Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:56

Lamar schreef:
Zoals ik in het vorige brandmerktopic ook al plaatste.... hoe verklaren de pro-brandmerkers deze uitslag dan?

Lamar schreef:
Stress bij chippen en brandmerken
5 maart 2010
Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?

Onderzoeksdoel

Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?

Onderzoeksresultaat
Na het brandmerken vertoonden de paarden meer aversie dan na het chippen. De huid rondom het brandmerk is ook aanzienlijk gevoeliger in vergelijking met de huid rondom de microchip. Er was aanzienlijk meer warmte en zwelling. Verder was de hartslag zowel op het moment van het branden en chippen erg hoog maar gelijk na chippen daalde de hartslag terwijl deze bij het branden nog minstens 5 minuten na het branden erg hoog was.

Onderzoeksuitvoering
Zeven paarden werden geobserveerd tijdens het chippen en het brandmerken. De omstandigheden waren bij alle paarden hetzelfde. Ook werd er een situatie gecreëerd waarbij er niet gechipt of gebrand werd, zgn. placebo situatie. Elke procedure werd opgenomen op video en vier onderzoekers bekeken en analyseerden onafhankelijk van elkaar de reacties van de paarden. Verder werd de klinische toestand van paarden nauwlettend in de gaten gehouden gedurende de zeven dagen na de behandeling.

Extra info
In de Europese wetgeving staat dat alle paarden geïdentificeerd moeten worden. Brandmerken was jarenlang de manier om een paard te identificeren. Tegenwoordig gaat dat met de microchip of DNA onderzoek.

Bron
(paardenkennisbank)
‘Evaluation of pain and inflammation associated with hot iron branding and microchip transponder injection in horses.’

C Lindegaard, Dorte Vaabengaard, MT Christophersen, CR Ekstøm, J Fjeldborg.

Dan begrijp ik niet waarom die hartslag zo hoog blijft als er niks aan het handje is???

heb je ooit wel eens een rechtzaak meegemaakt?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:59

Ik snap best dat die dierenarts het niet wilde hebben dat het als een soort show voor het publiek gedaan werd. Ik zelf ben er niet echt van overtuigd dat het een paard nu werkelijk super veel zeer doet (heb het immers nog nooit met eigen ogen zien gebeuren), maar ik zou het zonde vinden van het babyzachte huidje van mijn pony :D
Dus, nee, ik hou niet van brandmerken. Er staat er eentje bij ons op stal met een brandmerk en ik vind dat echt niet mooi. Het zijn levende wezens, geen dingen waar je een stempeltje op zet, of een stickertje zodat iedereen meteen kan zien dat het van jou is.
Maar dat is mijn mening, ik ga in ieder geval niet roepen dat het zielig is zonder te weten waar ik het over heb. Voor mij is het meer een principekwestie.

nickyu

Re: Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:02

jahaa daar zeg je nu iets
maar wat ik begreep wil de eu een UITERLIJK kenmerk
en dat is de chip nou net ff niet

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:08

Ik heb mijn reactie middels vet ingevoegd.

M_D_H schreef:
Handig om te roepen dat jij er meer van weet dan ik. In de eerste plaats weet je dat helemaal niet. In de tweede plaats roep je wel wat, maar dé argumenten waarom ontbreken.

Juist omdat ik me erin verdiept heb, sta ik er zo in. Als ik mijn Oldenburgse merrie mét brandmerk en chip zie, zegt het brandmerk me helemaal niks over haar identiteit. Dat doet de chip wel. Ik ben niet pro-chippen, ik vind het 't beste van niks. Da's iets heel anders.
Maar kom maar op, en bewijs me het nut en de waarde van brandmerken.

ik zei niet dat ik er meer van wist :)
ik zei dat als je er geen verstand van had je je beter niet in de discussie kunt mengen ;) Met andere woorden jij mag wel meepraten omdat je er wel het nodige van weet of zoals jezelf zegt verstand van hebt
zowiezo gaat het er niet om of ik er wel of niet verstand van heb...
ernstig kinderachtige opmerking weer ;) Volgens mij begon jij, en nou ben ik degene die kinderachtige opmerkingen maakt. Ff in de spiegel kijken.
overgens, bij jou komen er helemaal geen argumenten bij, het enige wat je roept is: "dat is niet waar" of "wat een onwaarheden allemaal" dat zijn echt de beste argumenten die ik ooit gehoord heb :roll: Ik heb mijn quote bij jou ff vet gemaakt. Welke argumenten wil je hebben? Brandmerken of chippen heeft te maken met identificatie én juist dat ontbreekt bij brandmerken.

bij chippen breng je een vreemd voorwerp in het lichaam, het lichaam is gemaakt om buitenstaanders weg te werken uit het lichaam...
ik weet niet of je ooit een paard hebt gezien die een reactie krijgt op het chippen? Ja, en daarvan heeft het betreffende paard een hele tijd last van gehad. Zij was de enige bij wie ik dat tot nu toe gezien heb, en dat zijn best veel paarden hoor. Hoe dan ook, ik ben niet pro-chippen, maar ik zie een oormerk ook niet zitten. Een paspoort moet nou eenmaal voorzien zijn van een transpondernummer, dus meer smaken dan chippen zijn er niet. Een brandmerk heeft werkelijk geen toegevoegde waarde, tenzij het gebruikt werd zoals vroeger voor afgekeurde paarden. Daar heiligde het doel wel de middelen, maar dat geldt niet voor het doel van de stamboeken.
ik wel... meerdere keren zelfs, en ik kan je vertellen dat is dus echt niet grappig!
brandmerken is vele malen minder pijnlijk dan die reactie die ze van het chippen kunnen krijgen! Ik loop ook al heel wat jaartjes mee,
maar ook brandmerken is niet volledig fraude gevoelig,afgezien van de fraudegevoeligheid (je zet er zo een brandmerk overheen, zegt het ook helemaal niks over de identiteit) net als chippen...
het beste is om een identiek niet te frouderen systeem te nemen die makkelijk te controleren is...
want ik hoef jullie denk ik niet te vertellen dat het chipnummer erg makkelijk te controleren is :o
Het controleren is idd niet zo moeilijk. Die chip-readers zijn zo belachelijk duur, da's het grootste bezwaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:11

dan nog is een chip heel makkelijk om mee te frouderen ;)

en ik ben niet begonnen... volgens mij begon hier heel iemand anders met loze opmerkingen te smijten zonder er argemunten bij te gebruiken...
jammer dat mijn reactie verwijderd is, want als je die gelezen zou hebben had je gezien dat ik er weer een stukje aan had toegevoegd,
maar goed, ik wens je veel plezier in de discussie, maar op kinderachtig muggenzifterij ga ik niet reageren :)
hoop dat je dat in ieder geval wel begrijpt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:17

M_D_H schreef:
heb je ooit wel eens een rechtzaak meegemaakt?

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

Over het filmpje, toen mijn fjord bijna twee jaar geleden werd gechipt stond hij er net zo bij als het paard in het filmpje, en hij was niet verdoofd. Gewoon in de wei zonder poespas tijdens het kletsen, hup de chip erin, net zoals je op het filmpje ziet.
Mijn shire was vorig jaar hetzelfde verhaal, in de röntgenruimte zonder verdoving en zonder praam ook tijdens het kletsen hup dat ding erin. De shire stond er ook net zo bij.

Een kennis van mij heeft een natuurlijke kudde van 12 merries en een hengst op een groot stuk land lopen. Die hengst dekt op natuurlijke wijze ieder jaar de merries. Wanneer die veulens gechipt moeten worden dan hoef je niet eens bij zo'n veulen in de buurt te komen zonder een boze moeder voor je te hebben staan. Je hoeft überhaupt niet in de buurt van een veulen te komen. In zo'n situatie kun je nog spreken van instinct. Bij geconditioneerde paarden is dat gedrag allemaal omgebogen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:20

wat ik daarmee bedoel is dit:
Als je in een rechtzaak bent heb je een verdachte en de tegenpartij zeg maar, ieder heeft een advocaat.
en beide advocaten hebben een andere theorie die ze wetenschappenlijk kunnen onderbouwen...
het is echter aan jou welke theorie je wilt geloven, die van de verdachte of die van de tegenpartij...
ofwel, is zo'n wel betrouwbaar? het is maar net door welke partij het geschreven is :)
als je begrijpt wat ik bedoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:33

M_D_H schreef:
wat ik daarmee bedoel is dit:
Als je in een rechtzaak bent heb je een verdachte en de tegenpartij zeg maar, ieder heeft een advocaat.
en beide advocaten hebben een andere theorie die ze wetenschappenlijk kunnen onderbouwen...
het is echter aan jou welke theorie je wilt geloven, die van de verdachte of die van de tegenpartij...
ofwel, is zo'n wel betrouwbaar? het is maar net door welke partij het geschreven is :)
als je begrijpt wat ik bedoel :)

Oja, nu snap ik hem :)
Dit was toch een neutraal onderzoek om te kijken hoe er op welke methode gereageerd werd, niet een partijdig onderzoek.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:37

ja maar hoe neutraal een onderzoek ook is, toch hou je (onbewust) altijd vast aan een bepaalde theorie, en dat kan wel een verschil maken in de uitslagen :)

overgens, je had het in je vorige post over merrie die in kuddeverband staan en geconditioneerde paarden, maar ik ken genoeg die toch als het veulen in gevaar is of in angst is in actie komen ook als dat tegen de baas is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:41

M_D_H schreef:
ja maar hoe neutraal een onderzoek ook is, toch hou je (onbewust) altijd vast aan een bepaalde theorie, en dat kan wel een verschil maken in de uitslagen :)

overgens, je had het in je vorige post over merrie die in kuddeverband staan en geconditioneerde paarden, maar ik ken genoeg die toch als het veulen in gevaar is of in angst is in actie komen ook als dat tegen de baas is :)

Mijn shire loopt me nu ook wel ondersteboven hoor, als er een foute dierenarts al sluipend met een naald in zijn hand om hem heen loopt :D

Maar zouden ze dan gaan liegen over die verhoogde hartuitslagen e.d.?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:46

nee, ik geloof niet dat ze liegen, maar je kunt je paarden natuurlijk er wel op uitzoeken :)
als je b.v. een onderzoek instelt naar het temperament en het hete van dressuurpaarden, en je gebruikt nagenoeg alleen maar afstammelingen van een Jazz bijvoorbeeld, dan krijg je natuurlijk een hele andere uitslag als dat je paarden gebruikt van b.v. Rohdiamant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:54

Ik heb wel het idee dat ze daarmee eerlijk zijn geweest, hier het volledige onderzoek:

http://www.hestens-vaern.s-9.dk/data/ar ... horses.pdf

Er staat:
"Horses and preexperimental procedure—Seven
research horses of different breeds (4 Standardbred
trotters, 1 pony, and 2 horses of a mixed riding-type
breed), 6 to 18 years of age, owned by the University
of Copenhagen were included in the study after passing
a thorough clinical examination including serum
biochemical and hematologic analyses with results
within reference limits.
"

Hutje mutje paarden :D

Wel heel interessant om het hele onderzoek eens te lezen!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:13

@MDH: ik zeg ook niet dat met een chip niet te frauderen is, ik zeg alleen dat het 't beste van niks is. Ik heb je gehele tekst gequoted en jij blijft maar roepen dat ik met loze argumenten ben gaan smijten. Lees mijn reacties dan nog 'ns. Daarbij meld ik keer op keer dat brandmerken geen identifiticatiemiddel is. En of je wilt of niet, dat is het gewoon niet. Ondanks brandmerken, moet je nog chippen. Kun je wel tegen chippen aanschoppen, maar andere alternatieven zijn er gewoon niet. Heb ik niet bedacht hoor. Hier laat ik het ook bij.

@Lamar: een onderzoek uitgevoerd op 7 paarden die ook nog 'ns van de universiteit zijn (vermoedelijk allerlei flauwekul gewend) vind ik weinig representatief. Als aangetoond moet worden waarvan paarden meer stress hebben, dan zou er bijvoorbeeld een keuringsseizoen lang bij verschillende rassen zowel gemeten moeten worden bij paarden die alleen gechipt en die alleen gebrand worden. Hoe meer paarden betrokken zijn, hoe betrouwbaarder het resultaat. Daarnaast vraag ik me wel eens af wat bijv. bij een veulen meer stress oplevert; het brandmerken of chippen an sich (da's zo gepiept) of het omhangen van alle toeters en bellen om onderzoek te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:18

Marion71 schreef:
@Lamar: een onderzoek uitgevoerd op 7 paarden die ook nog 'ns van de universiteit zijn (vermoedelijk allerlei flauwekul gewend) vind ik weinig representatief. Als aangetoond moet worden waarvan paarden meer stress hebben, dan zou er bijvoorbeeld een keuringsseizoen lang bij verschillende rassen zowel gemeten moeten worden bij paarden die alleen gechipt en die alleen gebrand worden. Hoe meer paarden betrokken zijn, hoe betrouwbaarder het resultaat. Daarnaast vraag ik me wel eens af wat bijv. bij een veulen meer stress oplevert; het brandmerken of chippen an sich (da's zo gepiept) of het omhangen van alle toeters en bellen om onderzoek te kunnen doen.

Het onderzoek gaat ook niet over stressreakties maar over lichamelijke reakties. Het gaat over hoe het lichaam op de pijnprikkels van het brandmerken en chippen reageert, niet wat het paard er psychisch van vindt. Een lichamelijke (biochemische) reaktie op pijn is heel wat anders dan gewend zijn aan toeters en bellen.
In het boek "De natuur van het paard" dat door een wetenschapper is geschreven vind je ook dat er heel weinig grootschalige onderzoeken met paarden zijn omdat paarden te veel ruimte in beslag nemen en te duur zijn om er 200 van neer te zetten (en ook nog eens onder exact dezelfde omstandigheden). Voedselfabrikanten zijn zo'n beetje de enige die grootschalige onderzoeken doen, maar daarvoor gelden dan weer niet de exact gelijke omstandigheden.

Maar goed, tot nu toe is dit wel het tastbare bewijs dat tegenover een heleboel "buikgevoel" en "hebben gezien" staat. Misschien moet iedereen in het vervolg gewoon een hartslagmeter aan zijn paard hangen voordat 'ie gechipt of gebrandmerkt wordt, dan kunnen we de uitslagen hier eens gaan vergelijken :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:48

Sonja_vR schreef:
Lamar schreef:
Oke, dan is mijn fjord dus geen paard. Ik zal het hem de volgende keer wel ff vertellen, wanneer hij van schrik weer eens met alle 4 poten in de lucht springt en dan aan de grond genageld blijft staan. Je moet rennen rennen rennen want je bent een vluchtdier, zal ik hem wel zeggen.

dan doet jouw paard dat wel, maar jouw paard is niet representatief voor de rest van de paarden , de meeste paarden zullen bij angst/pijn weg willen en niet blijven staan ,

wat betreft merken of chippen, ik weet alleen dat ik bij brandmerken nog nooit ene paard over de mik heb zien gaan
bij chippen zie ik regelmatig een dier hevig reageren ...
dat zegt mij al best veel

dat de DA geweigerd heeft vind ik vreemd daar merken NOG niet verboden is in DE

erger, ze kunnen zelfs omvallen als ze maar bang genoeg zijn, zie de verschillende stadia van vluchten....
dus ja, ze kunnen als aan de grond genageld gaan staan en dan pas de keuze maken.

het verschil is ook hoe het dier vast gehouden wordt, op de site van het hanover stamboek staat een promo filmpje over hoe branden gaat, daarna wordt hetzelfde veulen gechipt, wat ik dan zie is niet de 'normale' reactie die ik heb gezien bij het chippen van paarden en vraag me dus af of dat niet het gevolg kan/zal zijn op het feit dat het veulen eerst een brandmerk heeft gekregen en dezelfde persoon chipt...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:04

Johanna59 schreef:
Zal er nog eventjes een schepje bovenop doen: ik vind een brandmerk bij een paard mooi!
Dit, omdat je in een oogopslag kunt zien, in welk stamboek het paard staat ingeschreven.

Het branden op zich stelt niet veel voor. Het ijzer is niet roodgloeiend. Eerst zijn het de haren die weg schroeien, daarna raakt het pas de huid. En het zijn hooguit twee secondes. Er is geen veulen die er van in de stress raakt. Soms is er zo licht gebrand, dat je het merk bijna niet kan zien. Soms moet het daarom over, al ze worden opgenomen in het hoofdstamboek.
Verder denk ik, dat het niet alleen maar dierenwelzijn is, dat tegen brandmerken is.
Het is voor enkele stamboeken wel beter, dat er geen brandmerken meer zijn.Het is namelijk duidelijk
zichtbaar, dat een hengst dan eigenlijk thuishoort in een ander stamboek. Pronken met andermans veren, is zonder brandmerk veel makkelijker. Stukje politiek dus.

wel roodgloeiend...
En als je het brandmerk bijna niet kan zien..... wat heb je er dan aan als identificatiemethode?
Voor de chipverplichting in Duitsland kon je, als je wedstrijden wilde starten, kiezen tussen transponder of brandmerk, je papierloze paard kreeg dan een brandmerk van het bewuste stamboek van keuze..... De papierloze topsporter kon zo worden aangezien voor een stamboekdier, door leken.

het filmpje:
http://www.radiobremen.de/mediathek/ind ... ?id=033371
Is wel Duitstalig.... maar mag de pret niet drukken
Inleidende tekst op de site:
Citaat:
Streit ums Pferde-Brandzeichen
Tierschützer wollen Brandzeichen bei Pferden verbieten lassen. Der Grund: Seit einem Jahr ist in der EU die Kennzeichnung der Pferde mit einem Mikrochip Pflicht. Das macht das schmerzhafte Brennen überflüssig, sagen Tierschutzbund und Bundestierärztekammer. Züchter und Verbände wollen aber auf das Brandzeichen nicht verzichten

Gevecht om het brandmerk
Dierenbeschermers willen het brandmerken van paarden laten verbieden. De reden: Sinds een jaar is hetr verplicht om binnend e EU paarden te kenmerken mbv een transponder/chip. Dat zorgt ervoor dat het pijnlijke brandmerken overbodig is, zeggen de dierenbescherming en bundes dierenartsen'raad'. Fokkers en stamboeken willen echter geen afstand doen van het brandmerken.

Nog een filmpje over het branden van paarden, maar niet aan de voet van de moeder, en dan maar gokken dat de afstamming klopt...
http://www.kunstwerk-video.de/hannovera ... brand.html

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:07

manishdra schreef:
Vjestagirl schreef:
Brandmerken niet fraude gevoelig? Sinds je niet alle informatie over een paard op zijn kont kunt branden, en het dus altijd een systeem is wat uit cijfers, letters en wat tekens bestaat is het altijd fraude gevoelig. Van 1en kun je 7ens maken, van een 3 een mooie 8. Een paard groeit, dus wat er nu keurig opstaat als een 5 kan er over een paar jaar best uitzien als een 6. Om het goed te kunnen lezen moet je het stuk kont scheren, ook lang niet altijd wenselijk...

Als een brandmerk verandert is kom je daar snel genoeg achter als je het verrifieerd bij een achterliggende instantie. Een chip kun je niet veranderen, maar wel een nieuwe even inbrengen. En als je hem dan verrifieerd klopt het wel, terwijl het misschien een gestolen paard is... kom je nooit achter ...

En om te voorkomen dat cijfers op elkaar gaan lijken door de jaren heen heb je vast ook wel een systeem... Je hoeft ze niet altijd te scheren, en als jij graag zeker wil zijn of het niet vertrouwt maakt deert dat scheren ook niks...

Hoe wil jij dan weten of het brandmerk veranderd is?
77 wordt: 177 of 771 regeld een duplicaat paspoort in bijv. Nederland of ander land, en voila... Of brandmerk onzichtbaar en een transponder erin, welke DA kijkt bijv. onder de deken of ht paard mischien een brandmerk op de bil heeft? of op de schouder/hals/schoft.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:49

Dierenarts heeft 100% gelijk... Brandmerken vind ik niet echt diervriendelijk.. Zeg niet dat chippen beter is maar het lijkt me wel vriendelijker.. Stel je voor als ze mensen gaan brandmerken.. dan zou ik persoonlijk (dus voor mijzelf) voor chippen kiezen hoor.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:03

Alane schreef:
Hoe wil jij dan weten of het brandmerk veranderd is?
77 wordt: 177 of 771 regeld een duplicaat paspoort in bijv. Nederland of ander land, en voila... Of brandmerk onzichtbaar en een transponder erin, welke DA kijkt bijv. onder de deken of ht paard mischien een brandmerk op de bil heeft? of op de schouder/hals/schoft.

Verrifieren als je twijfels heb? Of als je bij het stamboek meldt dat je het betreffende paard gekocht heb (jezelf aanmeldt bij het stamboek) incl kenmerken en paspoortnummer dan komt het snel genoeg aan het licht. Onderzoeksplicht zou je het kunnen noemen.

En bij onduidelijk brandmerk gewoon alles dubbel checken? Als het paspoort niet in orde is doe je dat neem ik aan ook en als de transponder niet gevonden wordt neem ik aan dat je ook wel nauwkeuriger achtergrondonderzoek doet en niet de verkoper op zijn blauwe ogen gelooft.

En ik mag er vanuit gaan dat een paard bij een keuring doorgelicht wordt. Bij mijn paarden die ik heb laten keuren werden gecheckt op kenmerken en witte plekken werden onderzocht op gevoeligheid. Dus als een DA niet onder de deken kijken, geeft hij geen toegevoegde waarde voor een keuring.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:33

Een chipper hoeft het paard niet te keuren, waarom zou hij dan onder de deken kijken?

Als het brandmerk aangepast is, zal er ook een ander paspoort bij het paard zitten dan het oorspronkelijke... dat resulteerd dan (voor Nederland) erin dat het paard een transponder krijgt en er niet (meer) naar het brandmerk wordt gekeken...
en probeer jij dan maar de identiteit te achterhalen bij het betreffende (Duitse) stamboek.
lid of geen lid....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:38

Mijn verhaal gaat over identificatie alleen via chip of brandmerk. Dus niet zoals het nu geregeld is (naar mijn mening slecht)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:00

manishdra schreef:
Mijn verhaal gaat over identificatie alleen via chip of brandmerk. Dus niet zoals het nu geregeld is (naar mijn mening slecht)

Mijn verhaal ook.... Ik heb 2 paarden staan (in Duitsland) met alleen brandmerk en nummer, zou ik ze laten chippen is er geen DA/chipper die onder de deken kijkt of er een brandmerk is, en bij de ene is hij amper te zien. Transponder erin, nieuw paspoort erbij en klaar.... hoef je nog niet eens het bandmerk aan te passen...
Brand het merk over, vertel dat het dier uit Spanje komt en zet een foto op bokt, en je krijgt overal de uitleg over spaanse brandmerken en dat het niet vreemd is dat je geen gegevens tegen komt...

De stamboeken geven zelf aan dat identificatie alleen sluitend is door een combinatie van 2 methodes, ze spreken naar brandmerk over DNA.
DNA gaat tijd overheen eer je bericht hebt.
Daarnaast moet een methode sluitend zijn voor alle rassen/soorten en kleuren

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:09

Klopt, Maar het is nu ook nog niet goed geregeld qua brandmerken. Als je het echt als identificatiemiddel wit hebben moet er een orgaan oid komen, die het bijhoudt van alle paarden. Dus logo en nummer of indien er gekozen wordt voor barcode dat dus. Waarbij ook adresgegevens in staan en evt gegevens van DNA of chip. Maar dan moet het gewoon goed geregeld worden en niet roepen dat chippen verplicht is, en vervolgens wordt er nauwelijk iets mee gedaan.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:07

Buiten dat ik denk dat chippen idd diervriendelijker is en gemakkelijker traceerbaarder is, vind ik brandmerken ook nog eens heel lelijk. Heb je een super mooi paardje, mooie bouw, mooie vacht en dan....Een brandmerk.
Maargoed dit is harstikke persoonlijk!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:07

Ik volgde dit topic vanaf het begin en vind de verschillende reacties wel leuk :)
Zelf ben ik niet voor brandmerken. Zie er gewoon echt het nut niet van in :7
Chippen daarintegen wel weer meer, ookal is dat ook wel fraude-gevoelig...
En vwb het chippen bij mij zijn ze ook gewoon rustig :+ Alleen als die naald er net in zit trekken ze even een beetje terug, maar goed dat doet een dier bij ieder spuitje als ie de kans krijgt... Heb nog nooit hoeven te vechten met een dier om het gechipt te krijgen!