Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:20

Yviertje schreef:
Ik heb nog steeds geen voorbeelden gelezen waarbij het noodzakelijk is om af én weer op te stappen.
Mest kan later op geruimd worden, hekken kunnen moeilijk zijn om te openen van het paard. Als mijn paard iets eng vind blijf ik er toch echt liever opzitten, want mocht ze er vandoor gaan ga ik tenminste mee. En blijf ik niet met lege handen achter, wat ook weer gevaren op levert. Mocht mijn paard moeten mest op de weg en zit ik erop dan zal ik proberen dit voor dat het uberhaupt de grond raakt in de berm of wegkant te laten belanden.
Tuurlijk stap ik af om te controleren of er iets in haar hoeven zit als ze kreupelt en kan ik daarna weer opstappen. Maar dan nog stap ik dan liever eerst naar huis dan dat ik op de weg ga staan k*tten om te kijken wat er aan de hand is.
Ruiterbewijs is ook in mijn ogen niet voldoende om aan te tonen dat je veilig naar buiten kan en ook die verantwoordelijkheid kan dragen. Ik heb geen ruiterbewijs, maar probeer wel altijd rekening te houden met mijn medeweggebruikers. Uit ervaring, en ik denk dat vele deze zullen delen, weet ik dat je medeweggebruikers dit niet zo vaak doen.

Als ik het idee heb dat mijn paard iets in zijn hoef heeft, dan stap ik toch echt gelijk af, ook al is het 100 meter voor stal. Daarnaast maak ik vaak lange buitenritten. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard een steentje in zijn hoef heeft en vervolgens nog 10 tot 15 km zo naar huis moet lopen. Wat dat betreft ben ik heel blij dat ik altijd, op elke plaats af kan stappen, hoeven kan checken en weer verder kan rijden.
Ik rijd verder eigenlijk altijd in het bos, dus poepen op straat is er haast niet bij. Indien nodig kan ik afstappen om het op te ruimen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:48

Yviertje schreef:
Ik heb nog steeds geen voorbeelden gelezen waarbij het noodzakelijk is om af én weer op te stappen.

Die voorbeelden geef je zelf al :Y) Alleen noodzakelijkheid is blijkbaar erg relatief. Ik vind het noodzakelijk om in potientieel spannende situaties naast mijn paard te kunnen staan omdat ze zich dan zekerder voelt omdat ze het niet 'alleen' hoeft te doen. Ik begrijp mensen écht niet die zeggen meer controle te hebben óp het paard. Is geen aanval of iets, maar ik snap het gewoon niet. Ik wil mijn paard in de basis op de grond goed voor elkaar hebben. En daarmee werk ik naar het rijden toe.

Ik vind het ook noodzakelijk om mijn paard in het geheel te kunnen nalopen op buitenrit. Je zal maar een scherpe tak tegen zijn gekomen, of inderdaad een lastig steentje in de hoef. Ik vind het ook noodzakelijk om mijn paard even rustig te kunnen laten drinken terwijl ik mezelf ook even kan opfrissen en de benen kan strekken.

Zoveel visies, zoveel meningen. Als sommige mensen nu iets minder zouden zeuren, en sommige mensen iets toegeeflijker zouden zijn, sommige mensen iets meer rekening zouden houden met anderen, wordt het allemaal een stuk gezelliger.
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 19-03-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Re: Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:52

Helemaal mee eens Roosje

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:59

Amen met Roosje. _/-\o_
Je hebt echt helemaal gelijk.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:43

Roosje1987 schreef:
Yviertje schreef:

Die voorbeelden geef je zelf al :Y) Alleen noodzakelijkheid is blijkbaar erg relatief. Ik vind het noodzakelijk om in potientieel spannende situaties naast mijn paard te kunnen staan omdat ze zich dan zekerder voelt omdat ze het niet 'alleen' hoeft te doen. Ik begrijp mensen écht niet die zeggen meer controle te hebben óp het paard. Is geen aanval of iets, maar ik snap het gewoon niet. Ik wil mijn paard in de basis op de grond goed voor elkaar hebben. En daarmee werk ik naar het rijden toe.

Ik vind het ook noodzakelijk om mijn paard in het geheel te kunnen nalopen op buitenrit. Je zal maar een scherpe tak tegen zijn gekomen, of inderdaad een lastig steentje in de hoef. Ik vind het ook noodzakelijk om mijn paard even rustig te kunnen laten drinken terwijl ik mezelf ook even kan opfrissen en de benen kan strekken.

Zoveel visies, zoveel meningen. Als sommige mensen nu iets minder zouden zeuren, en sommige mensen iets toegeeflijker zouden zijn, sommige mensen iets meer rekening zouden houden met anderen, wordt het allemaal een stuk gezelliger.

Even over dat dikgedrukte: Ik ga ook vaak langs mijin paard staan om haar gerust te stellen. Maar dit doe ik niet op plekkeen die zij nit kent en waar ze dus de weg naar huis niet weet. Mocht zij vertrekken en ik kan har niet houden dan mag joost weten waar ze heen gaat en hóe. Danw il ik erop zitten om haar op de rem te kunnen zetten..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:04

Dat is bij mij dus precies andersom. Aan de hand is ze zo zelfverzekerd dat ik zo goed als 100% zeker ben dat ze er absoluut niet vandoor zal gaan. Zou ook niet slim zijn, ik ben op dat moment haar veiligheid dus kan ze maar beter dichtbij blijven. En dat doet ze dan ook :D Waarom denk jij dat je erop meer kracht/overmacht hebt om haar op de rem te zetten dan ernaast?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:40

Sjolvir schreef:
Tja, wij rijden hier met een platic vuiliszak in jaszak of broekzak rond.
Een dunne zo een met van die dicht trek touwtjes.

Mest je paard dan stap je af, kleit de hele bende bij elkaar in de zak.
(kan met schone handjes als je dat beetje handig doet)
En je kan de inhoud in het plantsoen gooien, een prullebak of meenemen.
(wij gooien het meestal weg.)
Soms kan je met je voet de mest al in een berm schuiven waar niemand komt.
Andere keren heb je de zak nodig, om de mest stuk mee te nemen.

Met mijn fjord is dit allemaal geen probleem.
Met zwartje echter is het wat lastiger.
Die staat midden in het verkeer nog niet keurig stil.
Dus moet ik soms eieren voor mijn geld kiezen, gisteren heeft hij niet gemest,
is maar goed ook, moet over een sluiproute en dat was extremer dan anders in de spits.
Ze reden als gekken. (max is daar 60, want heel onverzichtelijk, je kan er geen fiets inhalen,
komen ze je gewoon met 80 voorbij geknald)
Voordeel is dan ook meteen dat je niet eens de kans krijgt op te ruimen, aangezien je mest dan
al plat gereden is.

Overigens als je afstapt om op te ruimen, krijg je vaak wel hele positieve reacties.
En aangezien we allemaal willen blijven buitenrijden, zou ik zeggen, krijg je de kans, ruim op!
Dan blijven de mensen veel postiever tegen over de paarden.

slim van jou!
wat stom dat ik niet eerder aan zoiets simpels heb gedacht. :o

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:05

Dat zijn voor mij ook echt het enige wat ik bij mijn paard kan bedenken. Roosje ik geef je ook gelijk, maar ben niet van mening dat als niet op/af kan stappen dat je dan niet buiten mag rijden. En daar gaat deze discussie nu een beetje heen.
Het gaat hier over paardenmest op de openbare weg, het op het fietspad laten liggen vind ik echt not done. Aangezien we daar als ruiters niet horen te lopen (dat doe ik ook echt wel af en toe), op de weg horen we wel te lopen. In mijn ogen horen anderen daar dan ook niet over te vallen als het zoveel mogelijk rechts gedeponeerd word. Anders moeten ze zorgen voor een berm oid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:11

mariska32 schreef:
slim van jou!
wat stom dat ik niet eerder aan zoiets simpels heb gedacht. :o

Moet je ook een braaf paard voor hebben plus een rustige omgeving, ik heb het ooit wel geprobeerd maar dan heb je een teugel om een arm en moet je paard braaf met het hoofd mee naar beneden. Is nog best iets lastigs in zo'n interessante omgeving en als er ook nog allerhande verkeer langsgestoven komt kun je je wel bedenken hoe dat gaat ;)

Ik vertrek trouwens van een drukke N-weg, ben erg blij met de aanleg van het aparte fietspad want ik zou er nog niet met de fiets de weg opdurven, laat staan te paard. Nog sterker, no way dat ik zonder begaanbare berm naar mijn brievenbus loop om de post te halen. :=

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:39

urielle@
ik heb een paard waarbij teugels op de grond stilstaan betekend,daarbij ongekend verkeersmak. [maar een takje...... :') ]

ik snap dat het niet voor iedereen werkt maar voor mij de oplossing. :)*

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:46

Bellissima_ schreef:
Even over dat dikgedrukte: Ik ga ook vaak langs mijin paard staan om haar gerust te stellen. Maar dit doe ik niet op plekkeen die zij nit kent en waar ze dus de weg naar huis niet weet. Mocht zij vertrekken en ik kan har niet houden dan mag joost weten waar ze heen gaat en hóe. Danw il ik erop zitten om haar op de rem te kunnen zetten..

Ik heb even het topic doorgelezen,
En was ook even aan het nadenken gegaan toen er 'waneer stap je dan van je paard af.' voorbijkwam.
Nu ik dit las moest toch eventjes antwoorden.
Want,wat je zegt is idd zo,
maar ik heb zelf even geleden in zo'n situatie gezeten waarbij ik absoluut niet 'op haar kon blijven zitten en de rem moest vasthouden.'

Mijn pony heeft namelijk haast geen schoft,en als ze er vandoor gaat heb je ook haast geen stabiliteit.
Nu is zij enorm bang van tractors,en tijdens onze buitenrit kwamen we tot mijn grootste spijt 2 tractors tegen.
Ze begon al onrustig te worden,en ik wou afstappen,maar iedereen zei 'neeee blijf zitten,je hebt tenslotte veel meer controle over je paard als je blijft zitten.'
Dus ik,degene die al heel mijn paardenleven afstapte,dacht 'ok,ik kan best blijven zitten,ze hebben mischien wel gelijk.'
Tractor een kwam voorbij,en mijn pony vloog er zonder enige waarschuwing vandoor,
Ik,die had zien aankomen dat ze er vandoor ging vliegen,maar niet met alle bijkomende capriolen die ze normaal gezien niet snel maakte,vloog er zeer pijnlijk af,en daar ging ze dan,
Na een half uur zoeken kwam ze op me toegelopen,en zo heb ik haar teruggevonden,erg veel geluk gehad dus.

Vanaf die dag heb ik mezelf voorgenomen dat als ik me onzeker voel over een situatie,ik altijd afstap,en sindsdien is me nooit meer wat overkomen in die trant.

Dus my point being is eigenlijk dat ik denk dat het heel sterk van de ruiter afhangt of je op of naast je paard meer controle hebt over je paard.

ontopic; ik denk eigenlijk dat een extra rondje maken na je buitenrit wel een pak handiger is dan poepzakjes,maar ach,wie ben ik :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:05

Mest op straat kan wel degelijk gevaarlijk zijn, is mijn ervaring, nadat ik tegen een stuk beton, oh nee, bevroren paardenmest, ben opgereden met een scooter...

Maar een zak aan de staart van een rijpony of -paard binden is levensgevaarlijk, heeft mijn zus me verteld: in een andere gemeente waren ook verlichte geesten die die zak verplicht wilden stellen: het gevolg was dat een meisje op een doodmakke manegefjord ondanks cap en bodyprotector de dood vond, zo door het dolle heen raakte de pony, die wel gewend was aan de zak, maar het ploffen van de mest in de zak maakte het dier toch gek.

De gemeente in kwestie houdt het stil en heeft de verplichting voor rijpaarden laten vallen, maar voor aangespannen paarden bestaat de verplichting nog wel, maar daar geeft de zak meestal minder problemen, doordat hij niet aan de staart hangt, maar aan het lamoen.
Overigens, de fiakers in Wenen hadden ook met aangespannen paarden problemen met de poepzak, ik heb een filmopname gezien waarbij je twee gaten in de vorm van de achterhoeven in de voetenplank zag...

Wat mij opvalt is dat meteen de uitzonderingen op de "regel van je moet kunnen afstappen" reageren. Het lijkt mij wel duidelijk, dat als je ècht een goeie reden/smoes hebt, dat je dan niet hoeft af te stappen, maar ruim het dan even later op, of laat je moeder of mederuiters het doen. Met een beetje goede wil kom je ver.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:10

oeps.. ik ruim mest nooit op := als mijn paard begint met mesten laat ik haar in de berm staan .. lukt het niet pech gehad :=
Paardenmest is binnen 2regenbuien weg..

Edit: nou heb ik geluk dat die vban mij mini hoopjes heeft :=
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-03-11 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:14

@Elin, dan moet het maar net regenen, en dat doet het nooit als je het kunt gebruiken.
Als het vriest regent het ook niet. En het gaat mij vooral om pensionstallen en maneges, dan heb je tientallen paarden die gezellig lopen te keutelen. Dan helpen twee regenbuitjes ook niet meer.
Overigens, ik heb mest wel eens in de tuin laten liggen, en dat was niet weg na twee regenbuitjes. Ook hondendrollen niet trouwens.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 06:54

Cayenne schreef:
XLeandrosX schreef:
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over een paardendrol. Op een trotoir snap ik dat maar op de weg.... Btje overdreven.

Ik snap het eigenlijk heel goed.
In de winter worden bevroren mestballen loeihard en ook spekglad, en als je daar met je fiets of brommer doorheen gaat, lig je zo onderuit.
Gewoon als ruiter even afstappen en het in de goot schuiven is wel het minste dat je kunt doen. Dan heeft niemand er last van :)

lijkt me echt vervelend als je uitglijdt over een keutel..

nee zonder grappen, ik kan me niet voorstellen dat je valt doordat je over zo'n ding uitglijdt.
volgens mij wordt je nog eerder door de bliksem geraakt B.w.v.s.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:04

ik begrijp ook best dat mensen het vervelend vinden, maar wat al werd gezegd over het op en afstappen, ik denk dat meteen aan, ojee dat is een probleem! gelukkig rijd ik niet in zoeterwoude, maar bijv. ik rijd renpaarden, wij maken geregeld buitenritjes. afstappen zit er echt niet bij, en ik heb wel het gevoel dat ik erop meer te zeggen heb dan ernaast, ik zit liever op mijn paard als er een mega vrachtwagen aan komt rijden, maar dat is omdat als ik er dan naast sta met alleen een teugeltje, en hij schrikt ik hem misschien meteen kwijt ben, maar dat is net omdat je geen ruimte kan geven, en als je bijv wandelt aan de weg is het weer dat je waarschijnlijk een langere lijn hebt dus dan maakt het verder niets uit
plus: om een voorbeeld te nemen aan onze zadels, half tree saddles, als je er van de grond op wil komen moet je wel heel snel zijn, heb je toevallig net een paard met lagere schoft, gaat je zadel schuiven :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 08:34

vaa schreef:
nee zonder grappen, ik kan me niet voorstellen dat je valt doordat je over zo'n ding uitglijdt.

Misschien even een aantal posts boven die van jou doorlezen :+

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:55

Ik rij ook scooter, ben nog niet tegen mest gereden. Op de weg word het bij ons zo platgereden, misschien is het bij mij wat drukker dan gemiddeld. Daar ga ik dus echt mn mest niet opruimen, vanwege die drukte. En zoals ik eerder melde, horen wij als ruiters officieel niet op het fietspad, uitzonderingen daar gelaten, dus daar hoor je het imo op te ruimen. Van mij mag dat ook later, maar ruim het dan wel op.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:30

Ik ben bij de vergadering geweest waarom dit topic draait, en grappig genoeg gaat deze discussie behoorlijk gelijk op met de discussie in de raadzaal.

Allicht offtopic, maar toch een brandende vraag: diegenen, die niet goed kunnen op/afstappen, in verband met grootte, dan wel handicap of ziekte, gaan die dan wel alleen buitenrijden?
Dat je, ondanks beperkingen, lekker naar buiten wil, snap ik, maar ALLEEN? Want nou als er iets gebeurt?

Zoals tussendoor al gezegd, in dit betreffende dorp is de meest gebruikte route naar de rijvereniging dwars door het dorp, een stuk zonder berm en waar 't verkeer vaak te hard rijdt (30km zone lijkt meer voor de sier te zijn).
Hiernaast zijn er GEEN ruiterpaden in en om het dorp, slechts één stuk waarbij borden staan "ruiterpad" --> maar dat is gewoon een berm waar een pad in is uitgesleten. En de bermen (kleigrond! polder!) zijn vaker niet dan wel bruikbaar. Oplossingen als "niet op het fietspad rijden" en "bepaalde routes mijden" zijn hier imo dan ook niet van toepassing. Hoewel een paard niet op het fietspad hoort, zijn dit de enige bruikbare ruiterroutes in het dorp. En veel ruiters hebben geen bak aan huis, zijn dus gebonden aan stukjes buitenrijden.

Oplossingen als poepzakken en ponytax vind ik een zeer kwalijke zaak, omdat dan de goeien onder de kwaaien moeten lijden. Mijn paard poept alleen in de berm, de keren dat 't op de weg komt zijn op één hand te tellen. Afhankelijk van de locatie schop ik het aan de kant (ver van stal), of kom ik terug om 't weg te scheppen (in de buurt van stal). En zo velen met mij. Maar paardenpoep valt op, en zijn er 3 hopen blijven liggen, dan valt er al vlug wat te klagen. En dus zijn er maar een aantal ruiters nodig om het voor de rest te vergallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:10

Gemeente Hulst hetzelfde.... Ben ook nog geen ruiters tegengekomen die zich er werkelijk aan houden _O-

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:15

vaa schreef:
lijkt me echt vervelend als je uitglijdt over een keutel..

als het heeft geregent ben je echt niet blij als er veel paardenpoep ligt, word een gladde zooi om met de fiets door te moeten, is echt niet met 2 regenbuitjes weg

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:47

Hester op je brandende vraag: het hebben van een fysieke beperking betekent niet dat je niets meer kan.
Dus ja ik ga alleen buiten rijden. Ik kan uitstekend afstappen en mijn vingers doen het ook. Dus ik kan bellen ;) Mijn spieren en gewrichten zijn alleen zo beroerd dat ik niet zomaar op mijn paard terug kan klimmen. Ook niet als ik de beugels langer maak. Ik moet dus lopen tot ik een opstap tegenkom. En langdurig lopen is behoorlijk pijnlijk (spieren verkrampen/verzuren).

En ik kan natuurlijk ergens aanbellen en vragen om een opstap. Heb ik wel eens gedaan. Maar dat ga ik niet doen omdat ik er van iemand af moet op poep weg te schuiven. Daar rij ik wel voor terug.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:39

funnyhorses schreef:
In die tijd dat men elkaar gek loopt te klagen over hoe OH ZO ERG het toch is om een paardendrol te zien liggen op straat kan het ook opgeruimd worden.
Weetje wat het is!Nederlanders zijn te verwent,niemand kan meer iets hebben,zij het van een strontje of een ander persoon,overal word iets achter gezocht.
Nederland is er goed in om met een vinger te wijzen naar een ander maar zelf es de klauwen uit de mauwen steken dat zit er niet aan.

De wereld vergaat van alle zooi wat er in de lucht word gegooid,de zeeën raken vergiftigd,in Japan geven de mensen al bijna licht van alle straling,en waar hebben wij het over?Over een keuteltje op straat!Om te huilen zo'n houding!

bij alles waar iemand zich druk over maakt kun je een erger iets verzinnen waardoor degene die zich over het minder erge druk maakt belachelijk word gemaakt, beetje zinloos
en het gaat hier niet over een strontje, of een drolletje
het gaat hier om een gebied met relatief veel! ruiters waardoor er blijkbaar nog wel een VEEL stront kan liggen

en de klauwen uit de mauwen steken? zoals jij dat noemt...dat is in mijn optiek aan degene die vervuilt, in dit geval dus de ruiter die met zijn paard de hopen op de weg deponeert
het is gewoon basaal fatsoen! om die hopen in ieder geval aan de kant te schuiven
uit je dak gaan omdat je de ontlasting van je paard niet wenst op te ruimen en brullen dat de mensheid er maar mee moet leven
ik vind jouw reactie meer om te huilen

ik stap trouwens gewoon af, schuif het aan de kant en ga weer verder
mocht de situatie gevaarlijk zijn (erg druk/onoverzichtelijk ) dan kom ik later (na het rijden) terug
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-03-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:10

Pff poepzakken verplicht stellen, belachelijk.

Mijn paard had vorige week op het randje van het fietspad in het bos gemest.
Had het niet opgeruimt want de helft lag al in de berm, ik reed er gister toevallig voorbij en het was no niet weg. En het had inmiddels al een paar keer geregent :)

Ik kan ook niet opstappen als ik eraf moet tijdens een buitenrit, want ik rijd met een BBP. Als ik naar buiten ga moet ik eerst 200/300m over de weg voor ik een berm tegenkom en op de weg is het met 5 minuten al platgereden. Dus voor de mest ga ik niet van mijn paard af.
Maar in noodzakelijkheid stap ik gerust af, heb veel meer controle wanneer ik ernaast sta. Als het rustig is ga ik illegaal doen en van het ruiterpad af richting de bankjes op het open veld in het bos. De rest van de rit wandelen is anders geen punt voor ons.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:29

Ik rij vaak in de polder waar alleen een fietspad is, er is toestemming gegeven dat paarden daar ook mogen komen. Ik rij er het hele jaar door en in de winter zijn de bermen niet te doen (veen grond). In de winter stap ik dus op de weg, zodra ze moet poepen gaat ze stil staan, ik leg dan mijn been naar achter en ze zet een stapje om, zo komt het altijd in de berm terecht. Mocht dit niet gebeuren, dan stap ik af en schuif het er als nog even in. Zomers probeer ik zo veel mogelijk in de berm te rijden en als we dan een ongelukje hebben (ligt er net aan waar) fiets ik desnoods nog terug om het op te ruimen. (die vuilnis zak is ook een goed idee)

Maar hoe vaak ik niet wordt aangesproken over de poep overlast, en ik begrijp het ook nog hoor. Het is een smal pad en in de zomer rijden er heel veel paarden, maar er wandelen ook veel mensen, en dan moet je slalommen over de hopen. Ik kan gelukkig uitleggen dat ik het op ruim, helaas denkt niet iedereen er zo over. Er zal een dag komen dat we er niet meer mogen rijden, het is een kwestie van tijd.

En als je zelf niet op of af kunt stappen, kun je ook niet alleen buiten rijden vindt ik. Vriendin had een paard met groot opstap probleem, maar ging daarom ook niet alleen naar buiten, dus stapte ik af als dat nodig was.

Zelf een keer gehad dat mijn pony op 3 benen stond, had een scherpe tak van 10 cm in haar hoef zitten, dan moet je er toch echt van af hoor!