Shahazai schreef:Vanessakusje, Oh en waarom zou jou paard toch zo van zijn boxje houde... Paarden zijn gewoonte dieren. Als jij hem een week lang om 6 uur bij boompje A eten geeft, zal hij na een week elke dag om kwart voor zes bij boompje A staan. Als jij hem dus merendeel van de dag in zijn box zet, ja, dan zal hij altijd de voorkeur aan zijn box geven, mede omdat hij daar ook zijn eten en aandacht krijgt. De weide heeft voor hem dus niks goeds. Eigenlijk een beetje "gestoord" dus.
Mijn paarden staan 24/7 buiten en alleen als het echt met bakken uit de hemel komt zoeken ze hun schuilstalletje op (waar ze 's winters ook voer krijgen), maar buiten dat zijn ze niet in die stal te vinden hoor. En zo ken ik er nog legio.
Gek dan toch, dat je het gedrag dat jij beschrijft alleen tegenkomt bij paarden die veel op stal staan.
En waarom zal jouw paard dan zo van de weide houden dan? Hij houdt dan toch ook van de weide omdat hij daar altijd staat en er staat te eten?
Ik denk dat paarden zich behoorlijk goed kunnen aanpassen en zich zowel tevreden in een box als op de weide kunnen voelen.
Uitzonderingen daar gelaten.