Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maXcomX schreef:@Lamar
Ja, maar dat gaat over brandmerken, niet over vriesmerken.
Ik heb sterk het idee dat die 2 methodes door elkaar gehaald worden.
Media in het bijzonder zijn soms kampioen in kletskoek verkopen, of termen door elkaar halen, omdat een reporter of redactie geen verstand heeft van een onderwerp.
Brandmerken wordt niet veel meer toegepast bij paarden, vriesmerken wel. De eerste gebeurt vaak zonder verdoving en de andere met. Verder vindt ik de discussie wat het meeste pijn doet vrij zinloos. Er zijn paarden die niet blikken of blozen bij een prik en andere stuiteren door het dak. Ik vindt het belangrijker wat de gevolgen, voor en nadelen zijn na de ingreep. En dan kies ik voor vriesmerken.
maXcomX schreef:@ Hester
Ze zijn ook voor brandmerken, de Engelse vertaling is alleen niet helemaal correct.
Er staat eigenlijk dat de hoofd-DA die verbonden is aan EQUITANA het brandmerken op een veulen niet toeliet, omdat hij bang was dat dierenactivisten stennis zouden gaan schoppen, anders kon het Hannoveraner Verband niet verklaren, waarom het niet toegestaan werd. Het Verband was dus boos op deze DA. En dat heeft ook te maken met de komende verkiezingen, wordt gezegd.
Citaat:Leider lassen sich allerdings auch Personen mit behördlichem Auftrag offensichtlich von hetzerischen Kampagnen leiten. So hat der für die EQUITANA in Essen verantwortliche Amtsveterinär eine Informationsveranstaltung zum Thema Schenkelbrand auf der EQUITANA unterbunden. Er ließ ein Fohlen, welches zu dieser Informationsveranstaltung mit dem Schenkelbrand gekennzeichnet werden sollte nicht in die Halle. Die Tierschützer scheinen sehr viel Angst davor zu haben, dass Unbeteiligte erkennen könnten wie wenig ein Fohlen durch den Brand beeinflusst wird. Anders sind derartige Aktionen nicht zu erklären.
maXcomX schreef:@Lamar
Ja, maar dat gaat over brandmerken, niet over vriesmerken.
Ik heb sterk het idee dat die 2 methodes door elkaar gehaald worden.
Media in het bijzonder zijn soms kampioen in kletskoek verkopen, of termen door elkaar halen, omdat een reporter of redactie geen verstand heeft van een onderwerp.
Brandmerken wordt niet veel meer toegepast bij paarden, vriesmerken wel. De eerste gebeurt vaak zonder verdoving en de andere met. Verder vindt ik de discussie wat het meeste pijn doet vrij zinloos. Er zijn paarden die niet blikken of blozen bij een prik en andere stuiteren door het dak. Ik vindt het belangrijker wat de gevolgen, voor en nadelen zijn na de ingreep. En dan kies ik voor vriesmerken.

maXcomX schreef:@ Hester
Ze zijn ook voor brandmerken, de Engelse vertaling is alleen niet helemaal correct.
Er staat eigenlijk dat de hoofd-DA die verbonden is aan EQUITANA het brandmerken op een veulen niet toeliet, omdat hij bang was dat dierenactivisten stennis zouden gaan schoppen, anders kon het Hannoveraner Verband niet verklaren, waarom het niet toegestaan werd. Het Verband was dus boos op deze DA. En dat heeft ook te maken met de komende verkiezingen, wordt gezegd.
maXcomX schreef:een irisscan... Hoe zie je dat voor je?
Als een paard een slachtdier is -wat je overigens zelf bepaald- dan wordt het tijd dat slachten ook hier verboden wordt, hebben we de chip ook niet meer nodig. En dan is vriesmerken een goed alternatief of een DNA registratie (dat is wat eenvoudiger en betrouwbaarder om de foklijnen te volgen).
) ertegenaan? Mag ik ook nog even vertellen, dat de verdoving best wel eens eerder uitgewerkt zou kunnen zijn dan de pijn?
)Alane schreef:Citaat:Leider lassen sich allerdings auch Personen mit behördlichem Auftrag offensichtlich von hetzerischen Kampagnen leiten. So hat der für die EQUITANA in Essen verantwortliche Amtsveterinär eine Informationsveranstaltung zum Thema Schenkelbrand auf der EQUITANA unterbunden. Er ließ ein Fohlen, welches zu dieser Informationsveranstaltung mit dem Schenkelbrand gekennzeichnet werden sollte nicht in die Halle. Die Tierschützer scheinen sehr viel Angst davor zu haben, dass Unbeteiligte erkennen könnten wie wenig ein Fohlen durch den Brand beeinflusst wird. Anders sind derartige Aktionen nicht zu erklären.
Helaas laten ook personen met een amtelijke taak zich jklaarblijkelijk leiden door een antikampagne. Zo heeft de voor de Equitane in Essen verantwoordelijke DA een informatief evenement met als thema brandmerken niet toegestaan. Hij liet een veulen dat op deze demonstratie gebrandmerkt zou worden niet toe in de hal. De Dierenbescherming lijkt van te zijn dat derden zouden kunnen opmerken dat een veulen door het zetten van een brandmerk niet of nauwelijks reageerd. Anders kon men zich de aktie niet verklaren.
maw ze zijn anti-antibrandmerkers, en dat kan maar de enige reden zijn waarom de DA verboden heeft dat het veulen tijdens een demonstratie gebrandmerkt zou worden.
Met welke argumenten komen de stamboeken om het brandmerken te kunnen behouden:
1) Het is al een zeer oude methode om paarden te identificeren/herkennen (Hannoveranen worden als meer dan 100 jaar gebrandmerkt)
2) Het kan niet vervalst worden
3) Het brandmerk is overal ter wereld herkenbaar
4)tesamen met het paspoort, het levensnummer en DNA is ten allertijde een snelle en zekere identificering mogelijk
5)Omdat herkenbaar is tot welk stamboek het paard behoort is de weg kort om ene paard te kunnen identificeren als de papieren verloren zijn gegaan.
Waarom is een brandmerk beter dan een tranponder:
1)De identificering is alleen mogelijk door geautoriseerde personen met een reader
2)Er is geen wereldwijde standaard norm voor transponders en readers
3)De toegang tot de nieuwe databank is zeer beperkt
4)Er bestaat geen internationale databank
5)gevaar voor misbruik (manipuleerbaar, dubbel gebruik)
6)de transponder kan migreren of stuk gaan.
bron: http://www.hannoveraner.com
En wat hebben we daaraan?onzinnig telefoongesprek schreef:In de categorie "onzin" zeg! Databases moeten nou eenmaal beperkt toegankelijk zijn, in het kader van de wet persoonsgegevens? Beter te streng beginnen en gaandeweg versoepelen dan andersom.Beller: Gutentag, ik zag vandaag een knap meisje rijden op een hannoveraan, een zwarte met 3 witte sokjes en 'n brede bles, ze reed in de buurt van Ammerich. Ik zou graag haar telefoonnummer hebben om te kijken of ze eens met me uit wil
Hannoveraanstamboek: Och, gelukkig herkende u het hannoveraanbrandmerk! Eens zien, in de buurt van Ammerich staan 5 hannoveraanpaarden, waarvan ééntje zwart met de beschreven aftekeningen. Deze is in eigendom van een jongedame... Eens zien, haar naam is Katrien Klaassen, haar telefoonnummer is 123456790.
Beller: Goh, bedankt voor deze informatie, ik denk dat ze de ware is voor mij!
Hannoveraanstamboek: Ik wordt graag uitgenodigd voor de bruiloft! Goedendag nog, en succes!
Hester schreef:*Al herinner ik me wel een filmpje van een paard dat de brandmerker zo'n geweldige rotschop verkoopt...

juliomariner schreef:Hester schreef:*Al herinner ik me wel een filmpje van een paard dat de brandmerker zo'n geweldige rotschop verkoopt...
Klopt een filmpje met een paard die in een vangkooi vast was gezet waarbij hij de brander mooi in de buik raakte.
Ik vond hem trug op youtube http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM
maXcomX schreef:Een brandmerk is niet te vervalsen. Het zgn overbranden zijn cowboy verhalen uit de tijd van Karl May.
DNa is alleen handig om foklijnen te registreren, de identiteit ook, maar dat duurt idd wat langer. Daarom vindt ik de combinatie vriesbranden en DNA de meest veilige manier. Bij twijfel over een vriesmerk, kun je altijd nog terug vallen op DNA registratie.
petraaken schreef:Een dikke naald in de hals zetten is ook zielig want dat doet even veel pijn hoor.
)Alane schreef:maXcomX schreef:Een brandmerk is niet te vervalsen. Het zgn overbranden zijn cowboy verhalen uit de tijd van Karl May.
DNa is alleen handig om foklijnen te registreren, de identiteit ook, maar dat duurt idd wat langer. Daarom vindt ik de combinatie vriesbranden en DNA de meest veilige manier. Bij twijfel over een vriesmerk, kun je altijd nog terug vallen op DNA registratie.
Dat is wel 1 van de redenen waarom brandmerken niet voldoet... naast de uniformitiet en niet altijd duidleijk zichtbaar en leesbaar.
En overbranden of bijbranden zijn geen cowboyverhalen.
Je hoeft bij een hanoveraner alleen maar het nummer onherkenbaar te maken en klaar...
@Petraaken: Zeker zal dat niet ongevoelig zijn het zetten van een transponder, maar het brandmerk alleen is niet voldoende, op bokt is een (vrij)recent topic over iemand met een paard met brandmerk, en ze wil graag achterhalen waar het dier vandaan komt...
De laatste stand van zaken was dat ze het geboortejaar moest weten...
In Nederland kun je door bijv, een DA het chipnummer uit laten lezen, typt het in en je krijgt een levensnummer en PUI, beetje geluk en het dier staat op paardenfokken (als we het hebben over een warmbloedpaard) en je hebt in een klein tijdsbestek al heel veel informatie.
Brandmerk: eerst eens achterhalen welk stamboek je moet hebben, nergens een echte lijst te vinden van de verschillende stamboeken en hun afdelingen, (moet je al googlen en dan heb je een stamboek gevonden en dan de site nog weten te vinden) daar dan nog eens een telefoonnummer of (mail)adres achterhalen dan leeftijdsbepaling, aftekeningen opschrijven en dan kun je bellen/mailen....
petraaken schreef:Oohw? Want het onderzoek dat Lamar quote, meet toch duidelijk dat paarden bij brandmerken aanzienlijk langer gestresst blijven dan bij chippen.Een dikke naald in de hals zetten is ook zielig want dat doet even veel pijn hoor.

Shahazai schreef:Klopt een filmpje met een paard die in een vangkooi vast was gezet waarbij hij de brander mooi in de buik raakte.
Ik vond hem trug op youtube http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM