Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
corinne1981 schreef:ik zeg altijd:
voorkomen is beter dan genezen!
Huertecilla schreef:liljebo schreef:Ben je van mening dat het puur samenhangt met de band die je opbouwt of je paard al dan niet wegrent of train je ook specifiek op de gewenste reactie als er iets gebeurt?
Wat het paard na schrik doet is inderdaad specifiek te trainen.
Uiteraard is het vertrouwen in de veiligheid van de ruiter cruciaal doch daaróp is er veel te conditioneren.
De ruiter dient zichzelf ook te conditioneren: op ontspannen bij/na schrik; níet alles vast.
In vertrouwen geven en niet schrikbekrachtigen.
Dat het paard bij een onverhoopte val van de ruiter niet van deze wegrent is omdat het de ruiter als veiligste plek ervaart. Dat moet je wel eerst verdienen door dit te laten erváren.
In het geval van mijn héngst komt daar nog bij dat hij mij wil beschermen. Dat is een stukje extra persoonlijke band en persoonlijkheid van hem.
Dat is eígenlijk ongewenst gedrag en daar wordt gericht aan gewerkt.Citaat:Kun je meer specifiek zijn over datgene wat je onder die opvoeding verstaat?
Het meest cruciale is dat het paard de ruiter als prettig gezelschap ervaart en deze graag bij zich heeft.
Stap twee is dat de ruiter zorgt dat ´het gevraagde´ de moeite waard is; dat het paard wíl wat de ruiter wil.
Feitelijk gewoon manipuleren. Je doet dat echter met positief motiveren ivp met dwang. Je krijgt wat je beloont. Heel betrouwbaar onvergelijkbaar niet hetzelfde als de inverse van afdwingen door straffen/niet straffen.
Het hoe/wat staat gratis op mijn site.
Ik geef verder in principe geen les.
liljebo schreef:.... je kunt niet altijd alles voorkomen. Een paard kan vallen en daar doe je weinig aan.
Citaat:Maar ik denk dat het veilig maken van je paard voorop moet staan.
Al heb ik daar ook nog heel wat te leren.
aslan schreef:Wat een geneuzel allemaal. Je kan simpelweg geen vergelijking trekken met andere sporten omdat er geen cijfers zijn over de hoeveelheid situaties/bewegingen waarbij een mogelijk risico bestaat wanneer je met paarden omgaat.
Je zou misschien een vergelijking kunnen maken wanneer je weet hoeveel tijd men gemiddeld met paarden bezig is en met andere sporten. Verder moet je het wel nuchter blijven zien omdat je in het dagelijks verkeer meer risico loopt op letsel dan bij het bezig zijn met paarden. Geef vertrouwen in de paarden waar je mee omgaat maar blijft altijd alert dat het (vlucht)dieren zijn. Laat je niet leiden door angst want het paard heeft het juist nodig om jou te vertrouwen. Wanneer dat weg is gaat het juist fout.
Janneke_Tri schreef:maar blijft altijd alert dat het (vlucht)dieren zijn.
s_v schreef:stel je maareens voor dat er plots klaps een bom naast je ontploft of een andere gelijkaardige knal , dan gaat je paard heus niet blijven staan omdat jij hem zo hebt opgevoed..