Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:45

'Alle roggen uitgemoord' jeetje zeg wat een drama.

Wordt een beetje uit zn verband getrokken. Ik heb gezegd: Zoveel mogelijk. Op dat moment hebben mensen geprobeerd zoveel mogelijk te pakken te krijgen. gelukkig vang je niet zo heel makkelijk...

Onzin?? Het is op het nieuws geweest dat er roggen op dat moment gedood werden...

http://vrouw.blog.nl/tv/2006/09/12/fans ... teve_irwin

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:29

Wat jagers het liefste doen is : Jagen ! Daarom verzinnen ze dit soort verhalen om de wolven
te kunnen af te slachten ! Als ze klaar zijn met de wolven dan word er weer geklaagd dat de
populatie aan herten en paarden te groot worden dus dan gaan ze die afschieten
http://www.youtube.com/watch?v=1WA2pkPqYic
zolang ze maar kunnen jagen ! Jammer dat de overheid en de media dit supporten !

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:33

Sassy4barrel schreef:
Daarom verzinnen ze dit soort verhalen om de wolven
te kunnen af te slachten !

Grote onzin natuurlijk |o

Sassy4barrel

Re: Bewoners en paarden Siberisch dorp belegerd door wolven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:38

Oh ja... ? Als je iets afweet van wolven dan weet je dat ze bang zijn van mensen.. dus niet snel mensen aanvallen of opzoeken. Groepen van 400 wolven is ondenkbaar en onnatuurlijk ! Wolven leven wel in een roedel maar hebben een rangorde. 1 alpha kan nooit 400 wolven onder zich houden dat bestaat niet ! In Siberia worden vaak dit soort verhalen verzonnen over wolven , dit gaat al eeuwen lang zo.. Als deze wolven echt gevaar waren voor mensen waren moeten ze dan met een helicopter opgezocht worden en afgeschoten worden ? Omdat ze zo dicht bij de mensen zijn ?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:41

ze hebben honger :S
iedereen die honger heeft doet dingen die niet normaal zijn...
ze mogen dan wel bang voor mensen zijn... maar als ze honger hebben is een mens net zo goed vlees :(
en natuurlijk is een roedel van 400 wolven niet normaal, maar tsjah, er gebeuren wel meer abnormale dingen als dieren honger hebben ;)

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:50

SheeNegro schreef:
Vangen die handel en uitzetten in australië! Zijn ze van de konijnen af :P
Ik krijg er al spontaan nachtmerries van.. Ik zie hier al bloeddorstige wolven rondlopen langs mijn raam met bloedrode ogen, gele ontblote tanden en heen en weer aant lopen wachtend op hun kans.. :brr:

hihi, vooral doen!
Gaat de populatie kangaroes en walibi's er ook meteen aan. En met een beetje geluk wordt ook de koala niet gespaard.
Dat er een konijnenplaag is, is trouwens gewoon door een niet zo slimme boer gekomen.
Dus de mens heeft er zelf invloed in gehad.
Appy_Powerr schreef:
Onzin?? Het is op het nieuws geweest dat er roggen op dat moment gedood werden...

http://vrouw.blog.nl/tv/2006/09/12/fans ... teve_irwin

Beetje raar dat er 'fans' bij staat. Als het echte fans waren geweest hadden ze de roggen met rust gelaten, juist uit respect voor Steve Irwin.
Maar idd er worden echt wel dieren gemoord vanwege berichten in media. Zonder ook wel hoor, maar het lijkt soms een aanleiding te zijn om te moorden zonder dat er iemand van opkijkt.

Ik zag hier en daar ook berichten dat de mens gebieden van dieren innemen. Dat is wel degelijk zo, maar andersom ook. Als de dieren geen voedsel vinden zoeken ze de mensen vaak vanzelf wel op. Wat ik logisch vind.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:54

M_D_H schreef:
ze mogen dan wel bang voor mensen zijn... maar als ze honger hebben is een mens net zo goed vlees :(
en natuurlijk is een roedel van 400 wolven niet normaal, maar tsjah, er gebeuren wel meer abnormale dingen als dieren honger hebben ;)

Er is geen bewijs van die 400 wolven ! En als ze dan honger zouden hebben en de mensen aan zouden vallen (wat ook niet is gebeurd) dan zouden ze geen helicopter nodig hebben om deze wolven op te sporen dan zouden ze alleen het dorp uit hoeven lopen en ze daar kunnen schieten ! Dus waarom een helicopter... als de wolven zogenaamd toch op de loer liggen ?

En zoals ik al schreef, als je je verdiept in het natuurlijke gedrag van wolven (zoals de onderzoekers hieronder hebben gedaan) weet je dat een alpha (de roedelleider dus) geen 400 wolven onder zich kan houden ! Dat zou 1 grote knokpartij onder de wolven worden!

Citaat:
Vladimir Bologov, zoologist and wolf preservation enthusiast, believes the problem may be exaggerated to look more urgent than it actually is.

“Such position is normal for hunters who want to get extra financing on the pretext of fighting against wolves. Helicopters are expensive; any flying one is a thrill many people want to experience,” he commented for RT.

A wolf pack 400 strong? Tales from the Russian woods.

In reality there are probably several wolf packs killing some ill kept horses.

Outlandish wolf stories have come from Russia for centuries. Recently a book about Russian wolves was put together by Will Graves (Author) and Dr. Valerius Geist (Contributor). Wolves in Russia: Anxiety Through the Ages. Although it is meant to be a serious study of Russian wolves, it is pretty much a collection of more folklore.

Nog een paar feiten over wolven:

"wolves are social predators that live in nuclear families consisting of a mated pair which monopolises food and breeding rights, followed by their biological offspring and, occasionally, adopted subordinates." <--a pack is dominated by a mated pair. A pack of 400 would have to have a leader, fighting to decide, lead by one mated pair.....doesn't make sense. They are wild animals with an established social order. They don't/can't just "join up" into a pack of 400.

"Wolves tend to have difficulty adapting to human induced changes, and are often referred to as an indicator species; a species delineating an ecoregion or indicating an environmental condition such as a disease outbreak, pollution, species competition, or climate change. Wolves do not seem to be able to adapt as readily to expanding civilization the way coyotes do." <--yup, another animal harbinger

"Although wolf packs do cooperate strategically in bringing down prey, they do not do so as frequently or as effectively as lionesses do; unlike lions, wolves rarely remain with their pack for more than two years, thus they have less time to learn how to hunt cooperatively. Contrary to lion prides, food acquisition per wolf decreases with pack size" <---the story said they joined in a large pack for hunting, but that isn't in their nature.

Afbeelding
Afbeelding
jammergenoeg zijn er nog altijd mensen die maar al te graag wolven afslachten
edit : quote[/quote]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:59

M_D_H schreef:

Als ik zo de foto's bekijk zie ik nu niet echt magere dieren.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:05

tamary schreef:
M_D_H schreef:

Als ik zo de foto's bekijk zie ik nu niet echt magere dieren.

Plus eten wolven in rangorde. Dus dat zou betekenen dat als ze een paard doden, de hoogste in rang als eerste eten, dus eer dat ze bij wolf nr 50 zijn is het eten op... dat zou dus betekenen dat de andere 350 wolven verhongeren (met een groep van 400 wolven als zoiets zou bestaan)..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:08

Trice schreef:
SheeNegro schreef:
Vangen die handel en uitzetten in australië! Zijn ze van de konijnen af :P
Ik krijg er al spontaan nachtmerries van.. Ik zie hier al bloeddorstige wolven rondlopen langs mijn raam met bloedrode ogen, gele ontblote tanden en heen en weer aant lopen wachtend op hun kans.. :brr:

hihi, vooral doen!
Gaat de populatie kangaroes en walibi's er ook meteen aan. En met een beetje geluk wordt ook de koala niet gespaard.
Dat er een konijnenplaag is, is trouwens gewoon door een niet zo slimme boer gekomen.
Dus de mens heeft er zelf invloed in gehad.
.

Of ze hadden in Australie de dingo´s niet moeten uitmoorden ! Dan hadden ze nu ook niet een overschot aan konijnen gehad..

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:09

GamblersCup schreef:
Sassy4barrel schreef:
Daarom verzinnen ze dit soort verhalen om de wolven
te kunnen af te slachten !

Gebaseerd op wat?? Ooit met wolven gewerkt? Ooit feiten naast elkaar gelegd? Het is geen onzin dat media en overheid dit verzonnen hebben.
Wat feiten betreft het artikel
1 - wolven zullen nooit massaal een grote roedel vormen, en 400 wolven bij elkaar, denk toch echt dat ze het te druk zullen hebben met elkaar afslachten dan achter vee aan te jagen
2 - een alpha heeft het al zwaar zat met een roedel van 14 wolven, en kan nimmer nooit zon grote groep alleen aansturen
3 - ALS er 400 wolven zouden zijn, waarom zijn ze dan onvindbaar in die grote getallen? Er zijn geen keiharde bewijzen in beeld materiaal oid en ze vangen zo nu en dan her en der een wolf.
4 - ALS er 400 wolven achter het vee aan zouden gaan vindt ik het knap dat er MAAR iets meer dan 30 van de 7000 paarden zijn gepakt. En dat zou niet kloppen met de rangorde van een roedel

Het gehele verhaal wankelt aan alle kanten gebaseerd op meerdere feiten, ook biologen zullen dit als een uit de duim gezogen verhaal zien en een slap excuus om toch te mogen jagen.

@M_D_H wat maak jij er een drama van zeg :o hoe oud ben je, zeker ook te lui om internet af te struinen naar de feiten over wolven.....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:15

Wat ik mij af vraag, gaan er 'al' biologen die kant op? De uitgelezen kans om dit verhaal te ontkrachten of juist een uniek geval om een roedel van 400 dieren te bestuderen.
Van de media hoeven we het niet te hebben, serieuze media heeft zeker in deze periode geen mensen over om die kant op te sturen. En Russische media, dat is te onbekend voor mij om te vertrouwen..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:40

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:44

RhealLover schreef:
GamblersCup schreef:

Gebaseerd op wat?? Ooit met wolven gewerkt? Ooit feiten naast elkaar gelegd? Het is geen onzin dat media en overheid dit verzonnen hebben.
Wat feiten betreft het artikel
1 - wolven zullen nooit massaal een grote roedel vormen, en 400 wolven bij elkaar, denk toch echt dat ze het te druk zullen hebben met elkaar afslachten dan achter vee aan te jagen
2 - een alpha heeft het al zwaar zat met een roedel van 14 wolven, en kan nimmer nooit zon grote groep alleen aansturen
3 - ALS er 400 wolven zouden zijn, waarom zijn ze dan onvindbaar in die grote getallen? Er zijn geen keiharde bewijzen in beeld materiaal oid en ze vangen zo nu en dan her en der een wolf.
4 - ALS er 400 wolven achter het vee aan zouden gaan vindt ik het knap dat er MAAR iets meer dan 30 van de 7000 paarden zijn gepakt. En dat zou niet kloppen met de rangorde van een roedel

Het gehele verhaal wankelt aan alle kanten gebaseerd op meerdere feiten, ook biologen zullen dit als een uit de duim gezogen verhaal zien en een slap excuus om toch te mogen jagen.

@M_D_H wat maak jij er een drama van zeg :o hoe oud ben je, zeker ook te lui om internet af te struinen naar de feiten over wolven.....

pardon?
doe is ff normaal joh...
mischien ben je zelf te lui om iets op te zoeken op internet :+ :')

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:56

Realover hoeft t niet op te zoeken want schijnbaar weet ze al veel over het gedrag van wolven.
Ik denk dat ze bedoeld dat jij conclusies trekt over wolven die regelrecht tegen hun natuurlijke instinct en gedrag in gaan !
Die video van de wolven en de politieman zijn wel dichtbij maar je ziet ze ook vrolijk verder rennen en dat zijn er hooguit 15 geen 400 :)
Laatst bijgewerkt door Sassy4barrel op 11-02-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:58

Het zijn allemaal mooie theorieën totdat je ze zelf bij de voordeur hebt staan...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:01

Sassy4barrel schreef:
Realover hoeft t niet op te zoeken want schijnbaar weet ze al veel over het gedrag van wolven.
Ik denk dat ze bedoeld dat jij conclusies trekt over wolven die regelrecht tegen hun natuurlijke instinct en gedrag in gaan !
Die video van de wolven en de politieman zijn wel dichtbij maar je ziet ze ook vrolijk verder rennen en dat zijn er hooguit 15 geen 400 :)

ik trek geen conclusies, nooit gedaan ook overgens, ik zeg alleen dat jullie neit van een afstand van over de duizende kilometers kunnen oordelen wat daar wel en niet echt gebeurd...
overgens is ze wel te lui om iets op te zoeken als ze mij nog naar mijn leeftijd vraagt ;)
gesus, lezen is zo moeilijk voor de meeste mensen hier :n

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:06

Ik heb nog even wat Russische websites erop nageslagen.
Om nog even in te haken op het jagen op wolven in Rusland; de periode van wolvenjacht is jaarrond, maar de januari en februarimaand zijn algemeen de 'beste' maand voor de jacht. Traditioneel werd dit met Barzois (Russische wolfshonden) gedaan.
In Rusland is het een effectieve manier om de wolvenpopulatie in bedwang te houden. De jacht wordt tegenwoordig wanneer nodig met helikopters gedaan omdat zij dit de meest effectieve en humane methode vinden. Je hebt hier geen jachtvergunning voor nodig, maar dient geloof ik wel lid te zijn van een regiogebonden jachtvereniging en het is ook normaal dat er een beloning volgt op het afschieten van wolven; de beloning op teven is doorgaans hoger. Dat is in het kader van het in bedwang houden van de populatie.

Vallen zetten voor wolven mag doorgaans gewoon niet en is slechts bij hoge uitzondering niet bij de wet verboden. Gif is sowieso verboden. Wat betreft vallen gelden er bijvoorbeeld uitzonderingen voor enkele nomadenvolkeren, zoals de Jakoet. De Jakoet hebben juist vanuit hun geloof gezien een groot respect voor dieren, waaronder beren en wolven. Zij doden alleen wanneer het echt nodig is en gebruiken dan ook alles, zoals ik in de eerdere post aangaf dat wanneer ze een paard doden dit zeer respectvol gedaan wordt en niks verspild wordt, zelfs het bloed niet.

En jawel, ook in Rusland is er discussie over deze gang van zaken rond de wolvenjacht. Vaak wordt er dan beweerd dat de stadsmensen die geen idee hebben kritiek uiten en biologen benadrukken dat wolven juist andere populaties van hoefdieren onder controle houden, terwijl veehouders in Siberië en de Kaukasus die overlast ondervinden van wolven die vee doden juist blij zijn dat de jagers de populatie binnen de perken houden.
Zover ik op Russische sites gelezen heb is het niet ongewoon dat er in 1 nacht tientallen schapen gedood worden in een kudde van een paar duizend, zonder dat er sprake is van een buitensporig grote roedel, en jawel, in zo'n geval worden jagers opgetrommeld. Voor de rest worden de dieren met rust gelaten.

De bewering van 400 wolven in 1 roedel kan denkelijk eerder met een korrel zout worden genomen of evenwel geldt 'eerst zien dan geloven' wat dat betreft, zeker omdat het zo ongehoord veel is.
Wanneer er sprake is van grote overlast wordt er historisch gezien in Rusland vaker opgeroepen tot massale jacht, wat voor de Tweede Wereldoorlog doorgaans met Barzois ging en inmiddels al enige decennia met helikopters. Het gaat in golven van massale jacht naar massale kritiek, naar massale jacht. Zo zijn er jaren geweest dat er meer dan 50.000 per jaar werden geschoten (de huidige populatie zou rond de 50.000 liggen, heb ik op enkele Russische sites vernomen) en zo zijn er jaren geweest dat het rond de 5.000 lag. Lijkt nog steeds buitensporig veel, maar zoals ik in mijn eerdere post heb opgemerkt is alleen Siberië alleen al 10 keer zo groot als West-Europa en komt de wolf ook in andere Russiche gebieden voor (terwijl hij in sommige landsdelen inmiddels is uitgeroeid, dat ook).
Normaal ligt de beloning per wolvenhuid op ong. 600 roebels voor een reu en 800 voor een teef; nu is dit voor deze situatie opgeschroefd naar 10.000 roebel. Overheidsfunctionaris van de regio Verkhoyansk, Stepan Rozhin, beweerde dat een dergelijke situatie van grote groepen wolven zich eens in de 10 a 15 jaar voordoet. Dat lijkt in elk geval te kloppen gezien de hoeveelheid geschoten wolven door de jaren heen, of dat nu door overlast is of omdat ze eens in de zoveel jaar om wat voor andere reden dan ook een massajacht houden...
Op diverse sites wordt het aantal als zijnde 1 roedel in twijfel getrokken en eerder gedacht dat meerdere roedels het gebied teisteren en in totaal ongeveer 400 stuks bedraagt. Heb ook gelezen dat in een telefoongesprek met het hoofd van de landbouw aldaar werd gesproken over max 300 wolven in de regio rond het dorp en 400 (in 1 roedel notabene) dus een media-verhaal is als reactie op het doden van vee.

Op Russische sites dateert de berichtgeving van 18 januari.
Dergelijke massale jachten is ook in Rusland al jarenlang niet voorgekomen, want ook daar is al jarenlang het jagen op wolven in zulke grote getale eerder taboe dan normaal. Dat is natuurlijk niet altijd zo geweest en is zo ontstaan naar aanleiding van diverse factoren, zoals zich dat ook in bijvoorbeeld Noord-Amerika ontwikkeld heeft.
Op Russische sites wordt ook opgemerkt dat een dergelijke grote groep sowieso geen lang leven beschoren is omdat het in zulke aantallen niet kán functioneren en onvoldoende voedsel kán bemachtigen om de groep leefbaar te houden.
Jagen is wel aan regels gebonden in Rusland, en de jachtverenigingen zijn onderverdeeld per regio en alleen binnen die regio mag die groep jagen. Nu hebben ze dat voor deze situatie (of het nu 'echt' is of niet) veranderd. Waarschijnlijk leven er momenteel rond dit dorpje een 280 à 300 wolven, in verschillende groepen - niet in 1 roedel. Ze hebben zich door voedselgebrek geconcentreerd rond de kuddes rendieren en paarden van de inwoners.

Ook moet ik opmerken dat in Jakoetië zelf de wolf in hoog aanzien staat. Traditioneel werden aan o.a. de wolf ook magische krachten toegeschreven (en dan in levende vorm, niet door hem te doden - dat was taboe). Traditioneel wordt en werd dan ook gedacht dat dergelijke wolfinvasies het werk is van boze voorouders (sjamanen) en dan ook goed moet worden opgelost, en dan niet door ze 'zomaar' dood te maken.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:16

M_D_H schreef:
Sassy4barrel schreef:

ik trek geen conclusies, nooit gedaan ook overgens, ik zeg alleen dat jullie neit van een afstand van over de duizende kilometers kunnen oordelen wat daar wel en niet echt gebeurd...
overgens is ze wel te lui om iets op te zoeken als ze mij nog naar mijn leeftijd vraagt ;)
gesus, lezen is zo moeilijk voor de meeste mensen hier :n

Dat is in feite hetzelfde : Wij geloven ook niet op een afstand van duizenden kilometers dat er een roedel is van 400 wolven omdat daar geen bewiijzen van zijn en dat het onmogelijk is ,want 400 wolven leven niet in vrede met elkaar ! er is altijd 1 alpha en die kan niet zoveel wolven onder zich houden

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:18

dan nog vind ik dat je niet zo maar kunt oordelen...
jullie oordelen zonder dat je daar uberhaubt geweest bent, zonder dat je uberhaubt weet wat er daar gebeurd etc...
jullie zijn overtuigd van je eigen gelijk, vinden dat de mens zich niet superieur op moet stellen tegen over een dier...
terwijl jullie nu in feite precies het zelfde doen... ;)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:25

M_D_H schreef:
dan nog vind ik dat je niet zo maar kunt oordelen...
jullie oordelen zonder dat je daar uberhaubt geweest bent, zonder dat je uberhaubt weet wat er daar gebeurd etc...
jullie zijn overtuigd van je eigen gelijk, vinden dat de mens zich niet superieur op moet stellen tegen over een dier...
terwijl jullie nu in feite precies het zelfde doen... ;)

ben jij er geweest dan ? niemand hier stelt zich superieur op tegenover een dier ! en niemand oordeeld! wilt niet zeggen dat we de Russische media blind moeten vertrouwen als zij schrijven dat er een groep van 400 wolven is die naar de dorpen trekken en paardenm vermoorden en mensen willen aanvallen... daar is geen bewijs van dus waarom zomaar geloven ?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:27

ik zeg ook niet dat jullie zo maar moeten geloven...
ik geloof het zelf ook niet voor de volle 100%
maar waarom maar meteen bleren dat het de jagers zijn die dit beweren omdat ze graag alles afschieten...
dat is zo'n onzin...
en ja, daar stellen jullie je superieur tegen over!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:28

JoSav schreef:
Ik heb nog even wat Russische websites erop nageslagen.
Om nog even in te haken op het jagen op wolven in Rusland; de periode van wolvenjacht is jaarrond, maar de januari en februarimaand zijn algemeen de 'beste' maand voor de jacht. Traditioneel werd dit met Barzois (Russische wolfshonden) gedaan.
In Rusland is het een effectieve manier om de wolvenpopulatie in bedwang te houden. De jacht wordt tegenwoordig wanneer nodig met helikopters gedaan omdat zij dit de meest effectieve en humane methode vinden. .

Wat is er humaan aan het jagen van dieren vanuit een helicopter grote afstanden blijven achtervolgen totdat het dier doodop is en m dan neerschieten... dat is trouwens niet alleen zo in Rusland maar word ook in Alaska zo gedaan (dit ook terwijl de oerinwoners van noordamerika de native americans grote respect hebben voor de wolven en hier op tegen zijn) :

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:32

M_D_H schreef:
ik zeg ook niet dat jullie zo maar moeten geloven...
ik geloof het zelf ook niet voor de volle 100%
maar waarom maar meteen bleren dat het de jagers zijn die dit beweren omdat ze graag alles afschieten...
dat is zo'n onzin...
en ja, daar stellen jullie je superieur tegen over!

Tegenover de jagers kan ik me best superieur opstellen terwijl ik niet tegen de jacht (in algemene zin) op zich ben.
Maar wel tegenover het onnodig uitmoorden van dieren ! Mijn mening van deze betreffende jacht :
Dat een roedel van 400 wolven verzonnen is door de jagers omdat zij graag jagen heb ik niet zomaar geschreven maar
quote ik van verschillende onderzoekers (kun je in mijn vorige post terug lezen)
Ik vind de stap om deze dieren zomaar te gaan uitmoorden te groot ! Zonder dat er bewijzen zijn behalve de verhalen van
de jagers dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:35

dan denk ik dat we elkaar verkeerd begrepen hebben en het redelijk met elkaar eens zijn :)
ik dacht dat jij (zoals de meeste hier wel doen) zo maar in het wilde weg wat riepen en tegen de jagers waren etc...
excuses van mijn kant :)