Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:39

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:03

Een cap biedt bescherming maar uiteraard niet voor alles. Ik ben wel van mening dat de kans op nóg groter letsel wel minder groot wordt met het dragen van een cap. (scheelt nogal of je met je blote hoofd op het asfalt valt, of met je cap op).
Dat lees je hier op Bokt ook regelmatig. Ik wil niet weten hoeveel ongelukken eigenlijk dodelijk zouden eindigen als iemand geen cap op had gehad.

Ik rij inmiddels al 20 jaar paard (owjee ik ben echt al oud! :') ), en rij nooit zonder cap. Ik heb het braafste paard van de wereld en nog stap ik er niet zonder cap op.
Ik ben vorig jaar een keer van hem afgevallen, hij struikelde in een konijnenhol in de bak toen ik aan het galopperen was waardoor hij viel en ik dus ook. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik zeg altijd:
voorkomen is beter dan genezen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:04

Tip;

http://www.amazon.com/Royal-Horsemanshi ... 989&sr=1-1

Met afstand het beste boek over paardrijden ooit, met een héérlijk stuk over niet vallen.

Let wel, deze man reed voor zijn leven paard. In het zadel veroverde hij met zijn vader en broers een heel land op de ´Moren´ en tussen de veldslagen door bleef hij scherp door jacht en toernooien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:13

corinne1981 schreef:
ik zeg altijd:

Een cap voorkomt geen val. Beperkt mógelijk een deel van de gevolgen van een val.

Voorkomen = niet vallen :)*

Dat is nu net de kern van het hele probleem van de begripsverwarring.
Valbescherming is (beperkt) nutig en heeft de enórme nadelen van een vals idee van veiligheid en het vergeten van het werkelijke probleem.
Die nadelen zijn geen reden om geen cap op te zetten, maar wel om er meer stil te staan bij wat het echte probleem is dan telkenmale over die cap te neuzelen.

Helaas heeft de bedrijfssector belang bij een cap verplichting ipv invulling van de basisvoorwaardes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:25

Huertecilla schreef:
liljebo schreef:
Ben je van mening dat het puur samenhangt met de band die je opbouwt of je paard al dan niet wegrent of train je ook specifiek op de gewenste reactie als er iets gebeurt?

Wat het paard na schrik doet is inderdaad specifiek te trainen.
Uiteraard is het vertrouwen in de veiligheid van de ruiter cruciaal doch daaróp is er veel te conditioneren.

De ruiter dient zichzelf ook te conditioneren: op ontspannen bij/na schrik; níet alles vast.
In vertrouwen geven en niet schrikbekrachtigen.

Dat het paard bij een onverhoopte val van de ruiter niet van deze wegrent is omdat het de ruiter als veiligste plek ervaart. Dat moet je wel eerst verdienen door dit te laten erváren.

In het geval van mijn héngst komt daar nog bij dat hij mij wil beschermen. Dat is een stukje extra persoonlijke band en persoonlijkheid van hem.
Dat is eígenlijk ongewenst gedrag en daar wordt gericht aan gewerkt.

Citaat:
Kun je meer specifiek zijn over datgene wat je onder die opvoeding verstaat?

Het meest cruciale is dat het paard de ruiter als prettig gezelschap ervaart en deze graag bij zich heeft.
Stap twee is dat de ruiter zorgt dat ´het gevraagde´ de moeite waard is; dat het paard wíl wat de ruiter wil.
Feitelijk gewoon manipuleren. Je doet dat echter met positief motiveren ivp met dwang. Je krijgt wat je beloont. Heel betrouwbaar onvergelijkbaar niet hetzelfde als de inverse van afdwingen door straffen/niet straffen.

Het hoe/wat staat gratis op mijn site.
Ik geef verder in principe geen les.

Ok bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Ik werk zelf overigens ook met PR. Als je daarmee begint, kun je niet meer anders. Voor de rest zal ik nog eens gaan bladeren.

Mbt de andere reacties.... je kunt niet altijd alles voorkomen. Een paard kan vallen en daar doe je weinig aan. Maar ik denk dat het veilig maken van je paard voorop moet staan.
Al heb ik daar ook nog heel wat te leren.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:34

Huertecilla schreef:
corinne1981 schreef:
ik zeg altijd:

Een cap voorkomt geen val. Beperkt mógelijk een deel van de gevolgen van een val.

Voorkomen = niet vallen :)*

Ik bedoelde natuurlijk het voorkomen van erger letsel, niet het vallen, dat is niet te voorkomen... duh! Hihi

xandra1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:36

Ik ben helaas een van die gevallen.
ben flauwgevallen tijdens een springwedstrijd, vervolgens van mijn E-pony naar beneden gedonderd.
met als gevolg een nachtje ziekenhuis en blijvende schade door hersenletsel.
ik had een goede cap op, daarnaast ook een bodyprotector.
Ik kon er weinig aan doen dat het gebeurde, net als mijn pony.
toch heeft het een grote impact op mijn leven, zelfs nu nog 3 jaar later.
Ik hoop dat dit een les is voor anderen om altijd een cap te dragen!!!

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:49

Het is echt een risico ik liep vorig jaar de wei in om mijn pony te aaien en toen kwam de fries van men nicht eraan gegaloppeerd en die diewde me omver en toen viel ik achterover met een punt op een steen. ;( Teon had ik een gat in mijn hoofd. (Het gekke is dat ik zelf nu ook op een Fries Rij :D

Xx JetJuh

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:55

Zelf heb ik vorig jaar ook een ongeluk gehad tijdens de club les, waarbij ik werd weggevoerd met de ambulance.
Ik had die pony toen al 3 jaar, we reden in de M en B springen(nooit klasse hoger gegaan omdat ze toen verkocht was), toch vielen we omdat ze het balkje er af tikte en er toen op sprong, we vielen voorover en ik kwam onder haar te liggen waardoor ik een paar klappen in mijn gezicht kreeg toen mijn pony op stond. Ik droeg natuurlijk mijn cap, maar ik had als nog mijn onder kaak gebroken(ik had toen nog een beugel anders was het nog veel erger geweest), mijn hand zwaar gekneusd en een lichte hersenschudding.
Het stomme was dat mijn pony en ik er allebei niks aan konden doen, ze nam het balkje mee omdat ze een beentje liet hangen, het was gewoon puur pech dat het zo ging. Ik ben wel heel blij dat ik mijn cap op had, want ik reed op haar soms zonder cap, dat doe ik nu nooit meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:11

corinne1981 schreef:
Ik bedoelde natuurlijk het voorkomen van erger letsel, niet het vallen, dat is niet te voorkomen...

Dat is het in de overgrote meerderheid wél *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:23

liljebo schreef:
.... je kunt niet altijd alles voorkomen. Een paard kan vallen en daar doe je weinig aan.

Nee, niet alles. Poep gebeurt.

Paarden vallen echter hóógst zelden zonder dat de ruiter zich ermee bemoeit of het overvraagt.

Müsseler schrijft daar een geweldig goed stuk over wat meer dan een halve eeuw na dato een veelvoud toepasselijker is geworden -O-

Fedrico Caprilli vat het perféct samen met; het hoogste doel wat de ruiter kan bereiken is het paard niet in de weg te zitten.

Kijk ter referentie eens naar de afdalingsscene in ´The Man from Snowy Mountain´.
Dat gaat op zich geheel on-Caprilli, maar het niet in de weg zitten en niet zomaar vallen als het zelf mag lopen zijn helder.
Hier compleet met het poem dat de basis voor de film was;
http://www.youtube.com/watch?v=fs_-DKUi ... re=related
5:48 ´but the man from snowy river let the pony have it´s head´ ... ´he never drew bridle untill he landed´ :)*

Citaat:
Maar ik denk dat het veilig maken van je paard voorop moet staan.
Al heb ik daar ook nog heel wat te leren.

Moet dan niet zijn ´veiliger maken van de ruíter´ ?
Een paard is profi paard. Kan prima op eigen poten uit de voeten.
Is ook 100% voorspelbaar binnen het programma ´paard´ als het een paard is wat geleerd heeft paard te zijn en geen geflipt identiteitsprobleem op vier poten is.
Het gaat met een normaal paard pas fout als er een mens op gaat zitten en het stuurt waar het zelf niet zou gaan of dingen vraagt die het zelf niet zou doen.

De meeste ruiters vragen dingen die het paard niet begrijpt, niet kan, niet durft en zijn daarbij noch een goede ervaring noch de veilige plek.
Het resultaat is stress; een plofpaard. Kwestie van een externe prikkel en ... ´zie je wel, wat goed dat ik een cap en bp draag´ terwijl het in werkelijkheid een zelfveroorzaakte situatie was.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:00

Beli schreef:
Buiten dat kan het ook zijn dat een paard trapt of stijgert met longeren, losgooien of paarden op het landzetten hebben de meesten mensen geen cap op.

jij wel dan?

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:01

Wat een geneuzel allemaal. Je kan simpelweg geen vergelijking trekken met andere sporten omdat er geen cijfers zijn over de hoeveelheid situaties/bewegingen waarbij een mogelijk risico bestaat wanneer je met paarden omgaat.

Je zou misschien een vergelijking kunnen maken wanneer je weet hoeveel tijd men gemiddeld met paarden bezig is en met andere sporten. Verder moet je het wel nuchter blijven zien omdat je in het dagelijks verkeer meer risico loopt op letsel dan bij het bezig zijn met paarden. Geef vertrouwen in de paarden waar je mee omgaat maar blijft altijd alert dat het (vlucht)dieren zijn. Laat je niet leiden door angst want het paard heeft het juist nodig om jou te vertrouwen. Wanneer dat weg is gaat het juist fout.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:03

Ha daar ben ik er eentje van :=
Afgelopen oktober vol op mijn hoofd van het paard gevallen, had gelukkig mijn cap op. (rijdt altijd met cap)
Had wel een flinke hersenschudding en mijn cap was mooi gebroken, zo zie je maar weer! ;)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:06

Sjors je snap zelf toch ook wel dat k daarmee doel op het fjt dat dat het hoge cijfer van de letsels kan verklaren.:o?

En soms heb ik daarbij een cap op, als een paard nog niet handmak is

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:13

aslan schreef:
Wat een geneuzel allemaal. Je kan simpelweg geen vergelijking trekken met andere sporten omdat er geen cijfers zijn over de hoeveelheid situaties/bewegingen waarbij een mogelijk risico bestaat wanneer je met paarden omgaat.

Je zou misschien een vergelijking kunnen maken wanneer je weet hoeveel tijd men gemiddeld met paarden bezig is en met andere sporten. Verder moet je het wel nuchter blijven zien omdat je in het dagelijks verkeer meer risico loopt op letsel dan bij het bezig zijn met paarden. Geef vertrouwen in de paarden waar je mee omgaat maar blijft altijd alert dat het (vlucht)dieren zijn. Laat je niet leiden door angst want het paard heeft het juist nodig om jou te vertrouwen. Wanneer dat weg is gaat het juist fout.

Hehe iemand die realistisch denkt! Dat hadden we nodig.. en veel mensen zien ook niet hoeveel tijd we er mee bezig zijn en hebben dan echt zoiets van zoveel!!! Daar staan ze dan echt van te kijken :Y) Andere sporten zijn er misschien 2 keer p. wk mee bezig en wij elke dag, eigenlijk wel 24/7

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:21

Ik weet zeker dat er ook door de KNF zo'n onderzoek geweest is. Daar heb ik destijds zelf een enquete voor ingevuld. Het is alleen al wel heel lang geleden.

s_v

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:32

HC, ik merk dat je een hele mooie kijk hebt op de omgang met paarden, en ik ga voor een heel groot deel mee in je mening..
Je hebt ook een enorme kennis en waarschijnlijk ook bakke meer ervaring dan half bokt..
Maar je moet paarden niet willen idealiseren imo natuurlijk vertrek je van een goede basis, wederzijds respect enz.
Maar een paard is en blijft een dier en geen machine, en dat mis ik in jou uitleg, want hoe goed je je paard ook kent, hoe goed het ook opgevoed is enz.
Een vulchtreactie kan altijd komen, stel je maareens voor dat er plots klaps een bom naast je ontploft of een andere gelijkaardige knal , dan gaat je paard heus niet blijven staan omdat jij hem zo hebt opgevoed..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:48

Janneke_Tri schreef:
maar blijft altijd alert dat het (vlucht)dieren zijn.

Hehe iemand die realistisch denkt! [/quote]

´Vluchtdieren´ bestaan niet!!!!

Schrik is een reflex.
Vluchten is gedrag.
Daartussen ligt een beslissing op basis van een risico-afweging; vecht-vlucht-niets?
Mijn hengst kiest vrijwel altijd voor ´vecht´ en dat maakt het geen ´vechtdier´ :)*

Als een paard een vluchtdier zou zijn, dan zijn ze inherent onveilig en zou toegang tot de openbare ruimte verboden moeten zijn :)*

Gelukkig is vlucht gedrág.
De stap tussen schrik en gedrag is nu net een kernpunt van het tot betrouwbaar rijdier opleiden.
Helaas is de ruiterij daar in overgrote meerderheid onbewust onbekwaam over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:48

HC natuurlijk moet ook je omgang met het paard veilig zijn, maar dan nog steeds CAP op! Want ook een veilige omgang met je paard met alle voorwaarden die daar aan verbonden zijn, zijn geen 100% garantie dat je níet valt. Een cap zal dan ook niet altijd beschermen alles, maar beschermt wél op het moment dat je ook op je kop knalt.

Je kunt nog zo'n goede motorrijder zijn, maar dan draag je ook een helm :)*
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-04-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:49

Ik gok dat het paard van HC vliegensvlug bijdraaid om te kijken wat dat in godesnaam was en HC er nog steeds op zit.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:52

Ik ben een van ín de statistieken, ik viel achterover toen het paard steigerde.. ik zette me wel af en kwam naast 't paard te liggen, toen een oorverdovende klap van een hoef op mijn cap, want mijn paard viel scheef achterover naar mij toe..

Cap doormidden, maar ik had niks! Ja, nagel van mijn duim ;( . Ik ben dus héél blij dat mijn opa altijd zei, cap op, anders verkoop ik de pony. Ik heb hem altijd op!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:54

Imo zou op buiten rijden zonder cap een boete moeten staan, en als je valt zonder cap dat je dan gewoon niet verzekerd bent.

Denk dat dan een stuk meer mensen 'n cap op zouden zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:57

s_v schreef:
stel je maareens voor dat er plots klaps een bom naast je ontploft of een andere gelijkaardige knal , dan gaat je paard heus niet blijven staan omdat jij hem zo hebt opgevoed..

Been there done that.
Je hebt helemaal gelijk Anne-gti *\o/*

Was met Arabella. Een stel kwajongens stak op een locale ´Bandolero´-fiesta een Valenciaanse knalrol aan op twee meter van de ruiters.
Vette paniek. Alle paarden ´op hol´.
Alleen twee ingespannen paarden hingen/lagen gelijk vast omdat de bomen dubbel sloegen en ook Arabella ´bleef´. Ze sprong met vier poten omhoog en deed een Sint Vitus dans omdat de knallen minutenlang aanhielden en we in een dichte zicht- en adembenemende stinkrook stonden, maar ze bleef keurig op de plek. Omdat ze weet dat het goed is als ik dat aangeef.
De laatste minuten stond ze met opengesperde ogen en oren als propellors, maar wel gewoon stil.
Zonder optoming.

Hoe denk je dat millennia-lang oorlogen gevoerd zijn met het paard??!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:58

In het artikel werd opgemerkt dat het bij paardrijden opvallend vaak ernstig hoofdletsel betreft. Mischien juist door een cap. Een cap voorkomt alle kleine builtjes en lichte hersenschuddingen die zaalvoetballers blijkbaar wel oplopen. (die sport had ik overigens nooit op 1 verwacht!)

@ HC; ik heb toch echt verschillende paarden onderuit zien gaan terwijl ze helemaal vrij liepen. Denk maar eens aan rem-problemen als ze in een dolle bui rondstieren ;) Oa een broodnuchtere fjord die 24/7 in een kleine kudde op ruime voetbalveld-wei loopt. Gevalletje 'lente in de bol'
Wat betreft vluchdier...correct me if i'm wrong... maar in geval van paniek is geloof ik volgend rijtje van toepassing;
vluchten, lukt dat niet dan vechten, kan dat niet dan bevriezen, lost dat ook niet op dan liggen.
Waarschijnlijk wist je paard gewoon niet waarheen te vluchten?
In oorlog sloegen overigens ook genoeg paarden aan de kletter ;)

Ik zie echt een duidelijk verschil tussen de pony's en de ezel, die van nature inderdaad blijft staan kijken