Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:17

original_ schreef:
nou dat werkt ook niet altijd even goed, bij ons staat alles in een padock met z'n 2e (somige met speciale reden alleen) maar dan nog staan ze zich te vervelen, moet je dan elk uur hooi neer gaan leggen terwijl ze gewoon liever binnen staan?

Jazeker... omdat ze in de stal nog aan wat stro kunnen knabbelen... Als je ze geen ruwvoer geeft in de paddock, willen alle paarden eruit... volstrekt normaal. Ook niet erg gezond om ze halve dagen op het zand te zetten zonder hooi.

hagelslag

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:29

ik snap dat ze maatregelen willen treffen.
maar van de paardeneigenaren snap ik niet waarom, over degene waar ze het over hebben(de paarden met mens ipv andersom) waarom ze niet zelf nadenken over het levend dier wat ze gekocht hebben of willen kopen.
ik ben opgegroeid met paarden en weet niet anders dan dat ze alleen in de winter nachts op stal hoeven... dus het heerlijke vrije leventje van zo veel mogelijk op de weide

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:34

Er zijn ook veel stedelingen die paarden kopen, mensen die misschien denken dat melk uit de fabriek komt... want anders weet ik niet hoe mensen aan zo'n verwrongen beeld komen.
Los daarvan leren veel jonge meisjes op manege's ook exact hoe het NIET moet....

Ik durf er wel wat geld op in te zetten dat de sector niet met stevige maatregelen komt....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:44

En er zijn ook veel stedelingen die paarden kopen die best wel weten dat melk niet uit de fabriek komt. Kom op zeg... Lekker generaliserend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:57

Lindy1982 schreef:
het was net weer op tv.. echt hele erge foto's te zien gehad.. schandalig dat dat hier gebeurd

En denk je dat hun actie plan gericht is op deze uitwassen?
Nee... een ingegroeid halster heeft niets te maken met te veel op stal staan of een te kleine box. Of alleen staan.
Net als kromgegroeide hoeven.

Deze voorbeelden gebruiken om andere "misstanden" aan te pakken is wel een beetje "oneerlijk" Hierdoor wordt een heel verkeerd beeld geschetst van de paardenhouderij. Ik vind het een gemiste kans wanneer de Sectorraad paarden niet ook in de media treed om dit scheven beeld weer recht te zetten. Het gaat om de grote publieke opinie! Om het beeld wat de buitenwereld krijgt van de gemiddelde paardenhouder! En deze uitwassen van verwaarlozing en mishandeling zijn niet gemiddeld.

De dierenbescherming gebruikt deze beelden omdat ze schokkend zijn.

een paardje dat alleen in de wei rustig gras staat te eten, ziet er niet zielig genoeg uit.
een paardje dat met andere paarden in een schone box staat, keurig meerdere keren per dag gevoerd wordt en er elke dag uit komt voor een uurtje paddock, uurtje stapmolen en uurtje rijden en wat poetsen, ziet er niet zielig uit en als het paard dit gewend is zal het waarschijnlijk ook niet druk staan te doen in de box...

Eigenlijk zou je de reclamecode commissie er op los moeten laten ;)

Een diploma voor een paardenhouder is in mijn ogen ook discriminatie alsje het vergelijkt met andere dieren houden. En in veel gevallen weinig zinvol.Daarbij zijn er veel verschillende visies op paarden houden en trainen en verschillen paarden,pony's en omstandigheden zo veel voor elkaar dat je daar niet 1 standaard voor kan maken.

Daaronder valt ook een "absolute" boxmaat, zonder daarbij de andere leefomstandigheden te betrekken.

Laat de overheid beginnen met regels te maken over hoe een paard er wel of niet bij hoort te staan en een checklijstje waarop men punten kan scoren over de huisvesting. Daarnaast heb je de gezondheidscriteria waar je verwaarlozing uit kan opmaken. Zorg dat daar eerder bij ingegrepen kan worden!

En dan inderdaad beginnen bij de bedrijfsmatige paardenhouders. Pensionstallen, manege, fokkerijen/opfokbedrijven, hengstenhouders, paardenmelkerijen, handelaren/handelsstallen etc. Dan geef je als sector het goede voorbeeld en het is controleerbaar aan de hand van vergunningen.

Tegelijkertijd kun je de misstanden wat betreft verwaarlozing en slechte leefomstandigheden bij de particulieren aanpakken...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:05

Ik ben het ook eens met degene die zeggen dat dit wel een erg eenzijdige benadering is.
Waarom zeuren over het aantal uur in de wei, als er nog veeeeel ernstigere gevallen zijn, zoals in bijv. de varkens en kippenindustrie.
Gaan we ook controleren hoevaak je de hond uit moet laten. En al die konijnen die in hun uppie buiten in een klein hokje zitten? En ga zo maar door.

Natuurlijk ben ik het eens dat paarden niet 24 uur in een stand moeten verblijven zoals op sommige maneges nog te zien is.
Maar mijn paard staat in een stal van 2.50x 2.50 (te klein?) alleen avond en nacht en loopt de rest van de dag buiten...so what?
En waarom zou een paard niet in een paddock met voldoende hooi mogen lopen ipv een wei die helemaal kapot wordt getrapt in de winter?
Ik heb trouwens een paard en een shetlander maar ze kunnen elkaar niet uitstaan, ze staan liever apart...moet ik ze dan bijelkaar zetten van de Dierenbescherming?

Wat ik wil zeggen is dat het niet zo zwart-wit bekeken moet worden!
Regelgeving okay, maar het kan ook tever gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:20

Behoudens degenen (waaronder ikzelf) die met paarden opgegroeid zijn, begint toch voor de meeste mensen het paardenavontuur met lessen op maneges. Ik vind het dan niet eens zo'n verkeerd idee als beginnelingen naast hun rijlessen, ook theorielessen zouden krijgen die gericht zijn op paardenwelzijn. Zoals er nu zoiets is als een ruiterbewijs, zou je die algemene richtlijnen voor paardenwelzijn daar in kunnen opnemen. Vanzelfsprekend moeten de maneges | instructeurs dan wel zelf het goede voorbeeld geven en de lespaarden zodanig 'houden' dat ze daarmee het goede voorbeeld geven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:44

Vind dit wel een interessante kwestie :)

Ninx schreef:
omdat ze in de stal nog aan wat stro kunnen knabbelen... Als je ze geen ruwvoer geeft in de paddock, willen alle paarden eruit... volstrekt normaal. Ook niet erg gezond om ze halve dagen op het zand te zetten zonder hooi.

Helemaal mee eens hoor!
Mijn pony's lopen ook met dit weer gewoon te grazen in de wei. Alleen mijn bejaarde pony staat altijd wel als eerste te wachtten bij het hek als het vies koud weer is. Maar als ik ze in een paddock zou zetten zonder eten dan zouden ze ook allemaal op mij staan wachtten! Dat vinden ze 5 minuten leuk omdat ze buiten zijn en de benen kunnen strekken maar daarna niet meer. En vwb te natte weilanden... De sloten staan nu bijna gelijk met het weiland. Dus dan weet je dat het erg nat is, maar dat weerhoud mij er niet van om ze niet buiten te doen. Ze lopen het weiland wel kapot, maar goed dan had ik maar geen dieren moeten houden!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:58

Ik moest wel lachen om alle reacties hier. Er zijn zoveel mensen die beslissen voor een paard maar naar het paard zelf kijken nee ho maar. (zo was ik toen ik begon ook, heb later gelukkig veel goede begeleiding gehad)Zoals ik al aangaf mijn paardje houd helemaal niet van veel buiten lopen, niet met andere en niet alleen. Die is erg gehecht aan haar boxje ook als dan andere paarden zich er mee bemoeien door een kijkje te nemen in "haar" box wordt bijna het licht uit de ogen geslagen.

Ik heb juist medelijden met dieren die 24/7 op een land staan maar dat helemaal niet willen, of dieren waar niet naar omgekeken word (onder het mom van, maar ik heb paarden).

Bovendien ik betaal gemiddeld € 500,- per maand aan mijn paardje en moet er niet aan denken dat ze in de winter in de modderige wei van alles kan gaan mankeren! Of door haar te dwingen langer dan 2 uur achtereenvolgend buiten te staan.

Van mij mogen er uiteraard regen en wetten komen, al denk ik zelf dat deze niet voor mij en al helemaal niet voor onze pensionhouder in aanmerking komen. Laten ze eerst de dierenbescherming maar een opvoeden en vaker daadwerkelijk actie ondernemen.

Kennen we allemaal het verhaal paarden in Den Haag nog? Dat heeft lang geduurd!
Of dat verhaal van pas die 7 paarden opeens dood in een weiland. Maar onderzoek doen? Nee!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:40

Vanessakusje, Oh en waarom zou jou paard toch zo van zijn boxje houde... Paarden zijn gewoonte dieren. Als jij hem een week lang om 6 uur bij boompje A eten geeft, zal hij na een week elke dag om kwart voor zes bij boompje A staan. Als jij hem dus merendeel van de dag in zijn box zet, ja, dan zal hij altijd de voorkeur aan zijn box geven, mede omdat hij daar ook zijn eten en aandacht krijgt. De weide heeft voor hem dus niks goeds. Eigenlijk een beetje "gestoord" dus.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en alleen als het echt met bakken uit de hemel komt zoeken ze hun schuilstalletje op (waar ze 's winters ook voer krijgen), maar buiten dat zijn ze niet in die stal te vinden hoor. En zo ken ik er nog legio.

Gek dan toch, dat je het gedrag dat jij beschrijft alleen tegenkomt bij paarden die veel op stal staan.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:54

Ik ben alleen bang dat de mensen die het nu wel qua paardenwelzijn voor elkaar hebben en hier in geinvesteerd hebben, straks de dupe zijn van de mensen die dit niet hebben gedaan, zoals paardenbelasting betalen om al die controleurs, registraties, etc. te kunnen betalen....

Het is zeer zeker dat veel paarden zich berusten in de manier waarop ze worden gehouden omdat niet anders gewend zijn....sneu eigenlijk, ze weten gewoon niet hoe het anders is en lijden een eenzaam leven, soms met 3 dichte wanden, want stel je voor dat ze ruzie met de buren hebben. Ze hebben ook geen sociale vaardigheden geleerd om hiermee te kunnen omgaan en er wordt ook niet gekeken naar wie bij elkaar passen.....

Een stal voelt dan maar als veilige have, want dit is altijd zo geweest en buiten (in de grote wereld) is maar eng, omdat er geen routine in zit met een vast maatje, geen eten buiten etc. Dus dan maar snel weer voor het hek om weer terug naar die vertrouwde have te mogen en stro te kunnen knabbelen in je eentje.....

En een wedstrijdpaard kan niet uren buiten staan in een paddox , want hij blijft niet gezond en fit van buiten staan? Terwijl hij lekker kan gewegen, en happy in het hoofd kan zijn samen met een maatje :o

Hier staan ze van van jong tot oud (pony's van 145 tot 155cm) overdag 2 aan 2 in de winter, geselecteerd op leeftijd en maatje (helaas heb ik er 1 in moeten laten inslapen in oktober) overdag in de zand paddoxs (20 bij 15) meter. Dit betekend dat ik ze om 7 uur voor het werk buiten zet (dit is niet aan huis), weer of geen weer (ze hebben een goede deken). Ze hebben allemaal een palletbox met rooster, waarin ze een berg hooi/voordroog krijgen. Verder hebben ze pionnen, een bal. En 's avonds om een uur op 7 haal ik ze weer naar binnen, ze willen dan graag op stal omdat ze hun avondmaal krijgen, maar al kom ik om 4/5 uur dan staan ze me aan te kijken, " we hoeven toch nog niet naar binnen". Maar 's morgens sjokken ze heel relaxt mee naar buiten (ook de 2 hengstjes van 1 en 2 jaar), ze zijn niet anders gewend. Maar ook mijn 2 wedstrijdpaarden staan heerlijk de hele dag buiten en ik krijg op wedstrijden gewoon te horen, hoe hou je, je paard zo kort en mooi in het haar? (terwijl ze met -15 gewoon buiten stond, wel met deken natuurlijk). In het weekend ben ik wel eens de hele dag op stal aan de klus en wat doen ze dan zoal:
- eerst lekker hooi eten
- lekker spelen/rennen
- rust uurtje en liggen of staand doezelen in het zand
- nog wat hooi knabbelen, blaadjes, takjes zoeken
- wat klieren met elkaar
- nog wat doezelen of liggen in het zand

kortom ze zijn de hele dag lekker bezig en staan constant samen met een maatje en zijn heel relaxt in de omgang *D Af en toe zet ik ze ook even in de bak van 20 bij 60 om even te kunnen crossen...dan denk ik moet dit nou zo moeilijk zijn voor meerdere mensen/pensionstallen? Ik als dood eenvoudige (jonge) particulier kan het toch ook....

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:57

Shahazai schreef:
Vanessakusje, Oh en waarom zou jou paard toch zo van zijn boxje houde... Paarden zijn gewoonte dieren. Als jij hem een week lang om 6 uur bij boompje A eten geeft, zal hij na een week elke dag om kwart voor zes bij boompje A staan. Als jij hem dus merendeel van de dag in zijn box zet, ja, dan zal hij altijd de voorkeur aan zijn box geven, mede omdat hij daar ook zijn eten en aandacht krijgt. De weide heeft voor hem dus niks goeds. Eigenlijk een beetje "gestoord" dus.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en alleen als het echt met bakken uit de hemel komt zoeken ze hun schuilstalletje op (waar ze 's winters ook voer krijgen), maar buiten dat zijn ze niet in die stal te vinden hoor. En zo ken ik er nog legio.

Gek dan toch, dat je het gedrag dat jij beschrijft alleen tegenkomt bij paarden die veel op stal staan.

En waarom zal jouw paard dan zo van de weide houden dan? Hij houdt dan toch ook van de weide omdat hij daar altijd staat en er staat te eten?

Ik denk dat paarden zich behoorlijk goed kunnen aanpassen en zich zowel tevreden in een box als op de weide kunnen voelen.
Uitzonderingen daar gelaten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:04

Vind dit heel grappig worden!
Heel nederland heeft het over de bio-industrie en dat dat niet kan die dieren in kleine hokken, maar nu is het als een dier het gewend is en tevreden is dan is het goed? :+

Naar mijn idee zijn paardenregels ook hard nodig! Nergens zijn zo weinig regeltjes voor als voor paardenhouders!
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 13-01-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:04

Ze hebben de keuze, een schuilstal die altijd open is en waar altijd hooi ligt en waar ze 's avonds wat krachtvoer krijgen.

En waarom krijgen ze stal ontdeugden? Niet omdat ze zo happy zijn op stal lijkt me toch?

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:05

vanessakusje schreef:
Ik moest wel lachen om alle reacties hier. Er zijn zoveel mensen die beslissen voor een paard maar naar het paard zelf kijken nee ho maar. (zo was ik toen ik begon ook, heb later gelukkig veel goede begeleiding gehad)Zoals ik al aangaf mijn paardje houd helemaal niet van veel buiten lopen, niet met andere en niet alleen. Die is erg gehecht aan haar boxje ook als dan andere paarden zich er mee bemoeien door een kijkje te nemen in "haar" box wordt bijna het licht uit de ogen geslagen.

Ik heb juist medelijden met dieren die 24/7 op een land staan maar dat helemaal niet willen, of dieren waar niet naar omgekeken word (onder het mom van, maar ik heb paarden).

Bovendien ik betaal gemiddeld € 500,- per maand aan mijn paardje en moet er niet aan denken dat ze in de winter in de modderige wei van alles kan gaan mankeren! Of door haar te dwingen langer dan 2 uur achtereenvolgend buiten te staan.

Van mij mogen er uiteraard regen en wetten komen, al denk ik zelf dat deze niet voor mij en al helemaal niet voor onze pensionhouder in aanmerking komen. Laten ze eerst de dierenbescherming maar een opvoeden en vaker daadwerkelijk actie ondernemen.

Kennen we allemaal het verhaal paarden in Den Haag nog? Dat heeft lang geduurd!
Of dat verhaal van pas die 7 paarden opeens dood in een weiland. Maar onderzoek doen? Nee!

Zoals hierboven al duidelijk verteld is, veel paarden kennen niets anders dan uren op stal staan.
Uiteraard zijn er veeeeeel ergere dingen, zoals ernstige mishandeling, maar een paard opsluiten in een hok even groot als een wc, lijkt mij ook niet gezond!!! Bovendien moeten we ergens beginnen, en jou stal zal hier hoop ik geen uitzonderig op zijn, lijkt me toch dat iedere eigenaar en houder zich aan bepaalde regels zal moeten gaan houden als dit allemaal wordt tot stand komt. We gaan toch niet de massa van de elite scheiden hoop ik. Niet dat ik jou daarop wil aanvallen, echt niet, maar als er regels zijn, dan zou iedereen zich daar in principe aan moeten houden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:03

Ach kom... laten we elkaar geen mietje noemen.
Wij weten hier allemaal wel dat als er regels opgesteld worden, dat daar een heleboel "uitzonderingen" bij zullen moeten komen!

Ik wil absoluut geen issue maken van mijn niet-buiten-plassende paard := , maar zo zijn er nog wel meer dingen te benoemen! Die schuilstal is ook een grote farce... waarom dat daar nog steeds over door gezeurd word!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:19

Natuurlijk komen er uitzonderingen. Meneer Bleeker ( zelf paardenman) gaf bv al aan dat de regel 'een paard mag nooit alleen staan' wat hem betreft al veel te strak is - hij zei dat ook in zijn ervaring er situaties denkbaar zijn dat een paard best alleen kan staan, mits dan aan andere voorwaarden ( veel aandacht, werk, etc.) voldaan wordt. Echt, ik denk dat het niet meer dan een kaderwet gaat worden en dat heus niet bij alle 4 of 500.000 paarden in dit land een onderzoekje gaat plaatsvinden.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:56

Rianneke schreef:
Vind dit heel grappig worden!
Heel nederland heeft het over de bio-industrie en dat dat niet kan die dieren in kleine hokken, maar nu is het als een dier het gewend is en tevreden is dan is het goed? :+

Naar mijn idee zijn paardenregels ook hard nodig! Nergens zijn zo weinig regeltjes voor als voor paardenhouders!

Varkens in de bio zijn nooit tevreden, daarvoor worden de staarten eraf gehaald omdat ze die anders eraf bijten bij elkaar.
De paarden in nederland zien meestal nog daglicht, en worden er nog minimaal 1 keer uit de box gehaald om te rijden in het slechtste geval. Dan vind ik de varkens toch echt zieliger ja. En zijn de paarden meer tevreden, ik heb nog niet 100% van de paarden die op stal staan met stalondeugden gezien..

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:37

'Interresant' om te zien, hoe de meningen hier verschillen :j

Vind het een goed iets ! Ze moeten ergens beginnen, en voor zover ik weet zijn er voor paarden nog geen officiele afmetingen ed...
Ik zie ik het liefste, dat alle (landbouw) huisdieren de huisvesting en verzorging krijgen die ze verdienen, en die hun natuurlijke gedrag stimuleert :j

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:42

Kim90 schreef:
Varkens in de bio zijn nooit tevreden, daarvoor worden de staarten eraf gehaald omdat ze die anders eraf bijten bij elkaar.
De paarden in nederland zien meestal nog daglicht, en worden er nog minimaal 1 keer uit de box gehaald om te rijden in het slechtste geval. Dan vind ik de varkens toch echt zieliger ja. En zijn de paarden meer tevreden, ik heb nog niet 100% van de paarden die op stal staan met stalondeugden gezien..

Maar paarden "muilkorven" ze ook met regelmaat omdat ze dekens kapot bijten...
Daarnaast moet je maar eens veulens bij elkaar zetten die zich gaan vervelen... Die gaan vanzelf aan staarten vreten :Y)
Bij de varkens weet je toch ook niet of ze het allemaal niet naar hun zin hebben?
Vond dit eigenlijk wel een mooi vergelijk want iedereen moet paarden maar wel in stallen houden en ondertussen klagen ze wel over de bio instustrie waar dus iets soort gelijks gebeurt...

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:43

Huertecilla schreef:
tellom schreef:
Is het in een keer zo geworden dat paarden geen kudde dieren meer zijn?
Of vergis ik me zo erg :o

Paarden mogen helemaal geen díer zijn :)*

Elke paardhouder die de vijf universele vrijheden van het gedomesticeerde dier niet kent en het belangrijkste punt niet kan invullen met een paard wat zich volgens het equid ethogram gedraagt, is verkeerd bezig.

ik kende de 5 universele vrijheden niet, dus ik heb ze opgezocht.
ondanks dat ik ze niet als dusdanig kende, zijn ze voor mij evident en hebben mijn paarden die vrijheden ;)
equid ethogram heb ik (nog) niet gelezen, maar wel verschillende andere boeken over paardengedrag: geen probleem met mijn paarden.
met goede voorbeelden en gezond boerenverstand kom je ook al een heel eind :D

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:51

Rianneke: Stalondeugden komen echt heeel veel minder voor bij paarden als je het met een varken vergelijkt.
Een paard staat niet zijn gehele leven in het donker, een varken wel.
Een varken wordt ook nog eens zo snel vetgemest met speciale voeding dat benen regelmatig bezwijken door de snelle groei en het gewicht van het varken, ze hebben regelmatig abcessen in de kaken en omdat een varken toch na 6 maanden toch geslacht wordt wordt er door een boer niks aan gedaan en moet maar ff lijden.
Wist je dat een varken op maximaal 1 vierkante meter gehouden wordt, en weet je dat een varken zo groot is:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 80&bih=804

Dan heb ik liever dat ze eerst de bio industrie aanpakken ja..

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:58

Kim90 schreef:
Rianneke: Stalondeugden komen echt heeel veel minder voor bij paarden als je het met een varken vergelijkt.
Een paard staat niet zijn gehele leven in het donker, een varken wel.
Een varken wordt ook nog eens zo snel vetgemest met speciale voeding dat benen regelmatig bezwijken door de snelle groei en het gewicht van het varken, ze hebben regelmatig abcessen in de kaken en omdat een varken toch na 6 maanden toch geslacht wordt wordt er door een boer niks aan gedaan en moet maar ff lijden.
Wist je dat een varken op maximaal 1 vierkante meter gehouden wordt, en weet je dat een varken zo groot is:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 80&bih=804

Dan heb ik liever dat ze eerst de bio industrie aanpakken ja..

Hier ben ik het mee eens hoor, maar er moet toch ooit wat gebeuren, liever nu dan nooit.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:07

een aantal minimaal uren dat ze op de wei moeten?
allemaal een goeie bedoeling,wij staan op een pensionstalling met 1 wei voor de paarden,en in de winter is het daar zo'n modderboel dat de paarden dan niet eens buiten willen staan..
ze lopen zich hardstikke kreupel op de wei,en zijn na dat avontuur van een paar uur langs de omheining rennen omdat ze naar binnenwillen ook nog eens ijzers kwijt.
terwijl ze in de zomer lekker van soçhtends tot savonds op de wei staan.dan is er genoeg gras en hebben ze hun plezier..maar in de winter...dat is een ramp.dus worden ze of gereden/gelongeerd en gaan elke dag minimaal 1 uur in de stapmolen.is dat dan niet genoeg?
ik denk dat als ik ze in de winter de wei op moet gaan doen,er een hoop blessures bij zullen komen.helaas lopen de weilanden hier erg snel onder water.neem aan dat anderen hier ook last van hebben!!
een mooie droge paddock gaat de stal eigenaar echt niet voor ons maken.

Teuntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:15

pauline1 schreef:
een aantal minimaal uren dat ze op de wei moeten?
allemaal een goeie bedoeling,wij staan op een pensionstalling met 1 wei voor de paarden,en in de winter is het daar zo'n modderboel dat de paarden dan niet eens buiten willen staan..
ze lopen zich hardstikke kreupel op de wei,en zijn na dat avontuur van een paar uur langs de omheining rennen omdat ze naar binnenwillen ook nog eens ijzers kwijt.
terwijl ze in de zomer lekker van soçhtends tot savonds op de wei staan.dan is er genoeg gras en hebben ze hun plezier..maar in de winter...dat is een ramp.dus worden ze of gereden/gelongeerd en gaan elke dag minimaal 1 uur in de stapmolen.is dat dan niet genoeg?
ik denk dat als ik ze in de winter de wei op moet gaan doen,er een hoop blessures bij zullen komen.helaas lopen de weilanden hier erg snel onder water.neem aan dat anderen hier ook last van hebben!!
een mooie droge paddock gaat de stal eigenaar echt niet voor ons maken.

Maar dat is nou net zo jammer, waarschijnlijk is het te duur, of is er te weinig plek. Maar dit gaat wél ten koste van het welzijn
van het paard. Ik denk dat elk paard liever wat staat te dollen met wat vriendjes in een kleinere paddock, dan een uurtje in een stapmolen.