Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:21

luve_rozes schreef:
Ik ben het er ook niet mee eens dat boeren geen verstand van paarden zouden hebben, en ik denk dat de meeste boeren zich heus wel verdiepen in het paard, niet rijtechnisch, maar wel voedertechnisch. Ze hebben massa's kennis over het winnen van hooi, en het weide beheer.

En dan hangt het er maar net van af, op wat voor pension je terecht komt. Dus niet die van zo'n boer, dan dus een particulier, met weinig weide, dus verplicht tot inkoop bij een boer, dus imo duurder?Of wel weide, maar niet de apparatuur voor het bewerken, dus imo weer afhankelijk, dus duurder?

Ik sta bij zo'n boer en ik vind het ideaal.
De man weet alles van het land, van het gras, van het kuil en hooi (van zijn eigen land allemaal), wanneer de paarden het land op kunnen en hoe hij het moet opbouwen, etc.
Voor de paarden is het er ideaal, de boer loopt er de hele dag rond, is altijd buiten aan het werk en ziet wat er gebeurt.
Het is in dat opzicht geen paardenman dat hij verschillende rassen uit elkaar kan houden, of dat het een dressuur/springpaard is en wat je er allemaal mee kunt doen. Maar hij ziet wel of een paard niet goed loopt of een zieke indruk maakt.
Hij kent de paarden door en door (zijn er acht) en weet er goed mee om te gaan.

Het is er minder luxe dan op een pensionstal met alle faciliteiten maar dat vind ik niet erg.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:24

Varekaj schreef:
Chaos schreef:
En Varekaj, wat een onzin. Wij bieden beiden aan. Als klanten te beroerd zijn hun stal te mesten doen of wij dat tegen betaling, of ze gaan ergens anders stinken. :+

Chaos: Hier in de buurt is dat jammer genoeg anders, ik zou persoonlijk net hetzelfde zeggen als jij: ofwel zorg je voor je paard als je halfpension wil, ofwel donder je maar op. Maar dat heb je hier niet. Hier laten ze de paarden gewoon zo staan, laten hooguit even langs de neus weg vallen "goh er kan wel een vers laagje stro in" als de eigenaar er is en verder zwijgen ze als de pest, want het brengt op. Een klant is een klant, en als het schuift, mooi.
En zo zit het hier vol met dat soort pensionhouders zie je. Als ze er ergens op aangesproken zouden worden, zou dat wel helpen.

Natuurlijk zitten er een hoop nadelen aan zo'n papier: de tijd die erin kruipt, de kosten, de gevolgen en de verantwoordelijkheden... Als elke pensionhouder nou gewoon een beetje zijn best doet, en de eigenaars ook zodat het leefmilieu voor de paarden goed is, dan HOEFT dat er ook niet te komen. Maar je hebt er veel van die niksnutten tussen, en die verzieken de boel wel, doen hun eigen ding met dan al de rest tot gevolg zoals verwaarloosde paarden, onkunde, manke/gewonde paarden...

Nou, dan zegt hun beleid al voldoende over de stalling en het welzijn van de paarden. :j

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:04

aan de ene kant denk je "gaan we weer , nog meer diploma's"maar aan de andere kant is het toch niet onverstandig denk ik
Inderdaad kan iedere randdebiel met een schuur een pension stal beginnen en je moet er niet aan denken dat je als beginnende paardeneigenaar bij zo iemand terecht komt.

Christiene

Re: Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:45

zijn er dan zulke mensen zonder engie vorm van kennis die paardenpension hebben?

ik heb wel verhalen inderdaad gehoord van opfokbedrijf.. gewoon grote hokken maken desnoods 4 hekken wat schotten en gooi er maar wat jonge paarden in..

als ik dingen hoor van klanten.. die er 2 oaarden verloren hebben in een jaar tijd door onozele dingen..
ongelukken kunnen natuurlijk gebeuren maar... zomaar paarden buiten in kleine ruimte met slehcte afrastering.. bij elkaar gooien werkt niet..

of 1 in een hele groep .. als je de groep nou kent.. kan je beter eerst een uit de groep bij de nieuwe.. en zo opbouwen