Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:51

Adil schreef:
Het schieten mag dan wel niet de ideale oplossing zijn, maar wel de snelste, efficienste en meeste logische om dit moment. Castratie lost het huidige probleem, namelijk "overbevolking", niet op, afschieten doet dit wel.

Maar verplaatsen zou toch ook een optie kunnen zijn? Wij hebben deze dieren zelf in deze positie gebracht, dus is het ook aan ons ze weer uit die positie te halen, en dan niet door ze af te schieten, dat is niet eerlijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:54

Diablo schreef:
Adil schreef:
Het schieten mag dan wel niet de ideale oplossing zijn, maar wel de snelste, efficienste en meeste logische om dit moment. Castratie lost het huidige probleem, namelijk "overbevolking", niet op, afschieten doet dit wel.

Maar verplaatsen zou toch ook een optie kunnen zijn? Wij hebben deze dieren zelf in deze positie gebracht, dus is het ook aan ons ze weer uit die positie te halen, en dan niet door ze af te schieten, dat is niet eerlijk.

Geef ik je gelijk in, maar waar wil je er mee heen? Ik zeg ook niet dat afschieten de eerlijkste, fairste oplossing is, maar wel de snelste, efficienste en meeste logische ;)

Amaretto27

Re: Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:14

Wat raar, hier worden de wilde paarden gewoon bijgevoerd :j

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:35

Adil schreef:
Adil schreef:
He, wordt er toch wat gedaan, fantastisch!!!

piloe4ever schreef:
het is toch griezelig dat mensen dit "fantastisch" vinden? ;(

Adil schreef:
Nee, het is veel beter de dieren langzaam te laten lijden door ze laten sterven van de honger :))

ik wil het geboorte preventie beleid (dus dat ze het aantal dieren beperken door castratie en er dus niet gedood hoeft te worden en tevens een oplossing is voor het aantal hongersdoden en de enige diervriendelijke lange termijn oplossing).

Adil schreef:

Vreemde berekening, castratie lost overbevolking namelijk WEL op en is op lange termijn het meest efficient. Castreren en tijdelijk bijvoeren om de nood van dit moment op te lossen.

Adil schreef:
Dat jij het griezelig vind, dat moet jij weten, ik ben opgegroeit met het idee dat jagen iets natuurlijks en goeds is...En dat wild beter smaakt dan vlees uit de supermarkt ;)

in de oude wereld was jagen nog tot rede vatbaar omdat er ruimte was voor dieren om te vluchten en voedsel te zoeken door verder te trekken naar andere gebieden/landen bij voedsel te kort. aan deze vorm van jagen is niets natuurlijks of goeds aan. we leven in 2011. nederland is volgebouwd. Er is niets natuurlijks aan onze "natuurgebieden". Het is hier veel te beperkt voor de dieren voor een mensonafhankelijk ecosysteem. wij hebben zelf de dieren uitgezet, dus zijn verantwoordlijk. ALS de dieren zijn uitgezet voor jagersvermaak of vleesproductie dan moet de overheid daar eerlijk over zijn en het niet met belastinggeld laten betalen.

Overigens vind ik bioindustrie met dieren net zo griezelig en ben blij dat er steeds meer vleesvervangende producten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:42

Isegrim schreef:
Ik neem aan dat ze afschieten om de aantallen te beperken. En dat ze niet afschieten op het moment dat een dier toch al bijna doodgaat van de honger? Dan voorkom je niet echt veel lijden.

Ze schieten de dieren die ernstig verzwakt zijn. Kan je die dieren misschien weghalen en opknappen, maar ik denk dat dan de stress al nekt.
Dierenartsen wilden in de herfst al dieren afschieten, alle grzaers terug brengen tot een 250. Bleek dat er dan ongeveer 3000 dieren geschoten moesten worden, dit heeft geen doorgang gvinden.
Ik denk niet dat het gebied als jagerswalhalla is bedoeld. Volgens mij zijn er aan de afschot regels gebonden, aangezien men zich moet verantwoorden aan een internationale commissie. Dus het is niet voor de plezierjacht en volgens mij ook niet om het aantal in te perken. Want dan schiet je wel meer dan 80 dieren op de 4000 lijkt me, dan zet 80 stuks aan hoefdieren niet echt zoden aan de dijk.

Er is voor de edelherten een ontheffing afgegeven voor een periode van 5 jaar en dat alleen voor zieke en gebrekkige dieren. Er wordt met geluidsdemper geschoten, vanwege eventuele stress welke het geluid bij andere dieren kan veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:55

In dit rapport staat precies waarom men niet pro actief wil schieten en waarom men niet aan castratie en dergelijke wil doen. Dit rapport is van de internationale commisie Gabor. Het antwoord waarom wordt ingegrepen, zoals men nu doet.

http://edepot.wur.nl/118196

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:58

Sky_As schreef:
maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.

Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.

Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"

Mee eens!

Maarja SBB doet toch alleen wat ze zelf denken dat goed is. Als je een getal aan paarden/edelherten laat rondlopen op een gebied moet je over deze problemen toch allang nagedacht hebben?
''wilde paarden'' horen echt in de natuur waar ze zoals naar behoren kunnen trekken van grasland naar grasland, niet in een afgezet gebied. In nederland heb je geen echte natuur meer, dus waarom zou je dan doen alsof?

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:03

Mindim schreef:
Ze schieten de dieren die ernstig verzwakt zijn.

Die “ernstig verzwakte dieren” worden niet neergeschoten omdat ze zoveel eten en dus hongersnood te voorkomen. Als de populatie zo doorgroeit op dat kleine stukje grond dan moeten ze met dit afschiet beleid gezonde dieren doden om hongersnood te beperken. castreren is op lange termijn de meest efficiënte oplossing.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:45

Ik vind het toch ook maar een vreemde oplossing. Voorkomen is in ieder geval beter dan genezen. Er zijn ook veel te veel mensen op deze bol. Moeten ze daar dan ook maar in beginnen te selecteren??!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:55

oh ik vind dit heel erg dubbel.
goed dat ze niet meer lijden,maar heel erg fout dat de dieren niet verplaatst kunnen worden en daarom afgeschoten moeten worden omdat ze anders sterven van de honger...........

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:17

piloe4ever schreef:
Adil schreef:

Vreemde berekening, castratie lost overbevolking namelijk WEL op en is op lange termijn het meest efficient. Castreren en tijdelijk bijvoeren om de nood van dit moment op te lossen.

Geheel met je eens, maar ik schreef ook heel duidelijk: het HUIDIGE probleem. Wat doe je met de HUIDIGE overbevolking?

piloe4ever schreef:
Adil schreef:
Dat jij het griezelig vind, dat moet jij weten, ik ben opgegroeit met het idee dat jagen iets natuurlijks en goeds is...En dat wild beter smaakt dan vlees uit de supermarkt ;)

in de oude wereld was jagen nog tot rede vatbaar omdat er ruimte was voor dieren om te vluchten en voedsel te zoeken door verder te trekken naar andere gebieden/landen bij voedsel te kort. aan deze vorm van jagen is niets natuurlijks of goeds aan. we leven in 2011. nederland is volgebouwd. Er is niets natuurlijks aan onze "natuurgebieden". Het is hier veel te beperkt voor de dieren voor een mensonafhankelijk ecosysteem. wij hebben zelf de dieren uitgezet, dus zijn verantwoordlijk. ALS de dieren zijn uitgezet voor jagersvermaak of vleesproductie dan moet de overheid daar eerlijk over zijn en het niet met belastinggeld laten betalen.

Des te meer reden voor handhaving door menselijke hand! :)*

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:24

de huidige overbevolking.... daar zijn 2 oplossingen voor denk ik..

verkopen naar het buitenland..
tja of toch.. enkele rit slachthuis.

daarnaast ben ik een voorstander van een fokbeleid. zolang die er niet is zal het probleem overbevolking blijven. elk jaar komen er weer beesjes bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:05

piloe4ever schreef:
Mindim schreef:
Ze schieten de dieren die ernstig verzwakt zijn.

Die “ernstig verzwakte dieren” worden niet neergeschoten omdat ze zoveel eten en dus hongersnood te voorkomen. Als de populatie zo doorgroeit op dat kleine stukje grond dan moeten ze met dit afschiet beleid gezonde dieren doden om hongersnood te beperken. castreren is op lange termijn de meest efficiënte oplossing.

Nee, op dit moment worden ernstig verzwakte dieren afgeschoten om lijden te besparen.
Waarom ze niet castreren staat in het rapport van de commissie, waarvan ik een link heb geplaatst.
Er zijn dacht ik meer dan 500 koniks. Met castreren zijn ze bang voor wonden of complicaties, die daarna slecht of niet behandeld kunnen worden, met alle ellende erbij. Verder willen ze zich er zo min mogelijk mee bemoeien. Pre afschot is afgeraden, omdat in de winter natuurlijke selectie beter zichtbaar is. Dieren die al zwak zijn komen de winter niet door, zodra dat opgemerkt wordt, wordt het dier geschoten. Zo overleven toch de sterksten. En hoeven er geen gezonde en jonge dieren te worden afgeschoten. Staat ook nog een stukje over consumptie. Dit staat oa in het rapport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:09

jolanda20 schreef:
de huidige overbevolking.... daar zijn 2 oplossingen voor denk ik..

verkopen naar het buitenland..
tja of toch.. enkele rit slachthuis.

daarnaast ben ik een voorstander van een fokbeleid. zolang die er niet is zal het probleem overbevolking blijven. elk jaar komen er weer beesjes bij.

Er is geen zorgplicht voor deze dieren, omdat ze als wild worden gezien. Bij honger zouden echter dieren migreren en dat kan hier dus niet, vandaar dat ik vind dat er zorgplicht en tevens een fokbeleid moet komen. Volgens mij, moeten ze er eenmaal flink met de bezem door heen. En een gezonde populatie aanhouden, hetzelfde met de andere dieren.
Koniks worden nog wel eens naar het buitenland gaan in particuliere gebieden. Dat hebben ze bij het midwolder bos ook gedaan, maar dit ging maar om een aantal dieren. Een groep 250 a 300 paarden is dan wel wat anders. Het zelfde geldt voor castreren van hengsten. Dat zullen er nog al wat zijn. Een deel verplaatsen en een deel ruimen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:11

Snoevie schreef:
oh ik vind dit heel erg dubbel.
goed dat ze niet meer lijden,maar heel erg fout dat de dieren niet verplaatst kunnen worden en daarom afgeschoten moeten worden omdat ze anders sterven van de honger...........

Er is een gebied van 80 hectare bijgekomen om de dieren de winter door te helpen. Alleen sommige dieren zijn dusdanig verzwakt dat dat niet meer gaat helpen en die worden afgeschoten.

Er zijn nog maar 11 van de 500 paarden afgeschoten. Het is dus niet zo dat men daar voor het plezier de dieren afschiet. Vorig jaar zijn er door de honger veel meer paarden omgekomen. Dus wat dat betreft is het positieve, er zijn een hoop minder dieren dood dan vorig jaar en dat zonder bijvoeren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:09

500 paarden?
Het lopen er meer dan elfhonderd...
Nu weinig afschieten doordat de winter niet zo streng is betekend uitstel van executie
Dan is er zowiezo niet genoeg voedsel voor de winter 2011/2012 en dan gaan er weer groter aantal dood
inmiddels zijn er dan ook weer veel merrie's drachtig dus deze ellende zal nooit ophouden zolang ze niet aan geboorte beperking doen
Ook het gebied vergroten is daardoor geen structuele oplossing
zo komen en nl steeds meer paarden bij in een te klein gebied..
Niet castreren omdat de kans op infectie aanwezig vind ik ook volstrekte onzin
Je kunt altijd nog dieren afschieten die een infectie krijgen...
Dan hebben de andere iig een betere kans om te overleven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:18

Kan ook hoor, ik lees dat het rond de 500 waren. Heb jij iets waar de huidige tellingen staan?? Of iets waar ik kan vinden waar de 1100 staan. Ik dacht namelijk ook 1100, maar ik kan enkel artikelen vinden met het aantal van 500 koniks.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:29

unamie schreef:
De juiste tellingen
http://www.oostvaardersplassen-sterfte.nl/page12.html
Die van SBB kloppen nl niet altijd O:)

Nee, dat had ik gelezen, ze tellen geen populaties maar sterfte en geboorte, er waren al heel wat runderen zoek, bleken niet te bestaan, haha!

Dat zijn cijfers uit 2009 voor de grote wintesterfte van vorig jaar. Die foto's. Vooral waar het paard dat te zwak is om op te staan voor de beheerder, is dus afgeschotem. De herten zijn erg, wat erg, vreselijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:40

Vorg jaar heb ik de fimpjes allemaal bekeken maar ik werd schijtziek van die beelden
Ik klik ze nu maar meteen weg..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:47

Bijvoeren kan niet?
Maar afschieten wel?

Is beide niets natuurlijks aan...
Ben benieuwd hoe duur zo een kogel kost ten opzichte van een berg hooi.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:20

doei schreef:
Bijvoeren kan niet?
Maar afschieten wel?

Is beide niets natuurlijks aan...
Ben benieuwd hoe duur zo een kogel kost ten opzichte van een berg hooi.

Oh, eh, kogel, tja....25 cent?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:41

Tsja, afschot is nmm. beter (lees: dierwaardiger) dan ze maar 'gewoon' van de honger dood te laten gaan, maar zolang er niet structureel iets aan het wanbeleid daar mbt. de beheersing van de populatiegroottes van de grote grazers veranderd wordt, blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:44

EricPrast schreef:
Tsja, afschot is nmm. beter (lees: dierwaardiger) dan ze maar 'gewoon' van de honger dood te laten gaan, maar zolang er niet structureel iets aan het wanbeleid daar mbt. de beheersing van de populatiegroottes van de grote grazers veranderd wordt, blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Helemaal mee eens.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:48

De plaatselijke jachtvereniging heeft weer een prachtig uitje gehad, en een zeer geslaagd jachtseizoen.

Kun je een probleem niet oplossen dan schiet je het gewoon weg......