Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:37

Bellona_K schreef:
Ik dacht alleen maar: Hihi, die foto!!! _O-

Even off-topic
Ik zou wel eens willen weten wie dat is Sjoerd? :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:05

Ayasha schreef:
midgie schreef:
Ja dressuur ruiter wat gaan jullie daar nu aan doen?

Miss het doel van de dressuur terug gaan halen?
Volgens mij kun je ook hoger op komen als er minder stres is , alleen dat duurt iets langer,
Maar uiteindelijk kom je er ook en waarom een paard perse in 1 jaar naar het Z toe willen rijden.

is er een reden voor het over één kam scheren van alle dressuurruiters of komt dat gewoon gemakkelijker uit?

Voel je je zelf aan gesproken dan?
Word dan tijd dat je daar wat aan gaat doen toch?

Pashon

Re: Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:08

paard draagt wel goed op de foto.

verder gaat het denk ik niet voor alle dressuurruiters op, ligt ook een hoop aan het paard zelf, de trainingen en hoelang men uittrekt om op het betreffende doel/ niveau te komen. iemand die in een jaar Z dressuur wil zijn dat paard zal meer stress ervaren dan iemand die er 3 jaar voor uit trekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:16

midgie schreef:
Voel je je zelf aan gesproken dan?
Word dan tijd dat je daar wat aan gaat doen toch?

nee hoor, absoluut niet. Ik erger me aan de veralgemening. :+ lezen is niet simpel geloof ik he?

Marit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:21

Ligt er volgensmij vooral aan hoe je je paard traint en wie de ruiter is!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:24

Marit__ schreef:
Ligt er volgensmij vooral aan hoe je je paard traint en wie de ruiter is!

En wat voor paard jij hebt !

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:28

Tja, mensen die op drukke kantoren werken hebben ook meer stress dan mensen die uhh.... lekker met paarden werken :D
Verschil moet er wezen hé

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:09

Ollie23 schreef:
Bellona_K schreef:
Ik dacht alleen maar: Hihi, die foto!!! _O-

Even off-topic
Ik zou wel eens willen weten wie dat is Sjoerd? :D

Euhm.
Het is niemand die jullie kennen. Ik heb daar een hele serie van, maar omdat hier niemand herkenbaar is.. is ie zo briljant :D

De eerste zin van degene die er af viel was "je hebt dat toch wel op de camera staan?!"

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:25

Skygirl schreef:
Jammer dat er verder niets bij staat over de eventingpaarden, want die moeten ook een nette dressuurproef kunnen lopen en daarna nog springen.

die kennen blijkbaar geen stress :D

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:28

[/quote]

Even off-topic
Ik zou wel eens willen weten wie dat is Sjoerd? :D[/quote]

Euhm.
Het is niemand die jullie kennen. Ik heb daar een hele serie van, maar omdat hier niemand herkenbaar is.. is ie zo briljant :D

De eerste zin van degene die er af viel was "je hebt dat toch wel op de camera staan?!"[/quote]

Haha geweldig! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:30

Ik vind het ook een geweldige foto bij het artikel :D

Uitkomsten zijn ook weinig verrassend, en ik snap ook niet precies wat mensen moeilijk doen. Het is een algemene conclusie, ooit gehoord van uitzonderingen op een regel?
Ook leuk gezegd dat je dan 'paarden met een zelfde karakter' moet onderzoeken. Dan krijg je natuurlijk weer problemen want wat is hetzelfde karakter? Daarbij denk ik dat de onderzoekers prima hebben nagedacht over dit onderzoek en dat uit de samenvatting hier niet te lezen valt wat zij zelf voor kanttekeningen bij de uitkomsten hebben geplaatst (want ja, dat doen wetenschappers vaak).

:Z

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:40

Ffortuna schreef:
Ik vind het ook een geweldige foto bij het artikel :D

Uitkomsten zijn ook weinig verrassend, en ik snap ook niet precies wat mensen moeilijk doen. Het is een algemene conclusie, ooit gehoord van uitzonderingen op een regel?
Ook leuk gezegd dat je dan 'paarden met een zelfde karakter' moet onderzoeken. Dan krijg je natuurlijk weer problemen want wat is hetzelfde karakter? Daarbij denk ik dat de onderzoekers prima hebben nagedacht over dit onderzoek en dat uit de samenvatting hier niet te lezen valt wat zij zelf voor kanttekeningen bij de uitkomsten hebben geplaatst (want ja, dat doen wetenschappers vaak).

:Z

snap je hem ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:37

Citaat:
de dressuurpaarden de meeste stress ervaren

Ben ik helemaal mee eens!! _/-\o_
Dan hebben we het niet over de doorsnee dressuurruiter die maar wat doet.......
Ook voor die dressuurpaarden is afwisseling van groot belang zo nu en dan eens een sprongetje of gewoonweg een B parcours laten lopen (maakt niet uit of ze het kunnen als ze het maar doen)!
Buitenritten noem maar op, dat hoofd leeg maken daar gaat het om.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:38

vivana schreef:
Citaat:
de dressuurpaarden de meeste stress ervaren

Ook voor die dressuurpaarden is afwisseling van groot belang zo nu en dan eens een sprongetje of gewoonweg een B parcours laten lopen (maakt niet uit of ze het kunnen als ze het maar doen)!

een paard iets laten doen wat ie eigenlijk niet kan veroorzaakt geen stress?
Buiten dat vind ik dit met oog op blesures en ongelukken sowieso een gevaarlijke instelling.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:07

kazan schreef:
Skygirl schreef:
Jammer dat er verder niets bij staat over de eventingpaarden, want die moeten ook een nette dressuurproef kunnen lopen en daarna nog springen.

die kennen blijkbaar geen stress :D

oh ja hoor soms wel eens als ze het starthok in mogen voor de cross :D

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:08

Moet stiekem heel hard lachen, omdat de meeste reacties komen van mensen die dressuur beoefenen, en dus hele rare excuses zoeken, van ligt aan of ze aanleg hebben ofniet, en bloedlijnen, terwijl ze zelf ook weten dat dit helemaal niet verassend is!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:11

play_coy schreef:
Moet stiekem heel hard lachen, omdat de meeste reacties komen van mensen die dressuur beoefenen, en dus hele rare excuses zoeken, van ligt aan of ze aanleg hebben ofniet, en bloedlijnen, terwijl ze zelf ook weten dat dit helemaal niet verassend is!

Sorry hoor ben geen echte dressuurruiter,rijd voor mijn lol.
En ik vind deze onderzoek zware onzin.
Dit is niet iets wat te bewijzen valt.
Geen een paard is hetzelfde.
Zoals ik al eerder zei voor het ene paard iets makkelijker te handelen dan voor het andere paard.
Mischien hebben ze wel verkeerde paarden gebruikt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:14

Wemkelover: Laten wij dan op onze beurt maar gewoon lachen om de hooghartige reacties óver dressuurruiters... :P Het artikel is een samenvatting die voor de globale lezer veel inhoud heeft, maar voor de lezer die nieuwsgierig is vragen oproept. :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:03

Ayasha schreef:
vivana schreef:

Buiten dat vind ik dit met oog op blesures en ongelukken sowieso een gevaarlijke instelling.

Elk paard kan over 50cm het maakt toch niet uit hoe,daar hebben ze geen kwaliteiten voor nodig hoor.
Blessures??? Van 50cm springen?! Kom op zeg.
Je weet toch wel wat met beleidt trainen is of niet?!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:05

vivana schreef:
Ayasha schreef:

Elk paard kan over 50cm het maakt toch niet uit hoe,daar hebben ze geen kwaliteiten voor nodig hoor.
Blessures??? Van 50cm springen?! Kom op zeg.
Je weet toch wel wat met beleidt trainen is of niet?!

Het gaat om stress niet om het niet kunnen of blessures.
Paard dat iets moeilijk vind zal zeker wat stresserig zijn, of het nou dressuur of springen is.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:46

ik vind het wel een goed onderzoekt.
JE kan het bijna vergelijken met een sport die je zelf beoefend. Als jou coach voor ballet of welke sport ook veel druk op jou legt om alles goed te doen. Dan ervaar jij ook er stress aan omdat je probeert het goed te doen e daar komt dan ook bij als het dan niet lukt baal je als een stekker en als je gevolg ga je waarschijnlijk harder trainen en dat is ook weer een vorm van stress die zich in jou ontwikkeld.
En als je zo elke stap na gaat is het eigelijk best logisch want bij dressuur moet elke figuur elke oefening toch elke keer weer net iets beter dus ga je meer en intensiever trainer om die ene pas ook weer goed te hebben.
En bij springen en endurance en voltige hoeft het paard niet zo intensief te trainen om iederen pas, hoek, vorm perfect te krijgen want daar wordt je niet beoordeeld op hoe rond je een volte rijd of hoe ver het paar zijn benen strekt en dat is bij dressuur wel het geval.

En ik ben zelf ook dressuur ruiter geweest en ik vind dat de gene die dressuur ruiter zijn of worden die als een eye opener moeten zien en niet allerlei smoesje of vinden dat onzin is of wat dan ook.

Want je gaat er aan kapot als je paard sterft en je vervolgens hoor dat hij een hersenbloeding heeft ten gevolgen van te veel of zware inspanning

En dan kun je nog zo rijden met beleid. onder dit onderzoek kun je niet uit en ook zeker niet het tegendeel bewijzen

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:03

ik ben zelf dressuurrruiter en vind dit erg om te lezen. Ik houd van mijn dier en het is zeker niet mijn bedoeling om hem stress te bezorgen. Ik ga al heel voorzichtig met hem om, weinig druk erop leggen en zo paardvriendelijk mogelijk, gezien zijn sensibele karakter. Maar ga dit zeker in mijn achterhoofd houden en vind dat iedere dressuurruiter met enig verstand dit ook zou moeten doen. Mensen kunnen dit onderzoek wel onzin vinden, komop, was je handen niet in onschuld, denk gewoon ff na en handel daarna. Met alle liefde naar je paard toe. We houden toch allemaal van ons beessie??? Behandel hem of haar met respect....zo wil je zelf ook behandeld worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:05

VEGASS schreef:
ik ben zelf dressuurrruiter en vind dit erg om te lezen. Ik houd van mijn dier en het is zeker niet mijn bedoeling om hem stress te bezorgen. Ik ga al heel voorzichtig met hem om, weinig druk erop leggen en zo paardvriendelijk mogelijk, gezien zijn sensibele karakter. Maar ga dit zeker in mijn achterhoofd houden en vind dat iedere dressuurruiter met enig verstand dit ook zou moeten doen. Mensen kunnen dit onderzoek wel onzin vinden, komop, was je handen niet in onschuld, denk gewoon ff na en handel daarna. Met alle liefde naar je paard toe. We houden toch allemaal van ons beessie??? Behandel hem of haar met respect....zo wil je zelf ook behandeld worden.

Insinueer je nu dat de paarden in het onderzoek niet met respect zouden zijn behandeld? En daardoor stress vertonen???

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:16

Nou, er zijn inderdaad wel heel veel ruiters die hun paarden met alles behalve respect behandelen, maar dat is dan weer niet enkel voorbehouden aan dressuurruiters, hoewel ik het wel vaker zie bij dressuurruiters dan bij de springers/eventers bijvoorbeeld.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:36

wemkelover schreef:
Ik vraag me af of dit onderzoek wel '' eerlijk '' is uitgevoerd.
Paarden zijn allemaal individuelen. Allemaal hun eigen karakter, allemaal hun eigen eigenschappen.
Er is geen paard hetzelfde.
Het ene paard vind iets wel stressvol, het andere paard kan dit prima handelen.
Ik denk dat als je een goed onderzoek wil doen dat je dan groep paarden moet hebben met allemaal hetzelfde karakter en dat in twee groepen verdelen, het ene dressuur andere een andere takt, dat het dan eerlijk wordt onderzocht. Helaas bestaat dit NIET.

Nee nou is het onderzoek juist realistisch omdat juist elk paard anders is en als het overgrote deel stressvol reageerd klopt het toch want nou gaan ze in dit onderzoek niet alleen uit van de top sport of het "gemiddelde" paard