Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:46

renatevb schreef:
Ik ken de situatie niet, maar als het inderdaad gebeurt is zoals de eigenares zegt, heeft ze in mijn ogen niets misdaan. Oke ze had hem misschien moeten laten inslapen, maar misschien was er hoop op beterschap en is ie in korte tijd erg achteruit gegaan zonder dat ze het wist. Ik spreek het niet goed ofzo, maar ik wil maar even zeggen dat het misschien niet gegaan is zoals iedereen hier zegt, want blijkbaar stond iedereen erbij toen het gebeurde..
Ik heb ook een merrie en een jaarling die in de modder staan, ze hebben wel een ruime schuilstal en een stuk dat we met zand verhard hebben, ze hebben ook geen deken aan, dus dat is dan mishandeling? Ik denk dat paarden sterk genoeg zijn om zonder deken rond te lopen. Oke mijn ene merrie die erg vermagerde heb ik wel op stal gezet, misschien was de eigenares dit ook van plan. Maar in deze periode is het echt niet makkelijk om een stalletje te vinden hoor, ik kan er van meespreken..

Ik zou eerst de vorige reacties lezen van de mensen die van de situatie afweten en dan pas oordelen.

De modder is natuurlijk nooit leuk maar de paarden KONDEN droog staan maar stond heel de dag bij het hek, waar de meeste blub was. Ook stonden hier de bakken waar het hooi in lag maar waarom staan die paarden heel de dag daar? te wachten op eten!!
En ze hadden ook de bakken van het hooi kunnen verplaatsen naar een iets droger stuk, maar ook dat hebben ze niet gedaan.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:48

Thanks eleonara, dat arme beestje had daar nooit mogen staan, die had allang over de eeuwige jachtvelden moeten rennen.
Kijk dat het nat is kunnen ze niks aan doen, maar zorg dat ze droog en beschut kunnen staan, als het hek naar de loopstal dicht was, en zorg voor onbeperkt hooi.
Maar iedereen is allemaal lirisch over dat 24/7 buiten, maar hebben er de ballen verstand van en niet de mogelijkheid voor goed te doen, hetzij door gemeente hetzij door te lam te zijn, want "daar kunnen ze makkelijk tegen."
Laat mij dan maar een zeikerd zijn maar mijn paarden hoeven niet 24/7 buiten omdat dat nou eenmaal de natuur is.

Eleonora_

Re: Paard overleden na wegzakken in modderige wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:52

Graag gedaan se7entje :)

Dat is ook zo, modder is nu overal maar zoals ik in het vorige bericht al zei, ook de hooi bakken stronden bij het hek waar de meeste modder was, kleine moeite om die iig te verplaatsen naar een droog stuk!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:00

Moderatoropmerking:
De paarden worden er niet mee geholpen als de eigenaren hier op Bokt door het slijk worden gehaald. Geef je bewijzen en verhalen aan de desbetreffende instanties door. Het heeft geen nut om ze hier te plaatsen aangezien niemand er verder wat mee kan behalve lezen. Ik wil jullie dan ook nogmaals vragen om daar me op te houden.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:03

Nou heb de foto s gezien, zo te zien heeft hij echt nog wel lopen vechten in de modder.
En met wat ik lees hier in het topic, mogen ze van mij alle paarden daar weghalen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:04

Wat een leuke woordenkeuze ThePast03. ;-)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:08

Ik vind persoonlijk dat de eigenaars er ook niets aan kunnen doen? Mijn paarden loppen ook door de drek hoor met dit weer? En ik ga ze echt niet op de grote wei zetten. Het is nu eenmaal zo dat paarden in de modder staan en dat de weides kappot gaan in de winter. En als ze een droog stuk hebben in de weide zie ik niet echt een probleem? Ze hadden al een schuil stal dus das ook mooi en een droog stuk. Mijn paarden hebben het zelfde maar ze staan soms ook in het modderige stuk hoor?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:09

Tja.. misschien maakt de uitleg van de eigenaren het iets anders, maar nu blijkt dat het paard gewoon te ziek was snap ik niet waarom ze hem niet hebben laten inslapen toen hij zieker werd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:10

"Paard gestorven na 48 uur op stal staan"

Dat zie je nou nooit staan he :7

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:12

Ja als het paard ziek was had ik hem ook niet buiten laten staan, heb je gelijk in amsterdam_30.

Nee indd arabesk, heel jammer voor dit paard, maar er zijn ergere gevallen waar niet naarom worden gekeken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:12

Arabesk schreef:
"Paard gestorven na 48 uur op stal staan"

Dat zie je nou nooit staan he :7

Tot dusver niet, nee. Maar maakt dit het dan minder sneu?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:19

als het paard" niet meer wilde leven ", was het dan niet aan de eigenaren om er op een humane wijze een eind aan te maken ?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:19

Love_Nola_xx schreef:
Dat doen ze zeker.. helaas weten sommige dat niet

Als je veel voor je paarden doet laat je een oud verzwakt paard dat nierproblemen heeft niet 24/7 in de kou staan en in de modder liggen wachten tot hij dood gaat. De meest oude paarden kunnen zichzelf slecht warm houden laat staan een oud verzwakt paard met nierproblemen. Het minste wat ze hadden kunnen doen is reeel nadenken en het een beestje een deken kunnen opgooien. Dan ga je goed met je paarden om, dit is gewoon een vorm van dierenmishandeling, ze hebben hem gewoon dood laten gaan. Ze hadden maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen of het beestje in laten slapen/naar de slacht brengen.

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:22

Ik wil me nergens mee bemoeien maar het paard had een deken om met hals zelfs. dat was het.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:25

armanike schreef:
Ik vind persoonlijk dat de eigenaars er ook niets aan kunnen doen? Mijn paarden loppen ook door de drek hoor met dit weer? En ik ga ze echt niet op de grote wei zetten. Het is nu eenmaal zo dat paarden in de modder staan en dat de weides kappot gaan in de winter. En als ze een droog stuk hebben in de weide zie ik niet echt een probleem? Ze hadden al een schuil stal dus das ook mooi en een droog stuk. Mijn paarden hebben het zelfde maar ze staan soms ook in het modderige stuk hoor?

Maar het gaat hier juist om een oud paard (25) met nierproblemen waardoor hij al verzwakt was. Mijn paarden staan ook buiten in de blubs maar die zijn gezond. Een ouder paard met nierproblemen heeft hulp nodig, hij is verzwakt kan zich zelf waarschijnlijk slecht warm houden en een dekentje zou geen overbodige luxe zijn. Een ouder paard heeft gewoon meer zorg nodig. Zeker zo eentje als deze, of je moet hem gewoon de rust geven. Hij heeft het zelf opgeven omdat hij niet meer kon vechten omdat hij gewoon zodanig verzwakt was, als eigenaar moet je gewoon ingrijpen en een beslissing nemen. Dit was onnodig lijden.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:26

Love_Nola_xx schreef:
Ik wil me nergens mee bemoeien maar het paard had een deken om met hals zelfs. dat was het.

Moet je nagaan hoe ziek dat beestje wel niet is geweest dat hij het gewoon zelf opgeeft omdat hij niet meer kan, dat is toch triest! Had op een stal moeten staan met een lekkere bak slobber, hooi, medicijnen en een lekker warme dikke deken.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:28

Daar zijn ze indd in de fout gegaan. Maar daar is de nattigheid van de wei niet de schuld van? Als het nu zomer was geweest en hij had droog gestaan, was hij wss ook gewoon dood gegaan van de warmte, zeker met nier problemen.

Ze hadden indd een deken kunnen opdoen zeker bij zo een oud en ziek paard daar heb je 100% gelijk in.
Hij had indd beter op een dichte stal kunnen staan met voldoende medicijn, of tenminste kunnen ingeslapen worden.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:29

"Het dier wou al dood."
Kom op zeg , slecht excuus. Zo kan je elk dier wel gaan verwaarlozen mishandelen. "Ja hij was al ziek, hij wou dood."
Want dat kan zo'n "beest" zoals het omschreven word (wat ik al nogal bijzonder vind) natuurlijk even tegen je vertellen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:32

LisaLuna schreef:
"Het dier wou al dood."
Kom op zeg , slecht excuus. Zo kan je elk dier wel gaan verwaarlozen mishandelen. "Ja hij was al ziek, hij wou dood."
Want dat kan zo'n "beest" zoals het omschreven word (wat ik al nogal bijzonder vind) natuurlijk even tegen je vertellen.

Ik vond de manier waarop dingen worden beschreven ook een beetje apart. Dat beest, dat klinkt echt alsof het ongedierte is. Hij wou al dood, hebben ze vast gezien dat hij aan het opgeven was. Halloooo dan doe je er wat aan, ze kunnen dit met geen mogelijkheid goed praten in mijn ogen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:34

armanike schreef:
Daar zijn ze indd in de fout gegaan. Maar daar is de nattigheid van de wei niet de schuld van? Als het nu zomer was geweest en hij had droog gestaan, was hij wss ook gewoon dood gegaan van de warmte, zeker met nier problemen.

Ze hadden indd een deken kunnen opdoen zeker bij zo een oud en ziek paard daar heb je 100% gelijk in.
Hij had indd beter op een dichte stal kunnen staan met voldoende medicijn, of tenminste kunnen ingeslapen worden.

Inderdaad je laat een ziek oud paard gewoon niet dood gaan, zonder er het minste er voor te doen. Lees: warme stal, goede voeding, medicijnen en een warm dekentje.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:39

Kom op zeg.....t beestje is een natuurlijke dood gestorven....dat heeft niets met dieren mishandeling te maken......dieren en ook mensen hebben toch zeker het recht om gewoon dood te gaan zonder tussen komst van een arts om dit te versnellen.....een mens in bed en een paard in de wei...dit schrijf ik niet uit godsdienstige overtuiging...maar laten we eerlijk zijn als een paard af is mag ie in mijn ogen overlijden waar ie t meste thuis is...in de wei dus......t paard had overigens wel een lekkere halsdeken op.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:42

Wie zou mij de foto's kunnen sturen? Ik ken de eigenaresse via via, weet dat ze altijd haar best doet/deed voor haar paardjes. Maar soms moet je gewoon leren knopen door te hakken. Dat is misschien moeilijk, maar maak dan de keuze voordat dit soort dingen gebeuren. Ik heb expres de keuze gemaakt mijn pony naar de eeuwige weiden te brengen, om te zorgen dat dit mij niet zou overkomen. Dat ie uren in de blubber ligt te vechten..

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:44

als al ze wist dat dat dier al dood wou waarom heeft ze hem dan niet eerder een spuitje gegeven?
slecht ecxuus.

als dat paard dood wou (wat volgensmij een paard niet kan denken en zowiezo niet zeggen) had dan als je hem wou laten leven het aller beste voor hem gedaan zoals andere ook zeggen goede stal dekentje goed hooi, goed voer en overdag het land op.

dat deed ze niet dus ze gaf niks om dat dier

arm paard

Ik wil ook wel foto's zien mag via pb

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:48

papagroom schreef:
Kom op zeg.....t beestje is een natuurlijke dood gestorven....dat heeft niets met dieren mishandeling te maken......dieren en ook mensen hebben toch zeker het recht om gewoon dood te gaan zonder tussen komst van een arts om dit te versnellen.....een mens in bed en een paard in de wei...dit schrijf ik niet uit godsdienstige overtuiging...maar laten we eerlijk zijn als een paard af is mag ie in mijn ogen overlijden waar ie t meste thuis is...in de wei dus......t paard had overigens wel een lekkere halsdeken op.

Het beestje was ziek en verzwakt, dat wisten ze. Je kunt zo'n beestje helpen om hem zo snel mogelijk uit zijn lijden te verlossen in plaats van 'dood laten gaan' Een natuurlijk dood denk ik eerder aan een hartstilstand o.i.d dit paard was ziek en had hulp nodig, medicijnen voor zijn nierproblemen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:51

papagroom schreef:

Natuurlijk dood na misschien wel uren vechten, vervolgens opgeven en zodanig verzwakt zijn dat hij daar dood ligt te gaan. Natuurlijk dood, dat wil ik zien als een paard dat meteen weg is bijv. in zijn slaap of een hartstilstand en niet een paard dat nog ligt te lijden en te vechten voor zijn eigen leven in de modder.