Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:06

MaXcomX, je kan zelf bepalen of je paard naar de slacht gaat, er zit zelfs een pagina in het paardenpaspoort waar je dat kan aangeven.
Daar heb je gelijk in.
Maar de hele grote en ouderwetse paardenhandel is nog steeds gebaseerd op de slacht.
Ik eet nog steeds een fricadel, salamie worst en paarden rookvlees.
Een paarden biefstukje gaat er ook in.

In de voorgaande berichten heb je al kunnen lezen dat een brandmerk heel makkelijk te vervalsen is.
Tong tatoo's ook, desnoods snijden we de tong af.
En nog sterker om te verhalen.
Een chip kan je opzoeken en verwijderen met een operatie mesje.

DNA is een goed systeem, alleen het duurt wel even voordat je de uitslag hebt.
Voor wedstrijden en show keuringen niet leuk, de uitslag van het DNA duurt wel enkele weken.
En wil jij voor elke keuring of wedstrijd een dikke 50 euro extra betalen voor het DNA onderzoek ??

Ja en dan het volgende.
Er zijn een paar heftige besmettelijke paarden ziektes richting europa aan het gaan.
Hoe gaan we daar mee om als er geen goede paarden registratie is ??

Uiteindelijk kom ik weer met een vraag.

Wat is nu een goede en veilige registratie ??

maXcomX

Re: Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:21

Een brandmerk is niet te vervalsen. Het zgn overbranden zijn cowboy verhalen uit de tijd van Karl May.
DNa is alleen handig om foklijnen te registreren, de identiteit ook, maar dat duurt idd wat langer. Daarom vindt ik de combinatie vriesbranden en DNA de meest veilige manier. Bij twijfel over een vriesmerk, kun je altijd nog terug vallen op DNA registratie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:31

maXcomX schreef:
@Lamar
Ja, maar dat gaat over brandmerken, niet over vriesmerken.
Ik heb sterk het idee dat die 2 methodes door elkaar gehaald worden.
Media in het bijzonder zijn soms kampioen in kletskoek verkopen, of termen door elkaar halen, omdat een reporter of redactie geen verstand heeft van een onderwerp.
Brandmerken wordt niet veel meer toegepast bij paarden, vriesmerken wel. De eerste gebeurt vaak zonder verdoving en de andere met. Verder vindt ik de discussie wat het meeste pijn doet vrij zinloos. Er zijn paarden die niet blikken of blozen bij een prik en andere stuiteren door het dak. Ik vindt het belangrijker wat de gevolgen, voor en nadelen zijn na de ingreep. En dan kies ik voor vriesmerken.

Gaat niet over vriesbranden.
In Duitsland werd/wordt nog steeds een brandmerk gezet, ook nu nog, nu de transponder verplicht is. Echter willen de fokkers vasthouden aan het brandmerk, als herkenningsmethode/statussymbool.

maXcomX schreef:
@ Hester
Ze zijn ook voor brandmerken, de Engelse vertaling is alleen niet helemaal correct.
Er staat eigenlijk dat de hoofd-DA die verbonden is aan EQUITANA het brandmerken op een veulen niet toeliet, omdat hij bang was dat dierenactivisten stennis zouden gaan schoppen, anders kon het Hannoveraner Verband niet verklaren, waarom het niet toegestaan werd. Het Verband was dus boos op deze DA. En dat heeft ook te maken met de komende verkiezingen, wordt gezegd.

Jouw vertaling klopt niet helemaal.
Citaat:
Leider lassen sich allerdings auch Personen mit behördlichem Auftrag offensichtlich von hetzerischen Kampagnen leiten. So hat der für die EQUITANA in Essen verantwortliche Amtsveterinär eine Informationsveranstaltung zum Thema Schenkelbrand auf der EQUITANA unterbunden. Er ließ ein Fohlen, welches zu dieser Informationsveranstaltung mit dem Schenkelbrand gekennzeichnet werden sollte nicht in die Halle. Die Tierschützer scheinen sehr viel Angst davor zu haben, dass Unbeteiligte erkennen könnten wie wenig ein Fohlen durch den Brand beeinflusst wird. Anders sind derartige Aktionen nicht zu erklären.

Helaas laten ook personen met een amtelijke taak zich jklaarblijkelijk leiden door een antikampagne. Zo heeft de voor de Equitane in Essen verantwoordelijke DA een informatief evenement met als thema brandmerken niet toegestaan. Hij liet een veulen dat op deze demonstratie gebrandmerkt zou worden niet toe in de hal. De Dierenbescherming lijkt van te zijn dat derden zouden kunnen opmerken dat een veulen door het zetten van een brandmerk niet of nauwelijks reageerd. Anders kon men zich de aktie niet verklaren.
maw ze zijn anti-antibrandmerkers, en dat kan maar de enige reden zijn waarom de DA verboden heeft dat het veulen tijdens een demonstratie gebrandmerkt zou worden.

Met welke argumenten komen de stamboeken om het brandmerken te kunnen behouden:
1) Het is al een zeer oude methode om paarden te identificeren/herkennen (Hannoveranen worden als meer dan 100 jaar gebrandmerkt)
2) Het kan niet vervalst worden
3) Het brandmerk is overal ter wereld herkenbaar
4)tesamen met het paspoort, het levensnummer en DNA is ten allertijde een snelle en zekere identificering mogelijk
5)Omdat herkenbaar is tot welk stamboek het paard behoort is de weg kort om ene paard te kunnen identificeren als de papieren verloren zijn gegaan.

Waarom is een brandmerk beter dan een tranponder:
1)De identificering is alleen mogelijk door geautoriseerde personen met een reader
2)Er is geen wereldwijde standaard norm voor transponders en readers
3)De toegang tot de nieuwe databank is zeer beperkt
4)Er bestaat geen internationale databank
5)gevaar voor misbruik (manipuleerbaar, dubbel gebruik)
6)de transponder kan migreren of stuk gaan.
bron: http://www.hannoveraner.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:07

maXcomX schreef:
@Lamar
Ja, maar dat gaat over brandmerken, niet over vriesmerken.
Ik heb sterk het idee dat die 2 methodes door elkaar gehaald worden.
Media in het bijzonder zijn soms kampioen in kletskoek verkopen, of termen door elkaar halen, omdat een reporter of redactie geen verstand heeft van een onderwerp.
Brandmerken wordt niet veel meer toegepast bij paarden, vriesmerken wel. De eerste gebeurt vaak zonder verdoving en de andere met. Verder vindt ik de discussie wat het meeste pijn doet vrij zinloos. Er zijn paarden die niet blikken of blozen bij een prik en andere stuiteren door het dak. Ik vindt het belangrijker wat de gevolgen, voor en nadelen zijn na de ingreep. En dan kies ik voor vriesmerken.

Openingspost gaat ook over brandmerken in duitsland.
Een vriend van mij haalt zijn paarden altijd uit duitsland, allemaal gebrandmerkt.
Hieronder een pony van hem... ouders onbekend, ras onbekend, waarom hebben ze dan in vredesnaam een grote 7 op zijn kont gebrand? En wat heb je dan aan die 7?
Afbeelding
Bij een prik zullen ze misschien niet zo heftig reageren maar dat staat ook in de onderzoeksresultaten beschreven wat dat met een paard doet, stuiteren is vaak stress.

Een brandmerk is als identificatie wel degelijk onherkenbaar te maken.
Mijn fjord heeft een raster met stip op zijn kont gebrand (en een K in een schildvorm aan de andere). Als ik daar twee stippen bij in brand of een x-as bij onder met stip dan wordt hij een andere fjord, of iig onherkenbaar.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:33

maXcomX schreef:
@ Hester
Ze zijn ook voor brandmerken, de Engelse vertaling is alleen niet helemaal correct.
Er staat eigenlijk dat de hoofd-DA die verbonden is aan EQUITANA het brandmerken op een veulen niet toeliet, omdat hij bang was dat dierenactivisten stennis zouden gaan schoppen, anders kon het Hannoveraner Verband niet verklaren, waarom het niet toegestaan werd. Het Verband was dus boos op deze DA. En dat heeft ook te maken met de komende verkiezingen, wordt gezegd.

Wat is dan hun argument vóór brandmerken? Of vriesmerken? Want ik lees (in de Engelse vertaling) alleen maar argumenten om niet tégen brandmerken te zijn!
maXcomX schreef:
_O- een irisscan... Hoe zie je dat voor je?
Als een paard een slachtdier is -wat je overigens zelf bepaald- dan wordt het tijd dat slachten ook hier verboden wordt, hebben we de chip ook niet meer nodig. En dan is vriesmerken een goed alternatief of een DNA registratie (dat is wat eenvoudiger en betrouwbaarder om de foklijnen te volgen).

Hoe is vriesmerken een goed alternatief voor chippen?? Een streepjescode op een paard als alternatief voor iets onzichtbaars? Eén enkele prik tegenover de prik van de verdoving (geen fijne prik!) en vervolgens vloeibaar stikstof (neem ik aan :o ) ertegenaan? Mag ik ook nog even vertellen, dat de verdoving best wel eens eerder uitgewerkt zou kunnen zijn dan de pijn?
Sowieso kan zo'n code volgens mij helemaal makkelijk bijgebrand worden, gewoon een stipje of streepje of half maantje erbij? Of van het stipje een maantje maken? Lijkt me nog veel minder onoverkomelijk dan om van een boter-kaas-en-eieren brandmerk een kerstklok-brandmerk te maken (ik noem even wat, deze post wordt straks zelfs nog veel fantasierijker dan dit :+ )
Alane schreef:
Citaat:
Leider lassen sich allerdings auch Personen mit behördlichem Auftrag offensichtlich von hetzerischen Kampagnen leiten. So hat der für die EQUITANA in Essen verantwortliche Amtsveterinär eine Informationsveranstaltung zum Thema Schenkelbrand auf der EQUITANA unterbunden. Er ließ ein Fohlen, welches zu dieser Informationsveranstaltung mit dem Schenkelbrand gekennzeichnet werden sollte nicht in die Halle. Die Tierschützer scheinen sehr viel Angst davor zu haben, dass Unbeteiligte erkennen könnten wie wenig ein Fohlen durch den Brand beeinflusst wird. Anders sind derartige Aktionen nicht zu erklären.

Helaas laten ook personen met een amtelijke taak zich jklaarblijkelijk leiden door een antikampagne. Zo heeft de voor de Equitane in Essen verantwoordelijke DA een informatief evenement met als thema brandmerken niet toegestaan. Hij liet een veulen dat op deze demonstratie gebrandmerkt zou worden niet toe in de hal. De Dierenbescherming lijkt van te zijn dat derden zouden kunnen opmerken dat een veulen door het zetten van een brandmerk niet of nauwelijks reageerd. Anders kon men zich de aktie niet verklaren.
maw ze zijn anti-antibrandmerkers, en dat kan maar de enige reden zijn waarom de DA verboden heeft dat het veulen tijdens een demonstratie gebrandmerkt zou worden.

Met welke argumenten komen de stamboeken om het brandmerken te kunnen behouden:
1) Het is al een zeer oude methode om paarden te identificeren/herkennen (Hannoveranen worden als meer dan 100 jaar gebrandmerkt)
2) Het kan niet vervalst worden
3) Het brandmerk is overal ter wereld herkenbaar
4)tesamen met het paspoort, het levensnummer en DNA is ten allertijde een snelle en zekere identificering mogelijk
5)Omdat herkenbaar is tot welk stamboek het paard behoort is de weg kort om ene paard te kunnen identificeren als de papieren verloren zijn gegaan.

Waarom is een brandmerk beter dan een tranponder:
1)De identificering is alleen mogelijk door geautoriseerde personen met een reader
2)Er is geen wereldwijde standaard norm voor transponders en readers
3)De toegang tot de nieuwe databank is zeer beperkt
4)Er bestaat geen internationale databank
5)gevaar voor misbruik (manipuleerbaar, dubbel gebruik)
6)de transponder kan migreren of stuk gaan.
bron: http://www.hannoveraner.com

Kijk, dat is waar ik op doelde. En dan lees ik die argumenten, en dan denk ik
1: Er zijn wel meer oude technieken het ronde archief ingegaan. Laat deze erachteraan gaan! Waarom zou een paard van het ene ras met het blote oog te onderscheiden moeten zijn van een paard van een vergelijkbaar ras? Wat maakt het uit of iemand een paspoort nodig heeft om te zien dat het een hannoveraan is ipv een KWPNner?
2: Ooh nee? Goh!
3: Ook daarover zijn wat vragen gesteld in dit topic. Ik herinner me een ouderwetse kerstklok, en een 7? Zeer herkenbaar :j En wat hebben we daaraan?
4: Met paspoort, levensnummer en DNA is dat brandmerk toch echt wel overbodig he? Alle informatie wordt ook al in het paspoort weergegeven dat bij het unieke levensnummer hoort wat dus op die chip staat. En die chip valt niet te vervalsen omdat het DNA er ook nog eens aan gekoppeld is.

1: Volgens mij is die reader vrij verkrijgbaar, ik zou alleen niet weten waarom ik 't geld ervoor uitgeven zou.
2: Voor brandmerken wel? Wat niet is kan nog komen, en wat zou die norm voor meerwaarde bieden?
3: Ligt de informatie bij het hannoveraanstamboek voor het oprapen? Ik zie 't al voor me:
onzinnig telefoongesprek schreef:
Beller: Gutentag, ik zag vandaag een knap meisje rijden op een hannoveraan, een zwarte met 3 witte sokjes en 'n brede bles, ze reed in de buurt van Ammerich. Ik zou graag haar telefoonnummer hebben om te kijken of ze eens met me uit wil
Hannoveraanstamboek: Och, gelukkig herkende u het hannoveraanbrandmerk! Eens zien, in de buurt van Ammerich staan 5 hannoveraanpaarden, waarvan ééntje zwart met de beschreven aftekeningen. Deze is in eigendom van een jongedame... Eens zien, haar naam is Katrien Klaassen, haar telefoonnummer is 123456790.
Beller: Goh, bedankt voor deze informatie, ik denk dat ze de ware is voor mij!
Hannoveraanstamboek: Ik wordt graag uitgenodigd voor de bruiloft! Goedendag nog, en succes!
In de categorie "onzin" zeg! Databases moeten nou eenmaal beperkt toegankelijk zijn, in het kader van de wet persoonsgegevens? Beter te streng beginnen en gaandeweg versoepelen dan andersom.
4: Nog niet nee, is er wel een internationale databank der brandmerken? Dan lijkt een chipdatabank me iets eenvoudiger gerealiseerd.
5: Was het gevaar voor misbruik niet al weggehaald door het chipnummer te koppelen aan het DNA? Mocht het dan zo zijn dat de chip kapotgegaan blijkt te zijn, dan kan er altijd een nieuw nummer aan datzelfde DNA gekoppeld, maar niet zonder het oude erbij in de buurt te houden.
6: Tja, een litteken gaat niet snel stuk nee. En migreert ook niet. Ik ken zat mensen, mezelf incluis, die wel een littekentje stuk zouden willen zien gaan. Maar DNA gaat ook niet 'stuk' - zeker niet zodanig dat het de gebruikte markers voor het profiel verstoord.

Conclusie: Men weet een hoop drogargumenten aan te voeren, gewoon omdat brandmerken traditie is, en 'mooi', en wat maakt het hun uit of een paard eventjes pijn heeft, zelf hoeven ze het niet te voelen.*
*Al herinner ik me wel een filmpje van een paard dat de brandmerker zo'n geweldige rotschop verkoopt... *\o/*

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:54

Hester schreef:
*Al herinner ik me wel een filmpje van een paard dat de brandmerker zo'n geweldige rotschop verkoopt... *\o/*

Klopt een filmpje met een paard die in een vangkooi vast was gezet waarbij hij de brander mooi in de buik raakte.
Ik vond hem trug op youtube http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:13

juliomariner schreef:
Hester schreef:

Klopt een filmpje met een paard die in een vangkooi vast was gezet waarbij hij de brander mooi in de buik raakte.

Als ik het me goed herinner is die vent aan die schop overleden.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:53

Mijn pony heeft ook een brandmerk, ik vindt het wel stoer staan, maar om eerlijk te zijn vindt ik dit erg zielig.
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:00

Een dikke naald in de hals zetten is ook zielig want dat doet even veel pijn hoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:10

maXcomX schreef:
Een brandmerk is niet te vervalsen. Het zgn overbranden zijn cowboy verhalen uit de tijd van Karl May.
DNa is alleen handig om foklijnen te registreren, de identiteit ook, maar dat duurt idd wat langer. Daarom vindt ik de combinatie vriesbranden en DNA de meest veilige manier. Bij twijfel over een vriesmerk, kun je altijd nog terug vallen op DNA registratie.

Dat is wel 1 van de redenen waarom brandmerken niet voldoet... naast de uniformitiet en niet altijd duidleijk zichtbaar en leesbaar.
En overbranden of bijbranden zijn geen cowboyverhalen.
Je hoeft bij een hanoveraner alleen maar het nummer onherkenbaar te maken en klaar...

@Petraaken: Zeker zal dat niet ongevoelig zijn het zetten van een transponder, maar het brandmerk alleen is niet voldoende, op bokt is een (vrij)recent topic over iemand met een paard met brandmerk, en ze wil graag achterhalen waar het dier vandaan komt...
De laatste stand van zaken was dat ze het geboortejaar moest weten...
In Nederland kun je door bijv, een DA het chipnummer uit laten lezen, typt het in en je krijgt een levensnummer en PUI, beetje geluk en het dier staat op paardenfokken (als we het hebben over een warmbloedpaard) en je hebt in een klein tijdsbestek al heel veel informatie.
Brandmerk: eerst eens achterhalen welk stamboek je moet hebben, nergens een echte lijst te vinden van de verschillende stamboeken en hun afdelingen, (moet je al googlen en dan heb je een stamboek gevonden en dan de site nog weten te vinden) daar dan nog eens een telefoonnummer of (mail)adres achterhalen dan leeftijdsbepaling, aftekeningen opschrijven en dan kun je bellen/mailen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:43

petraaken schreef:
Een dikke naald in de hals zetten is ook zielig want dat doet even veel pijn hoor.

Nee dat doet het niet, lees maar: (ik zet het hier wel neer want blijkbaar wordt de link niet gelezen :( )

Stress bij chippen en brandmerken
5 maart 2010
Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?

Onderzoeksdoel

Veroorzaakt het brandmerken meer pijn en stress bij paarden dan chippen?

Onderzoeksresultaat
Na het brandmerken vertoonden de paarden meer aversie dan na het chippen. De huid rondom het brandmerk is ook aanzienlijk gevoeliger in vergelijking met de huid rondom de microchip. Er was aanzienlijk meer warmte en zwelling. Verder was de hartslag zowel op het moment van het branden en chippen erg hoog maar gelijk na chippen daalde de hartslag terwijl deze bij het branden nog minstens 5 minuten na het branden erg hoog was.

Onderzoeksuitvoering
Zeven paarden werden geobserveerd tijdens het chippen en het brandmerken. De omstandigheden waren bij alle paarden hetzelfde. Ook werd er een situatie gecreëerd waarbij er niet gechipt of gebrand werd, zgn. placebo situatie. Elke procedure werd opgenomen op video en vier onderzoekers bekeken en analyseerden onafhankelijk van elkaar de reacties van de paarden. Verder werd de klinische toestand van paarden nauwlettend in de gaten gehouden gedurende de zeven dagen na de behandeling.

Extra info
In de Europese wetgeving staat dat alle paarden geïdentificeerd moeten worden. Brandmerken was jarenlang de manier om een paard te identificeren. Tegenwoordig gaat dat met de microchip of DNA onderzoek.

Bron
(paardenkennisbank)
‘Evaluation of pain and inflammation associated with hot iron branding and microchip transponder injection in horses.’

C Lindegaard, Dorte Vaabengaard, MT Christophersen, CR Ekstøm, J Fjeldborg.

Dus.....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 02:12

Alane schreef:
maXcomX schreef:

Dat is wel 1 van de redenen waarom brandmerken niet voldoet... naast de uniformitiet en niet altijd duidleijk zichtbaar en leesbaar.
En overbranden of bijbranden zijn geen cowboyverhalen.
Je hoeft bij een hanoveraner alleen maar het nummer onherkenbaar te maken en klaar...

@Petraaken: Zeker zal dat niet ongevoelig zijn het zetten van een transponder, maar het brandmerk alleen is niet voldoende, op bokt is een (vrij)recent topic over iemand met een paard met brandmerk, en ze wil graag achterhalen waar het dier vandaan komt...
De laatste stand van zaken was dat ze het geboortejaar moest weten...
In Nederland kun je door bijv, een DA het chipnummer uit laten lezen, typt het in en je krijgt een levensnummer en PUI, beetje geluk en het dier staat op paardenfokken (als we het hebben over een warmbloedpaard) en je hebt in een klein tijdsbestek al heel veel informatie.
Brandmerk: eerst eens achterhalen welk stamboek je moet hebben, nergens een echte lijst te vinden van de verschillende stamboeken en hun afdelingen, (moet je al googlen en dan heb je een stamboek gevonden en dan de site nog weten te vinden) daar dan nog eens een telefoonnummer of (mail)adres achterhalen dan leeftijdsbepaling, aftekeningen opschrijven en dan kun je bellen/mailen....

Als het nummer onleesbaar is gemaakt, dan is er mee geknoeid. En dus goed te zien.
Een brandmerk even veranderen (nummers en cijfers, gaat zomaar niet.
Overigens kun je de brandmerken terug vinden in de registers die meestal openbaar zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 07:31

Gaat er niet alleen maar om dat je kunt zien dat er mee geknoeid is, maar dat het brandmerk daardoor onleesbaar gemaakt kan worden, de identiteit is dan niet meer te achterhalen.

Welke registers?
Niet altijd is het brandmerk even duidelijk te herkennen, neem nu het voorbeeld eerder in dit topic. Paard komt (vermoedelijk) uit Duitsland, heeft een brandmerk in vorm van een 7...
Daarnaast geven de stamboeken in Duitsland zelf aan dat het een combinatie is van verschillende aspecten die identificatie min of meer waterdicht maken.
Dus alleen brandmerk met nummer is niet afdoende.

En verder alleen Duitsland heeft al ongeveer 30 verschillende brandmerken. Is het per stamboek verschillend waar het brandmerk gezet wordt, en kunnen er per stamboek zelfs meerdere brandmerken gezet worden. bijv. als veulen op de bil en als de merrie geregistreerd worden nog eens een brandmerk op bijv. hals of andere bil.

Transponder wel, transponder geeft je een levensnummer en aan de hand van het levensnummer kun je land, PUI en leeftijd te achterhalen van het paard.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:05

petraaken schreef:
Oohw? Want het onderzoek dat Lamar quote, meet toch duidelijk dat paarden bij brandmerken aanzienlijk langer gestresst blijven dan bij chippen.
Of denk je dat die stress een andere oorzaak heeft dan pijn?

Wat is nou eigenlijk nog de discussie?

Argumenten vóór:
Het is mooi en/of stoer
we hebben het altijd zo gedaan.

Argumenten tegen:
Het is overbodig,
het doet pijn,
het valt onherkenbaar te maken (vervalsen daargelaten), en
er zijn betere technieken dan brandmerken (vriesmerken dus).
Ooh, en het is lelijk.
En ooit zei men over aderlatingen ook "dat hebben we altijd zo gedaan" (toegegeven, dat zal vast naarder geweest zijn dan brandmerken).

Als ik tussen deze argumenten een touwtje zou spannen, zie ik het touwtrekken toch al heel snel beslist zijn. Helaas zijn 't niet de argumenten, maar de verschillende lobbyisten die aan de touwen trekken...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:13

wat ook zonde is dat ze een filmpje hebben gemaakt om de voors en tegens qua stress te laten zien tussen chippen en brandmerken.
Nadeel is dat ze bij de 2 demonstraties telkens eerst brandmerken en dan chippen, hadden ze eigenlijk een keer andersom moeten laten zien. eerst chippen en dan brandmerken.
Want mijn vraag is dan, als het veulen tijdens/vlak voor het chippen als gestresst is, komt dat van het brandmerken of van het plaatsen van de transponder?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:07

Shahazai schreef:

Als ik het me goed herinner is die vent aan die schop overleden.[/quote]

En als ik het me goed herinner leeft de man nog steeds....