Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:13

NatasjavE schreef:
Kim14 schreef:
Bedoel dit niet aanvallend, maar waar lees jij dat het al rond is?

Dat is het nog niet...maar het zou wel goed zijn.
Waarom zou iedereen zich aan de regels moeten houden maar deze boertjes niet?

Van mij mogen ze dit overigens Europa breed aanpakken dat er in Frankrijk ook niet meer gecoupeerd mag worden.

Ik geloof niet dat zoiets daadwerkelijk gaat gebeuren dat de toch al gecoupeerde trekpaarden niet meer op keuringen of tentoonstellingen mogen komen. Kunnen ze dan beter trekpaarden vanaf 2011 die gecoupeerd zijn verbieden. Als je de nu toch al gecoupeerde verbied schiet je weinig mee op, dan houd t complete ras gewoon op.....

Kim14

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:15

Ik vind het trouwens wel lullig, stel dat ze de paarden vanaf 2011 gaan verbieden. Die mensen die dat paard in 2011 hebben gecoupeerd, wisten toen niet dat ze "stel" dan niet meer met zo'n beest op de keuring mogen komen. En dan vrees ik wel voor waar die beestjes terecht komen.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:18

Kim14 schreef:
Ik vind het trouwens wel banketstaaf, stel dat ze de paarden vanaf 2011 gaan verbieden. Die mensen die dat paard in 2011 hebben gecoupeerd, wisten toen niet dat ze "stel" dan niet meer met zo'n beest op de keuring mogen komen. En dan vrees ik wel voor waar die beestjes terecht komen.

Daar ben ik wel mee eens ja, ik denk dat er veulens die nu al geboren zijn en gecoupeerd.. gewoon geslacht worden als ze over 3 jaar niet op de keuring mogen staart loos..

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:19

Van alle grote stallen zijn de veulens vaak al gecoupeerd, is dit niet in 2010 dan wel in 2011. Dus ik denk dat er dan wel veel veulens hun 3e niet halen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:25

Kim14 schreef:
Ik vind het trouwens wel banketstaaf, stel dat ze de paarden vanaf 2011 gaan verbieden. Die mensen die dat paard in 2011 hebben gecoupeerd, wisten toen niet dat ze "stel" dan niet meer met zo'n beest op de keuring mogen komen. En dan vrees ik wel voor waar die beestjes terecht komen.

Jammer dan, mensen weten heel goed dat er vanaf 2001 al niet meer gecoupeerd mag worden in NL. Moeten ze de regels maar niet omzeilen

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:26

stef schreef:
Kim14 schreef:

Jammer dan, mensen weten heel goed dat er vanaf 2001 al niet meer gecoupeerd mag worden in NL. Moeten ze de regels maar niet omzeilen

En toch mag het nu nog wel, omdat ze met een dierenartsverklaring gecoupeerd zijn in Frankrijk (een land waar het dus nog wel mag). Dus eigenlijk zijn ze niet illegaal bezig zo.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:29

Hoe is dat dan met brandmerken gedaan? Weet iemand dat toevallig?
Ik heb een haflinger van 18 met nog een brandmerk. Heb ik uiteraard niet gedaan.
Maar had je toen ook een regeling behalve het verbieden, zoals die met het couperen?
Ik neem aan dat het nu ook wel zo geregeld gaat worden dat de paarden die al gecoupeerd zijn er niet onder lijden.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:30

Krips schreef:
Ik heb een haflinger van 18 met nog een brandmerk. Heb ik uiteraard niet gedaan.
Maar had je toen ook een regeling behalve het verbieden, zoals die met het couperen?
Ik neem aan dat het nu ook wel zo geregeld gaat worden dat de paarden die al gecoupeerd zijn er niet onder lijden.

Winser-G komt uit Italië en heeft ook een brandmerk, maar die is gewoon goedgekeurd, en nog steeds.
Maar van een brandmerk heeft een paard natuurlijk op lange termijn lang niet zoveel last als van een gecoupeerde staart.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:33

Krips schreef:

Vanaf 2001 een word er niet meer gebrandmerkt door de Nederlandse stamboeken.
Dat was een regel en daar heeft men zich gewoon aan gehouden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:37

Kim14 schreef:
En toch mag het nu nog wel, omdat ze met een dierenartsverklaring gecoupeerd zijn in Frankrijk (een land waar het dus nog wel mag). Dus eigenlijk zijn ze niet illegaal bezig zo.

Ja, ze zijn wel illegaal bezig, want de dierenartsverklaringen worden onder dubieuze omstandigheden verstrekt, anders hoef je er niet voor naar frankrijk.
Als een paard in NL zijn staart dusdanig toetakeld dat ie eraf moet laten ze m heus niet zitten en hoef je ook niet naar frankrijk toe, om de simpele reden dat je dan een gegronde reden hebt om m eraf te halen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:40

Dankjewel Natasja en Kim14 :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:42

Over dat alle fokkers dan stoppen... Toen dit bij de honden ingevoerd werd, werd dit ook geroepen.. Maar nu zoveel jaar later zijn er volgens mij net zoveel fokkers als toen.. Dreigen heet dat, nou van mij mogen ze dan stoppen met fokken, doen ze als het puntje bij het paaltje komt toch niet.

Hoe kun je nou van je dieren houden en ze ondertussen zo voor het leven laten verminken?
nee dat gaat er bij mij niet in..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:47

Zoals iemand eerder al zei, als onze lieve heer de paarden zonder staart beter vond had ie ze er wel afgelaten. (of in elk geval was ie dan met de evolutie wel verdwenen).

Ik snap bij geen enkele diersoort dat een stamboek een ras "standaard" / kenmerk noemt waarvoor drastisch menselijk ingrijpen nodig is.
Dat het in Frankrijk nog toegestaan is wist ik niet, je ziet hier namelijk op de plaatselijke keuringen (die met die oude boertjes) namelijk meer paarden met dan zonder staart.

Ik ga voor paarden geboren na (datum aannemen van het voorstel) niet meer op de keuring toelaten. En nu er zo over gespeculeerd wordt ben je toch gek om nog even snel te couperen. Sowieso vanaf 2001 had iedereen er mee op moeten houden, of het nou wel of niet in een ander land kan. Er is zoveel wat in andere landen ook is toegestaan maar wat wij niet doen...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:23

Antoiinette schreef:
Ik geloof niet dat zoiets daadwerkelijk gaat gebeuren dat de toch al gecoupeerde trekpaarden niet meer op keuringen of tentoonstellingen mogen komen. Kunnen ze dan beter trekpaarden vanaf 2011 die gecoupeerd zijn verbieden. Als je de nu toch al gecoupeerde verbied schiet je weinig mee op, dan houd t complete ras gewoon op.....

Waarom zou het ras ophouden te bestaan? Hooguit zie je wat minder paarden op shows, nou dat effect duurt ook niet lang.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:30

stef schreef:
maXcomX schreef:
Hoezo stamboek eigen?

Omdat stamboeken beslissen hoe dieren eruit zien.
Zo kwam de fries bijv vroeger ook in bruin en vos voor, maar het stamboek heeft bepaald dat ze alleen maar zwart mogen zijn.
Dus als je als stamboek zegt: Dit mag niet, dán los je iets op. Eerder niet

Ja, maar ook een stamboek dient zich aan de wet te houden, dus wordt dat wel aangepast.
Engelse volbloeden kennen ook zo'n geschiedenis van stamboek aanpassingen. Als je een volbloed van pak weg 100 jaar geleden ziet en wat het nu is... Bijna ander paard. Overigens ben ik van mening dat een stamboek niets meer of minder hoort te zijn dan de rassenkenmerken, niet de mutilaties die na de geboorte worden aangebracht. Of mochten de Friese vossen ook worden zwart gespoten?

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:44

maXcomX schreef:
Antoiinette schreef:

Waarom zou het ras ophouden te bestaan? Hooguit zie je wat minder paarden op shows, nou dat effect duurt ook niet lang.

Er zijn gewoonweg geen hengsten met lange staart, dus hou t fokken op als de gecoupeerde worden verboden op de keuring...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:46

Antoiinette schreef:
Er zijn gewoonweg geen hengsten met lange staart, dus hou t fokken op als de gecoupeerde worden verboden op de keuring...

Je hoeft het fokken met die hengsten niet te verbieden. Ze mogen alleen niet meer op de keuring komen.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:30

NatasjavE schreef:
Antoiinette schreef:

Je hoeft het fokken met die hengsten niet te verbieden. Ze mogen alleen niet meer op de keuring komen.

Als de hengst niet op de keuring verschijnt, wordt hij dus niet gekeurd .. dus wie gaat er dan nog fokken met zo 1...... }:0

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:31

hengsten hoeven toch niet elk jaar op de keuring te verschijnen? Op een gegeven moment zijn ze definitief ggk.

Daarnaast is het nog steeds het meest aannemelijke dat het zal gaan om paarden die geboren zijn ná datum x. Zo werkt het altijd met aanpassingen binnen stamboeken, dus waarom zou het hier anders zijn?

duzia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:51

verbieden idd JA!

Wij hebben de's tijds ook een trekpaardveulen gekocht van 4mnd oud...vraagde de verkoper?wil je hem met of zonder staart??
Waar op ik antwoord gaf" er zit toch al een staart aan?!hoezo?
Anders kunt u hem laten couperen via de frankrijkroute zei de verkoper!
Vond het bizar..zei" ik tegen de man...als je met flaporen wordt geboren halen of hakken we ze er toch ook niet af ;) !"
Nee hoor meneer laat die staart maar lekker zitten :P !

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:53

stef schreef:
hengsten hoeven toch niet elk jaar op de keuring te verschijnen? Op een gegeven moment zijn ze definitief ggk.

Daarnaast is het nog steeds het meest aannemelijke dat het zal gaan om paarden die geboren zijn ná datum x. Zo werkt het altijd met aanpassingen binnen stamboeken, dus waarom zou het hier anders zijn?

Bij trekpaarden moeten ze degelijk wel ieder jaar naar de keuring toe.. mits ze in goedkeurings termijn zitten en na dat ze dat goedkeuringstermijn is geweest moeten ze weer terug naar de keuring om voor het leven gekeurd te worden maar dan zijn de hengsten wel al een jaar of 9 eer dat ze echt definitief gekeurd worden.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:58

Nooit begrepen waarom een gecoupeerde staart mooi zou zijn.

Goede zaak!!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:06

Hehe...eindelijk eens duidelijke regels en niet dat gezeur met paarden naar frankrijk om er alvast maar een stukje af te halen...

Stoppen met de fok....grinnik...sorry hoor maar als een fokker dreigt om te stoppen met fokken als de staart eraan moet blijven is hij wel erg stom bezig. Laat ze het maar van de andere kant bekijken, het scheelt ze weer een paar ritjes naar frankrijk toch? Dat lijkt mij duurder dan de aanschaf van een borstel en antiklit voor een staart...
Waarom niet gewoon de staart dan kort houden (door gewoon af te knippen voorbij de staartwortel) als die staart ze dan zo in de weg zit...

Maar zeg nou zelf...ik vind dit wel een prachtig gezicht!

http://paardenrassen.ucoz.com/image/Etalon_race_ardennaise_1.jpg

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:06

Dat is bij veel stamboeken zo, maar goed, voor de definitief ggk hengsten is het zowiezo geen probleem en voor de andfere ook niet aangezien nogmaals, zo'n wijziging nooit met terugwerkende kracht ingaat

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:29

Kitty84 schreef:
Hehe...eindelijk eens duidelijke regels en niet dat gezeur met paarden naar frankrijk om er alvast maar een stukje af te halen...

Stoppen met de fok....grinnik...sorry hoor maar als een fokker dreigt om te stoppen met fokken als de staart eraan moet blijven is hij wel erg stom bezig. Laat ze het maar van de andere kant bekijken, het scheelt ze weer een paar ritjes naar frankrijk toch? Dat lijkt mij duurder dan de aanschaf van een borstel en antiklit voor een staart...
Waarom niet gewoon de staart dan kort houden (door gewoon af te knippen voorbij de staartwortel) als die staart ze dan zo in de weg zit...

Maar zeg nou zelf...ik vind dit wel een prachtig gezicht!

http://paardenrassen.ucoz.com/image/Etalon_race_ardennaise_1.jpg

Mooie hengst ja met staart. Net jammer dat er zulke slechte benen onder zitten..