waarbij ze haar paard ook nog eens verloren is. Heel veel sterkte voor haar in de komende tijd.
De meningen zijn hier duidelijk verdeeld. Ik denk niet dat deze processie afgeschaft gaat worden al denk ik wel dat de organisatie zoals dat zo netjes heet strenger moet toezien op het gebruik van een cap en gepaste kleding. Paardensport staat niet voor niets bekend als een sport waarbij als er blessures zijn dit niet de lichtste blessures zijn. Veiligheid voor alles zeg ik dan ook!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:48

Fijn dat het goed lijkt te komen met de amazone in kwestie. Ik wens haar heel veel sterkte toe bij haar herstel en tevens bij het verwerken van het verlies van haar paard!!

Verder vind ik dat er hier behoorlijk overdreven wordt gereageerd, schokkend zelfs dat mensen zo kunnen oordelen :oo En dat zonder de exacte situatie te kennen. Deze mensen wens ik weinig anders toe dan wat zij deze amazone toewensen :o

Ik ga mee in een enkele reactie en hierin noem ik in het bijzonder de naam van Lusitana.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:53

evih schreef:

Heel veel sterkte voor deze mevrouw!

Slagaderbreuk kan ieder paard overkomen, niet heel lang geleden nog gelezen over een springpaard dat al een aantal jaar in de top meeliep. En tijdens een wedstrijdrit een slagaderbreuk opliep. Het zegt dus niet altijd wat over de conditie van het paard, er hoeft maar 1 zwak plekje op een belangrijke slagader te zijn en je hebt geen paard meer...

Wat het evenement betreft; ik zie een mooi veld dat inderdaad flink stuift. Er wordt een relatief rustig tempo aangehouden, en ja; er zitten een aantal ruiters meer aan de teugel dan fijn is om te zien. Om dan maar meteen een heel evenement af te zeiken vind ik wel erg kort door de bocht. Denk dat er op de doorsnee dressuurwedstrijd meer paardenleed is te zien.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:02

Wat mij nog meer verbaasd is dat er toch nog een aantal amazones en ruiters zonder cap rijden !!!!
Dat noem ik bij dit soort dingen.....Hoe dom kan je zijn.

Als het paard op rust stond en nu ineens moest rennen is de eigenaresse ook echt stom geweest vind ik, of het paard nu 21 of 30 is.
Zonde van het paard....

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:08

evih schreef:

Een goed herstel voor de amazone toegewenst , wat zal het verlies van haar paard een groot verdriet zijn.
Hoop dat haar vriendenkring haar hierin kan steunen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:09

ik vind de media ook grote schuldige af en toe...
er staan dingen waar nu dus niks van waar blijkt te zijn.. in die nieuwsberichten.

die reacties zijn ook fell.. maar die zijn reageren dan op die foute berichten.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 25-04-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:17

Ik kan er met mijn pet niet bij dat een cap niet verplicht is. Net als autogordels, een helm bij motorrijden of autocrossen moet dit gewoon verplicht worden gesteld. Daarnaast houd ik zelf niet van dit soort evenementen. Ik vind het erg dieronvriendelijk.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:20

Wat is er dan dieronvriendelijk aan eigenlijk?
Ik heb zo'n beetje het hele topic doorgelezen, naar mijn inzien een geval van ongelooflijke pech met zware gevolgen. Het had overal kunnen gebeuren.

Kimm1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:27

Sterkte voor de amazone.
Ik denk niet dat het aan ons is om hierover te oordelen, vooral niet als je er niet zelf bij was!
Ik ben van mening, ieder kent zijn eigen paard het best en kan dus zelf het best beslissen of het paard mee gaat ja of nee. En wat de rest van de wereld er van denkt, tja het zou mij een rotzorg zijn.
Het paard had ook in de weide een slagaderbreuk kunnen krijgen en dan hoor je de mensen er niet over.

Nogmaals, sterkte voor de amazone van het paard!

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:33

Normaal ben ik niet zo'n poster op Bokt, maar gezien ik ook al vanaf mijn 4de naar Hakendover trek om deze processie te bezichtigen wil ik toch wel even mijn mening geven over hoe "slecht" dit evenement is volgens jullie.

Qua veiligheid voor de toeschouwers.. Ja ze zouden hekken kunnen zetten, maar naar mijn idee maakt men het zo enkel nauwer voor de paarden. Plus voor de mensen die het evenement niet kennen er is een politiepatrouille te paard die bestaat uit minstins een 6tal man. Zij rijden per 2 aan de voorkant van de verklede stoet van mensen en taferelen en er rijden er ook 2 aan het begin van de lange stoet van ruiters en paarden. Deze polities te paard waarschuwen de mensen dat ze allemaal achteruit moeten gaan en moeten blijven staan en plaats moeten maken. OOk loopt er politie te voet rond om dit nogmaals duidelijk te maken. Natuurlijk zijn er tal van koppige mensen die toch tussen de paarden oversteken of blijven lopen ofzo, dit is dan eigen risico..

De galoprondes op zich gaan ook al jaren goed, er valt eens iemand ja maar dit kan ook gebeuren tijdens een groepsgalop op buitenrit of niet ? Zoals je ook ziet rijden er voordat alle paarden vertrekken, 5 ruiters (of 6) op de hele breedte van de ronde 1 ronde. Om de grond te testen of ze niet gevaarlijk ligt. Zoals iemand hier al eerder zei, hebben zij vorig jaar geconstateerd dat het veld te nat lag en toen is de galopronde afgelast. Het evenment wordt dus gecontroleerd en ze doen zoveel mogelijk aan de veiligheid.

Ik geef toe dat sommige ruiters niet in die cirkel horen te galopperen, maar zoals ook weer al eerder gezegd werd zie je dat de man die over deze mevrouw en haar paard is gereden ook viel.. MAAR zeer goed heeft gereageerd door op te springen de aankomende ruiters te verwittigen die dan op hun beurt ook keurig meteen gestopt zijn.

Ook zullen er inderdaad mensen zijn die hun paard verwaarlozen het hele jaar en ze dan van stal halen om eens te pronken. Maar ik ken vele deelnemers en deze zijn bezig met hun paarden tot het uiterste. Dus waarom meteen iedereen veroordelen? Deze mensen zijn trots op hun sport, trots op hun dorp en het is een prachtig evenment om te zijn. De religie die bij vele mensen nog heerst, en alle inzet die aanwezig is voor dit evenment is bewonderingswaardig.

Dit was een ongeluk, en als het op wedstrijd ofzo bij een van jullie moest gebeuren zouden jullie het graag hebben dat er geroddeld wordt zonder dat die roddelaars misschien zelfs nog maar het kleinste weten van de zaak in kwestie? De enigen die mogen veroordelen zijn de mensen die weten wat er gebeurt is en hoe het verlopen is, niet mensen die uitgaan van gehoorde en gelezen dingen.

Ik ben slechts 16 dat is een feit, maar ik vind niet dat je zomaar even iets mag veroordelen waar je nog nooit bent heen geweest en iets wat je nog nooit zelf gezien hebt en waarvan je enkel misschien zeer wilde verhalen hebt gehoord.

De amazone is ook haar paard kwijt, en voor hetzelfde geld lag ze in coma nu, of was ze verlamd. Ik ben blij dat het gaat met deze persoon :)