Massale paardensterfte in Egypte door aanhoudende protesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:37

:oo :oo Wat heftig zeg...Vind dit ook totaal niet kunnen, als je geen paard(en) kan houden buiten het seizoen om vind ik dat het verboden moet worden!!!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:50

meart schreef:
..mij valt wel op dat die ruiter op de uitgemergelde schimmel nogal weldoorvoed uitziet.......

nogal.. mega hij is gewoon vet vergeleken met zijn paard.

het is hellaas een heel andere land mensen zijn arm en met hun dier hebben ze nog enige inkomsten. daar zijn het werkdieren.. geen luxe. niet leuk voor de dieren en mensen maar ook niet te vergelijken met nederland.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:00

Wiske_ schreef:
Ik ben in oktober in Egypte geweest. Ik verbaas me dan ook helemaal niet over de protesten die er zijn.
Het land is zo'n zooitje, overal ligt afval en gebouwen staan op instorten of worden helemaal niet afgebouwd.
Het is vreselijk voor de dieren en de mensen, maar die dieren zijn niet zo mager geworden van 2 weken protest maar van jarenlange ondervoeding. En dit is de druppel.

Ik hoop dat als er een nieuwe regering komt ze zich gaan in gaan zetten voor mens en dier. En niet alleen voor zichzelf.

Even ter info, gebouwen worden niet afgewerkt omdat vanaf het moment dat ze 'afgewerkt' zijn de mensen belastingen moeten betalen. Zolang de betonpalen met ijzer nog het dak staan, zijn ze geen belasting verschuldigd. Het afval wordt in grote steden zoals Caïro en Luxor wel van de straten gehaald. Op privé domein doen de boeren en inwoners wat ze zelf willen.
Het grote probleem is de corruptie en de lage lonen. In Luxor bv is de regering de sfinxengang die van Karnak naar Luxortempel loopt aan het blootleggen. Dit is ongeveer 3km, maar op die 3km stonden allemaal huisjes. Al die mensen werden onteigend en kregen amper geld voor hun eigendom, zodat ze uit de stad moeten trekken om ergens nog iets te vinden dat ze kunnen kopen. Maar die mensen wonen daar al generaties lang.. Zulke dingen kweekt woede!
Ik was in Egypte toen de opstanden uitbraken en iedereen staat er echt wel achter...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:04

Heb het pas ook op het journaal gezien, die ruiters leken wel gek.
Ze joegen hun paarden in volle galop de menigte in op het plein in Cairo.
De meeste paarden vielen op het beton, of werden hard geslagen.. ;(

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:06

SofieHavan schreef:
Even ter info, gebouwen worden niet afgewerkt omdat vanaf het moment dat ze 'afgewerkt' zijn de mensen belastingen moeten betalen. Zolang de betonpalen met ijzer nog het dak staan, zijn ze geen belasting verschuldigd.

Daarnaast bouwt men ook vaak op de groei, dwz de bewapening komt er al te staan en als het nodig is (kinderen) worden er verdiepingen bij gemaakt. Of als men geld heeft komen er verdiepingen bij. Je ziet het overal daar; ook omdat het niet nodig is om af te bouwen. Er valt amper regen dus een 'open dak' maakt niet heel veel uit.

De paarden daar zijn werkpaarden, er is maar een klein percentage wat daar een paard als luxe kan veroorloven. En dan mogen wij in onze handjes knijpen dat wij het zo goed hebben hier. Wij kunnen onszelf voeden, onze kinderen en zelfs onze kleine en grotere huisdieren.

Euthaniseren van de paarden is helemaal ondoordacht. Daar los je niets mee op. Informatie verstrekken en hulp aanbieden wel.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:58

Hier de brief die ik van Brooke kreeg:

Geachte mevrouw X, beste X,

We hebben de verschrikkelijke foto's van stervende en uitgehongerde paarden
in de pers gezien. Afschuwelijk. Hier zijn geen woorden voor.

De foto's zijn gemaakt in de buurt van de piramides. Onze dierenartsen in
Cairo zijn bekend met het piramidegebied. Van alle gebieden die door de
Brooke-teams worden bezocht is dit het moeilijkste gebied.
Al jaren strijdt Brooke tegen het verschrikkelijke dierenleed in dit gebied.

Het is een woestijngebied op 25 kilometer afstand van het centrum van Cairo.
In dit gebied is geen groenvoer. De aanvoer is al twee weken geblokkeerd.

De dichtstbijzijnde Brooke-kliniek bevindt zich in Cairo, niet ver van het
Tahrir-plein, het centrum van de onlusten. De dierenambulances van Brooke
hebben inmiddels al twee weken niet kunnen uitrijden.

Gisteren en vandaag worden pogingen ondernomen om het gebied van de
piramiden te bereiken. De situatie is gevaarlijk, soms levensbedreigend,
voor de Brooke-ambulance bemanningen, bestaande uit dierenartsen en
dierverzorgers.

We hebben dagelijks contact met onze dierenartsen ter plekke. Ze doen alles
wat ze kunnen.
Zodra we meer nieuws ontvangen uit Cairo, plaatsen we het uiteraard op onze
website.

Veel dank voor uw betrokkenheid en voor uw steun aan Brooke.

Met vriendelijke groet,

Stichting Brooke Hospital for Animals Nederland
Van Baerlestraat 13-C
1071 AM Amsterdam
T. 020-6709229
F. 020-6792800
Website: http://www.brooke.nl

liljebo

Re: Massale paardensterfte in Egypte door aanhoudende protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:34

Brooke doet wat ze kan. Heeft ze altijd al gedaan. Daarom steun ik hen ook. Ze helpen niet alleen de dieren, maar doen iets wat veel belangrijker is. Ze proberen de mensen op te voeden mbt zorg voor dieren te beginnen met de kinderen. Natuurlijk worden nog veel paarden en ezels slecht behandeld, maar de veranderingen sluipen er ook in. Zoiets heeft veel tijd (en generaties) nodig, maar ik denk dat zij zinvoller bezig zijn dan de mensen die roepen dat de dieren maar allemaal geeuthaniseerd moeten worden etc. Daarmee los je niets op en al helemaal niet het mentaliteitsprobleem, waar Brook verandering in probeert te krijgen (en wat stapsgewijs ook lukt)

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:43

Via de hyves van Brooke ontvangen:

Laat de Brooke-dierenartsen weten dat je aan ze denkt

Er zijn momenteel grote problemen in Egypte. Veel dieren lijden onder de politieke onlusten. De Brooke-dierenartsen in Egypte hebben het heel moeilijk op dit moment. De kliniek in Cairo is open, maar de dierenartsen kunnen al twee weken niet uitrijden met hun ambulances. Dat is te gevaarlijk. Er zijn wegblokkades en ze worden tegengehouden. Maar ze doen wat ze kunnen.
Kijk op onze website http://www.brooke.nl voor de laatste berichten uit Egypte.

De Brooke-dierenartsen voelen zich gesteund door alle aardige, bezorgde mensen in Nederland, die aan de dieren denken en aan Brooke. Wil je de Brooke-dierenartsen in Egypte een positieve boodschap sturen? Doe dat dan hier, onder het blog. Schrijf je tekstje in het Engels. Maximaal 20 woorden.

Wij geven jullie berichten door aan de Brooke-dierenartsen.

Dank jullie wel!!

Brooke Hospital for Animals Nederland

Groot respect voor al deze mensen die doen wat mogelijk is!

Kaulitzbaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:31

Vreselijk!.
Hoe kan je daar nog op gaan zitten? Arme beestjes!

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:12

er wordt wel de hele tijd gezegd:arme paarden..wie gaat er nog opzitten enzzz
maar die kamelen dan?de kamelen zijn net zo zielig en wedden dat we daar wel op gaan?

die mensen daar hebben ook niets om van te leven,als ze nog een beetje geld kunnen sprokkelen door toeristen op hun paard of kameel te laten rijden tuurlijk doen ze dat!zou je dat zelf niet doen als je helemaal niets hebt?!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:06

Abslouut mee eens kissmeB. Alleen zijn kamelen natuurlijk beter "gebouwd" op het leven in de woestijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:45

Monster_tos schreef:
Dat snap ik echt niet ???? Je neemt dan het grootste gedeelte van de bevolking hun inkomsten weg, waardoor het straks geen paarden en ezels zijn die dood op de straat liggen maar kinderen!

Ik vind het absoluut vreselijk wat er met die dieren gebeurt. Maar massaal euthaniseren is pas dweilen met de kraan open. Bevolking word nog armer, waardoor er nog slechter voor de overgebleven dieren kan worden gezocht.
Deze mensen hebben kennis nodig. Kennis om te leren hoe ze voor een dier moeten zorgen. Hoogst waarschijnlijk is dat te laat voor deze dieren, maar niet voor de generatie die daarna komt.

Wat dan ? Paarden helemaal uitgemergeld laten leven ?
Das goed wil je zeggen |o

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:45

kissmeB schreef:
er wordt wel de hele tijd gezegd:arme paarden..wie gaat er nog opzitten enzzz
maar die kamelen dan?de kamelen zijn net zo zielig en wedden dat we daar wel op gaan?

die mensen daar hebben ook niets om van te leven,als ze nog een beetje geld kunnen sprokkelen door toeristen op hun paard of kameel te laten rijden tuurlijk doen ze dat!zou je dat zelf niet doen als je helemaal niets hebt?!

Ben ik deels met je eens ,maar je vergeet dat kamelen niet voor njiets die 2 bulten hebben en het beter overleven dan paarden :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:58

Het is wat... ik vind het erg sneu... :(

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:24

Elin_ schreef:
Wat dan ? Paarden helemaal uitgemergeld laten leven ?
Das goed wil je zeggen |o

Dat zeg ik niet, dat lost alleen helemaal niks op!!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:36

Waarschijnlijk heeft Elin_ er geen idee van hoe Egypte eruit ziet en hoe het daar is...
Sappige weitjes zijn daar helaas niet.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:38

Je hoeft alleen maar de site van Brooke eens goed door te lezen en dan snap je waarom massaal euthaniseren absoluut niks op lost. Zolang brooke werkt zoals ze nu doen zal ik ze altijd blijven steunen!!

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:00

Juangi schreef:
Jemig! :oo Laat dan de dieren los zodat ze nog tenminste zelf kunnen proberen voedsel te vinden.....

Helemaal mee eens! Maar ja.. to late

We leven echt in een rare wereld

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:46

oakforest schreef:
Juangi schreef:
Jemig! :oo Laat dan de dieren los zodat ze nog tenminste zelf kunnen proberen voedsel te vinden.....

Helemaal mee eens! Maar ja.. to late

We leven echt in een rare wereld

dit soort reacties snap ik dan weer niet he.. >;)
verdiep je er eerst eens in en kom dan nog maar weer met een antw..

nogmaals, egypte ligt in de woestijn! daar heb je geen groen gras en veel bomen..
en loslaten veroorzaakt alleen nog maar meer problemen (denk aan verkeers ongelukken en boeren die van hun mini oogstje worden beroofd)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:52

Misschien dat de omstandigheden voor Brooke nu beter worden, nu Mubarak is afgetreden!

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:02

Het is een vreselijke dood voor een herbivoor om van de honger te sterven...
Maar levend hebben ze het daar ook super slecht..
En toeristen houden dat alleen maar in stand door er aan mee te doen en erop te gaan zitten..
Miss klinkt het hard.. maar is het beter voor deze paarden dat ze er niet meer zijn.. en uit hun lijden verlost zijn..Tuurlijk zou ook ik willen dat dit niet gebeurde..maarjah het is zo... en dan zie ik liever een paard uit zn lijden .. dan veel te dun en schuurplekken door verkeerde zadels enz.. met veel te zware toeristen erop...krijgen slaag geen voedsel ..geen water,, enz enz.. wil niet iedereen over 1 kam scheren er zijn ook mensen die wel goed voor hun dieren zijn..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:16

moreno_ schreef:
Het is een vreselijke dood voor een herbivoor om van de honger te sterven...
Maar levend hebben ze het daar ook super slecht..
En toeristen houden dat alleen maar in stand door er aan mee te doen en erop te gaan zitten..
Miss klinkt het hard.. maar is het beter voor deze paarden dat ze er niet meer zijn.. en uit hun lijden verlost zijn..Tuurlijk zou ook ik willen dat dit niet gebeurde..maarjah het is zo... en dan zie ik liever een paard uit zn lijden .. dan veel te dun en schuurplekken door verkeerde zadels enz.. met veel te zware toeristen erop...krijgen slaag geen voedsel ..geen water,, enz enz.. wil niet iedereen over 1 kam scheren er zijn ook mensen die wel goed voor hun dieren zijn..

Door als toerist er niet aan mee te doen, zorg je er voor dat die mensen mogelijk ook nog een hongerdood sterven, dus wat wil je?

Verdiep je eens in het werk dat Brooke doet, vooral ook voor die mensen!!!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:46

Ik ga er ook niet heen
vind het geen goed land..
Zoals ze met die beesten omgaan schandalig
nee mijn toeristen geld krijgen ze niet..

moreno_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:20

Janine... je kan als toerist eerst chekken tot je n paard gevonden hebt die er wel goed uitziet.. en geen wonden heeft... ook niet onder zn zadeltje... en dan op die gaan zitten als je dat egt wilt... zodat andere mensen zien dat toeristen alleen op goed verzorgde paarden gaan .. en dus beter voor hun dieren gaan zorgen...mensen moeten zelf veranderen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:21

moreno_ schreef:
Janine... je kan als toerist eerst chekken tot je n paard gevonden hebt die er wel goed uitziet.. en geen wonden heeft... ook niet onder zn zadeltje... en dan op die gaan zitten als je dat egt wilt... zodat andere mensen zien dat toeristen alleen op goed verzorgde paarden gaan .. en dus beter voor hun dieren gaan zorgen...mensen moeten zelf veranderen

Heb jij je blijkbaar nóg niet verdiept in wat Brooke doet... :+