Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:25

Deze vraag ik me ook de bijzonderheden van af:
Citaat:
8. Zieke of gewonde paarden kunnen worden afgezonderd van andere paarden
indien noodzakelijk

Moeten ze dan gewoon in een aparte box of echt in quarantaine kunnen?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:38

fokfanaat schreef:
laten ze zich druk maken over de kwaliteit van leven van bv kistkalveren, dat is ook legaal, en die hebben het ene heel stuk slechter dan paarden.

Pardon?? Als je informatie geeft, moet je wel juiste info geven!! Vanaf 2004 is t verplicht om kalfjes vanaf 8 weken leeftijd in groepen worden gehuisvest, in Nederland zijn er dus geen kistkalveren meer!!!

Ontopic: Er staan wel regels in die evt wat toevoegen aan t welzijn van paarden. Ben bang dat dit de ECHT schrijnende gevallen niet voorkomt. Je kunt twisten over de duur dat een paard buiten vrij zou moeten kunnen rondlopen, maar of een paard dan meteen niet gelukkig is als de aantal voorgeschreven uren niet gehaald word?? Meestal word er vanuit menselijke emotie gereageert, * wat sielugh..* Je kunt een paard niet vermenselijken, wel ervoor proberen te zorgen dat ie zich happy voelt. En als eigenaar ken je je paard t beste en merk je dus of je paard happy is of niet.

Ik denk dat het grootste deel van de paarden in Nederland blij zijn dat ze hier wonen en niet in Egypte of in 1 van die andere landen, daar is pas echt paardenleed/mishandeling. En ook nog eens niet bewust, maar omdat de mensen daar zelf heel arm zijn en zelf geen eten hebben en dus ook geen geld hebben om deugdelijk tuigage te kopen. Die mensen hebben zelf t al heel moeilijk om te overleven en hier in nederland zitten een stel geitenwollensokkentypes te zeuren over oorharen en t spenen van veulens niet voor de 6 maanden 8)7

Zeg niet dat er dan maar niks gedaan moet worden, maar t moet wel geloofwaardig blijven!!

fokfanaat

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:42

en de eerste 8 weken?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:44

Dat het niet mag betekend niet dat het niet gebeurd Famke. Ik heb recent nog kistkalveren gezien, ouder dan 8 weken. Wat niet weet, wat niet deert. Je mag ook niet harder dan 120 km/h op de snelweg, daar houden we ons ook massaal niet aan.

Zelfde met dit welzijnsplan. Wat niet weet, wat niet deert en wat dus gewoon in stand gehouden kan worden.

Je vergelijking met Egypte vind ik trouwens scheef gaan. Dus omdat het ergens anders slechter is, is hier alles maar goed? NL is nou eenmaal geen Egypte, we moeten dus ook kijken naar wat hier gebeurt en wat hier kan. Niet wat er daar gebeurt en kan/mag. Zou wat zijn als we met alles naar een ander kijken 'ja maar daar gebeurt dit dus dan mag ik dit ook wel doen, dat is lang zo erg niet.'

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:46

Enne... wie gaat dat betalen. Er zal hier ook wel een I&R regeling aan vast zitten. Kom maar jongens, als dierenhouder word het je in Nederland steeds moeilijker gemaakt. En hoewel ik van mening ben dat je goed voor je dieren moet zorgen, het gaat meer geld kosten aan regels dan aan voer.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:49

8. Het verwijderen of inkorten van haren uit een of beide oren van het paard is
verboden.
Knip (scheer de oren van me paard altijd uit := )

12. Indien paarden worden beslagen gebeurt dat door een erkende hoefsmid.
(loopt bij ons een smid heeft het op zijn eigenpaarden geleert := )

Zo zijn er nog wel wat dingen dat ik denk.. hmzz
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 18-02-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:50

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-07-22 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:50

Zou de dierenbescherming aandelen hebben bij een stallenbouwer ???

Elke standaard stal die verkocht wordt heeft de maat van 3 bij 3 meter.
Maar dat is wel de buitenmaat.
De binnen maat wordt dan 2,9 bij 2,9 meter.
Dus elk paard, groter dan 145 cm staat in een te kleine box.

Gelukkig heb ik ook een paar kleine Tinkertjes onder de 145 cm.
Maar mijn grotere Tinkerhengst van 156 cm staat dus te klein in zijn 2,9 bij 2,9 stal.
Gelukkig staan zijn twee verloofdes in een grotere box, weerzijde van hem.

Een voorbeeld van te kleine containerstal.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KI6XPZQZ.jpg

Valt mij nog mee dat ze geen regeltje hebben over de hoeveelheid kubieke meters per paard in de stalruimte.
In oude paarden boeken wordt daar ook een vuistregel voor gegeven.
En of de deur dicht mag bij een zware storm ?

Denk dat ik maar kippen ga houden.
5 per vierkante meter is toch de norm bij biologisch ??
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 18-02-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:52

Ook lastig wij hebben hier een dorps feest (paardenmarkt)
Komen ook wat boertjes met pony's die zouden ze eens moeten na kijken best apart :+

Snap dat je een dier goed moet behandelen maar dit gaat soms wel wat ver :+

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:00

Moet iedereen nu een soort 'diploma' halen om paarden te houden!? :+

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:03

Berdien schreef:
Dat het niet mag betekend niet dat het niet gebeurd Famke. Ik heb recent nog kistkalveren gezien, ouder dan 8 weken. Wat niet weet, wat niet deert. Je mag ook niet harder dan 120 km/h op de snelweg, daar houden we ons ook massaal niet aan.

Zelfde met dit welzijnsplan. Wat niet weet, wat niet deert en wat dus gewoon in stand gehouden kan worden.

Je vergelijking met Egypte vind ik trouwens scheef gaan. Dus omdat het ergens anders slechter is, is hier alles maar goed? NL is nou eenmaal geen Egypte, we moeten dus ook kijken naar wat hier gebeurt en wat hier kan. Niet wat er daar gebeurt en kan/mag. Zou wat zijn als we met alles naar een ander kijken 'ja maar daar gebeurt dit dus dan mag ik dit ook wel doen, dat is lang zo erg niet.'

Ben benieuwd waar en wanneer je ze gezien hebt, tis wettelijk verboden en er wordt op gecontroleerd, bij overtreding volgt een zware boete (terecht!!) Kistkalveren worden dus niet in stand gehouden. Kalverhouders hebben veel investeringen gedaan om er voor te zorgen dat t er aan de welzijnseisen wordt voldaan. En tja in iedere sector heb je rotte appels, die t dan voor de rest die wel netjes voor elkaar hebben verzieken en er dus weer een burger kan komen melden: "jawel hoor ik heb ze recent nog gezien..." en dan vervolgens de hele sector over 1 kam scheert en meent dat die kisten nog steeds standaard zijn, vind ik erg jammer!

Vergelijking met Egypte: wel even goed lezen. Ik schrijf nergens dat omdat ze t daar veel slechter hebben het hier allemaal maar mag, je kunt t zelf even terug lezen dat ik bepaalde regels miss wel een toegevoegde waarde vind hebben, maar dat t wel geloofwaardig moet blijven. Vind t ook een beetje vreemd dat je mijn vergelijking scheef vind, terwijl je zelf met je vergelijking over de 120 km/u suggereert dat kalverhouders zich massaal niet aan de welzijnseisen houden, das pas scheef!!

@Fokfanaat
Voor die 8 weken staan ze vaak de eerste 2 weken in een eenling hokje of iglo om aan de speenemmer, te wennen, daarna gaan de stierkalfjes van de boerderij af en gaan ze naar de kalverhouders waar ze in groepshuisvesting op stro worden gehouden, na een bepaalde leeftijd (sorry moet t nakijken vanaf welke leeftijd, weet dat zo niet) gaan ze in de grotere groepshokken. De vaarskalfjes blijven meestal op de boerderij om later melkkoe te worden en die gaan ook na een paar weken in groepshuisvesting op stro.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:19

Haha, ben benieuwd hoe ze dit willen uitvoeren?
Er zijn idd verbeteringen mogelijk/ nodig, maar ze kunnen zich nu beter in de politiek gaan bezig houden met zaken die wat belangrijker zijn dan het wel of niet mogen scheren van de oren van een paard.
Wel weer goed voor de werkloosheid, kunnen ze nu samen met de dierenpolitie ook de paardenpolitie op gaan richten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:36

sommige dingen zijn echt overdreven.
Mijn paard heeft een aantal tastharen bij zijn ogen die als ze te lang worden zijn ogen in krullen. Knip ze gewoon bij,(niet helemaal af natuurlijk) anders heeft hij dadelijk ontsteking ofzo.
Net als oorpluimen weg knippen. Dat soort dingen vind ik zeer overdreven.

Een betere punt is het verbod op paardenmarkten.

Citaat:
Artikel 10
Evenementen
1. Het is verboden met een gecoupeerd paard deel te nemen aan keuringen,
wedstrijden, tentoonstellingen en vergelijkbare evenementen.

Hoe zit dit met bijvoorbeeld oudere trekpaarden?? Mogen die dan nooit meer aan show's mee doen?
En medische redenen voor couperen van staart (geval das je goed recht van tijdje terug, staart van paard kon niet meer gered worden en moest voor een groot deel gecoupeerd worden).

Met veel dingen ben ik het wel eens, echter is de uitvoerbaarheid denk ik het probleem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:56

miss_lizje schreef:
Citaat:
Artikel 10
Evenementen
1. Het is verboden met een gecoupeerd paard deel te nemen aan keuringen,
wedstrijden, tentoonstellingen en vergelijkbare evenementen.

Hoe zit dit met bijvoorbeeld oudere trekpaarden?? Mogen die dan nooit meer aan show's mee doen?
En medische redenen voor couperen van staart (geval das je goed recht van tijdje terug, staart van paard kon niet meer gered worden en moest voor een groot deel gecoupeerd worden).

Dan heb je altijd nog zoiets als een getekende dierenarts verklaring.

Dat gecoupeerde staarten een verbod op evenementen krijgen vind ik alleen maar goed. Ja als je een oudere heb kan je het vergeten, jammer dan. Anders blijven ze naar het buitenland gaan om te couperen en blijven ze het ook normaal vinden (omdat op die evenementen stikt van missende staarten) Laat ze maar wennen aan t beeld met staart.

Verder paar dingen vind ik echt belachelijk. En dan ben ik heel erg pro welzijn. Oren niet uit knippen, kom op zeg, zelfs ík knip de lange pluimen uit haar oren weg. En er moet een schuilstal aanwezig zijn, wat er gezegt word, dan mag er ook wel een regel komen dat gemeentes daar toestemming voor MOETEN geven en dus nooit mogen weigeren als het gaat om een schuilstal voor een paard (of ander dier) Anders is het echt niet haalbaar.

Nja, idee is leuk, maar de uitwerking is het nog niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:42

voorlopig kunnen ze zeggen wat ze willen, maar de wet schiet toch zwaar tekort.. en dat zal nog wel even zo blijven.
Je kunt je dieren maar beter zwaar mishandelen... daar doen ze toch op zijn vroegst na 10 jaar wat aan.

ik hoop niet dat ze van me verwachten dat ik ze met open armen ontvang.. zolang situaties als die in friesland nog jaren kunnen slepen, gaan ze mij als fatsoenlijke paardenhouder echt niets vertellen. Pak eerst die trietse gevallen eens keihard aan.

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:42

Ik scheer de oren van mijn paard ook altijd, belachelijk als dat verboden wordt zeg!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:51

Men_Sven schreef:
Ik scheer de oren van mijn paard ook altijd, belachelijk als dat verboden wordt zeg!!

Mag ik vragen waarom je de haren in de oren scheert?
Heeft dat een bepaalde reden of vind je dat gewoon mooier staan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:02

Wat heerlijk om deze discussie te lezen.

Geloof dat ik een van de weinige ben die mij niet druk maakt om deze nota/regelgeving, wij voldoen ruimschoots aan de gestelde eisen, behalve dat onze boxen iets groter zouden moeten worden, wat sowieso al op de planning stond. Nu hebben mijn paarden geen trailies aan de voorzijde waardoor ze al een grotere ruimte hebben.

Tja en dan al een gemekker voor het niet mogen neer zetten van een schuilgelegenheid, waar een wil is is een weg zeg ik dan maar en met een aantal grote balen stro als wanden, wat sterkte balken en kleine baaltjes stro voor het dak en hierover heen een groot stuk plastic kan je een schitterende niet vastzijnde droge plek maken. En als de gemeente daarover moeilijk doet dan heb je straks een hele mooie regelgeving om mee te kunnen zwaaien.
Sowieso snap ik niet dat ik zoveel problemen hoor over schuilstallen, wij hebben er meerdere, geloof dat de gemeente van niets weet.

Wat ik mij echt afvraag is of het dan zo moeilijk is om het wezen paard voor op sport/hobby te stellen.

En opmerkingen als wie gaat het betalen, schiet me maar lek, wij als paardeneigenaren hebben er voor gekozen om paarden te hebben en alle bijkomende kosten daarvoor te dragen, dus ook voor de bijkomende kosten zal je als eigenaar moeten staan.

Oren uitscheren en tastharen mogen wij al lang niet meer van het stamboek en ik beken dat ik daar prima mee kan leven, uitstekende haren zijn gemakkelijk te verwijderen (oren dichtknijpen en langs de randen knippen). Op deze manier ziet het er netje uit en blijft de functie van de orenharen ongewijzigd.

Ik zie liever gisteren dan vandaag dat men deze regels doorvoerd!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:04

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Huertacilla _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Respect voor je!
Ben het met je eens dat het veel te laat is voor de crisis in de paardensector.

Ik ben het overigens ook niet helemaal eens met het plan van aanpak, maar vanuit de ogen van de dierenbescherming vind ik het een mooie start.
Het wordt echter wel tijd om eens goed naar de haalbaarheid te kijken.

Ik vind het zonde dat 90% van de paardenhouders naar de paarden kijkt uit oog van de sport of in elk geval het rijden.
Het welzijn van de paarden moet toch echt op de eerste plaats komen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:26

Ik zie ook niet in waarom een verbod op het uitscheren van oren een probleem zou zijn? Lijkt mij namelijk prima. Leer maar te accepteren dat een paard nu eenmaal haar in zijn oren heeft zitten, dat zit daar met een reden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:37

Verbied dan ook manen trekken, vinden veel paarden ook niet fijn :roll: . Dat ze verbieden de oren helemaal kaal te scheren kan ik begrijpen i.v.m. de beschermende werking van het haar voor het oor. Maar de uitstekende haren bijwerken... ik zie daar echt het probleem niet van in.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:39

laat ze eerst maar eens zorgen dat er echt niet meer gecoupeerd wordt, zowel bij honden als paarden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:41

Fokfanaat: i.d.d. en dat is al zo moeilijk om te regelen.

Pierre76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:48

Beste Bokters,

Dit onderwerp trok mijn speciale aandacht.

Gezien het feit dat in de paarden branche een paardenbesluit ontbreekt laat zien dat jullie heel snel iets moeten leren van de Veehouderij.

Ik zie in veel antwoorden dat jullie het wel eens zijn met het feit dat er een paardenbesluit moet komen en dat er ook punten zijn die (net zoals in de veehouderij) wat overdreven overkomen. MAAR, het feit is wel dat SRP al vanaf 2007 de kans heeft gehad om hier actief een goed paardenbesluit bij het ministerie neer te leggen.

Ook nu zie ik dat er veel te lang gewacht is en daardoor de Dierenbescherming zijn kans weer grijpt om de touwtjes volledig in handen te krijgen. Net zoals in de veehouderij zullen jullie geconfronteerd worden met regels die meer impact gaan krijgen dan jullie nu inzien.
Zorg dat jullie nu zeer snel de SRP benaderen en het rapport van de Dierenbescherming bijstellen op de punten die niet overeenkomen met werkbare situaties voor paard en mens, let wel dat welzijn van het paard en mens gewaarborgd blijft.

Als de dierenbescherming zijn zin krijgt zal het ook gedaan zijn met bijvoorbeeld het houden van 1 paard. En zo zijn er nog wel een paar ingrijpende zaken buiten de huisvesting die jullie maar eens goed moeten doorlezen.

Grijp nu nog snel in voordat het te laat is.

Met vriendelijke groet,

Een goed gezinde, maar tevens bezorgde veehouder

Pierre76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:51

Ga nu actie ondernemen om het plan bij te stellen want het is echt 5 voor 12 in jullie branche