Wielrenners ten val door geschrokken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:49

Vjestagirl schreef:
Dan moet er wel ruimte zijn om je ruimer te passeren. Ook wielrenners moeten op de goede weghelft blijven op de autoweg, en op het fietspad is er vaak niet veel ruimte (en paarden zijn brééééd). Eventjes de berm in gaan, wat je met een paard wel kunt en met een wielerfiets van ze lang zal ze leven niet, zorgt dat zij er langs langs kunnen en dat jouw paard zich niet bang hoeft te voelen. Dat is goed ruitergedrag. Je hoort op de eerste plaats al niet op dat fietspad thuis met je paard. Dat je ervoor kiest omdat het veiliger voor jou is is prima, maar dat wil niet zeggen dat je het récht hebt, en dat wil niet zeggen dat je het daarmee voor anderen minder veilig mag maken.

Ruimte kun je trouwens ook opeisen (zweepje n klein stukje uitsteken), lang niet iedereen snapt dat een paard anders reageerd dan een auto of een brommer. Een auto heeft geen persoonlijke ruimte, en een wielerrijder probeert zo kort mogelijke lijnen te rijden...

Als dit gaat over die keer dat mijn paard een wielrijder eraf heeft gemikt, dan moet ik je teleurstellen :) . Er was ruimte genoeg voor zowel paard als wielrijder, omdat er geen fietspad was waar ik illegaal op reed. We reden namelijk beiden op een openbare polderweg. En jawel!!! Daar kunnen twee auto's elkaar goed passeren zonder dat er ééntje de berm in hoeft dus zeker een paard en een wielrijder, en moet alles op de weg. Alleen de wielrijder verrotte het om een flauwe bocht te maken om mijn paard heen, zelfs nadat ik had geroepen of ie wat ruim kon passeren aub. En dan houdt het voor mij op hoor, dan is het eigen verantwoording. Overigens was jij degene die begon over recht... en wel het recht van de wielrijder. Gelijke monniken gelijke kappen hoor. ;) Als hij rechten heeft, heb ik ze ook.

Peelie

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:53

Maar breghje, als jij op de weg reed (waar je hoord) dan is er niks aan de hand, aangezien de wielrenner op het fietspad hoord...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:04

Het spijt me zeer, maar ik kan er geen medelijden mee hebben. Wielrenners hebben in het algemeen (uitzonderingen daar gelaten) totaal maar dan ook totaal geen respect voor paarden.
Ik ben hier zelfs al gestopt met buitenritten te organiseren vanwege deze klieren.

Dikwijls hebben we het meegemaakt hoor dat ze inderdaad ineens rakelings langs je heen komen. Paard draait een beetje zijn kont, en de volgende wielrenners hebben een probleem.

Geschreeuw, gebel, geroep, de heren zijn immers alles, en mogen overal rijden! Op de fietspaden, autowegen, en ja.........zelfs in het natuurgebied hier waar een mooi pad ligt voor de toeristen.

Heb ik hier een jumping, wordt de weg volledig afgezet voor de veiligheid van de deelnemers. Ze mogen dan de trailers en vrachtwagens op de openbare weg neerzetten. Aan 1 kant, want hulptroepen moeten er indien nodig wel voorbij kunnen. Iedereen houdt zich volledig aan deze afzetting, behalve..........jaja, groepen wielrenners. :(
Paarden die achteruit van de wagen af komen schrikken zich het laplazurus als er ineens zo'n groepje wielermonsters voorbij geraced komt, met ongelukken van dien.

Hier is het echt erg met de renners.
Toch heb ik ze ook dikwijls op het terras zitten, en dan wordt er uiteraard ook over gesproken. Nu is het wel zo dat veel wielrenners niet snappen hoe een paard kan reageren, en waardoor deze reageert.
Aankomende zomer wordt er hier ook een actie gehouden waarbij we hopen wederzijds begrip te kunnen gaan krijgen.

Wielrenners en ruiters.......... water en vuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:10

Jammer dat de meesten van jullie alle wielrenners over één kam scheren.

Maar ja, andersom... scheren wielrenners ruiters over één kam. Ik ken namelijk bijna geen wielrenner die ruiters niet asociaal vindt. Want er is bijv. bijna geen ruiter te vinden die paardenpoep dat midden op de weg ligt opruimt (iets wat overigens niet alleen wielrenners asociaal vinden, andere weggebruikers ook).

Laten we het er op houden dat de waarheid in het midden ligt. Ruiters zouden niet zo vaak gebruik moeten maken van het fietspad, dat is immers niet bestemd voor ruiters. Als het dan toch moet, ga aan de kant voor wielrenners en pak je ruimte (bijv. met een zweepje). Als je dan nog problemen houdt, organiseer een dag waarop je wielrenners (bijv. van de dichtstbijzijnde wielervereniging) voorlicht over de problemen die je ondervindt. Spreek sowieso wielrenners zoveel mogelijk aan op het rakelings langs je paard scheuren of als ze stil voorbij rijden: dit laatste bedoelen ze vaak goed want ze willen je paard (juist) niet laten schrikken.
Andersom, ruim de poep van je paard op of ga rijden met een staartzak. En ga de weg niet op met een paard dat slaat. Dat is vragen om problemen.

En last but not least, verklaar jezelf niet heilig. Het is niet zo dat ALLE wielrenners problemen veroorzaken, maar het is ook niet zo dat ALLE ruiters perfect rijden/hun paard onder controle hebben/aan de kant gaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 07:37

Ffortuna, heel leuk zo'n bijeenkomst, en in mijn vorige posts heb ik ook al gezegd dat op mijn vorige stal zelfs elke week een ploeg wielrijders bijeen kwam. Die na een volledige maand netjes gedrag dat gedrag overboord gooiden en alle afspraken aan hun rug lieten roesten. Dus wielrenners voorlichten had hier geen enkel, maar dan ook geen enkel nut. Ben oa daarom verhuisd van stal, ik had geen zin om elke keer als ik het (voor de paarden bestemde) terrein over wilde steken eerst 600x rond moest kijken of ik niet van mijn sokken gereden ging worden, al dan niet te paard.

En ik ga de weg gewoon op met een paard dat als je heeeeel erg dicht langs haar rijdt en weigert naar zo'n waarschuwing te luisteren, slaat. Als je met een paard dat áltijd slaat de weg op gaat dat is iets anders. Dus nee ik verklaar mezelf niet heilig, maar ik houd me aan de regels. Wat ik wél verrot is opzij gaan voor wielrijders als zij niet aangeven dat ze eraan komen. De weg is ook voor mij en mijn paard. Overigens zijn er in de regio waar ik rijd amper fietspaden, het is of berm of weg. Ik behandel mensen zoals ik zelf behandeld wil worden, netjes. Echter zijn er mensen (en hoe vreemd het zijn echt vooral wielrenners) die denken dat de wereld om hun sport draait ipv om de zon, dan draait voor mij op dat moment de zon om míjn sport.

En dat zal niets of niemand ooit kunnen veranderen.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:18

Breghje schreef:
Wat ik wél verrot is opzij gaan voor wielrijders als zij niet aangeven dat ze eraan komen. De weg is ook voor mij en mijn paard.

En dan zijn er ruiters die vinden het weer aso als ze 3x bellen of roepen/schreeuwen, want dan schrikt paard van het belletje of is het schreeuwen weer asociaal....

Het is immers nooit goed natuurlijk! :7

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:27

Ik ga met álle liefde en plezier met mijn paard de kant een beetje in, voor zover de berm dat toelaat. Maar dan moet ik wel vooraf gewaarschuwd worden. Met een groep wielrenners waarvan men gaat roepen en schreeuwen als ze al bij me zijn, kan ik he-le-maal niets meer. Je hoort ze ook niet aankomen, want hun fietsen maken nauwelijks geluid.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:48

Stelselmatig kinderen en ouderen van de fiets rijden en voor levengevaarlijke verkeerssituaties zorgen door de regels aan je laars te lappen, door rood te scheuren etc vind ik zelf niet goed te praten met het argument dat er ook wel eens een paard op het fietspad poept, maar het zal wel aan mij liggen...
Ik heb sowieso nog het minste last van ze op mijn paard, die is bomproof, een stuk steviger op de benen dan een fiets en wat intimiderender ook, zodat ze vaker nét wel genoeg ruimte pakken in plaats van net niet. Als ik op de fiets zit vind ik ze een stuk enger.
Van de week reed er trouwens een vrouwelijke wielrenster alleen langs, die keurig afstand hield bij het inhalen *\o/* . Maar goed het is natuurlijk wel erg dat het me zo opvalt als er eentje zich wel gedraagt, dat zou toch andersom moeten zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:36

Mar__ schreef:
Breghje schreef:
Wat ik wél verrot is opzij gaan voor wielrijders als zij niet aangeven dat ze eraan komen. De weg is ook voor mij en mijn paard.

En dan zijn er ruiters die vinden het weer aso als ze 3x bellen of roepen/schreeuwen, want dan schrikt paard van het belletje of is het schreeuwen weer asociaal....

Het is immers nooit goed natuurlijk! :7

Als ze bellen, schreeuwen of roepen als ze zowat al in het achterste van je paard zitten, zijn ze een tikkie te laat. :D Ook zij moeten anticiperen op het verkeer net zoals ruiters, dus als beiden rondkijken dan zouden de wielrenners een paard ook ruim op tijd moeten kunnen zien net zoals de ruiters de fietsers. Alle andere fietsers kunnen bellen of roepen op tijd, dus tsja.... ;)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:00

precies je kan ook op tijd aangeven dat je eraan komt en niet in me oor schreeuwen :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:08

Mijn haat jegens die wielrenners hier was er al voor ik met paarden in aanraking kwam.
En dat hebben de wielrenners alleen aan zich zelf te danken.
Zie mijn andere posts hier.

Maar bijv in Markelo, waar vooral mijn ouders met een hele bubs geregeld een weekend paarden vakantie houden, is het heel anders gesteld.
Daar wachten ze zelfs zodat wij er met de paarden langs kunnen enzo terwijl het niet hoefde.
Echt een wereld van verschil als hier. Wij allemaal waren de eerste keren ZEER verbaasd, want wij kennen wielrenners alleen als hufters.
Dus, degene die het opnemen voor wielrenner kan ik wel een beetje begrijpen. Want blijkbaar zijn wielrenners uit andere regio's vaker geen dan wel een egoistische, gevaarlijke hufters.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

Vjestagirl schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het wel asociaal om naar een gebied te gaan waar je wéét dat er (veel) wielrenners komen, terwijl je ook weet dat je paard slaat naar wielrenners. Ja, misschien moet je dat enkel een blokje om gaan. Het is jouw probleem dat je dier slaat niet die van andere weggebruikers. Wat nou als jij iemand waarschuwd, diegene snapt je niet en je paard slaat m, en later bleek dat diegene geen Nederland spreekt, of doof is? Je kunt niet verwachten dat jij een instructie naar iemand roept en dat diegene altijd direct luisterd...

Hier rijden ze werkelijk overal.
In de duinen, op het strand zelfs, op de fietspaden overal, op de autobaan overal...... Echt overal.
Dus mag je als ruiter helemaal niets, en dat omdat die wielrenners echt overal lak aan hebben en iedereen die ze maar een klein beetje in de weg rijdt (dat betekend dus ook dat als je uberhaut op het fietspad rijdt met je fiets!!!) verrot schelden en zelfs de berm in duwen??

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:19

Iedereen dient zich aan de regels te houden. IEDEREEN!!

Echter zijn hier de wielrenners het probleem.
Ik vindt dat de ruiters hier in de regio zich aardig gedragen.
Echt, ik zie heel zelden dat ruiters zich misdragen. En ja, ook daar ben ik kritisch naar!!! En als ik diegene ken, zeg ik het ook gerust.

Die discussie welles en nietes over dat ruiters zich ook misdragen begrijp ik, maar slaat kant nog wal in dit verhaal.
Het is gewoon een feit dat de wielrenners zich misdragen hier. Al jaren.

En nogmaals, de politie erkend het probleem. Ze zijn alleen niet aan te pakken, want zoek maar eens uit wie het is.
Als je de politie direct belt, smeren ze hem. Ze weten ook dat ze onvindbaar zijn. Ze lachen je ook gewoon uit als je de politie belt.
Springen op de fiets, en weg zijn ze.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:20

Tja, ik heb er hier ook wel last van, die wielrenners....Nu moet ik eerlijk zeggen: Ik ben vreselijk bevooroordeeld! Ik moest meermaals met de auto heftig in de ijzers (ondanks het feit dat ik groen had bijv.) omdat veel wielrenners denken dat de straat van hun is. Vele kijken nergens naar, nemen gewoon voorrang, stoplichten worden genegeerd.....Eerlijk: Ik heb een schijthekel aan de meeste wielrenners :+

Ik moet hier officieel ook op straat met het paard.....Op wegen waar je officieel 100 km/h mag, waar echter officieus 120 km/h gereden wordt. Met de koets moet ik wel, gaat niet anders...Maar op het paard...Nee, dat vertik ik...Dan zit je net achter de bocht en komt er iemand met 120 aanzetten....Doodeng en moordsgevaarlijk.

Wanneer ik op het fietspad rij, ben ik wel extra alert...Voor een bende wielrenners ga ik dan wel ff een minuutje de straat op...Maar ideaal vind ik het allemaal niet.... :n

Trouwens, ik weet niet hoe het allemaal in NL zit, maar ik meende dat wanneer de wielrennerstroep groter/meer dan 5 man is, je zelfs op straat moet?